Záber z filmu Pokiaľ ja žijem.

Fakír, ktorý prelomí začarovaný kruh

Písmo: A- | A+
[tts_reader]

Dokumentárny debut režiséra Romana Ďuriša Pokiaľ ja žijem zachytáva príbeh dvadsiatnika Dalibora, ktorý len čo vyjde z väzenia, musí riešiť situáciu v rodine – rozdelenie ešte neplnoletých súrodencov aj problémový vzťah s otcom alkoholikom a násilníkom. Film je zároveň sondou do prostredia cirkusu, kde Dalibor nachádza útočisko a učí sa za fakíra. Do slovenských kín prichádza 5. 9.

Rozhodol som sa nakrútiť film o prekonávaní prekážok a zvládaní bolesti kreatívnym spôsobom. Daliborova trauma má korene v dysfunkčnej rodine, ktorá mu spôsobuje problémy v osobných vzťahoch a narúša jeho vnútornú integritu. Pre mňa táto trauma izolovala Dalibora od zvyšku spoločnosti a jeho svetonázor je mimoriadne subjektívny a disociovaný. Chceli sme to zdôrazniť zvoleným filmovým jazykom. Vizuálne a zvukové aspekty sú prispôsobené tomuto jedinečnému pohľadu a ponúkajú divákom možnosť priblížiť sa k Daliborovmu vnútornému svetu,“ dopĺňa v presskite režisér filmu Roman Ďuriš.

Dalibora spoznal na začiatku pandémie v malom potulnom cirkuse. „Umelci a pomocníci už balili stan, ktorý obklopovali karavany. V najmenšom, ktorý vyzeral skôr ako bufet, som videl asi dvadsaťročného chlapca v robotníckej uniforme. S veľkými opotrebovanými rukami, mastnými od špiny, sa delil o tanier zemiakov s králikom a morčaťom. Spieval si smutnú rómsku pieseň. Absolútna osamelosť bola prvá vec, ktorá mi napadla,“ spomína Ďuriš.

Na Daliborovi ho zaujala zmes láskavosti, detskej naivity a chlapčenskej drsnosti: „Keď sa mi Dalibor začal otvárať o svojom živote, jeho príbeh vo mne zarezonoval, akoby som ho aj ja nejako prežíval. Pevne verím, že každý môže nejakým spôsobom nájsť v jeho živote nejaké podobnosti so svojím životom. Či už je to konflikt s rodičmi, túžba po láske a byť videný, hľadanie vlastnej identity… Daliborov príbeh je v jadre dosť archetypálny, no v detailoch mimoriadne špecifický. Napriek všetkým nástrahám a úderom nezatrpkol, práve naopak. Našiel nepravdepodobný spôsob, ako sa vysporiadať so svojou bolesťou – fakírstvo.“

Podľa slov producentky filmu Simony Bago Mócikovej je film psychologickým portrétom dvadsiatnika, ktorý sa napriek problematickej minulosti neustále snaží o lepšiu budúcnosť. Dalibora vidí ako obeť domáceho násilia, ktorá má zo strany rodiny či sociálneho systému minimálnu alebo žiadnu materiálnu, emocionálnu či finančnú podporu. „Je tiež bývalým odsúdeným a náš film sa začína jeho odchodom z väzenia. Neospravedlňujeme  jeho minulosť, skôr chceme osvetliť jeho traumy a charakter. Jeho život pripomína tragédiu, no zdá sa, že je dokonalým príkladom príslovia ,Čo ťa nezabije, to ťa posilníʻ,“ hovorí Bago Móciková.

Skutočnou tragédiou je, že ľudí ako on je oveľa viac. V posledných rokoch vstúpil na scénu nový psychologický módny výraz lámači generačných cyklov. Poukazuje na ľudí, ktorí zámerne menia generačné rodinné vzorce, a Dalibor je určite jedným z nich. Ako od neho vieme, domáce násilie (často v kombinácii s alkoholom a návykovými látkami) je ,jadromʻ jeho rodiny už celé generácie. Našťastie sa zdá, že sa to skončilo, pretože nachádza nové odvážne spôsoby, ako zvládnuť svoje traumy a ťažké aj zlé životné momenty,“ dodáva.  

Okrem kín chcú tvorcovia film premietať aj v domoch na pol ceste, centrách pre obete domáceho násilia a komunitných centrách. „Chceme byť inšpiráciou a ukázať pozitívny príklad mladého muža, ktorý dokázal prelomiť začarovaný kruh a zmeniť svoj život k lepšiemu,“ uzatvára producentka.

Film Pokiaľ ja žijem vznikol v slovensko-česko-poľskej koprodukcii slovenskej spoločnosti Bright Sight Pictures, českej Lonely Production a poľskej Lumisenta Foundation. Slovenským koproducentom a vysielateľom je Rozhlas a televízia Slovenska (dnes Slovenská televízia a rozhlas). Projekt sa prezentoval na Bratislava Industry Days počas MFF Febiofest a vyhral cenu Best Pitch Award. Svetovú premiéru mal film na najväčšom nemeckom festivale dokumentárnych filmov DOK.fest Mníchov, uviedli ho aj v súťaži na Millenium Docs Against Gravity v Poľsku a na Al Este v Peru. Slovenská premiéra bola v júni na košickom Artfilme a do programu ho zaradili aj piešťanský Cinematik a MFDF Ji.hlava.

Roman Ďuriš absolvoval filmovú a televíznu réžiu na Filmovej a televíznej fakulte Vysokej školy múzických umení v Bratislave. Jeho absolventský film Niečo sa deje (2019) mal svetovú premiéru na 41. MFF v Káhire v súťaži Cinema of Tomorrow. V súčasnosti pripravuje svoj druhý celovečerný dokument Deti z mesačnej krajiny.

Trailer filmu Pokiaľ ja žijem.

Pokiaľ ja žijem (r. Roman Ďuriš, Slovensko / Česko / Poľsko, 2024)

Celkový rozpočet filmu: 209 000 eur (Podpora z Audiovizuálneho fondu: 59 000 eur, vklad RTVS/STVR: 20 000 eur)

Distribučná premiéra: 5. 9. 2024

Autor:

Záber z filmu Pokiaľ ja žijem. FOTO: Bright Sight Pictures

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Hudba + revolúcia = Nežná revolúcia Olga Schoberová v úlohe Rity a vpravo Ján Melkovič v úlohe Petrasa vo filme Dovidenia v pekle, priatelia. Foto: archív SFÚ/Zuzana Mináčová, Vladimír Vavrek

Kino Lumière si pripomenie Nežnú revolúciu

Deň boja za slobodu a demokraciu si pripomíname 17. novembra. Pri tejto príležitosti Kino Lumière uvedie dva filmy. Jeden sa vracia priamo k udalostiam Novembra 1989 a druhý je odkazom na dobu, keď mnohé z diel v čase normalizácie končili v trezore. Dokument Hudba + revolúcia = Nežná revolúcia (2024) Slavomíra Zrebného uvedie kino v sobotu 15. novembra o 17. h. Trezorový film Dovidenia v pekle, priatelia (1990) Juraja Jakubiska premietne v nedeľu 16. novembra o 18.30 h. Film režiséra Slavomíra Zrebného Hudba + revolúcia = Nežná revolúcia je strihový dokument. Kino Lumière ho premietne v slovenskej kinopremiére. Autorom projektu a scenára k filmu je tvár Novembra´89 Ladislav Snopko. Stál za výberom hudby a archívnych materiálov a nahovoril aj komentár k filmu. Podľa neho ide o film v hlavnej úlohe s hudbou revolúcie, pri ktorom vychádzal z myšlienky, že prostredie manifestujúcich občanov počas Nežnej revolúcie je atmosférou súdržnosti a vzájomného porozumenia totožné s mentalitou publika dobrého rockového koncertu. „Držím sa základnej línie, že ide výlučne o výber z archívov. Teraz už viem, že to je dynamický materiál,“ povedal o koncepte filmu Ladislav Snopko pre Film.sk. „Čerpám najmä z televíznych archívov. A dôležitý je aj film z archívu Slovenského filmového ústavu, ktorý vyrobil Videofilm Koliba o alternatívnom festivale Čertovo kolo...
Chvíľky nádeje online Záber z filmu Chvíľky nádeje. Foto: DAFilms.sk

Chvíľky nádeje budú 17. novembra zadarmo

Streamovacia platforma DAFilms.sk sprístupní pri príležitosti Dňa boja za slobodu a demokraciu dokumentárny film českej režisérky Amálie Kovářovej Chvíľky nádeje. Film bude možné sledovať 17. novembra počas 24 hodín zadarmo online na stránke DAFilms.sk Snímka zachytáva vznik a vývoj najväčších občianskych demonštrácií v Česku od čias Nežnej revolúcie. Sleduje príbeh dvoch študentov, Mikuláša Minářa a Benjamina Rolla, ktorí v roku 2017 založili občianske hnutie Milion chvilek. Táto iniciatíva dokázala zmobilizovať státisíce ľudí a zaplniť pražskú Letnú, kde občania protestovali proti korupcii a nedemokratickému smerovaniu vlády. Film  mal nedávno slovenskú premiéru na festivale Jeden svet a odniesol si Špeciálne uznanie medzinárodnej poroty v kategórii Slovensko a Česko za ľudské práva aj Cenu DAFilms.sk. Online bude 17. novembra dostupný zadarmo, stačí sa bezplatne zaregistrovať. V katalógu streamovacej platformy ho zároveň môžete nájsť dlhodobo v rámci predplatného alebo ako jednotlivý platený stream. Film je tiež súčasťou programového špeciálu k 17. novembru. Ten ponúka ďalšie tematické tituly vrátane autentických filmových žurnálov z novembra 1989. Povzbudenie proti rezignácii a beznádeji „Film Chvíľky nádeje nie je len záznamom udalostí, ale aj povzbudením proti rezignácii a beznádeji,“ hovorí Dorota Zacharová, projektová manažérka a dramaturgička DAFilms.sk. „Hoci sa zdáme sami sebe ako jednotlivci bezmocní, protagonisti aj autori filmu dokazujú, že každý z nás môže byť na ceste k zmene dôležitý. Dnešné zhromaždenia na námestiach a davy v uliciach z roku 1989 spája...
recenzia Bugonia Emma Stone vo filme Yorgosa Lanthimosa Bugonia. Foto: CinemArt SK

recenzia Bugonia

Pôvodom grécky filmár Yorgos Lanthimos patrí v súčasnosti medzi popredných režisérov surreálnych a spoločensky podvratných filmov. Už jeho film Očný zub (2009) mu priniesol úspech v podobe ocenenia Un Certain Regard na prestížnom filmovom festivale v Cannes. Tam uspeli aj jeho ďalšie filmy, napríklad Homár (2015, Cena poroty) či Zabitie posvätného jeleňa (2017, Cena za scenár). Lanthimos sa stal festivalovým obľúbencom (ceny má aj z Benátok) a filmy Favoritka (2018) a Chudiatko (2023) získali spolu päť Oscarov. Aktuálne je v slovenských kinách jeho novinka Bugonia. Film Bugonia je remake juhokórejského kultového diela Zachráňte zelenú planétu! (r. Joon-hwan Jang, 2003). Zachytáva príbeh dvoch bratrancov: Teddyho, zlomeného muža so svojráznymi a konšpiračnými názormi na svet, a Dona, človeka s autizmom. Obaja žijú sami v dome na periférii fiktívneho amerického mesta. Dvojica sa jedného dňa rozhodne uniesť riaditeľku farmaceutickej spoločnosti Auxolith, Michelle Fuller (Emma Stone). Veria totiž, že ide o mimozemšťanku. O zážitok sa postarajú Stone, Plemons a Delbis Vo filme Bugonia sú všetky postavy presvedčené o vlastnej pravde. Hutne napísaný a premyslený scenár ponúka divákovi pohľad na situáciu, v ktorej sa, možno aj doslovne, stretávajú dva odlišné svety. Teddyho, ktorého presne a s minimalistickou gestikuláciou a mimikou stvárnil Jesse Plemons, film od úvodu vykresľuje ako utrápeného muža....
Zobraziť všetky články