Záber z filmu Redakcia / zdroj: Silverart

Metafora aj skutočný príbeh o hľadaní pravdy

Písmo: A- | A+

Žurnalistika v provincii, kde vládne korupcia, kde je cenzúra odpoveďou na investigatívu a kde sa z aktivistu stáva novinár. Ukrajinský režisér Roman Bondarčuk vo svojom novom filme Redakcia prináša tragikomický príbeh, v ktorom sa hrá o veľa. Vznikol len niekoľko mesiacov pred inváziou Ruska na Ukrajinu a dokončili ho aj vďaka slovenskej podpore a koprodukcii. Premiéru mal na prestížnom festivale Berlinale v sekcii Forum.

Biológ Jura sa na juhu Ukrajiny, v atmosfére blížiacej sa vojny, venuje výskumu svišťov. Jedného dňa sa stane svedkom požiaru, ktorý úmyselne zakladá skupina mužov. Odfotografuje ich a s dôkazmi o zločine sa snaží presvedčiť šéfredaktora novín Pravda stepi, aby jeho investigatívny článok uverejnil. Je však pred voľbami a zdá sa, že horiaci les nikoho nezaujíma.

Jura prichádza s ďalšími článkami, ale pre šéfredaktora sú dôležitejšie peniaze za reklamu od politikov než aktívny investigatívec. „Film je metaforou plnou moderných mýtov a záhad, no zároveň zobrazuje skutočné udalosti, ktoré postihli skutočných ľudí. Tí, ktorí sa podieľali na jeho vzniku a účinkovali v ňom, majú hlboké spojenie s týmto miestom a minulosťou južnej Ukrajiny. Všetkých nejakým spôsobom zasiahla chaotická doba pred vojnou,“uviedol režisér.

Juh Ukrajiny ho vždy fascinoval a priťahoval. „Tam, v Chersonskej oblasti, som vyrastal. Moji rodičia boli v 90. rokoch novinármi a byť novinárom v tomto období a v tejto oblasti bolo vskutku groteskné. Bol som svedkom absurdných situácií, v ktorých sa rodičia skrz svoju prácu ocitali. Sledoval som, ako sa správy môžu vytvárať, vymýšľať. Vždy som túžil natočiť film o tomto mediálnom kolobehu v ukrajinských provinciách.

Na scenári Bondarčuk pracoval s mamou Allou Ťuťunnyk. Rýchlo si uvedomili, že jej poznámky a skúsenosti musia posunúť do súčasnosti, a tak sa začali rozprávať s miestnymi novinármi a politickými konzultantmi. Bondarčuka zvlášť zaujal Dmytro Bahnenko, ktorý sa stal inšpiráciou pre hlavného hrdinu Juru.

Dima je vyštudovaný novinár, veľmi aktívny a pozoruhodný vo svojom skutočnom živote. Je známy tým, že bojoval proti Kirillovi Stremousovovi, jednému z najznámejších proruských kolaborantov, ktorý sa po invázii stal druhým najmocnejším mužom v regióne. Stremousov sa podieľal na podpálení lesa. Po požiari ho mohli vyrúbať a predať drevo. Ak by nezaložili požiar, lesy by nemohli rúbať, lebo boli chránené. Dima ho ako investigatívny reportér sledoval. Spolupracoval s lokálnymi aktivistami. Nastražili kamery, aby zachytili podpaľačov, ich kamióny a zbierali dôkazy,“priblížil Bondarčuk.

Na postavu Juru skúšal mnohých hercov, ale Dmytra Bahnenka nevedel dostať z hlavy. Najprv to vyzeralo, že pre slabé herecké schopnosti ho do filmu nebude môcť obsadiť, ale s odstupom času a vďaka pomoci hereckého kouča sa z Bahnenka nakoniec stal skvelý kandidát.

trailer k filmu Redakcia

Podľa slovenskej koproducentky Kataríny Krnáčovej je Redakcianadčasovým príbehom o hľadaní pravdy, ktorý je zasadený do prostredia Chersonskej oblasti a v kontexte udalostí dnešnej doby nesie aj v našej krajine nesmierne aktuálne posolstvo“. Mnohé z miest, na ktorých sa nakrúcalo, už dnes neexistujú. „Boli zničené, zatopené alebo vypálené. Osudy mnohých ľudí z filmu sú dnes neznáme. Niektorí aj s rodinami odišli z krajiny, z iných sa stali kolaboranti a utiekli do Ruska. Ale väčšina sa rozhodla zostať a postaviť sa na odpor okupantom,“priblížil režisér.

Vojna zasiahla aj samotnú tvorbu filmu. Strihač Viktor Onysko narukoval a nakoniec koncom roka 2022 padol v boji za slobodnú Ukrajinu. Nebol jediný, kto narukoval.

Chcela som akokoľvek prispieť a pomôcť. Keď prišla z Audiovizuálneho fondu špeciálna výzva na pomoc ukrajinským filmárom, pridala som sa a požiadala o podporu na dofinancovanie a dokončenie dvoch ukrajinských filmov. Jedným bola Redakcia, kde bola potrebná predovšetkým postprodukcia. Film bol už viac-menej celý nakrútený, ale chýbala mu veľmi dôležitá záverečná scéna, ktorú už na juhu Ukrajiny nemohli natočiť. Som veľmi vďačná, že sme dostali podporu. Pre Redakciu sme hľadali na Slovensku miesto, ktoré by sa čo najviac podobalo ukrajinskej stepi. Nakoniec sme takú scenériu našli za Bratislavou smerom k Morave. Vybavili sme autobus pre filmový štáb a hercov z Ukrajiny a previezli ich na Slovensko, aby sme mohli túto scénu natočiť v úzkej spolupráci s početným slovenským štábom,“ vysvetlila Katarína Krnáčová.

Redakcia (Redakcija, r. Roman Bondarčuk, Ukrajina/Nemecko/Slovensko/Česko, 2024)
Celkový rozpočet filmu: 1 224 452 eur (Podpora z Audiovizuálneho fondu: 112 500 eur)
Distribučná premiéra: 7. 11. 2024

Autor:

Záber z filmu Redakcia / zdroj: Silverart

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Lapilli / Zdroj: Film Expanded

recenzia Lapilli

Lapilli otvárajú zábery morskej hladiny snímanej z idúcej lode a dunivý, takmer útrobný zvuk trieštiacich sa vĺn. Autorský hlas hovorí: „Prichádzam v momente, keď sa kyslík vydal na ústup.“ Znie to záhadne, priam nepreniknuteľne. Vzápätí obrazy mora vystrieda vyprahnutá krajina, popraskané dno jazera, z ktorého sa vplyvom devastujúcej ľudskej činnosti stala toxická pustatina. Filmové obrazy Lapilli, zábery vyschnutého Aralského jazera, ale aj iných lokalít s nerastnými kvetmi, podivuhodnými farbami skalných stien a kryštalických štruktúr však nie sú nepreniknuteľné. Skrýva sa za nimi autorkina naliehavá potreba hovoriť o smrti, strate a trúchlení. Nejde to hneď; nejde to priamo. Preto Ďurinová použije metaforu o vysychaní jazera a metonymiu kyslíka na ústupe. Je to akási rétorická a poetická fyzikálna chémia. A je to alchýmia. Paula Ďurinová chce hovoriť príbeh svojich starých rodičov, experimentálneho fyzika a učiteľky prekladateľky so záľubou v horách, meditácii a dychových cvičeniach, ktorí krátko po sebe podľahli kovidovému zápalu pľúc, no nemôže prestať myslieť na vysychanie jednej z najväčších vnútrozemských vodných plôch na svete. Navyše sa potrebuje ponoriť do seba. Preto zostupuje do jaskyne, preto nám hovorí, že smútok má svoje štádiá; je ich päť alebo sedem. Päť alebo sedem (z môjho pohľadu šesť) je aj implicitných častí filmu: štádium vyschnutého jazera (hľadania slov, filmovej formy), štádium vodopádu (výtrysku života,...
Záber z filmu Dozorkyňa / Zdroj: ASFK

recenzia Dozorkyňa

Dozorkyňa je čítankou psychologického trileru. Napriek tomu, že má svoje ošúchané stránky, odpísané z iných filmov z väzenského prostredia, stále je to poctivá psychologická dráma, ktorá mrazí nielen svojím severským prostredím. Dej sleduje prísnu, no sympatickú dozorkyňu Evu v stredných rokoch, ktorá pracuje v mužskej väznici. Pôsobí na oddelení pre mladých mužov odsúdených za ľahké zločiny, kde vďaka vzájomnému rešpektu medzi väzňami a dozorkyňou vládne príjemná, takmer táborová atmosféra. Tvorcovia filmu výrazne pracovali aj s dekoráciami a výpravou, aby si pomohli v minimalistickom rozprávaní. Postavami vo veľmi presnej, ale stručnej expozícii sú tak aj široké a presvetlené chodby v symetrickej kompozícii, ktorá evokuje pravidelnosť a poriadok nastolené Evou na oddelení. Eva každého z väzňov pozná po mene, venuje sa im nad rámec svojich povinností a vedie krúžok meditácie, vďaka čomu si ju hneď obľúbime. Takéto uvoľnené pomery však zároveň vyvolávajú napätie, pretože čakáme, kedy krehkosť vzťahov, nutne obmotaných mocenskou dynamikou, pukne. Obzvlášť, ak vzťah tvorí žena (príznačne pomenovaná Eva), ktorej je spoločensky pripisovaná menšia moc, ale v tomto prípade jej povolanie prináša dominanciu voči mužom, ktorých pozícia je vo väzení v porovnaní so stereotypmi mimo tejto inštitúcie podradená. Prostredie väzenia prináša aj napätie podporené strachom z minulosti odsúdených chlapcov a mužov, ktorú režisér naschvál nešpecifikuje, aby nám predstavivosť pracovala na plné obrátky, vždy...
Zobraziť všetky články