Záber z filmu Architektúra ČSSR 68-89. FOTO: Aerofilms

Búranie architektúry je ako rozfúkanie mandaly. Krása je zrazu fuč 

Písmo: A- | A+

Dokument podľa námetu rapera Vladimira 518 sa zaoberá krásou a úrovňou ochrany predrevolučnej architektúry.

Keď sa staval bratislavský Most SNP, bola to obrovská udalosť. Moderný symbol vtedajšej československej architektúry dal mestu cveng metropoly, stal sa jeho dominantou, prepojil Petržalku s historickým centrom, predurčil jednu zo zásadných tepien budúcnosti a v názve niesol mierové posolstvo. 

Všetko pôsobilo úžasne, až na detail, že za obeť tejto výstavbe koncom šesťdesiatych rokov minulého storočia – a po vpáde sovietskych vojsk – padla časť starej Bratislavy vrátane židovskej synagógy. Dodnes sa obhajuje myšlienka, že v prípade tejto demolácie nešlo o hodnotnú architektúru, ktorú by sa oplatilo zachovať. 

V každom prípade si Most SNP vyslúžil prívlastok kontroverznej stavby a jedným dychom sa stal najvýznamnejšou stavbou minulého storočia. 

Aj takéto dejiny formujú Slovensko. Povie nám o tom viac dokument Architektúra ČSSR 58 – 89, ktorý práve prichádza do našich kín. 

Večnosť proti pominuteľnosti

Búranie architektúry je čosi ako rozfúkavanie mandaly, povedal na jednej zo svojich prednášok známy český raper, grafik, ilustrátor a popularizátor myšlienky dobrej architektúry Vladimir 518. 

Odvážnym tvrdením dlhodobo otvára širokú diskusiu o večnosti a pominuteľnosti toho, čo na našom území zanecháva umenie architektúry. 

Vďaka jeho intenzívnej práci pri jej objavovaní vznikla v roku 2022 kniha Architektura 58–89, najrozsiahlejšia publikácia o stigmatizovanej predrevolučnej architektúre v Československu. 

Vzápätí sme mohli vidieť aj rovnomenný osemdielny dokumentárny televízny cyklus, ktorého scenár v spolupráci so slovenskou architektkou Henrietou Moravčíkovou pripravil režisér Jan Zajíček. 

Ako sme vzdorovali

Vychádzajúc z množstva nazbieraného materiálu, tento profesionálny tandem sa v ďalšej fáze sústredil na prípravu filmu. 

Výsledkom je 126-minútová česko-slovenská koprodukcia v podobe celovečerného dokumentu prinášajúceho v obrazoch, archívnych záberoch a rozhovoroch s osobnosťami pohľad na skutočný význam architektúry z obdobia od konca päťdesiatych do konca osemdesiatych rokov minulého storočia. Autormi filmovej hudby sú Ondřej Skala a Vladimír Godár. 

Film nevypovedá len o tom, čo sme na území vtedajšieho Československa fyzicky zbúrali a postavili, ale aj približuje, ako sme uvažovali o zmysle existencie, do akej miery naše plány a činy určovala temná doba totality, ako sme napriek všetkému chceli žiť a tvoriť, ako sme vzdorovali.

V kontexte umierajúcej práce

Celý projekt od knihy cez seriál až po vznik filmu trval deväť rokov. Tvorcovia vychádzali z presvedčenia, že téma predrevolučnej architektúry zažíva silné momenty a má všetky predpoklady biť sa o vlastnú identitu. „Ak bolo ťažké niektoré domy v minulosti postaviť, rovnako ťažká môže byť aj ich súčasná ochrana pred zbúraním,“ píšu tvorcovia v obhajobe projektu. 

Sú presvedčení, že ich respondenti majú čo povedať, veď produkty ich celoživotného úsilia preverujú ochotu súčasnej spoločnosti rozoznávať v stavebnej kultúre kvalitu. Predstavujú svoju architektúru v súvislostiach, ako výsledok umeleckého brutalizmu. Je brutálne krásna, ale aj brutálne opomínaná. 

V kontexte „umierajúcej“ práce dobových architektov, z ktorých viacerí ešte žijú a aktívne reflektujú súčasnú situáciu, sa skutočne odohráva živý spoločenský proces. Že je hodný zaznamenania, dokazujú tvorcovia aj v pouličných anketách realizovaných v Prahe a v Bratislave.

Záber z filmu Architektúra ČSSR 58-89. Svetlá v piešťanskom Dome umenia. FOTO: Aerofilms
Záber z filmu Architektúra ČSSR 58-89. Svetlá v piešťanskom Dome umenia. FOTO: Aerofilms

Každá kvapka sa počíta

Projekt citlivo sleduje rezonancie architektúry daného obdobia a jej dopad na dnešného človeka,“ vyjadrili sa pre AVF slovenskí koproducenti Peter Veverka a Maroš Hečko. Vstupom do projektu chceli pomôcť v pokračovaní verejného dialógu o zmysle zachovávania dobovej architektúry. 

Autor námetu a režisérova pravá ruka Vladimir 518 si myslí, že po rokoch sa v myslení naozaj podarilo niečo zmeniť. Vo svojich verejných výstupoch zdôrazňuje, že dobrú architektúru už dokážeme oceniť lepšie ako v minulosti. 

Bohato stačí, keď človek podpíše petíciu, keď príde na demonštráciu, keď si kúpi knihu, keď sa zúčastní na prednáške, keď napíše a zdieľa svoj pohľad. To všetko má zmysel, každá kvapka sa počíta. Pretože to všetko dohromady tvorí spoločenský prúd.

Architektúra ČSSR 58 – 89 (r. Jan Zajíček, Česko/Slovensko 2024)

Celkový rozpočet filmu: 293 000 eur (podpora z Audiovizuálneho fondu: 59 625 eur, koprodukčný vklad RTVS: 60 000 eur)

Distribučná premiéra: 21. 11. 2024

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Ľubica Hustá, kunsthistorička. Foto: Archív Ľ. H.

Obľúbené filmy Ľubice Hustej

Asi je zvláštne, že ako organizátorka festivalu Bratislava Design Week nevyberám medzi obľúbené filmy niektorý z vizuálne nádherných, opulentných, extravagantných, priekopníckych filmov plných „high class“ dizajnérskych riešení a ikon dizajnu.  Áno, spôsobujú mi slasť a výpravu a výtvarnú koncepciu filmu vnímam ako mimoriadne podstatnú a rovnocennú, ale filmov, ktoré mám rada, ktoré milujem z rôznych dôvodov, je fakt veľa.  Samozrejme, počas života sa to nejako vyvíja aj mení, film za filmom, oceán filmov, príbehov, prístupov, okúzlenia, zásahov, nádhery, smútku, krutosti, ľahkosti, geniality naprieč žánrami. Veľa slov, pardon. Vybrala som však film Čudnejší než raj (1984), ktorý som videla niekedy v roku 1992. Keď sa skončil, ostali sme ešte dosť dlhú chvíľu sedieť na tých tvrdých drevených sedadlách filmového klubu Nostalgia na STU v Bratislave.  Jim Jarmush: Čudnejší než raj (1984). Foto: Kino Lumiére Šťavnaté nadávky Je to špinavý, čudný, pomalý film, zároveň neuveriteľne vtipný, existenciálny, objavný, postavený na komornom príbehu Willyho (predtým Bélu Molnára, ktorý pred 10 rokmi emigroval z Maďarska) a jeho kamoša, dvoch mladých newyorských lúzrov, a nečakanej návštevy sesternice z východnej Európy, z Budapešti.  Už úvodná scéna s pesničkou I Put a Spell on You od Screaming Jaya Hawkinsa z lacného prenosného kazeťáku (hudbu robil majster John Lurie, zároveň si zahral hlavného hrdinu) ma odpálila do bezútešných vedľajších ulíc New Yorku...
Viktor Kubal: Krvavá pani . Foto: SFÚ

Krvavá pani Viktora Kubala má novú hudbu

Druhý celovečerný film Viktora Kubala Krvavá pani (1980), inšpirovaný známou legendou o Čachtickej panej, dostal novú hudobnú podobu, ktorú pre film skomponovala losangelská umelkyňa claire rousay. Jedinečná projekcia filmu spolu s koncertom claire rousay sa uskutoční v Kine Lumière vo štvrtok 3. apríla o 20.00 hod. Po úspešnej premiére v Belgicku to bude prvé a jediné uvedenie filmu s novou hudbou naživo na Slovensku. Krvavá pani je animovaný film o zločine a láske, na pozadí romantického ľúbostného príbehu s prvkami komiky i tragiky zachytáva večný boj dobra so zlom. Kreslené spracovanie legendy z Čachtického hradu patrilo v čase svojho vzniku k divácky najúspešnejším slovenským filmom v kinách. „Ide o autorský film, v ktorom prínosy tvorcu sú neodškriepiteľné a zasluhujú si úctu. Napriek redukovanej kresbe a limitovanej animácii dokáže Kubal gradovať napätie a zahrať aj na emocionálne struny diváka. Dobre odpozorované prvky hororu spojené s prirodzeným Kubalovým vzťahom k paródii, vytvorili z filmu Krvavá pani svojráznu syntézu oboch žánrov,“ hovorí o filme publicista a dramaturg Rudolf Urc, autor publikácie Viktor Kubal. Filmár, výtvarník, humorista (ASFK, SFÚ, 2010). Podľa neho je „Kubalovo dielo ukážkou dobrého vkusu a kultivovanej rozprávkovej arabesky, priebežne korenenej inteligentným humorom“. Film Viktora Kubala Krvavá pani zarezonoval aj v zahraničí. V roku 2017 mala jeho digitálne reštaurovaná podoba svetovú premiéru na prestížnom festivale...
Zobraziť všetky články