Záber z filmu Redakcia / zdroj: Silverart

Metafora aj skutočný príbeh o hľadaní pravdy

Písmo: A- | A+

Žurnalistika v provincii, kde vládne korupcia, kde je cenzúra odpoveďou na investigatívu a kde sa z aktivistu stáva novinár. Ukrajinský režisér Roman Bondarčuk vo svojom novom filme Redakcia prináša tragikomický príbeh, v ktorom sa hrá o veľa. Vznikol len niekoľko mesiacov pred inváziou Ruska na Ukrajinu a dokončili ho aj vďaka slovenskej podpore a koprodukcii. Premiéru mal na prestížnom festivale Berlinale v sekcii Forum.

Biológ Jura sa na juhu Ukrajiny, v atmosfére blížiacej sa vojny, venuje výskumu svišťov. Jedného dňa sa stane svedkom požiaru, ktorý úmyselne zakladá skupina mužov. Odfotografuje ich a s dôkazmi o zločine sa snaží presvedčiť šéfredaktora novín Pravda stepi, aby jeho investigatívny článok uverejnil. Je však pred voľbami a zdá sa, že horiaci les nikoho nezaujíma.

Jura prichádza s ďalšími článkami, ale pre šéfredaktora sú dôležitejšie peniaze za reklamu od politikov než aktívny investigatívec. „Film je metaforou plnou moderných mýtov a záhad, no zároveň zobrazuje skutočné udalosti, ktoré postihli skutočných ľudí. Tí, ktorí sa podieľali na jeho vzniku a účinkovali v ňom, majú hlboké spojenie s týmto miestom a minulosťou južnej Ukrajiny. Všetkých nejakým spôsobom zasiahla chaotická doba pred vojnou,“uviedol režisér.

Juh Ukrajiny ho vždy fascinoval a priťahoval. „Tam, v Chersonskej oblasti, som vyrastal. Moji rodičia boli v 90. rokoch novinármi a byť novinárom v tomto období a v tejto oblasti bolo vskutku groteskné. Bol som svedkom absurdných situácií, v ktorých sa rodičia skrz svoju prácu ocitali. Sledoval som, ako sa správy môžu vytvárať, vymýšľať. Vždy som túžil natočiť film o tomto mediálnom kolobehu v ukrajinských provinciách.

Na scenári Bondarčuk pracoval s mamou Allou Ťuťunnyk. Rýchlo si uvedomili, že jej poznámky a skúsenosti musia posunúť do súčasnosti, a tak sa začali rozprávať s miestnymi novinármi a politickými konzultantmi. Bondarčuka zvlášť zaujal Dmytro Bahnenko, ktorý sa stal inšpiráciou pre hlavného hrdinu Juru.

Dima je vyštudovaný novinár, veľmi aktívny a pozoruhodný vo svojom skutočnom živote. Je známy tým, že bojoval proti Kirillovi Stremousovovi, jednému z najznámejších proruských kolaborantov, ktorý sa po invázii stal druhým najmocnejším mužom v regióne. Stremousov sa podieľal na podpálení lesa. Po požiari ho mohli vyrúbať a predať drevo. Ak by nezaložili požiar, lesy by nemohli rúbať, lebo boli chránené. Dima ho ako investigatívny reportér sledoval. Spolupracoval s lokálnymi aktivistami. Nastražili kamery, aby zachytili podpaľačov, ich kamióny a zbierali dôkazy,“priblížil Bondarčuk.

Na postavu Juru skúšal mnohých hercov, ale Dmytra Bahnenka nevedel dostať z hlavy. Najprv to vyzeralo, že pre slabé herecké schopnosti ho do filmu nebude môcť obsadiť, ale s odstupom času a vďaka pomoci hereckého kouča sa z Bahnenka nakoniec stal skvelý kandidát.

trailer k filmu Redakcia

Podľa slovenskej koproducentky Kataríny Krnáčovej je Redakcianadčasovým príbehom o hľadaní pravdy, ktorý je zasadený do prostredia Chersonskej oblasti a v kontexte udalostí dnešnej doby nesie aj v našej krajine nesmierne aktuálne posolstvo“. Mnohé z miest, na ktorých sa nakrúcalo, už dnes neexistujú. „Boli zničené, zatopené alebo vypálené. Osudy mnohých ľudí z filmu sú dnes neznáme. Niektorí aj s rodinami odišli z krajiny, z iných sa stali kolaboranti a utiekli do Ruska. Ale väčšina sa rozhodla zostať a postaviť sa na odpor okupantom,“priblížil režisér.

Vojna zasiahla aj samotnú tvorbu filmu. Strihač Viktor Onysko narukoval a nakoniec koncom roka 2022 padol v boji za slobodnú Ukrajinu. Nebol jediný, kto narukoval.

Chcela som akokoľvek prispieť a pomôcť. Keď prišla z Audiovizuálneho fondu špeciálna výzva na pomoc ukrajinským filmárom, pridala som sa a požiadala o podporu na dofinancovanie a dokončenie dvoch ukrajinských filmov. Jedným bola Redakcia, kde bola potrebná predovšetkým postprodukcia. Film bol už viac-menej celý nakrútený, ale chýbala mu veľmi dôležitá záverečná scéna, ktorú už na juhu Ukrajiny nemohli natočiť. Som veľmi vďačná, že sme dostali podporu. Pre Redakciu sme hľadali na Slovensku miesto, ktoré by sa čo najviac podobalo ukrajinskej stepi. Nakoniec sme takú scenériu našli za Bratislavou smerom k Morave. Vybavili sme autobus pre filmový štáb a hercov z Ukrajiny a previezli ich na Slovensko, aby sme mohli túto scénu natočiť v úzkej spolupráci s početným slovenským štábom,“ vysvetlila Katarína Krnáčová.

Redakcia (Redakcija, r. Roman Bondarčuk, Ukrajina/Nemecko/Slovensko/Česko, 2024)
Celkový rozpočet filmu: 1 224 452 eur (Podpora z Audiovizuálneho fondu: 112 500 eur)
Distribučná premiéra: 7. 11. 2024

Autor:

Záber z filmu Redakcia / zdroj: Silverart

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Organ režiséra Štefana Uhra. FOTO - SFÚ

V brazílskom São Paule sa premietnu slovenské filmy z obdobia československej novej vlny

V brazílskom meste São Paulo sa v termíne od 21. mája do 1. júna uskutoční prehliadka Zakázaný československý svet, ktorá ponúkne päť slovenských filmov z obdobia československej novej vlny. Prehliadka je zostavená z titulov, ktoré dodnes s úspechom reprezentujú našu krajinu na podujatiach s klasickým filmom v zahraničí. Jej zámerom je prezentácia slovenskej kultúry a umenia v Brazílii. Prehliadka Zakázaný československý svet sa koná v São Paule vo Filmotéke Brasileira a brazílskym divákom prináša slovenské a české diela z obdobia rozmachu našej kinematografie. Dramaturgovia prehliadky uvádzajú, že „československá kinematografia je samostatnou kapitolou v explózii nových filmov 60. rokov 20. storočia. Na začiatku desaťročia sa medzi Prahou a Bratislavou sformovala nová generácia režisérov s kolekciou inovatívnych filmov, ktoré rýchlo upútali pozornosť celého sveta. Vo fenoméne, ktorý sa označuje ako ´zázrak československého filmu´, sa na medzinárodnej filmovej mape objavili režiséri ako Štefan Uher, Miloš Forman, Jaromil Jireš, Juraj Jakubisko, Věra Chytilová, Evald Schorm, Jan Neměc a mnohí ďalší.“ Vtáčkovia, siroty a blázni režiséra Juraja Jakubiska. Foto: SFÚ Päť filmov Slovenskú kinematografiu v kolekcii dvadsiatich dvoch titulov bude reprezentovať päť filmov. Dráma z obdobia vojnovej Slovenskej republiky Organ (1964) Štefana Uhra a tiež satirická tragikomédia pranierujúca malomeštiacke prežitky, pokrytectvo a intrigánstvo Prípad Barnabáš Kos (1964) Petra Solana. Uvedený bude aj psychologický príbeh o chorobe jednotlivca a spoločnosti 322...
Tibor Biath pri nakrúcaní filmu Prípad Barnabáš Kos (1964). Foto: archív SFÚ / Margita Skoumalová

Tibor Biath

Kameraman Tibor Biath sa podpísal pod takmer 50 celovečerných hraných a televíznych filmov a 70 krátkometrážnych snímok. Narodil sa pred sto rokmi 12. mája 1925 v Prešove, zomrel 5. mája 2012 vo veku nedožitých 87 rokov. „Všetci sme ho mali radi, on tuším ani nemal nepriateľov,“ povedal v rozlúčkovej reči režisér Eduard Grečner. „Dobrácky pohľad Tibora Biatha odzbrojil každého. V tvorivých štáboch vedel svojou charizmou vytvoriť pokojnú a družnú priateľskú atmosféru.“ Podľa Grečnera, s ktorým nakrútil film Nylonový mesiac (1965), mal Biath vzácnu vlastnosť – ako kameraman sa netlačil do popredia a „nepredvádzal sa“, vedel, že najviac spraví, ak bude slúžiť myšlienke diela. Tibor Biath od detstva rád fotografoval a kúpeľňu v rodičovskom byte „zanešvároval“ vývojkou a ustaľovačom. Rok po skončení druhej svetovej vojny ho zaujalo avízo v novinách, že sa v Prahe otvára filmová škola. Po Moskve, Berlíne, Ríme a Paríži je FAMU piatou najstaršou filmovou školou na svete. Biath sa prihlásil. Hoci už doma skúšal nakrúcať na kamarátovu16 mm kameru, pražskí kolegovia, ktorí sa hlásili na školu, mali pred ním náskok – viacerí mali skúsenosť s prácou na Barrandove. Biath však svojimi fotografiami zaujal vtedajšieho dekana FAMU Karola Plicku a prijali ho. Stihol absolvovať iba 5 semestrov, keď ho v roku 1949 zo školy vylúčili z politických dôvodov. „Nebol som však jediný – zo školy vtedy letela...

publikácia Václav Macek: Na ceste k samostatnosti

Monografia filmového historika, profesora Václava Maceka, ponúka dejiny Katedry filmových štúdií Filmovej a televíznej fakulty VŠMU v kontexte histórie fakulty a školy v rokoch 1949 – 2024. Macek, ktorý katedru roky aj viedol, využíva archívne zdroje, orálnu históriu a nevynecháva ani kontext výučby filmu na Slovensku a v Česku. Študijný odbor Filmová veda na Slovensku prvýkrát otvorili na Divadelnej fakulte VŠMU v školskom roku 1978/1979 v kombinácii s divadelnou vedou. „V priebehu osemdesiatych rokov sa spočiatku úspešný pokus o konštituovanie filmovej vedy ako študijného odboru na istý čas prerušil. Toto spomalenie sľubného vývoja bolo spôsobené administratívnym rozhodnutím o presunutí odboru z Vysokej školy múzických umení na Univerzitu Komenského. Medzitým však počet filmových odborov na Divadelnej fakulte narastal a zmenila sa aj politická situácia, čo umožnilo 14. 6. 1990 ustanovenie samostatnej Filmovej a televíznej fakulty. V tom istom roku na tejto fakulte vzniká aj samostatná Katedra filmovej vedy. Fungovala až do roku 2003, keď sa začal proces jej transformácie na subkatedru v rámci ateliéru aplikovanej dramaturgie,“ uvádza stránka katedry. Dnes je opäť samostatná. Pod názvom Katedra audiovizuálnych štúdií fungovala niekoľko rokov, od školského roka 2022/2023 sa premenovala na Katedru filmových štúdií. Viac o nej sa dočítate v Macekovej knihe, ktorá je...
Zobraziť všetky články