Iva Janžurová s kamarátkou z detstva vo filme Janžurka

Dokáže rozžiariť aj pochmúrny deň. Zábavne i vážne o Ive Janžurovej

Písmo: A- | A+

Celovečerný dokument o jednej z najobľúbenejších českých herečiek Ive Janžurovej nakrútila jej dcéra Theodora Remundová. Snímka Janžurka mala premiéru na festivale v Karlových Varoch a od 3. 10. je v slovenských kinách.

Mama sama má k dokumentárnemu zobrazovaniu vlastnej osoby veľký ostych. Nakoniec za tým vždy videla skôr snahu rýchlo na objednávku vyrobiť televízny medailónik. Keď som jej natáčanie navrhla ja, prejavila skôr údiv vo svojej vrodenej skromnosti – že mi to vôbec napadlo a že sa tým chcem zdržiavať. Nakoniec opatrne súhlasila,“ povedala v presskite Theodora Remundová, ktorá pri realizácii filmu Janžurka musela zladiť úlohu dcéry s úlohou režisérky. „Učila som ich – tú ,ohľadnúʻ dcéru aj tú ,bezohľadnúʻ režisérku, že spolu skrátka musia v daný okamih nejako vyjsť a nepobiť sa.

Iva Janžurová má za sebou obdivuhodnú hereckú kariéru. Vyše dvadsať rokov pôsobila vo Vinohradskom divadle, odtiaľ v roku 1987 prešla do činohry českého Národného divadla, kde pôsobí dodnes. Vo svojej filmografii má vyslovene komediálne, ale aj výrazné dramatické úlohy.

Diváci si ju pamätajú zo snímok ako Kočár do Vídně (r. Karel Kachyňa, 1966), Pension pro svobodné pány (r. Jiří Krejčík, 1967), Svatba jako řemen (r. Jiří Krejčík, 1967), Světáci (r. Zdeněk Podskalský, 1969), Pane, vy jste vdova! (r. Václav Vorlíček, 1970), Petrolejové lampy (r. Juraj Herz, 1971), Morgiana (r. Juraj Herz, 1972), Zítra to roztočíme, drahoušku…! (r. Petr Schulhoff, 1975), „Marečku, podejte mi pero!“ (1976), Což takhle dát si špenát (r. Václav Vorlíček, 1977) či Ja milujem, ty miluješ (r. Dušan Hanák, 1980). Poznajú ju aj z mnohých televíznych úloh a scénok v zábavných programoch, zahrala si v seriáloch ako Eliška a její rod (r. František Filip, 1966), Píseň pro Rudolfa III.(r. Jaromír Vašta, 1967 – 1969), či Nemocnica na okraji mesta (r. Jaroslav Dudek, 1977).

Legenda aj krehký človek

Bolo veľkou režijnou aj osobnou výzvou vybrať to podstatné z jej rozsiahlej zdokumentovanej hereckej činnosti a zobraziť ju ako legendu a celebritu aj ako normálneho, ohľaduplného, ale tiež veľmi krehkého človeka, akým moja mama je,“ povedala Remundová, ktorá mala pri natáčaní výhodu v tom, že ako dcéra pozná svoju protagonistku z bezprostrednej blízkosti. Dokument Janžurka totiž nezaznamenáva iba šesť desaťročí pôsobenia hereckej ikony, ale snaží sa herečku predstaviť aj ako matku, babku, manželku, kamarátku či spolužiačku.

Theodora Remundová vyštudovala dokumentárnu tvorbu na FAMU. Za filmový projekt Ničeho nelituji (2003) získala Zvláštnu cenu poroty na MFF Karlove Vary. Jej mozaika osudov storočných ľudí Moje století (2019) získala zvláštne uznanie poroty Trilobit 2020. Okrem toho sa venovala aj herectvu, účinkovala vo viacerých filmoch a pôsobila v pražskom Divadle Na zábradlí.

Myslím si, že sa nám film podarilo spraviť tak, že si po celý čas udržiava vnútorné napätie, je zábavný aj vážny, skrátka má svoj nenápadne osobitý pôvab. Snažili sme sa nerecyklovať osvedčené rozprávacie formy, ale ísť vlastnou cestou a napriek tomu zostať zrozumiteľní širokej verejnosti. A hlavne máme úžasnú protagonistku, ktorá dokáže rozžiariť aj pochmúrny deň.

Film Janžurka vznikol v česko-slovenskej koprodukcii spoločností Cinepoint, PubRes, Českej televízie, Rozhlasu a televízie Slovenska, Innogy a Slovenského filmového ústavu. Okrem Ivy Janžurovej a Theodory Remundovej v ňom vystupujú aj herečkin partner Stanislav Remunda, druhá dcéra Sabina Remundová, speváčka Marta Kubišová, herec Igor Orozovič, režisérka Alice Nellis, režisér Dušan Hanák a ďalší.

A čo na film hovorí samotná Iva Janžurová? „Bolo to pre mňa veľké prekvapenie, keď s tým na mňa ,prišlaʻ. Vždy som sa dosť bála, že moje herecké ,ťaženieʻ bude dcéry ohrozovať v ich samostatnosti a bude im prekážkou v budovaní vlastného sebavedomia,“ prezradila v presskite. „Theodora bola dobrá aj ako herečka, Petr Lébl si ju vybral na FAMU do obdivuhodných inscenácií v Divadle Na zábradlí, ale ona sa dokázala vrátiť k štúdiu dokumentu, opustiť mámivé zrkadielko javiska, a tým si naozaj získala moju úctu. (…) Budem mať trému za ňu aj za seba, či pre ňu ako hrdinka jej dokumentárneho zámeru budem dostatočná. V jednom momente sa vyjadrila, že to nebude žiadna glorifikácia, a tomu som sa s úľavou zasmiala. Bolo by tak trochu trápne, nechať sa od dcéry vychvaľovať a diváka – dúfam, že film v distribúcii uspeje – nútiť k obdivu a k uvedomovaniu si vlastnej nedostatočnosti. Naopak, hádam sa v mojom obraze uvidia sami, v prostom údele vo svojich životoch, vzťahoch a profesiách úsmevne obstáť.

Trailer filmu Janžurka.

 

Janžurka (r. Theodora Remundová, Česko/Slovensko, 2024)
Celkový rozpočet filmu: 190 765 eur (vklad RTVS/STVR: 15 000 eur, vklad SFÚ 10 000 eur)
Distribučná premiéra: 3. 10. 2024

Autor:

Iva Janžurová s kamarátkou z detstva vo filme Janžurka. FOTO: ASFK

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Agata Novinski. Foto: Miro Nôta

rozhovor Agata Novinski

„Prajem si, aby sme sa nevzdali, neboli ticho a trpezlivo, dôsledne bojovali za slobodnú kultúru na Slovensku,“ reaguje na dianie v slovenskej kultúre Agata Novinski. V brandži sa pohybuje už roky, ako producentka však na filmovej scéne práve debutuje novým slovenským koprodukčným animovaným filmom Keď život chutí.  Do hĺbky animovanej tvorby ju vtiahol príbeh Bena, bystrého chlapca v puberte, ktorému veľmi chutí jesť. Dedičné gény však spôsobujú, že to je na ňom vidno, a čo čert nechcel, ešte sa aj zaľúbil do najočarujúcejšieho dievčaťa v triede.  Bábkový animák českej režisérky Kristiny Dufkovej zasvietil už na viacerých medzinárodných festivaloch a zbiera významné ocenenia vrátane dvoch nominácií na tohtoročné Európske filmové ceny. Vďaka úspechu vo francúzskom Annecy získal dokonca vstupenku do oscarových nominácií. Do slovenských kín príde 30. januára 2025. Ako ste sa dostali k produkcii tohto filmu? V prípravnej fáze režisérka Kristina Dufková a producentka vývoja Veronika Sabová oslovili Michala Novinského na spoluprácu na hudbe k filmu. Michal si prečítal scenár, pozrel výtvarné návrhy a bol projektom očarený natoľko, že prišiel s návrhom, či by sa spoločnosť NOVINSKI nemohla zároveň stať aj koproducentom filmu. Oslovil mňa, či by som mu s tým producentsky nepomohla, a tak som sa po rokoch vrátila k profesii, ktorú som študovala.  Čo vás presvedčilo?  Ako píšeme v stručnej anotácii k filmu, Keď...
Fotografia z filmu Vlny

Vlny sú o krok bližšie k oscarovej nominácii. Kto im konkuruje?

Americká Akadémia filmových umení a vied, ktorej členovia o nomináciách rozhodujú, zverejnila v utorok 17. 12. takzvané shortlisty – užšie výbery filmov v desiatich kategóriách. Z týchto výberov vzídu pätice snímok, ktoré nakoniec 17. 1. získajú oscarovú nomináciu. Držiteľov cien vyhlási akadémia 2. 3. Slovenským zástupcom v boji o Oscara v kategórii medzinárodných filmov bola vojnová dráma režisérky Ivety Grófovej Ema a Smrtihlav. Medzi filmy na shortliste sa neprebojovala. Film Vlny sa inšpiroval skutočným príbehom skupiny novinárov z medzinárodnej redakcie Československého rozhlasu, ktorí sú odhodlaní prinášať nezávislé správy za každú cenu – aj po vpáde vojsk Varšavskej zmluvy do Československa v roku 1968. V českých a slovenských kinách už Vlny do nedele 15. 12. videlo spolu milión divákov – 825 882 v Česku a 174 238 na Slovensku. V Česku sú Vlny podľa návštevnosti aktuálne tretím najúspešnejším českým filmom od roku 1991 a deviatym najúspešnejším filmom vôbec. Na Slovensku sú podľa počtu divákov najúspešnejším českým filmom v ére samostatnosti. Producentkou filmu je Monika Kristl zo spoločnosti Dawson Films. Za Slovensko film produkovala Wanda Adamík Hrycová so spoločnosťou Wandal Production a Vlny vznikli aj v koprodukcii s RTVS. Zo slovenských tvorcov sa na filme podieľali tiež kameraman Martin Žiaran či kostýmová výtvarníčka Katarína Štrbová Bieliková a vo Vlnách účinkujú aj Táňa Pauhofová, Tomáš Maštalír, Jevgenij Ivanovič Libezňuk alebo Michaela Majerníková....
Václav Polák / Zdroj: SFÚ

Václav Polák

Václav Polák roky úspešne dokumentoval slovenskú kinematografiu. Do štúdií na bratislavskej Kolibe prišiel na konci šesťdesiatych rokov dvadsiateho storočia a začal pracovať pod vedením skúsenej fotografky Zuzany Mináčovej. Rovno ho poslali do terénu. V tých dňoch práve prebiehalo natáčanie dnes už kultovej drámy z vysokohorského prostredia Medená veža (1970). Podľa Polákovych slov to bola veľmi ťažká práca, ktorú však vyvážila prítomnosť významných osobností slovenskej kinematografie, ako napríklad režisér Hollý či kameraman Karol Krška. Nakrúcanie filmu prebiehalo v náročných podmienkach a dokonca sa celá jeho výroba predlžovala. „Hovorili mi, aké dôležité je vybrať si správne prostredie. Nachodil som sa, než som si vybral také, o akých mi režisér básnil. A nie je ľahké urobiť snímky napríklad tak, aby sa zdôraznila výška, respektíve hĺbka priestoru,“ spomínal v minulosti pre Film.sk. V kolibských ateliéroch existovalo v tomto čase aj špeciálne oddelenie, ktoré sa zameriavalo na fotodokumentáciu a propagačné materiály k filmom a aj viacerým filmovým podujatiam. Polák sa v sedemdesiatych rokoch dostal aj k fotografovaniu pri nakrúcaní ďalšieho kultového filmu – Ružové sny (1976) Dušana Hanáka, ktorý rozpráva príbeh poštára Jakuba a mladej rómskej dievčiny Jolanky. Je podpísaný aj pod fotografiami k snímke Jána Piroha Sagarmatha (1988). Pri spomienkach na toto nakrúcanie Václav Polák uvádza, že mal prvýkrát v živote možnosť voľne a blízko sa pohybovať v rómskych osadách. Obyvatelia si...
Zobraziť všetky články