Nežný film o tvrdej hmote

Písmo: A- | A+

Aj takto možno v skratke opísať celovečerný debut Pauly Ďurinovej Lapilli, ktorý mal svetovú premiéru na festivale v Karlových Varoch a v závere roka ho diváci uvidia aj v slovenských kinách. Režisérka sa v snímke vydáva na intímnu cestu spomínania na zosnulých starých rodičov, pričom rôzne fázy jej smútku sa rozpínajú medzi morskými prúdmi, temnými jaskyňami a sopečnými púšťami.

Keď moji starí rodičia nečakane zomreli počas pandémie, čelila som novej realite. Moje racionálne ja skúmalo štádiá a priebeh smútku, aby som vedela, čo očakávať, z čoho všetko sa zakrátko stratilo v zabudnutí. Onedlho po ich odchode som sa stala posadnutá príbehom kedysi štvrtého najväčšieho jazera na svete, Aralského jazera, ktoré sa počas našich životov takmer stratilo,“ vysvetľuje režisérka.

V mysli sa mi začali objavovať obrazy skál, kameňov a skalnatých údolí. Nevedela by som vedome vysvetliť prečo, ale rozhodla som sa nasledovať svoju intuíciu a niektoré z tých skalných miest navštíviť. Možno som podvedome vedela, že to má niečo spoločné s mojím smútkom,“ približuje pnutie, ktoré ju pritiahlo k téme filmu. „Tvrdá hmota mi dala pocit pauzy, zamrznutého času, ale tiež projekciu niečoho vo svojej finálnej fáze. Pozorujúc veľkosť, tvrdosť, polohu. Čas, ktorý by mohol byť potrebný na vytvorenie a uchovanie. Keď som sa ponorila do skalného materiálu, uvedomila som si, že toto je čas a priestor, ktorý trávim so svojimi starými rodičmi.

Lapilli sa snaží o balans medzi osobnou a environmentálnou rovinou. „Modernistická zádušná omša plná prenikavých postrehov o prírodných javoch i človeku vládne vnútornou silou a unikátnym filmovým jazykom, kde morské vlny odrážajú kolísavé myšlienky a kde erózia vysychajúcej pôdy pripomína puknuté srdce plné spomienok na ľudí, ktorí sa už nevrátia.“ Takto opísal film Vojtěch Kočárník, ktorý Lapilli vybral do súťažnej sekcie Proxima Medzinárodného filmového festivalu Karlove Vary.

Lapilli hovoríme aj nežný film o tvrdej hmote, čo podľa mňa dobre vystihuje podstatu nielen tematickú, ale aj formálnu. Skaly a skalné údolia predstavujú priestory, kde bol niekedy život v podobe vody a dnes už nie je. Skaly sú však jeho reminiscenciou. Film nás učí budovať si k nim empatiu, kým človek, ktorý čelí potrebe akceptácie straty, prechádza jednotlivými štádiami smútku,“hovorí pre Film.sk producent Matej Sotník, ktorý bol v čase vzniku článku na podujatí Rencontres internationales du documentaire de Montréal, kde mala snímka Lapilli severoamerickú premiéru.

„Lapilli boli od samého začiatku svojbytným a nesmierne intímnym dielom, ktorého hlas bolo potrebné počúvať veľmi citlivým spôsobom. Z pôvodne zamýšľaného krátkeho a neskôr stredometrážneho filmu je napokon Paulin celovečerný debut. Byť pri Paule ako producent bolo a je pre mňa veľmi inšpiratívne,“ opisuje Sotník genézu projektu.

Ako autorka je pre mňa zjavom, ktorého vízia odomkýna slovenskému filmu dvere do úplne nových sfér,“vyznáva sa producent, podľa ktorého režisérka Ďurinová vie „veľmi dobre načúvať svojej intuícii. Dokáže ju pretaviť do subtílneho, no zároveň úchvatného vizuálneho jazyka, ktorý veľmi prirodzeným spôsobom pracuje s metaforou. Paula pracuje fascinujúcim a obsedantným spôsobom, ktorý jej umožňuje zvláštnu autorskú perspektívu a vnútornú slobodu.

Paula Ďurinová na filme spolupracovala so speváčkou a hudobníčkou Petrou Hermanovou, ktorá do hlbín roklín vložila zvuky autoharfy. „Od začiatku som vedela, že chcem na hudbe pracovať s Petrou. Petra si prechádzala stratou blízkej osoby v tom istom čase ako ja. Kým ja som bola ponorená do jaskýň a skalnatých prostredí, ona bola ponorená do skladania a nahrávania s organmi a autoharfami. Zdieľali sme radosť z tohto procesu, aj keď to bolo zložité obdobie. Mala som pocit, že obe sme našli spôsob trúchlenia, Petra v hudbe a ja vo filme. Jej hudobné skladby sa stali neoddeliteľnou súčasťou filmu. Keď som nebola schopná povedať niečo svojím hlasom, Petra to vyjadrila hudbou,“uviedla v press kite režisérka. Film nakrúcala prevažne sama na Slovensku, ale aj v Grécku a Gruzínsku – v krajinách, ku ktorým si vytvorila silné puto.

„Pre Lapilli bolo pre mňa dôležité tráviť čas na týchto miestach a byť sama v tom prostredí. Rozhodla som sa, že film natočím sama (niektoré scény boli nakrútené v spolupráci s blízkymi priateľmi Denisom Kozerawskim a Davidom Stichlingom). Počas nakrúcania som bola zvedavá a fascinovaná, ale aj veľmi netrpezlivá a nervózna. Veľa som hikovala, bola som nepokojná a tie obrázky ponúkali mojej mysli odpočinok. Chcela som spojiť videnie, cítenie a jednoduchú prítomnosť v tom priestore, nesnažiac sa to zmeniť alebo ovplyvniť svojou prítomnosťou,“dodala Ďurinová.

Lapilli (r. Paula Ďurinová, Slovensko/Nemecko, 2024)
Celkový rozpočet filmu: 60 000 eur (Podpora z Audiovizuálneho fondu: 30 000 eur)
Distribučná premiéra: 5. 12. 2024

Autor:

Foto: Záber z filmu Lapilli / Zdroj: Film Expanded

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Podobné články

Alexandra-Borbély vo filme Ema a smrtihlav.

Vo Varoch súťaží Ema a smrtihlav aj Lapilli, premiéra čaká tiež Janžurku

Film Ema a smrtihlav podľa vlastnej literárnej predlohy pôvodne pripravoval režisér a spisovateľ Peter Krištúfek. Po jeho tragickej smrti sa réžie ujala Iveta Grófová, ktorá upravila aj Krištúfkov scenár. „Projekt Ema a smrtihlav ma oslovil svojou jedinečnou atmosférou a témou. Historická dráma z éry Slovenského štátu mi ponúkla priestor pre autorské a výtvarne silné spracovanie chúlostivej témy budovania národnej identity Slovákov počas druhej svetovej vojny. (...) Rozprávame príbeh o vrtkavých hraniciach medzi ľudskosťou a túžbou žiť tam, kde jedno takmer vylučuje druhé,“ povedala režisérka Iveta Grófová. Snímku produkovala spoločnosť PubRes v koprodukcii s partnermi z Česka, Maďarska, Nemecka a takisto RTVS. Dej filmu sa odohráva v 40. rokoch minulého storočia počas takzvaného Slovenského štátu na slovensko-maďarských hraniciach, kde maďarská vdova Marika, ktorej zarizovali krajčírstvo, ukrýva židovského chlapca a ocitá sa v centre pozornosti dvoch mužov – kapitána Hlinkovej gardy a nacistického dôstojníka. V hlavných úlohách sa predstavia Alexandra Borbély, Nico Klimek, Milan Ondrík a Alexander E. Fennon. V Hlavnej súťaži festivalu uvedú aj dve minoritné slovenské koprodukcie – debut Adama Martinca Mord a Svetielka režisérky Beaty Parkanovej. Mord je príbehom jednej zabíjačky a popri tom podľa festivalového katalógu aj „podivuhodne trefnou štúdiou českej nátury“, pričom vykreslením postáv a humorom evokuje vrcholné diela československej novej vlny. Hudbu k filmu skomponoval Jonatan Pastirčák, slovenským koproducentom je filmsomnia. Svetielka prinášajú tému rozpadu...
Záber z filmu Lillian. FOTO: Ulrich Seidl Film Produktion

26. ročník filmového festivalu 4 živly

Filmový festival 4 živly sa vyvinul z pôvodne komorného vzdelávacieho seminára a tento kultúrny kód v sebe nesie dodnes. Špecifikom väčšiny projekcií sú podrobné 10 – 30 minútové lektorské úvody k filmom a festivalový program z veľkej časti tvoria archívne alebo staršie filmy. Vďaka tomu zostávajú 4 živly v prvom rade priestorom na podnetné stretnutia cinefilov. Sú však aj podujatím, ktoré ukazuje, ako (ne)starne filmová klasika či ktoré témy sú po desaťročiach stále aktuálne (alebo priam pálčivé), prípadne aké nové spojenia vytvárajú staršie filmové diela s tými novšími. Tohtoročné 4 živly rámcovali dve klasiky žánru road movie: záverečným filmom festivalu bola Bezstarostná jazda (1969) Dennisa Hoppera, ktorej hlavné postavy sú dráždivými až neprijateľnými inkarnáciami slobody pre ďalšie postavy, reprezentujúce tradičné, resp. konzervatívne spoločenské usporiadanie; tým prvým bola zase Jízda (1994) Jana Svěráka, kde sa síce objaví motív „chlapáctva“, no pod ním sa rozvíja najmä téma mužskej krehkosti. Dnes už 30 rokov stará Jízda navyše zreteľne hovorí aj o traumatizácii žien, ktoré sa ocitli v toxickom vzťahu s násilným partnerom. Na tento motív v programe nadviazala diskusia s názvom Cesta von – odchod ženy z násilného vzťahu, ktorú zorganizoval spolok Živena v spolupráci s Národnou linkou pre ženy zažívajúce násilie a kde Barbora Burajová, Zuzana Očenášová a Anna Surovcová hovorili aj o tom, akú pomoc ženám v násilných vzťahoch poskytujú...
Atmosféra na festivale 4 živly

4 živly: Zabávať sa, pozerať a premýšľať.

A prečo práve cesta? „Téma vzniká voľne, na konci každého ročníka sa v tíme rozprávame a brainstormujeme. Ak padne návrh, podmienkou je, aby každý vedel k danej téme vybrať nejaké filmy. Ak niekomu nič nenapadá, premýšľame ďalej,“ hovorí jeden z dramaturgov, šéfredaktor filmologického časopisu Kino-Ikon Martin Kaňuch. „Spolupráca na dramaturgii bola tento rok vynikajúca. Priateľská, obohacujúca, analytická a zábavná intelektuálna smršť,“ dodáva pre Film.sk Martin Ciel, ktorý sa pozície umeleckého riaditeľa v novom nastavení ujal ako prvý. Filmový teoretik, kritik a vysokoškolský pedagóg pôsobí aj ako programový poradca viacerých medzinárodných filmových festivalov a na príprave a realizácii 4 živlov sa podieľa už od ich začiatkov. Okrem dnes už klasických filmov odohrávajúcich sa na cestách, akými nepochybne sú Bezstarostná jazda (r. Dennis Hopper), Lost Highway (r. David Lynch), Thelma a Louise (r. Ridley Scott) či Mŕtvy muž (r. Jim Jarmusch), sa publikum, ktoré zavíta do Banskej Štiavnice, môže tešiť aj na snímky Šialený Max (r. George Miller,) či Dobrodružstvá Priscilly, kráľovnej púšte (r. Stephan Elliott), v ktorej dve draq queens a transrodová žena cestujú po austrálskom vnútrozemí autobusom menom Priscilla. (Režisér nedávno oznámil, že po 30 rokoch od pôvodných Dobrodružstiev Priscilly sa chystá pokračovanie.) Celovečerný reportážny dokument Dobytie Everestu (r. George Lowe) sleduje prípravy na cestu a postupný výstup horolezeckej...
Zobraziť všetky články