Václav Polák / Zdroj: SFÚ
Písmo: A- | A+

Slovenský filmový fotograf Václav Polák oslavuje osemdesiate narodeniny – narodil sa 14. 12. 1944 v Trnave. Spolupracoval s mnohými zásadnými menami slovenského filmu.

Václav Polák roky úspešne dokumentoval slovenskú kinematografiu. Do štúdií na bratislavskej Kolibe prišiel na konci šesťdesiatych rokov dvadsiateho storočia a začal pracovať pod vedením skúsenej fotografky Zuzany Mináčovej. Rovno ho poslali do terénu. V tých dňoch práve prebiehalo natáčanie dnes už kultovej drámy z vysokohorského prostredia Medená veža (1970).

Podľa Polákovych slov to bola veľmi ťažká práca, ktorú však vyvážila prítomnosť významných osobností slovenskej kinematografie, ako napríklad režisér Hollý či kameraman Karol Krška. Nakrúcanie filmu prebiehalo v náročných podmienkach a dokonca sa celá jeho výroba predlžovala. „Hovorili mi, aké dôležité je vybrať si správne prostredie. Nachodil som sa, než som si vybral také, o akých mi režisér básnil. A nie je ľahké urobiť snímky napríklad tak, aby sa zdôraznila výška, respektíve hĺbka priestoru,“ spomínal v minulosti pre Film.sk.

V kolibských ateliéroch existovalo v tomto čase aj špeciálne oddelenie, ktoré sa zameriavalo na fotodokumentáciu a propagačné materiály k filmom a aj viacerým filmovým podujatiam. Polák sa v sedemdesiatych rokoch dostal aj k fotografovaniu pri nakrúcaní ďalšieho kultového filmu – Ružové sny (1976) Dušana Hanáka, ktorý rozpráva príbeh poštára Jakuba a mladej rómskej dievčiny Jolanky. Je podpísaný aj pod fotografiami k snímke Jána Piroha Sagarmatha (1988).

Pri spomienkach na toto nakrúcanie Václav Polák uvádza, že mal prvýkrát v živote možnosť voľne a blízko sa pohybovať v rómskych osadách. Obyvatelia si na prítomnosť štábu zvykli a aj vďaka tomu, že si ho nevšímali, vznikli nádherné fotografie. Polák dokonca tvrdí, že by mu tie zábery mohol závidieť aj velikán Tibor Huszár. Nechcel byť takzvaným výtvarníkom, ale súčasne chcel, aby boli snímky dobre nakomponované: „Dobrý fotograf by mal byť v prvom rade dobrý dizajnér.

Fotografické dokumentovanie konkrétnych scén z nakrúcania filmu malo okrem konkrétneho propagačného významu často aj pragmatický či praktický zmysel. Režisér si na základe záberov mohol odkontrolovať, či jednotlivé scény natočené v daný deň na seba logicky nadväzujú.

Krásne vizuály Polák zachytil aj pri práci s ďalšou režisérskou legendou – Jurajom Jakubiskom. Išlo o okrem iných aj o známe rozprávky ako Perinbaba (1985) či Pehavý Max a strašidlá (1987).

Aj pri pohľade režiséra Miloslava Luthera na rivalitu medzi Mozartom a Salierim – Zabudnite na Mozarta (1985) – mal úplnú tvorivú slobodu a mohol sa voľne pohybovať po filmovom pľaci. Fotografie boli dokonca také vydarené, že koproducent zo Západného Nemecka ich prezentoval na každom kroku aj na mnohých výrobkoch.

Po Nežnej revolúcii fotil Polák napríklad film Jánošík – Pravdivá história (2009) v réžii Kasie Adamik a Agnieszky Holland, okrem toho však dostal príležitosť pracovať aj na viacerých zahraničných filmových produkciách. Medzi tie najznámejšie patrí napríklad Dračie srdce (r. Rob Cohen, 1996) alebo koprodukčný film Vzkriesenie (2001) od bratov Tavianiovcov. Jeho skúsenosť často bola taká, že zahraničné filmové štáby boli doslova zaskočené a prekvapené vysokou úrovňou miestnych štábov a hercov.

Václav Polák vníma zmeny v technológiách, s ktorými sa pracuje pri fotografovaní. Stále však tvrdí, že najviac záleží na konkrétnom fotografovi, ktorý má schopnosť rozprávať obrazom a tak sprostredkovať konkrétne zachytené udalosti.

Zdroj fotografie: SFÚ

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Svet medzi nami. Foto: Film Expanded

recenzia Svet medzi nami

Na začiatku bolo krátke video na sociálne siete o výstave jej fotografií v Českom centre v New Yorku. Po šiestich rokoch nakrúcania je na konci celovečerný dokument Svet medzi nami o fotografke Marii Tomanovej, pod ktorý sa podpísala režisérka Marie Dvořáková. Chytí vás od prvých záberov z vernisážovej tlačenice v New Yorku a nepustí až po záverečný pohľad na zapadajúce slnko v Mikulove. V meste, v ktorom hrdinka filmového príbehu vyrastala. Dokonca aj v prípade, že si zvedavý divák o ňom už vopred zistí podrobnejšie informácie, dokument celých deväťdesiat minút drží jeho pozornosť permanentne a pevne vo svojich opratách. Rozpráva o celkom obyčajných veciach ako radosť, obavy, smútok, úspech, sklamanie či prehra. Na druhej strane však rozpráva aj o nie celkom obyčajných záležitostiach, ako trebárs tvorivé hľadanie, sila portrétu i autoportrétu, aký je rozdiel medzi módnou fotografiou a voľnou tvorbou alebo načo nám umenie vôbec je a čím sa človeku prihovára. Marie Tomanová je totiž ideálna „hrdinka“ – spontánna, nesmierne temperamentná, úprimná a výrečná žena, ktorá navyše má neuveriteľné čaro osobnosti a málokedy jej chýba úsmev na tvári. To som už akože slávna? „Za pol roka sa vrátim a potom sa vezmeme,“ oznámila priateľovi, keď dokončila štúdium maliarstva na Fakulte výtvarných umení Vysokého učenia technického v Brne. Na pôde maľby sa totiž necítila priveľmi isto, chcela si jednoducho vyčistiť za morom hlavu,...
Slnko v sieti 2024 - Jiří Mádl a jeho víťazný film Vlny. Foto: SFTA/Zdenko Hanous

Slnko v sieti apeluje na hodnoty, i keď Mikiho nominovalo

Bolo to jedno veľké „vlnybitie“, skonštatoval moderátor Bruno Ciberej, a mal pravdu. Národné filmové ceny Slnko v sieti za rok 2024 ovládli česko-slovenské Vlny. Film režiséra Jiřího Mádla v silnej obojstrannej koprodukcii si zaslúžene odniesol vzácne sošky v deviatich kategóriách vrátane najlepšieho filmu, réžie a scenára. Jedna z cien sa spojila s osobným vyznaním pre herca Mariána Bielika, legendárneho Fajola z určujúcej kultovky Slnko v sieti, ktorý vlani zomrel. Svoju sošku mu venovala jeho dcéra Katarína Štrbová Bieliková, keď stála na pódiu ako čerstvá držiteľka ocenenia za najlepšie kostýmy. V súvislosti s príbehom strhujúcej drámy Vlny o boji za slobodu v auguste 1968 vyjadrila vo svojich nástojčivých otázkach pálčivé problémy, ktoré v súčasnosti trápia našu krajinu. Práve filmy, ktoré na Slovensku vznikajú a sú nositeľom hodnotového posolstva o slobode, považuje  za inšpiráciu, ktorá nám v ťažkých časoch môže pomôcť. „Vlny sú o statočnosti ľudí, ktorí sa vzopreli voči mnohonásobne silnejšiemu nepriateľovi, a ktorí ostali konzistentní v postojoch, pretože sloboda bola pre nich najcennejšou hodnotou,“ povedala o odvahe ľudí z redakcie Československého rozhlasu počas vpádu vojsk Varšavskej zmluvy. Katarína Štrbová Bieliková, cena za najlepšie kostýmy vo filme Vlny. Foto: SFTA/Zdenko Hanout V hrobovom tichu Paradoxne, 16. apríla 2025 sa ceremoniál odovzdávania cien Slnko v sieti dial v sále Slovenského rozhlasu pod strechou verejnoprávnej STVR, ktorá sa od tohto podujatia alibisticky dištancovala. Napriek...
Zobraziť všetky články