Záber z filmu Už ťa nemám rád

Prečo neprenikneme do sveta dospievajúcich detí?

Písmo: A- | A+

Režisér Zdeněk Jiráský si v najnovšom filme Už ťa nemám rád kladie otázky, ako porozumieť tínedžerom v období, keď sú drzí, ale dajú sa aj ľahko zmanipulovať.

Krehké dobrodružstvo prvej lásky sa často odohráva na pozadí tínedžerskej revolty a mladíckeho vzdoru. Takýto obraz vystúpil do popredia v predstavách českého režiséra Zdeňka Jiráského, keď sa rozhodoval pre tému svojho nového filmu. Bolo to v čase, keď pandemické šialenstvo uzatvorilo ľudské vnútra pred možnosťou prirodzene sa prepájať s vonkajším svetom. Výsledkom je film Už ťa nemám rád z roku 2023, ktorý vznikol v česko-slovensko-rumunskej koprodukcii.

Režisér zasadil príbeh dvoch tínedžerov Marka a Terezy do malého českého mestečka. Ich život poznačený nudou sprevádza túžba prežiť dobrodružstvo na prahu dospelosti. Marek má trinásť, nakrúca videá so sociálnou problematikou, a v očiach spolužiakov je práve preto outsiderom.

Idylický vzťah s mamou naruší jej nová známosť, a tak Marek nemá chuť byť doma. Keď sa v ohrozenom období cíti najviac sám, do cesty mu vstúpi o rok mladšia Tereza. Hoci prichádza z celkom iného sociálneho zázemia, nájdu v sebe zaľúbenie. Ich tínedžerské hry sa však rýchlo vymknú spod kontroly a predstieraný únos dievčaťa vrcholí útekom z domova. Nasadnú do vlaku a čoskoro sa strácajú v labyrinte nekonečných možností slobody. Strach z neznámeho prináša stratu ilúzií. Marek sa chce vrátiť domov, Tereza nie. A cesta sa ešte zďaleka nekončí.

Koncept príbehu dvoch detí vychádza z tradície realizmu,“ hovorí o svojich motiváciách Zdeněk Jiráský, známy najmä svojím celovečerným debutom Poupata z roku 2011, za ktorý získal štyri ceny Českej filmovej a televíznej akadémie a ďalšie ocenenia.

Priťahuje ho svet dospievajúcich, ktorí chcú byť nezávislí a slobodne myslieť práve v období, keď sú najzraniteľnejší, ale aj drzí a zároveň hrozivo vystavení manipulácii okolia. V najnovšom filme rieši problém mladej generácie v súvislosti s duševnou vyprázdnenosťou a únikom z reality. Jeho stratégiou je podľa vlastných slov umožniť maximálnu tvorivú slobodu a otvoriť tak detským hercom možnosti improvizácie a spontánnych prejavov. Zdôrazňuje predovšetkým autenticitu a pravdivosť bez povinnosti moralizovať.

Paralelné svety, v ktorých žijú generácie rodičov a ich dospievajúcich detí, sú v mnohých rovinách nepreniknuteľné. Ani pri najlepšej vôli a snahe neexistuje manuál na riešenie. Hoci adries na psychologické poradne pribúda, komunikačný priestor sa neustále zmenšuje, často sa úplne uzatvára,“ prízvukuje režisér. S fenoménom presunu najmladších generácií do virtuálneho sveta sa stretáva rovnako ako každý z nás. S témami odcudzenia a absencie pozitívnych vízií sa rozhodol pracovať o to intenzívnejšie, o čo aktuálnejšími sa stali počas pandemickej éry.

Svoj prístup potvrdzuje aj akcentom na primeraný výber hlavných postáv. Do projektu hľadal mladých ľudí vo veku trinásť až pätnásť rokov, nezaťažených rodičovskými ambíciami, v ideálnom prípade pochádzajúce z podobného sociálneho zázemia ako postavy v scenári. Chcel ich najprv viac spoznať, až potom sa rozhodnúť, do akej miery majú pred nakrúcaním poznať scenár a jednotlivé repliky. Jeho zámerom bolo otvárať priestor úprave scén podľa prirodzenosti a nenútiť deti do konštrukcie, ktorá sa pri práci bude javiť ako nemenná. Výber hercov do vedľajších úloh podriadil dvom hlavným predstaviteľom. Rodinných príslušníkov, spolužiakov a ďalšie roly obsadil profesionálmi aj nehercami. Dôležitú úlohu pri kastingu zohrali aj slovenskí a rumunskí koprodukční partneri.

Pôvodné verzie scenára sa mali zásadne upraviť na základe obhliadok v Rumunsku a v Českej republike, ktoré podnikol scenárista a režisér v jednej osobe spoločne s kameramanom Michalom Černým. „Počas prerušovaného vývoja filmu poznamenaného pandemickou situáciou sme sa nakoniec dohodli na koprodukcii so slovenskou spoločnosťou Arina, s ktorou sme spojení už cez niekoľko krásnych projektov,“ hovorí český producent Jordi Niubó. V podobnej cezhraničnej spolupráci vznikli už filmy Fair play, Piargy či Absencia.

Slovenská producentka Silvia Panáková považuje slovenské zastúpenie v tvorcoch, hercoch, štábe pri samotnom nakrúcaní aj v postprodukcii pri takomto komornom a nízkorozpočtovom filme za dostatočné.

Hrdinovia príbehu počas svojej cesty do Rumunska prechádzajú Slovenskom, konkrétne Bratislavou, takže náš koprodukčný vstup je prirodzenou voľbou,“ hovorí. Režisér napokon do vedľajších a epizódnych úloh obsadil Mariána Mitaša, Réku Derzsi a Branislava Matuščina.

 

Už ťa nemám rád (Už tě nemám rád, Zdeněk Jiráský, Česko/Slovensko/Rumunsko, 2023)

Celkový rozpočet filmu: 400 000 eur (Podpora z Audiovizuálneho fondu: 80 000 eur)

Distribučná premiéra: 19. 9. 2024

Autor:

Záber z filmu Už ťa nemám rád. FOTO: CienmArt

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Štefan Kvietik a Emília Vášáryová vo filme Medená veža. Foto: Archív SFÚ / Václav Polák

nový pohľad Medená veža

Dá sa o filme populárnom už viac ako päťdesiat rokov povedať ešte niečo nové? Podstatné je, že stále rezonuje a nezapadol do zabudnutia ako mnohé iné diela jeho éry. Rubrika Nový pohľad prináša texty poslucháčiek a poslucháčov Katedry filmových štúdií FTF VŠMU. Oslovili sme ich, aby sa pozreli na slovenskú filmovú klasiku podľa svojho výberu. Pokračujeme Medenou vežou (réžia: Martin Hollý, 1970). Monument odolný zubu času Horský film Martina Hollého ml. Medená veža (1970) je priam notoricky známym čriepkom slovenskej kinematografie sedemdesiatych rokov minulého storočia. Hollý, debutujúci snímkou z „veľkej trojky roku 1962“ Havrania cesta, už vtedy ukázal, že v jeho záujme nie je držať sa schém skupinového hrdinstva ani vytvárať nevýrazné, plocho napísané postavy. Zaujali ho autentické ľudské charaktery – komplexné bytosti vymykajúce sa tradičným budovateľským ideálom. Občas pijú alkohol, bijú sa, nelegálne prekračujú štátne hranice, kradnú... A napriek tomu ich v žiadnom prípade nemožno nazvať antagonistami. Hollého pohľad na príbehy postáv je empatický a ľudský. Prečítajte si archívny rozhovor so Štefanom Kvietikom Bez agitácie Vznik režisérových snímok zo začiatku sedemdesiatych rokov, teda „tatranské filmy“ Medená veža a Orlie pierko (1971), motivovala dobová potreba preorientovať slovenskú tvorbu z inovatívnych pokusov novej vlny späť k jednoduchšie uchopiteľnej narácii a zábave. Divák sa chce zabávať. Hollý tento dopyt naplnil – avšak svojsky....
Záber z filmu Tá druhá. Foto: Film Expanded

V tieni súrodenca

Máme ich na očiach, ale často ich nevidíme. Sklenené deti vyzerajú ako obyčajné deti, doma však žijú v tieni súrodenca, ktorý si vyžaduje väčšiu pozornosť rodiny. Observačný dokumentárny film Tá druhá režisérky Marie-Magdaleny Kochovej približuje prehliadanú tému zdravých súrodencov v rodinách s deťmi so špeciálnymi potrebami. Johana má osemnásť rokov a po maturite sa chystá odísť z rodného malomesta na vysokú školu. Posledný ročník na strednej škole je pre ňu náročnejší než pre jej spolužiakov – vo svojej rodine má totiž nezastupiteľnú úlohu. Denne pomáha so starostlivosťou o mladšiu sestru s postihnutím. Cez všetku lásku sa musí vymaniť z očakávaní blízkeho okolia, nájsť si vlastný priestor a opustiť sestrin tieň. „O deťoch žijúcich s postihnutím a ich rodičoch sme počuli mnoho príbehov. Rodičia však nie sú jediní, ktorí sú silne ovplyvnení špeciálnymi potrebami svojich detí. Často to sú ešte ich súrodenci, bratia a sestry, ktorí sú okolnosťami nútení predčasne dospieť, aby pomáhali s náročnou rodinnou situáciou. Preto som si ako svoju protagonistku vybrala Johanu a rozhodla sa natočiť film, ktorý sprostredkuje perspektívu týchto súrodencov, sklenených detí, tých druhých,“vysvetlila režisérka. „Jej príbeh je tiež mojím príbehom, rovnako ako príbehom milióna ďalších ľudí po celom svete žijúcich v podobnej situácii. Aj ja som sestrou dievčatka s postihnutím. Vyrastala som po jej...
Zobraziť všetky články