Záber z filmu Architektúra ČSSR 68-89. FOTO: Aerofilms

Búranie architektúry je ako rozfúkanie mandaly. Krása je zrazu fuč 

Písmo: A- | A+
[tts_reader]

Dokument podľa námetu rapera Vladimira 518 sa zaoberá krásou a úrovňou ochrany predrevolučnej architektúry.

Keď sa staval bratislavský Most SNP, bola to obrovská udalosť. Moderný symbol vtedajšej československej architektúry dal mestu cveng metropoly, stal sa jeho dominantou, prepojil Petržalku s historickým centrom, predurčil jednu zo zásadných tepien budúcnosti a v názve niesol mierové posolstvo. 

Všetko pôsobilo úžasne, až na detail, že za obeť tejto výstavbe koncom šesťdesiatych rokov minulého storočia – a po vpáde sovietskych vojsk – padla časť starej Bratislavy vrátane židovskej synagógy. Dodnes sa obhajuje myšlienka, že v prípade tejto demolácie nešlo o hodnotnú architektúru, ktorú by sa oplatilo zachovať. 

V každom prípade si Most SNP vyslúžil prívlastok kontroverznej stavby a jedným dychom sa stal najvýznamnejšou stavbou minulého storočia. 

Aj takéto dejiny formujú Slovensko. Povie nám o tom viac dokument Architektúra ČSSR 58 – 89, ktorý práve prichádza do našich kín. 

Večnosť proti pominuteľnosti

Búranie architektúry je čosi ako rozfúkavanie mandaly, povedal na jednej zo svojich prednášok známy český raper, grafik, ilustrátor a popularizátor myšlienky dobrej architektúry Vladimir 518. 

Odvážnym tvrdením dlhodobo otvára širokú diskusiu o večnosti a pominuteľnosti toho, čo na našom území zanecháva umenie architektúry. 

Vďaka jeho intenzívnej práci pri jej objavovaní vznikla v roku 2022 kniha Architektura 58–89, najrozsiahlejšia publikácia o stigmatizovanej predrevolučnej architektúre v Československu. 

Vzápätí sme mohli vidieť aj rovnomenný osemdielny dokumentárny televízny cyklus, ktorého scenár v spolupráci so slovenskou architektkou Henrietou Moravčíkovou pripravil režisér Jan Zajíček. 

Ako sme vzdorovali

Vychádzajúc z množstva nazbieraného materiálu, tento profesionálny tandem sa v ďalšej fáze sústredil na prípravu filmu. 

Výsledkom je 126-minútová česko-slovenská koprodukcia v podobe celovečerného dokumentu prinášajúceho v obrazoch, archívnych záberoch a rozhovoroch s osobnosťami pohľad na skutočný význam architektúry z obdobia od konca päťdesiatych do konca osemdesiatych rokov minulého storočia. Autormi filmovej hudby sú Ondřej Skala a Vladimír Godár. 

Film nevypovedá len o tom, čo sme na území vtedajšieho Československa fyzicky zbúrali a postavili, ale aj približuje, ako sme uvažovali o zmysle existencie, do akej miery naše plány a činy určovala temná doba totality, ako sme napriek všetkému chceli žiť a tvoriť, ako sme vzdorovali.

V kontexte umierajúcej práce

Celý projekt od knihy cez seriál až po vznik filmu trval deväť rokov. Tvorcovia vychádzali z presvedčenia, že téma predrevolučnej architektúry zažíva silné momenty a má všetky predpoklady biť sa o vlastnú identitu. „Ak bolo ťažké niektoré domy v minulosti postaviť, rovnako ťažká môže byť aj ich súčasná ochrana pred zbúraním,“ píšu tvorcovia v obhajobe projektu. 

Sú presvedčení, že ich respondenti majú čo povedať, veď produkty ich celoživotného úsilia preverujú ochotu súčasnej spoločnosti rozoznávať v stavebnej kultúre kvalitu. Predstavujú svoju architektúru v súvislostiach, ako výsledok umeleckého brutalizmu. Je brutálne krásna, ale aj brutálne opomínaná. 

V kontexte „umierajúcej“ práce dobových architektov, z ktorých viacerí ešte žijú a aktívne reflektujú súčasnú situáciu, sa skutočne odohráva živý spoločenský proces. Že je hodný zaznamenania, dokazujú tvorcovia aj v pouličných anketách realizovaných v Prahe a v Bratislave.

Záber z filmu Architektúra ČSSR 58-89. Svetlá v piešťanskom Dome umenia. FOTO: Aerofilms
Záber z filmu Architektúra ČSSR 58-89. Svetlá v piešťanskom Dome umenia. FOTO: Aerofilms

Každá kvapka sa počíta

Projekt citlivo sleduje rezonancie architektúry daného obdobia a jej dopad na dnešného človeka,“ vyjadrili sa pre AVF slovenskí koproducenti Peter Veverka a Maroš Hečko. Vstupom do projektu chceli pomôcť v pokračovaní verejného dialógu o zmysle zachovávania dobovej architektúry. 

Autor námetu a režisérova pravá ruka Vladimir 518 si myslí, že po rokoch sa v myslení naozaj podarilo niečo zmeniť. Vo svojich verejných výstupoch zdôrazňuje, že dobrú architektúru už dokážeme oceniť lepšie ako v minulosti. 

Bohato stačí, keď človek podpíše petíciu, keď príde na demonštráciu, keď si kúpi knihu, keď sa zúčastní na prednáške, keď napíše a zdieľa svoj pohľad. To všetko má zmysel, každá kvapka sa počíta. Pretože to všetko dohromady tvorí spoločenský prúd.

Architektúra ČSSR 58 – 89 (r. Jan Zajíček, Česko/Slovensko 2024)

Celkový rozpočet filmu: 293 000 eur (podpora z Audiovizuálneho fondu: 59 625 eur, koprodukčný vklad RTVS: 60 000 eur)

Distribučná premiéra: 21. 11. 2024

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Hudba + revolúcia = Nežná revolúcia Olga Schoberová v úlohe Rity a vpravo Ján Melkovič v úlohe Petrasa vo filme Dovidenia v pekle, priatelia. Foto: archív SFÚ/Zuzana Mináčová, Vladimír Vavrek

Kino Lumière si pripomenie Nežnú revolúciu

Deň boja za slobodu a demokraciu si pripomíname 17. novembra. Pri tejto príležitosti Kino Lumière uvedie dva filmy. Jeden sa vracia priamo k udalostiam Novembra 1989 a druhý je odkazom na dobu, keď mnohé z diel v čase normalizácie končili v trezore. Dokument Hudba + revolúcia = Nežná revolúcia (2024) Slavomíra Zrebného uvedie kino v sobotu 15. novembra o 17. h. Trezorový film Dovidenia v pekle, priatelia (1990) Juraja Jakubiska premietne v nedeľu 16. novembra o 18.30 h. Film režiséra Slavomíra Zrebného Hudba + revolúcia = Nežná revolúcia je strihový dokument. Kino Lumière ho premietne v slovenskej kinopremiére. Autorom projektu a scenára k filmu je tvár Novembra´89 Ladislav Snopko. Stál za výberom hudby a archívnych materiálov a nahovoril aj komentár k filmu. Podľa neho ide o film v hlavnej úlohe s hudbou revolúcie, pri ktorom vychádzal z myšlienky, že prostredie manifestujúcich občanov počas Nežnej revolúcie je atmosférou súdržnosti a vzájomného porozumenia totožné s mentalitou publika dobrého rockového koncertu. „Držím sa základnej línie, že ide výlučne o výber z archívov. Teraz už viem, že to je dynamický materiál,“ povedal o koncepte filmu Ladislav Snopko pre Film.sk. „Čerpám najmä z televíznych archívov. A dôležitý je aj film z archívu Slovenského filmového ústavu, ktorý vyrobil Videofilm Koliba o alternatívnom festivale Čertovo kolo...
Chvíľky nádeje online Záber z filmu Chvíľky nádeje. Foto: DAFilms.sk

Chvíľky nádeje budú 17. novembra zadarmo

Streamovacia platforma DAFilms.sk sprístupní pri príležitosti Dňa boja za slobodu a demokraciu dokumentárny film českej režisérky Amálie Kovářovej Chvíľky nádeje. Film bude možné sledovať 17. novembra počas 24 hodín zadarmo online na stránke DAFilms.sk Snímka zachytáva vznik a vývoj najväčších občianskych demonštrácií v Česku od čias Nežnej revolúcie. Sleduje príbeh dvoch študentov, Mikuláša Minářa a Benjamina Rolla, ktorí v roku 2017 založili občianske hnutie Milion chvilek. Táto iniciatíva dokázala zmobilizovať státisíce ľudí a zaplniť pražskú Letnú, kde občania protestovali proti korupcii a nedemokratickému smerovaniu vlády. Film  mal nedávno slovenskú premiéru na festivale Jeden svet a odniesol si Špeciálne uznanie medzinárodnej poroty v kategórii Slovensko a Česko za ľudské práva aj Cenu DAFilms.sk. Online bude 17. novembra dostupný zadarmo, stačí sa bezplatne zaregistrovať. V katalógu streamovacej platformy ho zároveň môžete nájsť dlhodobo v rámci predplatného alebo ako jednotlivý platený stream. Film je tiež súčasťou programového špeciálu k 17. novembru. Ten ponúka ďalšie tematické tituly vrátane autentických filmových žurnálov z novembra 1989. Povzbudenie proti rezignácii a beznádeji „Film Chvíľky nádeje nie je len záznamom udalostí, ale aj povzbudením proti rezignácii a beznádeji,“ hovorí Dorota Zacharová, projektová manažérka a dramaturgička DAFilms.sk. „Hoci sa zdáme sami sebe ako jednotlivci bezmocní, protagonisti aj autori filmu dokazujú, že každý z nás môže byť na ceste k zmene dôležitý. Dnešné zhromaždenia na námestiach a davy v uliciach z roku 1989 spája...
recenzia Bugonia Emma Stone vo filme Yorgosa Lanthimosa Bugonia. Foto: CinemArt SK

recenzia Bugonia

Pôvodom grécky filmár Yorgos Lanthimos patrí v súčasnosti medzi popredných režisérov surreálnych a spoločensky podvratných filmov. Už jeho film Očný zub (2009) mu priniesol úspech v podobe ocenenia Un Certain Regard na prestížnom filmovom festivale v Cannes. Tam uspeli aj jeho ďalšie filmy, napríklad Homár (2015, Cena poroty) či Zabitie posvätného jeleňa (2017, Cena za scenár). Lanthimos sa stal festivalovým obľúbencom (ceny má aj z Benátok) a filmy Favoritka (2018) a Chudiatko (2023) získali spolu päť Oscarov. Aktuálne je v slovenských kinách jeho novinka Bugonia. Film Bugonia je remake juhokórejského kultového diela Zachráňte zelenú planétu! (r. Joon-hwan Jang, 2003). Zachytáva príbeh dvoch bratrancov: Teddyho, zlomeného muža so svojráznymi a konšpiračnými názormi na svet, a Dona, človeka s autizmom. Obaja žijú sami v dome na periférii fiktívneho amerického mesta. Dvojica sa jedného dňa rozhodne uniesť riaditeľku farmaceutickej spoločnosti Auxolith, Michelle Fuller (Emma Stone). Veria totiž, že ide o mimozemšťanku. O zážitok sa postarajú Stone, Plemons a Delbis Vo filme Bugonia sú všetky postavy presvedčené o vlastnej pravde. Hutne napísaný a premyslený scenár ponúka divákovi pohľad na situáciu, v ktorej sa, možno aj doslovne, stretávajú dva odlišné svety. Teddyho, ktorého presne a s minimalistickou gestikuláciou a mimikou stvárnil Jesse Plemons, film od úvodu vykresľuje ako utrápeného muža....
Zobraziť všetky články