Záber z filmu Pokiaľ ja žijem.

Fakír, ktorý prelomí začarovaný kruh

Písmo: A- | A+

Dokumentárny debut režiséra Romana Ďuriša Pokiaľ ja žijem zachytáva príbeh dvadsiatnika Dalibora, ktorý len čo vyjde z väzenia, musí riešiť situáciu v rodine – rozdelenie ešte neplnoletých súrodencov aj problémový vzťah s otcom alkoholikom a násilníkom. Film je zároveň sondou do prostredia cirkusu, kde Dalibor nachádza útočisko a učí sa za fakíra. Do slovenských kín prichádza 5. 9.

Rozhodol som sa nakrútiť film o prekonávaní prekážok a zvládaní bolesti kreatívnym spôsobom. Daliborova trauma má korene v dysfunkčnej rodine, ktorá mu spôsobuje problémy v osobných vzťahoch a narúša jeho vnútornú integritu. Pre mňa táto trauma izolovala Dalibora od zvyšku spoločnosti a jeho svetonázor je mimoriadne subjektívny a disociovaný. Chceli sme to zdôrazniť zvoleným filmovým jazykom. Vizuálne a zvukové aspekty sú prispôsobené tomuto jedinečnému pohľadu a ponúkajú divákom možnosť priblížiť sa k Daliborovmu vnútornému svetu,“ dopĺňa v presskite režisér filmu Roman Ďuriš.

Dalibora spoznal na začiatku pandémie v malom potulnom cirkuse. „Umelci a pomocníci už balili stan, ktorý obklopovali karavany. V najmenšom, ktorý vyzeral skôr ako bufet, som videl asi dvadsaťročného chlapca v robotníckej uniforme. S veľkými opotrebovanými rukami, mastnými od špiny, sa delil o tanier zemiakov s králikom a morčaťom. Spieval si smutnú rómsku pieseň. Absolútna osamelosť bola prvá vec, ktorá mi napadla,“ spomína Ďuriš.

Na Daliborovi ho zaujala zmes láskavosti, detskej naivity a chlapčenskej drsnosti: „Keď sa mi Dalibor začal otvárať o svojom živote, jeho príbeh vo mne zarezonoval, akoby som ho aj ja nejako prežíval. Pevne verím, že každý môže nejakým spôsobom nájsť v jeho živote nejaké podobnosti so svojím životom. Či už je to konflikt s rodičmi, túžba po láske a byť videný, hľadanie vlastnej identity… Daliborov príbeh je v jadre dosť archetypálny, no v detailoch mimoriadne špecifický. Napriek všetkým nástrahám a úderom nezatrpkol, práve naopak. Našiel nepravdepodobný spôsob, ako sa vysporiadať so svojou bolesťou – fakírstvo.“

Podľa slov producentky filmu Simony Bago Mócikovej je film psychologickým portrétom dvadsiatnika, ktorý sa napriek problematickej minulosti neustále snaží o lepšiu budúcnosť. Dalibora vidí ako obeť domáceho násilia, ktorá má zo strany rodiny či sociálneho systému minimálnu alebo žiadnu materiálnu, emocionálnu či finančnú podporu. „Je tiež bývalým odsúdeným a náš film sa začína jeho odchodom z väzenia. Neospravedlňujeme  jeho minulosť, skôr chceme osvetliť jeho traumy a charakter. Jeho život pripomína tragédiu, no zdá sa, že je dokonalým príkladom príslovia ,Čo ťa nezabije, to ťa posilníʻ,“ hovorí Bago Móciková.

Skutočnou tragédiou je, že ľudí ako on je oveľa viac. V posledných rokoch vstúpil na scénu nový psychologický módny výraz lámači generačných cyklov. Poukazuje na ľudí, ktorí zámerne menia generačné rodinné vzorce, a Dalibor je určite jedným z nich. Ako od neho vieme, domáce násilie (často v kombinácii s alkoholom a návykovými látkami) je ,jadromʻ jeho rodiny už celé generácie. Našťastie sa zdá, že sa to skončilo, pretože nachádza nové odvážne spôsoby, ako zvládnuť svoje traumy a ťažké aj zlé životné momenty,“ dodáva.  

Okrem kín chcú tvorcovia film premietať aj v domoch na pol ceste, centrách pre obete domáceho násilia a komunitných centrách. „Chceme byť inšpiráciou a ukázať pozitívny príklad mladého muža, ktorý dokázal prelomiť začarovaný kruh a zmeniť svoj život k lepšiemu,“ uzatvára producentka.

Film Pokiaľ ja žijem vznikol v slovensko-česko-poľskej koprodukcii slovenskej spoločnosti Bright Sight Pictures, českej Lonely Production a poľskej Lumisenta Foundation. Slovenským koproducentom a vysielateľom je Rozhlas a televízia Slovenska (dnes Slovenská televízia a rozhlas). Projekt sa prezentoval na Bratislava Industry Days počas MFF Febiofest a vyhral cenu Best Pitch Award. Svetovú premiéru mal film na najväčšom nemeckom festivale dokumentárnych filmov DOK.fest Mníchov, uviedli ho aj v súťaži na Millenium Docs Against Gravity v Poľsku a na Al Este v Peru. Slovenská premiéra bola v júni na košickom Artfilme a do programu ho zaradili aj piešťanský Cinematik a MFDF Ji.hlava.

Roman Ďuriš absolvoval filmovú a televíznu réžiu na Filmovej a televíznej fakulte Vysokej školy múzických umení v Bratislave. Jeho absolventský film Niečo sa deje (2019) mal svetovú premiéru na 41. MFF v Káhire v súťaži Cinema of Tomorrow. V súčasnosti pripravuje svoj druhý celovečerný dokument Deti z mesačnej krajiny.

Trailer filmu Pokiaľ ja žijem.

Pokiaľ ja žijem (r. Roman Ďuriš, Slovensko / Česko / Poľsko, 2024)

Celkový rozpočet filmu: 209 000 eur (Podpora z Audiovizuálneho fondu: 59 000 eur, vklad RTVS/STVR: 20 000 eur)

Distribučná premiéra: 5. 9. 2024

Autor:

Záber z filmu Pokiaľ ja žijem. FOTO: Bright Sight Pictures

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Viliam Ptáček za kamerou pri nakrúcaní filmu Chlapi z Gaderskej doliny (1963), za ním režisér Ladislav Kudelka. Foto: archív SFÚ/Pavol Havran

Viliam Ptáček

Kameraman Viliam Ptáček sa narodil pred 100 rokmi, 20. apríla 1925, v Pezinku. Ako kameraman začínal v Spravodajskom filme v polovici minulého storočia, pracoval na rôznorodých dokumentačných šotoch, spracúval témy pre Poľnohospodársky mesačník či kinožurnál Týždeň vo filme. „S Vilkom (tak sme ho všetci familiárne nazývali) sme nastúpili do Spravodajského filmu v približne rovnakom čase, na začiatku päťdesiatych rokov. V našich začiatkoch sme sa veľmi pracovne nestýkali. Vtedy totiž platila (dobrá) prax, že začínajúci kameraman nakrúcal so skúseným režisérom a režisér začiatočník s ostrieľaným kameramanom,“ spomína pre Film.sk režisér a Ptáčkov spolupracovník Milan Černák. Ptáček spolupracoval napríklad s režisérmi ako Ján Lacko (Krompachy, Pionieri, oba 1951) či Martin Hollý (Odmäk, 1964). Aj v týchto počinoch sa sústredil na dokumentáciu krásnej domácej prírody. S Ladislavom Kudelkom nakrútil snímky Hostia najmilší... (1955), Spomienka na Rysy (1961), Dnešok slovenského filmu (1962), Chlapi z Gaderskej doliny (1963), Kam nechodil inšpektor (1964), či Vody podzemia (1966), s Otakarom Krivánkom filmy Tma a ticho (1960) alebo Do nových škôl (1961), so Štefanom Uhrom Stredoeurópsky pohár 1955 (1955) a s Ctiborom Kováčom spolupracoval na dlhometrážnom filme Nikdy viac (1958). S Milanom Černákom nakrútil Ptáček krátkometrážne snímky ako Majstri zimných športov (1955), Pohár národov (1960), Cyklistický maratón (1964) či Ostrov pod vodou (1965). Zaznamenával aj významné športové podujatia ako cyklistické maratóny...
Záber z filmu Svet medzi nami. Foto: Film Expanded

recenzia Svet medzi nami

Na začiatku bolo krátke video na sociálne siete o výstave jej fotografií v Českom centre v New Yorku. Po šiestich rokoch nakrúcania je na konci celovečerný dokument Svet medzi nami o fotografke Marii Tomanovej, pod ktorý sa podpísala režisérka Marie Dvořáková. Chytí vás od prvých záberov z vernisážovej tlačenice v New Yorku a nepustí až po záverečný pohľad na zapadajúce slnko v Mikulove. V meste, v ktorom hrdinka filmového príbehu vyrastala. Dokonca aj v prípade, že si zvedavý divák o ňom už vopred zistí podrobnejšie informácie, dokument celých deväťdesiat minút drží jeho pozornosť permanentne a pevne vo svojich opratách. Rozpráva o celkom obyčajných veciach ako radosť, obavy, smútok, úspech, sklamanie či prehra. Na druhej strane však rozpráva aj o nie celkom obyčajných záležitostiach, ako trebárs tvorivé hľadanie, sila portrétu i autoportrétu, aký je rozdiel medzi módnou fotografiou a voľnou tvorbou alebo načo nám umenie vôbec je a čím sa človeku prihovára. Marie Tomanová je totiž ideálna „hrdinka“ – spontánna, nesmierne temperamentná, úprimná a výrečná žena, ktorá navyše má neuveriteľné čaro osobnosti a málokedy jej chýba úsmev na tvári. To som už akože slávna? „Za pol roka sa vrátim a potom sa vezmeme,“ oznámila priateľovi, keď dokončila štúdium maliarstva na Fakulte výtvarných umení Vysokého učenia technického v Brne. Na pôde maľby sa totiž necítila priveľmi isto, chcela si jednoducho vyčistiť za morom hlavu,...
Zobraziť všetky články