Záber z filmu Už ťa nemám rád

Prečo neprenikneme do sveta dospievajúcich detí?

Písmo: A- | A+

Režisér Zdeněk Jiráský si v najnovšom filme Už ťa nemám rád kladie otázky, ako porozumieť tínedžerom v období, keď sú drzí, ale dajú sa aj ľahko zmanipulovať.

Krehké dobrodružstvo prvej lásky sa často odohráva na pozadí tínedžerskej revolty a mladíckeho vzdoru. Takýto obraz vystúpil do popredia v predstavách českého režiséra Zdeňka Jiráského, keď sa rozhodoval pre tému svojho nového filmu. Bolo to v čase, keď pandemické šialenstvo uzatvorilo ľudské vnútra pred možnosťou prirodzene sa prepájať s vonkajším svetom. Výsledkom je film Už ťa nemám rád z roku 2023, ktorý vznikol v česko-slovensko-rumunskej koprodukcii.

Režisér zasadil príbeh dvoch tínedžerov Marka a Terezy do malého českého mestečka. Ich život poznačený nudou sprevádza túžba prežiť dobrodružstvo na prahu dospelosti. Marek má trinásť, nakrúca videá so sociálnou problematikou, a v očiach spolužiakov je práve preto outsiderom.

Idylický vzťah s mamou naruší jej nová známosť, a tak Marek nemá chuť byť doma. Keď sa v ohrozenom období cíti najviac sám, do cesty mu vstúpi o rok mladšia Tereza. Hoci prichádza z celkom iného sociálneho zázemia, nájdu v sebe zaľúbenie. Ich tínedžerské hry sa však rýchlo vymknú spod kontroly a predstieraný únos dievčaťa vrcholí útekom z domova. Nasadnú do vlaku a čoskoro sa strácajú v labyrinte nekonečných možností slobody. Strach z neznámeho prináša stratu ilúzií. Marek sa chce vrátiť domov, Tereza nie. A cesta sa ešte zďaleka nekončí.

Koncept príbehu dvoch detí vychádza z tradície realizmu,“ hovorí o svojich motiváciách Zdeněk Jiráský, známy najmä svojím celovečerným debutom Poupata z roku 2011, za ktorý získal štyri ceny Českej filmovej a televíznej akadémie a ďalšie ocenenia.

Priťahuje ho svet dospievajúcich, ktorí chcú byť nezávislí a slobodne myslieť práve v období, keď sú najzraniteľnejší, ale aj drzí a zároveň hrozivo vystavení manipulácii okolia. V najnovšom filme rieši problém mladej generácie v súvislosti s duševnou vyprázdnenosťou a únikom z reality. Jeho stratégiou je podľa vlastných slov umožniť maximálnu tvorivú slobodu a otvoriť tak detským hercom možnosti improvizácie a spontánnych prejavov. Zdôrazňuje predovšetkým autenticitu a pravdivosť bez povinnosti moralizovať.

Paralelné svety, v ktorých žijú generácie rodičov a ich dospievajúcich detí, sú v mnohých rovinách nepreniknuteľné. Ani pri najlepšej vôli a snahe neexistuje manuál na riešenie. Hoci adries na psychologické poradne pribúda, komunikačný priestor sa neustále zmenšuje, často sa úplne uzatvára,“ prízvukuje režisér. S fenoménom presunu najmladších generácií do virtuálneho sveta sa stretáva rovnako ako každý z nás. S témami odcudzenia a absencie pozitívnych vízií sa rozhodol pracovať o to intenzívnejšie, o čo aktuálnejšími sa stali počas pandemickej éry.

Svoj prístup potvrdzuje aj akcentom na primeraný výber hlavných postáv. Do projektu hľadal mladých ľudí vo veku trinásť až pätnásť rokov, nezaťažených rodičovskými ambíciami, v ideálnom prípade pochádzajúce z podobného sociálneho zázemia ako postavy v scenári. Chcel ich najprv viac spoznať, až potom sa rozhodnúť, do akej miery majú pred nakrúcaním poznať scenár a jednotlivé repliky. Jeho zámerom bolo otvárať priestor úprave scén podľa prirodzenosti a nenútiť deti do konštrukcie, ktorá sa pri práci bude javiť ako nemenná. Výber hercov do vedľajších úloh podriadil dvom hlavným predstaviteľom. Rodinných príslušníkov, spolužiakov a ďalšie roly obsadil profesionálmi aj nehercami. Dôležitú úlohu pri kastingu zohrali aj slovenskí a rumunskí koprodukční partneri.

Pôvodné verzie scenára sa mali zásadne upraviť na základe obhliadok v Rumunsku a v Českej republike, ktoré podnikol scenárista a režisér v jednej osobe spoločne s kameramanom Michalom Černým. „Počas prerušovaného vývoja filmu poznamenaného pandemickou situáciou sme sa nakoniec dohodli na koprodukcii so slovenskou spoločnosťou Arina, s ktorou sme spojení už cez niekoľko krásnych projektov,“ hovorí český producent Jordi Niubó. V podobnej cezhraničnej spolupráci vznikli už filmy Fair play, Piargy či Absencia.

Slovenská producentka Silvia Panáková považuje slovenské zastúpenie v tvorcoch, hercoch, štábe pri samotnom nakrúcaní aj v postprodukcii pri takomto komornom a nízkorozpočtovom filme za dostatočné.

Hrdinovia príbehu počas svojej cesty do Rumunska prechádzajú Slovenskom, konkrétne Bratislavou, takže náš koprodukčný vstup je prirodzenou voľbou,“ hovorí. Režisér napokon do vedľajších a epizódnych úloh obsadil Mariána Mitaša, Réku Derzsi a Branislava Matuščina.

 

Už ťa nemám rád (Už tě nemám rád, Zdeněk Jiráský, Česko/Slovensko/Rumunsko, 2023)

Celkový rozpočet filmu: 400 000 eur (Podpora z Audiovizuálneho fondu: 80 000 eur)

Distribučná premiéra: 19. 9. 2024

Autor:

Záber z filmu Už ťa nemám rád. FOTO: CienmArt

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Film Prezidentka bude mať premiéru na festivale Jeden svet.

Jeden svet oslavuje s Prezidentkou, vracia sa do Kina Lumière a ukáže aj Queer Joy

Festival Jeden svet tento rok čakajú viaceré zmeny. Namiesto šiestich dní trvá jedenásť dní fyzicky v kinách a k nim pribudne ešte týždeň v online priestore na DAFilms.sk. Okrem toho sa po dvojročnej prestávke vracia do zrekonštruovaného bratislavského Kina Lumière. „To nás naozaj veľmi teší a dúfame, že sa nám podarí vytvoriť taký fyzický hub pre ľudí, ktorí budú nielen pozerať filmy v tých najkvalitnejších podmienkach, ale budú sa aj stretávať pri káve a diskutovať nielen v kinosále,“ hovorí riaditeľka festivalu Eva Križková. Nepodľahnúť nenávisti Festival otvorí 18. 10. premietanie kanadsko-francúzskeho filmu Nepodľahnem nenávisti (r. Tal Barda). Jeho hrdina, palestínsky lekár a päťnásobný nominant Nobelovej ceny za mier, napriek konfliktu medzi Palestínou a Izraelom chodí každý deň z Palestíny do izraelskej nemocnice, kde pomáha pri pôrodoch izraelských detí. „Do sveta šíri správu o tom, že by sme napriek rôznym konfliktom mali ku všetkým pristupovať v prvom rade ako k ľuďom a snažiť sa im pomáhať. Vo filme príde o svoje tri dcéry, ktoré mu zabije izraelská armáda. Čelí tak vlastne najväčšej skúške svojho života – ako si zachovať svoje životné posolstvo a nepodľahnúť nenávisti,“ približuje Križková. https://youtu.be/8jhhegBnuow?si=RGIZEJRIvKPqgnxX Trailer filmu Nepodľahnem nenávisti. Inkluzívny festival Otvorenie festivalu, ako aj ostatné podujatia Jedného sveta budú prístupné širokej diváckej verejnosti. „Snažíme...
Zobraziť všetky články