Záber z filmu Kálmánov deň. FOTO: MPHILMS

O túžbach a sklamaniach štyridsiatnikov

Písmo: A- | A+

Ukazuje ľudí v strednom veku, ktorým sa nedeje nič výnimočné, „len“ obyčajný život. Hovorí o pároch, ktoré na prvý pohľad fungujú ako dobre naolejované hodinky, ale vnútri im tikajú silné emócie. Maďarský režisér Szabolcs Hajdu predstavil pred letom na festivale Art Film v Košiciach Kálmánov deň. Snímka, ktorá vznikla aj v slovenskej koprodukcii, sa do našich kín dostane v druhej polovici augusta.

Štyridsiatnici Levente a Zita prichádzajú na návštevu k svojim známym Oľge a Kálmánovi, ktorý oslavuje meniny. Ich návšteva má však aj skrytý zámer – chcú priateľov požiadať, či by k nim mohli prehlásiť trvalý pobyt svojich detí, aby mohli navštevovať lepšiu miestnu školu. V spoločnosti dvoch párov sa objaví aj údržbár Ernő, ktorý smúti za nedávno zosnulou manželkou. V ich vzájomnom rozhovore sa postupne odhaľujú skryté pocity krivdy, frustrácie, nespokojnosti i túžby, až trvalý pobyt detí, ktorý Kálmán spočiatku kategoricky odmieta, zrazu predstavuje ten najmenší problém. Skrátka, jeden deň zmení všetko. „Kálmánov deň je o fáze života, keď si ľudia uvedomujú, že sa už neudeje nič nové a vzorce správania a vzťahy sú také ustálené, že sa môže len dokola opakovať to isté. Na obzore nie sú nové prekvapenia, nijaké nové výzvy. Všetci sa iba všemožne usilujú zachovať si to, čo už majú, pretože na nové začiatky niet času ani energie.“ 

Hajdu opäť siahol po motíve, ktorý padne do oka dobrému a skúsenému pozorovateľovi každodenného života. V presskite hovorí: „V priebehu ostatných rokov som si uvedomil, že nie je až toľko vzorcov ľudského správania a medziľudských vzťahov. Všetci tancujeme životom podľa rovnakej choreografie. Vzťahy medzi mužmi a ženami, no i tie pracovné, určuje niekoľko základných vecí. Samozrejme, existuje nekonečná paleta nuáns a práve niekde v nich sa ukrýva jedinečná identita každého z nás. Na príbehu Kálmánovho dňa môžeme tieto nuansy krásne skúmať a dokonca sa v nich aj stratiť. Film, ako všetko umenie, totiž nie je nič iné ako bádanie, pokus o sebaidentifikáciu.“ Skôr než film vznikol, mohli diváci príbeh vidieť ako divadelné predstavenie v podaní divadelného a filmového ansámbla Látókép Ensemble. Rovnakú genézu mal aj prvý film trilógie, oceňované Rodinné šťastie (2016). „Protagonistami oboch týchto príbehov sú páry štyridsiatnikov, ktoré sa síce boria s úplne bežnými problémami, ale v ich momentálnej životnej fáze sa im zdajú neriešiteľné. Pocit bezmocnosti vedie k hnevu a zúfalstvu, až vyvrcholí do vzťahovej krízy. V Rodinnom šťastí bola primárnym zdrojom konfliktu výchova detí, v Kálmánovom dni sú to napätie a morálne dilemy prameniace z nedostatku dôverných a sexuálnych vzťahov,“ porovnáva svoje filmy režisér. Podľa neho je príbeh „na prvý pohľad jednoduchý a všedný, no zaujímavým ho robia práve detaily“.

Proces prípravy je pre Hajdua a jeho tím dôležitý, práve v ňom sa „všetko“ deje. Spolu budujú postavy, ich vzájomné vzťahy, rozvíjajú dôležité témy a budujú príbeh. „Vždy si kladieme otázku, prečo chceme stáť na javisku a prečo chceme to čo ono povedať publiku. Najdôležitejšie je, aby sme vedeli obhájiť všetko, čo vytvoríme: hovoríme o tom, pretože je to práve teraz to najdôležitejšie v našom živote, máme s tým skúsenosť, máme o tom vedomosť. Počas skúšobného procesu sa stávame odborníkmi na zvolenú tému, prežívame ju. Prečo by sme hovorili o niečom, o čom máme len polovičné informácie? Alebo len názor? Hovoríme o tom, pretože chceme tieto skúsenosti zdieľať a možno niekomu poslúžia aj ako ponaučenie. Z tej bezpečnej vzdialenosti, z ktorej sa divák pozerá, môže sledovať svoju vlastnú realitu, pretože hovoríme o najbežnejších veciach, ktoré sa môžu stať aj jemu,“ priblížil Szabolcs Hajdu v rozhovore pre maďarský spravodajský portál Telex tvorivý proces. Tomu sa prispôsobuje aj samotná vizualita filmu. „Nielen tomu, ale všetkým okolnostiam. Samozrejme, niekedy má človek víziu a chce ju realizovať za každú cenu, aj keď tomu okolnosti neprajú. Všetko prispôsobujem možnostiam. Tu je jedným z aspektov filmového jazyka praktickosť. Mali sme 12 natáčacích dní. To je veľmi málo. Nebol čas na veľké množstvo nastavení, na presuny, osvetlenie – na to by bolo treba trikrát toľko dní. Potrebovali sme dlhé zábery, čo najdlhšie. Miesto bolo malé, nemali sme dosť priestoru. Priestor, choreografia, obsah, postavy, ich rôzne životy a vkusy sa spolu kombinujú, vzájomne pôsobia a z toho treba vytvoriť jednotný vesmír. Na mieste človek potom cíti, čo sa tam zmestí a čo nie,“ dodal režisér pre Telex. 

Kálmánov deň (r. Szabolcs Hajdu, Maďarsko / Slovensko / USA, 2023)

Celkový rozpočet filmu: 112 875 eur (Podpora z Audiovizuálneho fondu: 43 875 eur)

Distribučná premiéra: 22. 8. 2024

Záber z filmu Kálmánov deň. FOTO: MPHILMS

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Agata Novinski. Foto: Miro Nôta

rozhovor Agata Novinski

„Prajem si, aby sme sa nevzdali, neboli ticho a trpezlivo, dôsledne bojovali za slobodnú kultúru na Slovensku,“ reaguje na dianie v slovenskej kultúre Agata Novinski. V brandži sa pohybuje už roky, ako producentka však na filmovej scéne práve debutuje novým slovenským koprodukčným animovaným filmom Keď život chutí.  Do hĺbky animovanej tvorby ju vtiahol príbeh Bena, bystrého chlapca v puberte, ktorému veľmi chutí jesť. Dedičné gény však spôsobujú, že to je na ňom vidno, a čo čert nechcel, ešte sa aj zaľúbil do najočarujúcejšieho dievčaťa v triede.  Bábkový animák českej režisérky Kristiny Dufkovej zasvietil už na viacerých medzinárodných festivaloch a zbiera významné ocenenia vrátane dvoch nominácií na tohtoročné Európske filmové ceny. Vďaka úspechu vo francúzskom Annecy získal dokonca vstupenku do oscarových nominácií. Do slovenských kín príde 30. januára 2025. Agata Novinski. Foto: Miro Nôta Ako ste sa dostali k produkcii tohto filmu? V prípravnej fáze režisérka Kristina Dufková a producentka vývoja Veronika Sabová oslovili Michala Novinského na spoluprácu na hudbe k filmu. Michal si prečítal scenár, pozrel výtvarné návrhy a bol projektom očarený natoľko, že prišiel s návrhom, či by sa spoločnosť NOVINSKI nemohla zároveň stať aj koproducentom filmu. Oslovil mňa, či by som mu s tým producentsky nepomohla, a tak som sa po rokoch vrátila k profesii, ktorú som študovala.  Čo vás presvedčilo?  Ako píšeme...
Fotografia z filmu Vlny

Vlny sú o krok bližšie k oscarovej nominácii. Kto im konkuruje?

Americká Akadémia filmových umení a vied, ktorej členovia o nomináciách rozhodujú, zverejnila v utorok 17. 12. takzvané shortlisty – užšie výbery filmov v desiatich kategóriách. Z týchto výberov vzídu pätice snímok, ktoré nakoniec 17. 1. získajú oscarovú nomináciu. Držiteľov cien vyhlási akadémia 2. 3. Slovenským zástupcom v boji o Oscara v kategórii medzinárodných filmov bola vojnová dráma režisérky Ivety Grófovej Ema a Smrtihlav. Medzi filmy na shortliste sa neprebojovala. Film Vlny sa inšpiroval skutočným príbehom skupiny novinárov z medzinárodnej redakcie Československého rozhlasu, ktorí sú odhodlaní prinášať nezávislé správy za každú cenu – aj po vpáde vojsk Varšavskej zmluvy do Československa v roku 1968. V českých a slovenských kinách už Vlny do nedele 15. 12. videlo spolu milión divákov – 825 882 v Česku a 174 238 na Slovensku. V Česku sú Vlny podľa návštevnosti aktuálne tretím najúspešnejším českým filmom od roku 1991 a deviatym najúspešnejším filmom vôbec. Na Slovensku sú podľa počtu divákov najúspešnejším českým filmom v ére samostatnosti. Producentkou filmu je Monika Kristl zo spoločnosti Dawson Films. Za Slovensko film produkovala Wanda Adamík Hrycová so spoločnosťou Wandal Production a Vlny vznikli aj v koprodukcii s RTVS. Zo slovenských tvorcov sa na filme podieľali tiež kameraman Martin Žiaran či kostýmová výtvarníčka Katarína Štrbová Bieliková a vo Vlnách účinkujú aj Táňa Pauhofová, Tomáš Maštalír, Jevgenij Ivanovič Libezňuk alebo Michaela Majerníková....
Václav Polák / Zdroj: SFÚ

Václav Polák

Václav Polák roky úspešne dokumentoval slovenskú kinematografiu. Do štúdií na bratislavskej Kolibe prišiel na konci šesťdesiatych rokov dvadsiateho storočia a začal pracovať pod vedením skúsenej fotografky Zuzany Mináčovej. Rovno ho poslali do terénu. V tých dňoch práve prebiehalo natáčanie dnes už kultovej drámy z vysokohorského prostredia Medená veža (1970). Podľa Polákovych slov to bola veľmi ťažká práca, ktorú však vyvážila prítomnosť významných osobností slovenskej kinematografie, ako napríklad režisér Hollý či kameraman Karol Krška. Nakrúcanie filmu prebiehalo v náročných podmienkach a dokonca sa celá jeho výroba predlžovala. „Hovorili mi, aké dôležité je vybrať si správne prostredie. Nachodil som sa, než som si vybral také, o akých mi režisér básnil. A nie je ľahké urobiť snímky napríklad tak, aby sa zdôraznila výška, respektíve hĺbka priestoru,“ spomínal v minulosti pre Film.sk. V kolibských ateliéroch existovalo v tomto čase aj špeciálne oddelenie, ktoré sa zameriavalo na fotodokumentáciu a propagačné materiály k filmom a aj viacerým filmovým podujatiam. Polák sa v sedemdesiatych rokoch dostal aj k fotografovaniu pri nakrúcaní ďalšieho kultového filmu – Ružové sny (1976) Dušana Hanáka, ktorý rozpráva príbeh poštára Jakuba a mladej rómskej dievčiny Jolanky. Je podpísaný aj pod fotografiami k snímke Jána Piroha Sagarmatha (1988). Pri spomienkach na toto nakrúcanie Václav Polák uvádza, že mal prvýkrát v živote možnosť voľne a blízko sa pohybovať v rómskych osadách. Obyvatelia si...
Zobraziť všetky články