Daniela Meressa Rusnoková vo filme Šedá zóna.
Písmo: A- | A+

Dokumentárny film Šedá zóna je osobným svedectvom o živote s dieťaťom so špeciálnymi potrebami. Takisto zaznamenáva skúsenosť režisérky Daniely Meressy Rusnokovej so „sivou zónou“, teda obdobím medzi 22. až 25. týždňom tehotenstva, keď sa rodia vysoko nezrelí novorodenci, ktorých matka nedonosí až do 40. týždňa. V septembri na piešťanskom Cinematiku Šedá zóna vyhrala súťaž Cinematik.doc, aktuálne súťaží na festivale Jeden svet a bude sa premietať aj v oficiálnom výbere MFDF Ji.hlava. Od 24. 10. je v slovenskej distribúcii.

Film začal vznikať v podstate už vtedy, keď sa režisérke predčasne narodilo tretie dieťa a tri mesiace strávilo v nemocnici. „Keď sa mi spustil predčasný pôrod, myslela som si, že zahodím kameru, že už sa nikdy nebudem venovať filmu. V tej chvíli bol pre mňa najdôležitejší život, nie kariéra alebo umenie. Ako som však stála pri inkubátore, uvedomila som si, že presne toto je obrovská téma, o ktorej sa málo hovorí,“ približuje pozadie vzniku filmu Daniela Meressa Rusnoková.

V médiách informujú o tzv. senzáciách, ako sa podarilo zachrániť predčasne narodené dieťa s extrémne nízkou pôrodnou hmotnosťou, ale nedozvieme sa už, aký vplyv to bude mať na kvalitu jeho života, života matky a života jeho rodiny. Keď sa ženám spustí predčasný pôrod, nemajú vôbec povedomie o tom, čo ich čaká a akým rozhodnutiam budú čeliť. Mala som pocit, že v spoločenskom vedomí je diera,“ hovorí režisérka, ktorá dúfa, že jej filmová výpoveď by sa mohla stať jedným z hlasov, ktoré otvoria tému na celospoločenskej úrovni a prispejú k procesu zmeny. Film začala vyvíjať v roku 2019 vďaka dotácii od Audiovizuálneho fondu.

Osobný príbeh aj svedectvá mnohých matiek

„Šedá zóna nie je jednoduché pozeranie. Sčasti je to osobný príbeh a sčasti je to príbeh postavený na svedectvách mnohých matiek, ktoré buď majú predčasne narodené dieťatko, alebo majú dieťatko so znevýhodnením. Snažili sme sa túto tému predstaviť civilne, osobne, hlboko. Snažili sme sa v jej rámci priniesť aj nádej a pochopenie,“ pokračuje Rusnoková. Vysvetľuje, že bábätká narodené v sivej zóne nemajú dostatočne vyvinuté niektoré životne dôležité orgány. „To znamená, že vlastne už pri ich záchrane akceptujeme dieťatko aj so znevýhodneniami, s ktorými sa narodí. (…) Štatistika hovorí, že prevažná časť týchto detí má trvalé následky. Neznamená to však, že by mali byť ukrátené o lásku, nehu a prijatie najbližších či o miesto v spoločnosti.

Rusnoková je autorkou námetu a scenára, na ktorom spolupracovala so Zuzanou Mojžišovou. Scenár však vznikal na základe skúseností viacerých žien v podobnej situácii. „Film nie je o prezentácii nášho životného príbehu. Ten je len akousi metaforou, aby sme vedeli rozprávať o tejto zložitej téme,“ vysvetľuje režisérka.

Spracovanie filmu poňala ako koláž. „Je v ňom rôznorodý materiál. Sú tam zábery z amerických archívnych filmov, ktoré vznikli v 70. rokoch ako výučbové videá pre neonatológov a perinatológov. V tom čase v Amerike v podstate neonatológia vznikala. Potom sú tam domáce, iphonové videá aj sekvencie takzvaného reenactmentu. A sú tam aj videá z projektu Rodinné archívy, ktoré nám poskytol Marek Šulík,“ zhrnula Rusnoková. „Preto chcem poďakovať všetkým, ktorí nejakým spôsobom do filmu prispeli a umožnili, že sme mohli použiť archívy a vytvoriť koláž vnútorného sveta matky. Chceli sme veľmi osobne a autenticky zobraziť prežívanie mám,“ hovorí režisérka.

Zrkadlo toho, čo zažívajú rodičia detí so znevýhodnením

Jej slová potvrdzuje aj Monika Fričová z Platformy rodín detí so zdravotným znevýhodnením. „Film Šedá zóna považujem za naozaj autentické zrkadlo toho, čo väčšina z nás, rodičov detí so zdravotným znevýhodnením, zažíva. Je to od narodenia dieťaťa až po jeho školský vek taký časozber toho, s čím všetkým sa potýkame, čo všetko tu zároveň nefunguje a aké sú dopady toho, keď na Slovensku dostatočne nefunguje podporný systém pre rodiny detí so zdravotným znevýhodnením,“ povedala pred uvedením filmu novinárom. „Daniele sme veľmi vďační za to, že našla odvahu a film natočila. Myslím si, že by ho mali vidieť všetci ľudia, ktorí rozhodujú o tom, aké budú podmienky pre rodiny detí so zdravotným znevýhodnením na Slovensku.“ Podľa Fričovej dlhodobé odsúvanie riešenia tejto témy na Slovensku dostáva dotknuté rodiny do finančných, psychických a často až existenčných problémov.

Producentkou filmu je Jana Belišová z občianskeho združenia Žudro. To má na konte snímky ako Cigarety a pesničky (r. Marek Šulík, Jana Kovalčíková, 2010), Zvonky šťastia (r. Jana Bučka, Marek Šulík, 2012) a Ťažká duša (r. Marek Šulík, 2017). Koproducentmi sú Meressa Company, Slovenská televízia a rozhlas a Punkchart films. Strih mali na starosti Alexandra Gojdičová, Tereza Michalová, Jonathan Ryan King a Mária Hirgelová, za kamerou stáli Radka Šišuláková, Jonathan Ryan King, Elisabeth Meressa, Pavol Pekarčík a Tereza Michalová.

Daniela Meressa Rusnoková sa vo svojej tvorbe zameriava na sociálne témy v rámci rôznych menšín a kultúr. Štúdium dokumentárnej tvorby na FTF VŠMU absolvovala snímkou O Soni a jej rodine, za ktorú získala viacero ocenení na domácich aj medzinárodných festivaloch. Okrem filmu sa venuje aj fotografii. Jej fotografie z rómskych obcí ilustrujú knihu Phurikane giľa Jany Belišovej.

Trailer filmu Šedá zóna

Šedá zóna (r. Daniela Meressa Rusnoková, Slovensko, 2024)
Celkový rozpočet filmu: 144 168 eur (Podpora z Audiovizuálneho fondu 68 500 eur, vklad STVR: 30 614 eur)
Distribučná premiéra: 24. 10. 2024

Autor:

Daniela Meressa Rusnoková vo filme Šedá zóna. FOTO: Žudro

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Viliam Ptáček za kamerou pri nakrúcaní filmu Chlapi z Gaderskej doliny (1963), za ním režisér Ladislav Kudelka. Foto: archív SFÚ/Pavol Havran

Viliam Ptáček

Kameraman Viliam Ptáček sa narodil pred 100 rokmi, 20. apríla 1925, v Pezinku. Ako kameraman začínal v Spravodajskom filme v polovici minulého storočia, pracoval na rôznorodých dokumentačných šotoch, spracúval témy pre Poľnohospodársky mesačník či kinožurnál Týždeň vo filme. „S Vilkom (tak sme ho všetci familiárne nazývali) sme nastúpili do Spravodajského filmu v približne rovnakom čase, na začiatku päťdesiatych rokov. V našich začiatkoch sme sa veľmi pracovne nestýkali. Vtedy totiž platila (dobrá) prax, že začínajúci kameraman nakrúcal so skúseným režisérom a režisér začiatočník s ostrieľaným kameramanom,“ spomína pre Film.sk režisér a Ptáčkov spolupracovník Milan Černák. Ptáček spolupracoval napríklad s režisérmi ako Ján Lacko (Krompachy, Pionieri, oba 1951) či Martin Hollý (Odmäk, 1964). Aj v týchto počinoch sa sústredil na dokumentáciu krásnej domácej prírody. S Ladislavom Kudelkom nakrútil snímky Hostia najmilší... (1955), Spomienka na Rysy (1961), Dnešok slovenského filmu (1962), Chlapi z Gaderskej doliny (1963), Kam nechodil inšpektor (1964), či Vody podzemia (1966), s Otakarom Krivánkom filmy Tma a ticho (1960) alebo Do nových škôl (1961), so Štefanom Uhrom Stredoeurópsky pohár 1955 (1955) a s Ctiborom Kováčom spolupracoval na dlhometrážnom filme Nikdy viac (1958). S Milanom Černákom nakrútil Ptáček krátkometrážne snímky ako Majstri zimných športov (1955), Pohár národov (1960), Cyklistický maratón (1964) či Ostrov pod vodou (1965). Zaznamenával aj významné športové podujatia ako cyklistické maratóny...
Záber z filmu Svet medzi nami. Foto: Film Expanded

recenzia Svet medzi nami

Na začiatku bolo krátke video na sociálne siete o výstave jej fotografií v Českom centre v New Yorku. Po šiestich rokoch nakrúcania je na konci celovečerný dokument Svet medzi nami o fotografke Marii Tomanovej, pod ktorý sa podpísala režisérka Marie Dvořáková. Chytí vás od prvých záberov z vernisážovej tlačenice v New Yorku a nepustí až po záverečný pohľad na zapadajúce slnko v Mikulove. V meste, v ktorom hrdinka filmového príbehu vyrastala. Dokonca aj v prípade, že si zvedavý divák o ňom už vopred zistí podrobnejšie informácie, dokument celých deväťdesiat minút drží jeho pozornosť permanentne a pevne vo svojich opratách. Rozpráva o celkom obyčajných veciach ako radosť, obavy, smútok, úspech, sklamanie či prehra. Na druhej strane však rozpráva aj o nie celkom obyčajných záležitostiach, ako trebárs tvorivé hľadanie, sila portrétu i autoportrétu, aký je rozdiel medzi módnou fotografiou a voľnou tvorbou alebo načo nám umenie vôbec je a čím sa človeku prihovára. Marie Tomanová je totiž ideálna „hrdinka“ – spontánna, nesmierne temperamentná, úprimná a výrečná žena, ktorá navyše má neuveriteľné čaro osobnosti a málokedy jej chýba úsmev na tvári. To som už akože slávna? „Za pol roka sa vrátim a potom sa vezmeme,“ oznámila priateľovi, keď dokončila štúdium maliarstva na Fakulte výtvarných umení Vysokého učenia technického v Brne. Na pôde maľby sa totiž necítila priveľmi isto, chcela si jednoducho vyčistiť za morom hlavu,...
Zobraziť všetky články