Alexandra Borbély vo filme Ema a smrtihlav

Slovenským kandidátom na Oscara je Ema a smrtihlav

Písmo: A- | A+

Drámu režisérky Ivety Grófovej Ema a smrtihlav, ktorá je adaptáciou rovnomennej knihy Petra Krištúfka, vybrali členovia Slovenskej filmovej a televíznej akadémie ako slovenského kandidáta na Oscara v kategórii Zahraničný film. Rozhodnutie oznámila na festivale Cinematik v Piešťanoch prezidentka SFTA Katarína Krnáčová.

Veľmi pekne ďakujeme organizátorom tohto skvelého festivalu, že sme mohli počas záverečného ceremoniálu slávnostne vyhlásiť názov víťazného filmu, ktorý bude reprezentovať Slovensko v boji o Oscara, Pevne dúfam, že naša spolupráca s festivalom bude v budúcich ročníkoch ešte intenzívnejšia,“ povedala prezidentka SFTA Katarína Krnáčová.

Členovia SFTA vyberali slovenského kandidáta na Oscara z 10 prihlásených filmov. Hlasovania sa tento rok zúčastnilo 111 členiek a členov akadémie. „Tento rok sme zaznamenali rekordný počet hlasov, z čoho sa veľmi teším a ďakujem každému*ej, kto poslal svoj hlas. Medzi filmami, ktoré skončili na prvých troch miestach, bol rozdiel len niekoľko hlasov, dokonca o víťazovi rozhodol iba jeden,“ prezradila Krnáčová.

Snímka sa odohráva v dramatickom období vojnového slovenského štátu. „Čím viac som si o tomto období študovala, tým viac som si uvedomovala, že sme vznik vojnového slovenského štátu akosi preskočili. V hranom filme sme dostatočne nespracovali unikátny multikultúrny rozmer vtedajšej Bratislavy, ktorý sa krátko po skončení druhej svetovej vojny úplne vytratil. Ani nemáme hraný film o Hlinkovej garde a jej predstaviteľoch, ani o klérofašistoch a už vôbec nie o slovensko-maďarskom konflikte. Mala som potrebu vo filme Ema a smrtihlav všetky tieto témy aspoň jemne naznačiť, aby dodali tejto vzťahovej dráme ďalší rozmer,“ povedala pre Film.sk Grófová. Film prebrala po tragickej smrti Petra Krištúfka, ktorý ho mal pôvodne režírovať.

Snímka, do ktorej Grófová obsadila Alexandru Borbély, Nica Klimeka či Milana Ondríka, mala svetovú premiéru v Karlových Varoch. V slovenskej premiére otvárala tohtoročný festival Cinematik. Do kín na Slovensku príde 26. 9.

Kameramanom filmu je Martin Štrba, architektom Tomáš Svoboda, kostýmovou výtvarníčkou Katarína Štrbová Bieliková, strih mal na starosti Martin Malo. Hudbu zložil Matej Hlaváč, ktorý mal spolu s Tobiášom Potočným na starosti aj zvuk. Producentami sú Zuzana Mistríková, Ľubica Orechovská (PubRes), Ondřej Trojan (T.H.A.), Sára László a Marcell Gerö (Campfilm) a koproducentami Sára László, Marcell Geröő a Miloslav Glac (Campfilm).

Slávnostne vyhlásenie oscarových víťazov sa uskutoční 2. 3. 2025. Oscarový shortlist výberu 15 zahraničných filmov zverejní americká Akadémia filmového umenia a vied 17. 12. Nomináciu piatich filmov, ktoré sa vo finále budú o prestížnu sošku uchádzať vyhlásia 17. 1. 2025.

Trailer filmu Ema a smrtihlav
Autor:

Alexandra Borbély vo filme Ema a smrtihlav. FOTO: PubRes

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Týždeň vo filme

Týždeň vo filme 1965: Kdeže dávne snehy sú

Anička a Jožko z horárne v Slovenskom rudohorí (južne od Spišskej Novej Vsi) každé ráno sami sadajú do káričky, aby ich kôň odviezol do vzdialenej školy. A po vyučovaní absolvujú rovnakú vzdialenosť späť, opäť sami (TvF 8). Romantické – a v tých dobách bezpečné! Aj týždenník č. 11 je plný zimy v najrôznejších podobách: stredisko v nemeckom Oberhofe je plné lyžiarov, ako vyzerá zasnežené veľké mesto, divák uvidí na záberoch z Varšavy. A u nás? Prekvapí veľké stádo muflónov neďaleko Bratislavy, v revíri Píla v Malých Karpatoch. So zimou sa rozlúčime (č. 14) na Kráľovej holi s obsluhou vysielača, ktorá tu, odlúčená od okolitého sveta, pracuje v zajatí snehu až do mája... Popri relatívne väčšom počte príspevkov zo zahraničia sa osvedčená dvojica režisérov Ondrkal a Orth venuje aj vážnejším domácim témam, na ktoré pozerá veľmi kritickým okom. V roku 1965 sa o to už mohli pokúšať. Problémy sú pre dnešného diváka ťažko predstaviteľné. V č. 10 režisér najprv v štyroch rôznych príspevkoch ukáže módne novinky zo sveta a potom prídu domáce „Trampoty s dievčenskou obuvou“. Pre 10 – 15-ročné dievčatá sú k dispozícii (aj to len teoreticky) v každom ročnom období štyri modely. V obchode však ani jeden, čo šot ilustruje priamo v Partizánskom, hoci tam sídli najväčší závod na výrobu obuvi! Trvá to už roky. Lebo návrhári a výroba sa nevedia dohodnúť...
Záber z filmu Černák: zľava Dušan Cinkota, Gregor Hološka, Milan Ondrík. Foto: CinemArt

Príbeh mafiánskeho bosa sa preklápa do druhej polovice. Nastupuje ČERNÁK

Film MIKI o Mikulášovi Černákovi sprevádzalo mnoho predsudkov a pochybností. Tvorcovia snímky o banskobystrickom mafiánskom bosovi ju rozdelili na dve časti. Prvá vlani pritiahla do kín takmer 380-tisíc divákov. Druhá polovica filmového príbehu podľa skutočných udalostí prichádza do kín 30. januára pod názvom ČERNÁK. „Od začiatku sme plánovali nakrútiť celý projekt naraz. Je to ekonomicky efektívnejšie, i keď nesmierne náročné na prefinancovanie. Akoby ste naraz nakrúcali dva a pol celovečerného dobového filmu. Mali sme 600-tisícový úver a niekoľko ,menšíchʻ pôžičiek. Do projektu sme zohnali súkromných investorov. Pomohol, samozrejme, aj pôvodne 300-tisícový grant na film a 200-tisícový na štvordielnu minisériu. Veľmi sa tešíme z diváckeho úspechu filmu MIKI, treba však povedať, že my sme ešte stále ,v mínuseʻ. Ale už vidíme svetlo na konci tunela,“ povedala producentka filmu Zuzana Mistríková zo spoločnosti PubRes. Nenakrútiť takýto projekt naraz považuje Mistríková za obrovské riziko. Mali obsadenú celú plejádu hereckých osobností, tie však majú rôzne záväzky, často naviazané aj na výzor, ktorý sa nesmie meniť. "Je možné, že by sme ich už nikdy neboli schopní dať dohromady a že by nám v projekte ich vizáž ,skákalaʻ. Zmenám môžu podliehať aj lokácie filmu a časový odstup má mnoho ďalších nástrah,“ vysvetlila. Milan Ondrík ako Černák. Foto: CinemArt Cesta...
Záber z filmu Emilia Pérez. FOTO: ASFK

Najviac nominácií na Oscara má Emilia Pérez, Vlny nomináciu nezískali

Po 10 nominácií na Oscara majú muzikál Čarodejka (r Jon M. Chu) a životopisná dráma Brutalista (r. Brady Corbet). Nominácie vyhlásili 23. januára. Emilia Pérez získala nomináciu aj v kategórii medzinárodných filmov, v ktorej zastupuje Francúzsko. Brazília sa o Oscara uchádza so životopisnou drámou režiséra Waltera Sallesa I’m Still Here. Dánsko získalo nomináciu za drámu Dievča s ihlou Magnusa von Horna. Nemecko reprezentuje politický triler Semeno posvätného figovníka iránskeho režiséra Mohammada Rasoulofa. Nomináciu získal aj najlepší európsky animovaný film roka Mačacia odysea (r. Gints Zibalodis), ktorý reprezentuje Lotyšsko. Vlnám Oscar unikol Film Vlny režiséra Jiřího Mádla, ktorý americkí akademici vybrali do užšieho výberu 15 národných kandidátov v kategórii medzinárodných filmov so šancou na Oscara, sa medzi päticu nominovaných nedostal. Snímka, ktorá vznikla aj v slovenskej koprodukcii reprezentovala na Oscaroch Česko. Bez nominácie je aj slovenský kandidát, ktorým bola vojnová dráma Ivety Grófovej Ema a Smrtihlav. V kategórii réžia sú na Oscara nominované komediálna dráma Anora Seana Bakera, Brutalista Bradyho Corbeta, biografia Bob Dylan: Úplne neznámy Jamesa Mangolda, Emilia Pérez Jacquesa Audiarda a horor Substancia režisérky Coralie Fargeat. V kategórii najlepší film sa spolu s týmito piatimi snímkami o Oscara uchádzajú aj vatikánsky triler Konkláve (r. Edgar Berger), sci-fi Duna: Časť druhá Denisa Villeneuvea, brazílsky film I'm Still Here, adaptácia románu oceneného...
Zobraziť všetky články