Záber z filmu Černák: zľava Dušan Cinkota, Gregor Hološka, Milan Ondrík. Foto: CinemArt

Príbeh mafiánskeho bosa sa preklápa do druhej polovice. Nastupuje ČERNÁK

Písmo: A- | A+

Je už rešpektovaným šéfom zločineckej skupiny, to mu však nestačí.

Film MIKI o Mikulášovi Černákovi sprevádzalo mnoho predsudkov a pochybností. Tvorcovia snímky o banskobystrickom mafiánskom bosovi ju rozdelili na dve časti. Prvá vlani pritiahla do kín takmer 380-tisíc divákov. Druhá polovica filmového príbehu podľa skutočných udalostí prichádza do kín 30. januára pod názvom ČERNÁK.

Od začiatku sme plánovali nakrútiť celý projekt naraz. Je to ekonomicky efektívnejšie, i keď nesmierne náročné na prefinancovanie. Akoby ste naraz nakrúcali dva a pol celovečerného dobového filmu. Mali sme 600-tisícový úver a niekoľko ,menšíchʻ pôžičiek. Do projektu sme zohnali súkromných investorov. Pomohol, samozrejme, aj pôvodne 300-tisícový grant na film a 200-tisícový na štvordielnu minisériu. Veľmi sa tešíme z diváckeho úspechu filmu MIKI, treba však povedať, že my sme ešte stále ,v mínuseʻ. Ale už vidíme svetlo na konci tunela,“ povedala producentka filmu Zuzana Mistríková zo spoločnosti PubRes.

Nenakrútiť takýto projekt naraz považuje Mistríková za obrovské riziko. Mali obsadenú celú plejádu hereckých osobností, tie však majú rôzne záväzky, často naviazané aj na výzor, ktorý sa nesmie meniť.

Je možné, že by sme ich už nikdy neboli schopní dať dohromady a že by nám v projekte ich vizáž ,skákalaʻ. Zmenám môžu podliehať aj lokácie filmu a časový odstup má mnoho ďalších nástrah,“ vysvetlila.

Milan Ondrík ako Černák. Foto: CinemArt
Milan Ondrík ako Černák. Foto: CinemArt

Cesta antihrdinu 

V súvislosti s rozporuplným prijatím filmu MIKI sa kritika vo viacerých prípadoch zhodla, že z reálneho chladnokrvného vraha, ktorý si odpykáva doživotný trest a v súčasnosti sa po 26 rokoch vďaka spolupráci s políciou pokúša dokonca dosiahnuť prepustenie z väzby, tvorcovia spravili obraz inteligentného, psychicky nenarušeného človeka, ku ktorému možno prechovávať sympatie. 

Pre Milana Ondríka, ktorý obávaného mafiána stvárňuje, bola postava v prvej časti akýmsi rozbehom, sám pre seba si ho dokonca nazval slovenským Jánošíkom a jeho družinu ako chalanov z dediny, ktorí cítia krivdu, neprávosť, idú bojovať za pravdu a za svoje práva.

Nie je to možno s tým Jánošíkom až také porovnateľné, ale ja som si to tak pomenoval. Keď sa ocitáme v druhom diele, v ČERNÁKovi, ideme do hĺbky slovenskej mafie prepojenej s politikou 90. rokov. Budú tu nekompromisné situácie. Veľmi sa na to teším. Keď som čítal scenár prvýkrát, doslova som ho zhltol, nevedel som dýchať. Sám som sa divil, kam sme až dospeli,“ povedal Milan Ondrík o pokračovaní príbehu.

V druhej časti mafiánskeho príbehu je protagonista už rešpektovaným šéfom zločineckej skupiny. To mu však nestačí, chce ovládnuť celé Slovensko, stať sa bosom všetkých bosov. Ako inak, cesta na vrchol je lemovaná zradcami a mŕtvolami. Černák s tým počíta, no podceňuje najsilnejšiu mafiu, aká kedy Slovensku vládla: politikov a ich tajnú službu. 

Až v tomto filme sa roztáča kolotoč úzkej spolupráce slovenského podsvetia s politikmi. Naplno sa kšeftuje s rozkradnutým (pardon, privatizovaným) Slovenskom, tajná služba sa správa ako mafia a v plnej kráse sa obnažuje, ako vie na Slovensku ,ruka ruku myťʻ – bez akýchkoľvek morálnych zábran či škrupúľ. Tak ako dnes,“ podotýka producentka Zuzana Mistríková. 

Postavu, z ktorej sa na konci predchádzajúcej časti stáva antihrdina, v druhej časti dobehnú dôsledky a napokon musí svoj vymyslený svet a jeho pravidlá opustiť. Začne spolupracovať s políciou a odpykáva si doživotný trest za mrežami. Tak odhaľuje prepojenia mafie na tajné služby a na vládu Slovenskej republiky. 

Ignorovanie zla

Kým MIKI je skôr príbehom o vzťahu rodiča a dieťaťa, z ktorého sa len postupne stáva najobávanejší zločinec celej jednej dekády disponujúci dostatočnou charizmou, ČERNÁK má podľa explikácie pre AVF, naopak, budovať v divákovi väčší odstup a reflektovať slovenskú spoločnosť deväťdesiatych rokov. 

Príbeh už nie je len o Mikulášovi Černákovi, po boku Jaroslava Svěchotu a Róberta Holuba sa z neho stáva jedna z troch hlavných postáv charakterizujúcich vzostup a pád jednej mafiánskej éry na Slovensku.

Ako sa zrodil a prečo sa mu darí

Scenárista Miro Šifra sa rozhodol tento príbeh vyrozprávať, lebo je presvedčený, že sa cezeň dá ukázať, ako zlo vyrástlo vnútri typickej slovenskej dediny, v obyčajnej chudobnej rodine, v akej vyrástla väčšina ľudí na Slovensku. „Cieľom takéhoto rozprávania nie je ospravedlniť činy vraha, ale prinútiť diváka, aby sa zamyslel, v akých podmienkach sa vrah zrodil a darí sa mu,“ hovorí. 

Bol by rád, keby divák cez počiatočné podceňovanie váhy vrahových rozhodnutí dospel až k precitnutiu a uvedomeniu si reality, pred ktorou sa zodpovedajú všetci, počnúc matkou a policajtmi, sudcami, politikmi či predstaviteľmi cirkvi končiac. 

Samozrejme, dá sa o Mikulášovi Černákovi nehovoriť a tváriť sa, že to je ten psychopat, ktorý medzi nás nepatrí, ktorého sme nestvorili my sami. Dostal doživotie, už sa oňho nemusíme starať. Môžeme si ďalej budovať mytológiu holubičieho národa, ktorému je večne ubližované a zlo je dielom náhody či importom zvonka. No keď o našom vlastnom, domácom zle nebudeme hovoriť, neznamená to, že zmizne.

ČERNÁK (r. Jakub Kroner, Česko/Slovensko, 2025)

Celkový rozpočet filmu: 1 580 000 eur

Distribučná premiéra: 30. januára 2025

Autor:

Foto: CinemArt

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Svet medzi nami. Foto: Film Expanded

recenzia Svet medzi nami

Na začiatku bolo krátke video na sociálne siete o výstave jej fotografií v Českom centre v New Yorku. Po šiestich rokoch nakrúcania je na konci celovečerný dokument Svet medzi nami o fotografke Marii Tomanovej, pod ktorý sa podpísala režisérka Marie Dvořáková. Chytí vás od prvých záberov z vernisážovej tlačenice v New Yorku a nepustí až po záverečný pohľad na zapadajúce slnko v Mikulove. V meste, v ktorom hrdinka filmového príbehu vyrastala. Dokonca aj v prípade, že si zvedavý divák o ňom už vopred zistí podrobnejšie informácie, dokument celých deväťdesiat minút drží jeho pozornosť permanentne a pevne vo svojich opratách. Rozpráva o celkom obyčajných veciach ako radosť, obavy, smútok, úspech, sklamanie či prehra. Na druhej strane však rozpráva aj o nie celkom obyčajných záležitostiach, ako trebárs tvorivé hľadanie, sila portrétu i autoportrétu, aký je rozdiel medzi módnou fotografiou a voľnou tvorbou alebo načo nám umenie vôbec je a čím sa človeku prihovára. Marie Tomanová je totiž ideálna „hrdinka“ – spontánna, nesmierne temperamentná, úprimná a výrečná žena, ktorá navyše má neuveriteľné čaro osobnosti a málokedy jej chýba úsmev na tvári. To som už akože slávna? „Za pol roka sa vrátim a potom sa vezmeme,“ oznámila priateľovi, keď dokončila štúdium maliarstva na Fakulte výtvarných umení Vysokého učenia technického v Brne. Na pôde maľby sa totiž necítila priveľmi isto, chcela si jednoducho vyčistiť za morom hlavu,...
Slnko v sieti 2024 - Jiří Mádl a jeho víťazný film Vlny. Foto: SFTA/Zdenko Hanous

Slnko v sieti apeluje na hodnoty, i keď Mikiho nominovalo

Bolo to jedno veľké „vlnybitie“, skonštatoval moderátor Bruno Ciberej, a mal pravdu. Národné filmové ceny Slnko v sieti za rok 2024 ovládli česko-slovenské Vlny. Film režiséra Jiřího Mádla v silnej obojstrannej koprodukcii si zaslúžene odniesol vzácne sošky v deviatich kategóriách vrátane najlepšieho filmu, réžie a scenára. Jedna z cien sa spojila s osobným vyznaním pre herca Mariána Bielika, legendárneho Fajola z určujúcej kultovky Slnko v sieti, ktorý vlani zomrel. Svoju sošku mu venovala jeho dcéra Katarína Štrbová Bieliková, keď stála na pódiu ako čerstvá držiteľka ocenenia za najlepšie kostýmy. V súvislosti s príbehom strhujúcej drámy Vlny o boji za slobodu v auguste 1968 vyjadrila vo svojich nástojčivých otázkach pálčivé problémy, ktoré v súčasnosti trápia našu krajinu. Práve filmy, ktoré na Slovensku vznikajú a sú nositeľom hodnotového posolstva o slobode, považuje  za inšpiráciu, ktorá nám v ťažkých časoch môže pomôcť. „Vlny sú o statočnosti ľudí, ktorí sa vzopreli voči mnohonásobne silnejšiemu nepriateľovi, a ktorí ostali konzistentní v postojoch, pretože sloboda bola pre nich najcennejšou hodnotou,“ povedala o odvahe ľudí z redakcie Československého rozhlasu počas vpádu vojsk Varšavskej zmluvy. Katarína Štrbová Bieliková, cena za najlepšie kostýmy vo filme Vlny. Foto: SFTA/Zdenko Hanout V hrobovom tichu Paradoxne, 16. apríla 2025 sa ceremoniál odovzdávania cien Slnko v sieti dial v sále Slovenského rozhlasu pod strechou verejnoprávnej STVR, ktorá sa od tohto podujatia alibisticky dištancovala. Napriek...
Herecká suita z filmu Jiřího Mádla Vlny. Foto: Wandal production

Slnko v sieti: 9 cien pre Vlny, 5 pre Emu a smrtihlava

Najlepším celovečerným hraným filmom roka 2024 sa na udeľovaní národných filmových cien Slnko v sieti stala česko-slovenská koprodukčná snímka Vlny (producenti Monika Kristl, Vlasta Kristl a Wanda Adamík Hrycová). Jej režisér Jiří Mádl si odniesol aj Slnko v sieti v kategórii réžia. Vlny celkovo získali 9 cien. Spolu mali 14 nominácií. O dve nominácie menej mala slovensko-česko-maďarská koprodukčná dráma Ivety Grófovej Ema a smrtihlav. Nakoniec získala 5 cien. Dve ceny si odniesol česko-slovensko-francúzsky animovaný film Keď život chutí (réžia Kristina Dufková, producenti Matej Chlupáček, Agata Novinski, Marc Faye), ktorý zvíťazil v kategórii animovaných filmov a získal tiež Slnko v sieti za hudbu (Michal Novinski). Najlepším dokumentom uplynulého roka bola podľa hlasovania členov Slovenskej filmovej a televíznej akadémie snímka Prezidentka (réžia Marek Šulík, producentka Barbara Janišová Feglová). Chýbajúca maskérka Okrem trojice hereckých ocenení pre Alexandru Borbély, Évu Bandor a Milana Ondríka si Ema a smrtihlav odniesla Slnko v sieti za scénografiu (Tomáš Svoboda, Miriam Struhárová) a najlepšie umelecké masky (Andrea Štrbová, Ivo Strangmüller, Tomáš Richter, Viktor Nagy). Po vyhlásení kategórie sa producentka Zuzana Mistríková ospravedlnila umeleckej maskérke Alici Dvorskej, že ju pri nahlásení nominovaných maskérov zaviedla uviesť do formulára, ktorý vypĺňala. Poprosila akadémiu, aby jej cenu udelili dodatočne, keďže sa na ocenenej kategórii podieľala rovnako ako ostatní štyria ocenení. Vlny bodovali aj v kategóriách scenár...
Zobraziť všetky články