Záber z filmu Už ťa nemám rád

Prečo neprenikneme do sveta dospievajúcich detí?

Písmo: A- | A+

Režisér Zdeněk Jiráský si v najnovšom filme Už ťa nemám rád kladie otázky, ako porozumieť tínedžerom v období, keď sú drzí, ale dajú sa aj ľahko zmanipulovať.

Krehké dobrodružstvo prvej lásky sa často odohráva na pozadí tínedžerskej revolty a mladíckeho vzdoru. Takýto obraz vystúpil do popredia v predstavách českého režiséra Zdeňka Jiráského, keď sa rozhodoval pre tému svojho nového filmu. Bolo to v čase, keď pandemické šialenstvo uzatvorilo ľudské vnútra pred možnosťou prirodzene sa prepájať s vonkajším svetom. Výsledkom je film Už ťa nemám rád z roku 2023, ktorý vznikol v česko-slovensko-rumunskej koprodukcii.

Režisér zasadil príbeh dvoch tínedžerov Marka a Terezy do malého českého mestečka. Ich život poznačený nudou sprevádza túžba prežiť dobrodružstvo na prahu dospelosti. Marek má trinásť, nakrúca videá so sociálnou problematikou, a v očiach spolužiakov je práve preto outsiderom.

Idylický vzťah s mamou naruší jej nová známosť, a tak Marek nemá chuť byť doma. Keď sa v ohrozenom období cíti najviac sám, do cesty mu vstúpi o rok mladšia Tereza. Hoci prichádza z celkom iného sociálneho zázemia, nájdu v sebe zaľúbenie. Ich tínedžerské hry sa však rýchlo vymknú spod kontroly a predstieraný únos dievčaťa vrcholí útekom z domova. Nasadnú do vlaku a čoskoro sa strácajú v labyrinte nekonečných možností slobody. Strach z neznámeho prináša stratu ilúzií. Marek sa chce vrátiť domov, Tereza nie. A cesta sa ešte zďaleka nekončí.

Koncept príbehu dvoch detí vychádza z tradície realizmu,“ hovorí o svojich motiváciách Zdeněk Jiráský, známy najmä svojím celovečerným debutom Poupata z roku 2011, za ktorý získal štyri ceny Českej filmovej a televíznej akadémie a ďalšie ocenenia.

Priťahuje ho svet dospievajúcich, ktorí chcú byť nezávislí a slobodne myslieť práve v období, keď sú najzraniteľnejší, ale aj drzí a zároveň hrozivo vystavení manipulácii okolia. V najnovšom filme rieši problém mladej generácie v súvislosti s duševnou vyprázdnenosťou a únikom z reality. Jeho stratégiou je podľa vlastných slov umožniť maximálnu tvorivú slobodu a otvoriť tak detským hercom možnosti improvizácie a spontánnych prejavov. Zdôrazňuje predovšetkým autenticitu a pravdivosť bez povinnosti moralizovať.

Paralelné svety, v ktorých žijú generácie rodičov a ich dospievajúcich detí, sú v mnohých rovinách nepreniknuteľné. Ani pri najlepšej vôli a snahe neexistuje manuál na riešenie. Hoci adries na psychologické poradne pribúda, komunikačný priestor sa neustále zmenšuje, často sa úplne uzatvára,“ prízvukuje režisér. S fenoménom presunu najmladších generácií do virtuálneho sveta sa stretáva rovnako ako každý z nás. S témami odcudzenia a absencie pozitívnych vízií sa rozhodol pracovať o to intenzívnejšie, o čo aktuálnejšími sa stali počas pandemickej éry.

Svoj prístup potvrdzuje aj akcentom na primeraný výber hlavných postáv. Do projektu hľadal mladých ľudí vo veku trinásť až pätnásť rokov, nezaťažených rodičovskými ambíciami, v ideálnom prípade pochádzajúce z podobného sociálneho zázemia ako postavy v scenári. Chcel ich najprv viac spoznať, až potom sa rozhodnúť, do akej miery majú pred nakrúcaním poznať scenár a jednotlivé repliky. Jeho zámerom bolo otvárať priestor úprave scén podľa prirodzenosti a nenútiť deti do konštrukcie, ktorá sa pri práci bude javiť ako nemenná. Výber hercov do vedľajších úloh podriadil dvom hlavným predstaviteľom. Rodinných príslušníkov, spolužiakov a ďalšie roly obsadil profesionálmi aj nehercami. Dôležitú úlohu pri kastingu zohrali aj slovenskí a rumunskí koprodukční partneri.

Pôvodné verzie scenára sa mali zásadne upraviť na základe obhliadok v Rumunsku a v Českej republike, ktoré podnikol scenárista a režisér v jednej osobe spoločne s kameramanom Michalom Černým. „Počas prerušovaného vývoja filmu poznamenaného pandemickou situáciou sme sa nakoniec dohodli na koprodukcii so slovenskou spoločnosťou Arina, s ktorou sme spojení už cez niekoľko krásnych projektov,“ hovorí český producent Jordi Niubó. V podobnej cezhraničnej spolupráci vznikli už filmy Fair play, Piargy či Absencia.

Slovenská producentka Silvia Panáková považuje slovenské zastúpenie v tvorcoch, hercoch, štábe pri samotnom nakrúcaní aj v postprodukcii pri takomto komornom a nízkorozpočtovom filme za dostatočné.

Hrdinovia príbehu počas svojej cesty do Rumunska prechádzajú Slovenskom, konkrétne Bratislavou, takže náš koprodukčný vstup je prirodzenou voľbou,“ hovorí. Režisér napokon do vedľajších a epizódnych úloh obsadil Mariána Mitaša, Réku Derzsi a Branislava Matuščina.

 

Už ťa nemám rád (Už tě nemám rád, Zdeněk Jiráský, Česko/Slovensko/Rumunsko, 2023)

Celkový rozpočet filmu: 400 000 eur (Podpora z Audiovizuálneho fondu: 80 000 eur)

Distribučná premiéra: 19. 9. 2024

Autor:

Záber z filmu Už ťa nemám rád. FOTO: CienmArt

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Anora (r. Sean Baker) / Zdroj: CinemArt SK

recenzia Anora

Dvadsaťtriročná Ani tvrdo pracuje. Z náročných nočných zmien chodí domov nadránom. Náročné sú preto, lebo nikdy nevie, s kým večer skončí zavretá v izbe. Komunikácia so zákazníkmi nie je ideálna, no Ani nosí na perách široký úsmev. Ako sexuálna pracovníčka nemá na výber. V klube stretáva zábavného a bohatého Ivana, moderného princa s luxusným domom a zmyslom pre utrácanie, ktorý využije jej služby a čoskoro jej už sľubuje snubný prsteň. Do idylky vstúpia Ivanovi ruskí rodičia – zo svadby vôbec nie sú nadšení. V Kine Lumière zavládla po premietaní filmu Anora zvláštna atmosféra; diváci narodení po roku 1990 žasli, no generácia starších pohoršene krútila hlavou nad prvou polovicou filmu. Veď to je porno! Samý sex! Po ťaživej súdnej dráme Anatómia pádu, ktorá v Cannes zvíťazila vlani, sa pozabudlo na to, že divák sa pri sledovaní držiteľa Zlatej palmy môže aj baviť. A práve o očakávaniach je aj snímka Anora. Príbeh šikovne pracuje s vyvracaním predsudkov zaužívaných voči sexuálnym pracovníčkam, mužom, Rusom. Aj spoločníčka môže mať svoje potreby. V tomto prípade rýchlo uverí, že splynutie nie dvoch duší, ale finančných prevodov nemá dátum exspirácie a bude si naďalej žiť ako v rozprávke. Herečka Mikey Madison predstavuje dve tváre hrdinky – nebojácnu, silnú a bojovnú, a potom tú reálnu Ani, ktorá pod tvrdou škrupinkou predsa len dúfa...
Záber z filmu Všetci ľudia budú bratia. FOTO: Film Expanded

35 rokov od Nežnej: Úlohou umenia je konfrontovať aj ostalgiu. Sme schopní ďalšej revolúcie?

Pri pohľade na súčasnú rozháranú spoločnosť si viac ako kedykoľvek predtým musíme uvedomovať, aká krehká je demokracia, ktorú sme si vybojovali v Novembri 1989. Pri rozpade Československa si ľudia pri moci demokraciu takpovediac bratsky rozdelili, nechajúc plebsu nádej, že keď tu je, bude aj fungovať. Príbeh revolúcie sa odvtedy skloňuje podľa toho, ako ju kto cíti. Pozreli sme sa, čo dnes jej odkaz vyvoláva v mysliach tých, čo ju vidia filmovým okom. „Je mi to úplne jedno. Prečo? Lebo. Veď je to tu úbohé. Všetko zdraželo. Predtým tu bolo lepšie.“ Známe frázy? Bohužiaľ. Už pred tridsiatimi rokmi takto odpovedali mladí respondenti vo filmovom dokumente Dušana Hanáka Papierové hlavy na otázku, ako vnímajú svoju krajinu. Len pár rokov po páde komunizmu sa o stave svojej krajiny vyjadrovali, akoby ani neboli jej súčasťou. Časy pred Novembrom 1989 si ako neplnoleté deti nemuseli vôbec pamätať, o to zarážajúcejšie sú aj dnes vtedajšie reakcie, neadekvátne pocitu vybojovanej slobody, ktorý medzitým mohli sprostredkovať dospelí a škola. Rodičia tých mladých ľudí do pádu železnej opony síce slobodu nepoznali, no už mohli začať chápať, že kedykoľvek sa človek sám rozhodne, môže byť tvorcom svojho osudu. A že práve to je ten fantastický pocit, ktorý im historická chvíľa priniesla. Tridsaťpäť rokov po Nežnej revolúcii...
Ladislav Snopko na Brízgalkách. FOTO: Archív Ladislava Snopka

Ladislav Snopko: Nežná revolúcia sa atmosférou vyrovná jedinečnému rockovému koncertu

Čo považujete za najsilnejšiu motiváciu tohto filmu? Robiť film v hlavnej úlohe s hudbou revolúcie je pre mňa celkom prirodzené. Vyplynulo to akosi automaticky z toho, že keď prebiehal November '89, chopil som sa dramaturgie hudobných vstupov na Námestí SNP a vzápätí aj konceptu obrovského projektu, ktorý sme robili spolu s Martinom Bútorom a volal sa Ahoj, Európa! Spomínate si? Jasné. To bolo doslova napínanie hraníc, kam až môžeme slobodne zájsť. Bol to nadšený Martin Bútora, ktorý vymyslel, aby sme sa išli pozrieť na našu krajinu spoza ostnatých drôtov železnej opony. A vy ste to hneď spojili s hudbou? Navrhol som koncept, ktorý spočíval v tom, že medzi hradom Devín a hainburským brehom Dunaja vyložíme na remorkér dve sady zvukových aparatúr, jednu otočenú smerom do Československa, druhú do Rakúska. A uprostred nich bude sedieť a hrať Karel Kryl, legenda šesťdesiateho ôsmeho roku a redaktor Slobodnej Európy. Jeho účasť mala, samozrejme, viaceré konotácie – Kryl hral na oba brehy a vytváral akýsi svorník medzi rozpúšťajúcim sa totalitným Východom a otvoreným Západom. Na rakúskom brehu Dunaja boli okrem toho mikrofóny v podobe vojenských vysielačiek prepojené na aparatúru na remorkéri, takže keď Milan Kňažko a Ján Budaj rečnili, ozvučenie šlo cez loď naraz do Rakúska aj do Československa. Čiže loď plnila novú a zásadnú funkciu...
Zobraziť všetky články