Zuzana Čaputová vo filme Prezidentka. FOTO: Hitchhiker

Týždeň slovenského filmu sníma klobúk pred Prezidentkou. Takmer dobehla Rytmusa

Písmo: A- | A+

Vlani sa dostalo do kín viac diváckych hitov ako titulov úspešných na festivaloch v zahraničí. Desať najlepších uvedie Týždeň slovenského filmu.

Aké sú najlepšie slovenské filmy minulého roka? Jedenásty ročník prehliadky Týždeň slovenského filmu prináša výber diel, ktoré získali aspoň jednu nomináciu na cenu Slnko v sieti za rok 2024. Uskutoční sa od 22. do 27. apríla a program tvorí desať dlhometrážnych hraných, dokumentárnych a animovaných filmov.

Organizátori si zároveň uctia režiséra a scenáristu Miloslava Luthera, ktorý si tento rok prevezme cenu Slnko v sieti za Výnimočný prínos slovenskej audiovizuálnej kultúre.

Do súťaže o prestížnu sošku sa v 14. ročníku národnej filmovej ceny Slnko v sieti prihlásilo rekordných 49 hraných, dokumentárnych a animovaných filmov televíznej produkcie. Vybraná desiatka diel, nominovaných v 19 kategóriách, sa bude premietať v kine Lumiére s anglickými titulkami, novinkou je uvedenie s audiokomentárom a deskriptívnymi titulkami pre ľudí so zrakovým či sluchovým znevýhodnením.

Hrané filmy

  • Ema a smrtihlav Ivety Grófovej
  • MIKI Jakuba Kronera 
  • Smršť Petra Bebjaka 
  • Spiaci účet Miloslava Luthera 
  • Vlny Jiřího Mádla
  • Vojna policajtov Rudolfa Biermanna

Dokumentárne filmy

  • Architektúra ČSSR ’58 – ’89 Jana Zajíčka 
  • Prezidentka Mareka Šulíka 
  • Wishing on a Star Petra Kerekesa

Animované filmy

  • Keď život chutí Kristiny Dufkovej

Lepšie raz vidieť

„Nominácie dostali tí najlepší, i keď mne sa z hraných filmov páčili aj Kálmánov deňSamota a z dokumentov napríklad Šedá zónaTretí koniec palice,“ hovorí programový riaditeľ prehliadky Miroslav Ulman.

Keď sa pozrie, ako hodnotili slovenské celovečerné filmy roku 2024 filmoví vedci a kritici v časopise Filmsk.sk, aj na desiatom mieste má film priemerné hodnotenie vyše 72 %, čo považuje za vysokú kvalitu.

Rok 2024 bol podľa štatistík v slovenskej kinematografii najúspešnejším v ére samostatnosti. Na slovenské filmy prišlo 1 505 768 divákov a hrubé tržby po prvý raz prekonali 10 miliónov eur.

„Vlani sa dostalo do kín viac diváckych hitov ako titulov úspešných na festivaloch v zahraničí, ale myslím, že je to dobre, pretože v čase, ktorý žijeme, divák hľadá v kine skôr zábavu a relax. Ale na druhej strane klobúk dole pred Prezidentkou,“ hovorí Ulman.

Film Mareka Šulíka sa s 33 366 divákmi stal tretím divácky najúspešnejším dokumentárnym filmom v ére samostatnosti, pred ním sú len filmy 38RYTMUS: Sídliskový sen.

Za najlepší titul považuje Ulman film Vlny. „V tej dobe som žil, síce ešte len ako dieťa, ale som rád, že vznikol. A že naň chodili aj mladí diváci. Pretože ako hovorí slovenské príslovie – lepšie raz vidieť ako stokrát počuť.“

Záber z filmu Vlny.
Záber z filmu Vlny.

Cena pre Luthera

Pri príležitosti udelenia ceny Slnko v sieti za Výnimočný prínos slovenskej audiovizuálnej kultúre režisérovi Miloslavovi Lutherovi uvedie prehliadka jeho film Posledný cocktail (1993), adaptáciu divadelnej hry Sławomira Mrożka, ktorá je výpoveďou o svete, v ktorom žijeme.

Autor v nej nekladie len sugestívne otázky, ale hľadá aj odpovede, ktoré bez moralizovania nachádza. Túto Mrożkovu hru o moci, strachu a vydieraní v sfére súčasnej politiky si Miloslav Luther zvolil do programu sám. Okrem toho vybral na premietnutie aj svoje drámy Útek do BudínaChodník cez Dunaj.

„Posledný cocktail ponúkam nielen symbolicky, ale preto, že je prekvapujúco aktuálny. Mrożkovu absurdnú drámu Veľvyslanec sme v turbulentnej dobe rozpadu Československa vyjadrili v dnes znovu vychytenom dystopickom žánri. Chcem prítomných zaujať a pobaviť filmom, ktorý z mojej tvorby málokto pozná. A zároveň pripomenúť majstrovský duet Milana Lasicu a Stana Dančiaka s prispením Anny Javorkovej, Petra Šimuna a ďalších. Prekvapujú iskrivým vtipom, intelektuálnym sarkazmom, provokatívnym duchom a mnohovýznamovosťou. Otvárajú otázky o moci – autoritárskej, brutálnej, zvrchovane agresívnej,“ hovorí Miloslav Luther.

Záber z filmu Miloslava Luthera Posledný Cocktail. Foto: Ivan Čaniga
Záber z filmu Miloslava Luthera Posledný Cocktail, ktorý bude premietnutý na prehliadke Týždeň slovenského filmu. Foto: Ivan Čaniga

Apropo a hlas dokumentaristiek

Aj tentokrát sa počas týždňa v kine Lumiére uskutočnia otvorené diskusie o minuloročnej filmovej produkcii pod názvom Apropo – slovenský film 2024. Moderovať ich bude Jelena Paštéková. Zákulisie animovanej tvorby priblíži Žofia Bosáková, Jakub Spevák bude hovoriť o Festivalovom výbere ANČA, hrané filmy rozoberie Viera Langerová a krátke filmy Zuzana Goleinová. Hosťom diskusie bude aj producent a režisér Rudolf Biermann. V sekcii dokumentov bude témou otázka, či v dokumentárnom filme počuť ženský hlas, a položí si ju Mária Ferenčuhová.

„Napriek tomu, že v minuloročnej dokumentárnej tvorbe nájdeme viaceré pozoruhodné snímky žien – najmä debutujúcich režisérok (Rusnoková, Ďurinová Križková, Buchelová/Pastirčáková), žiadny z ich filmov nezískal ani len nomináciu na výročnú cenu Slnko v sieti,“ hovorí pre Filmsk.sk Mária Ferenčuhová.

Situáciu porovnáva s rokmi 2020-2021, keď medzi prihlásenými filmami boli snímky ako Čiary Barbory Sliepkovej, FREM a Biela na bielej Viery Čákanyovej, Ako som sa stala partizánkou Very Lackovej či Neviditeľná Maie Martiniak, no aj vtedy sa nominácia ušla len debutu Lucie Kašovej Sailor s výrazným mužským protagonistom. Kašová tak dotvorila ´chlapskú triádu´ nominovaných, spolu s Jarom Vojtekom a jeho portrétom Andreja Bána (Raj na zemi) a motoristickou romancou Mira Rema Láska pod kapotou.

Fotografia z filmu Šedá zóna
Záber z filmu Šedá zóna Daniely Rusnokovej. Foto: Žudro

„Vieme, že máme na Slovensku silné dokumentaristky. Odborná kritika o nich píše. Občas sa nimi dokonca pýšime. Ale prečo ich tak málo doma oceňujeme? Počujeme ich vôbec? Akým hlasom sa nám privrávajú? A najmä: o čom hovoria?“ – pýta sa Mária Ferenčuhová. Vo svojom príspevku chce poukázať na to, že slovenské dokumentaristky sú veľmi presné diagnostičky najslabších miest našej spoločnosti.

„Upozorňujú na to, čo nás bolí a čo často nedokážeme vyriešiť ani šmahom ruky, ani hlasným výkrikom. No tým viac by sme ich mali aktívne počúvať.“

Autor:

Foto: Hitchhikercinema

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Peter Balgha (vľavo) a Martin Hollý (vpravo). Foto: archív SFÚ

Peter Balgha

Dvadsiateho siedmeho mája pred deväťdesiatimi rokmi sa narodil slovenský dramaturg, scenárista, prozaik a pedagóg Peter Balgha. Ako dramaturg sa podpísal pod najúspešnejšie snímky z dielne Televíznej filmovej tvorby zo 60. rokov ako Krotká (r. Stanislav Barabáš, 1967), Balada o siedmich obesených (r. Martin Hollý, 1968) či Sladké hry minulého leta (r. Juraj Herz, 1969). „Balghova obrovská energia sa sústredila, rozplynula a zúročila v práci pre druhých. Originálne autorské nápady odovzdával zadarmo v prospech hmlistého ,verejnoprospešnéhoʻ cieľa. Dnešná spoločnosť by ho asi vnímala ako málo asertívneho exota, ktorý sa nedokázal presadiť ako svojbytný spisovateľ,“ povedala filmová a literárna historička Jelena Paštéková v texte v denníku Sme. „Balgha bol typom moderného manažéra, akých dodnes potrebujeme aj v umení, mal neomylný zmysel pre ľudí, a preto vedel kvôli nim aj riskovať. Urobil si tým meno a súčasne aj meno bratislavskému televíznemu štúdiu,“ napísal filmový encyklopedista Richard Blech v denníku Práca v roku 1990. Vtedy sa o Balghovi už opäť mohlo hovoriť. Normalizátori ho totiž nielenže pripravili o prácu, ale aj vystrihli z titulkov diel, na ktorých sa podieľal. Takisto ho vylúčili z profesijných zväzov. Normalizácia a výsluchy na ŠtB pre jeho politické postoje a odmietnutie okupácie sa podpísali aj na jeho podlomenom zdraví. Zomrel ako invalidný dôchodca vo veku nedožitých 37 rokov. Vedel objavovať a inšpirovať Peter Balgha sa...
Zobraziť všetky články