Libuše Jarcovjáková vo filme Ešte nie som, kým chcem byť. FOTO: Film Expanded

Roky odhaľuje intimitu cez fotografie. Tie však nehovoria len o nej

Písmo: A- | A+

Hoci meno Libuše Jarcovjáková pulzovalo na fotografickej mape Československa už za bývalého režimu, uznania za svoje monumentálne dielo sa dočkala až po šesťdesiatke.

Často ju nazývajú mamou snapchatu či vizuálnou storytellerkou. Zblízka fotí celý svoj život plný zvratov a robí to už od 60. rokov minulého storočia. Na prvé počutie by sa zdalo, že jej fotografie sú iba o nej – v zmysle možností sebaprezentácie, aké dnes ponúkajú nové technológie a sociálne siete. 

Dielo Libuše Jarcovjákovej však rozmer individuálneho osudu od prvej chvíle prekračuje a funguje ako sugestívny obraz doby, charakterizujúci totalitné Československo. Aj preto bol najvyšší čas, aby si výnimočnú fotografku všimol film. 

Dokument Ešte nie som, kým chcem byť zachytáva jej intímny portrét. Na festivaloch už zožína úspechy a prichádza aj do našich kín.

Dala jej všetko, čo má

Libušu Jarcovjákovú, ocenenú titulom Osobnosť českej fotografie, katapultovala pred svetové publikum samostatná výstava vo francúzskom Arles v roku 2019. 

Jej projekt Evokativ, v ktorom predstavila svoju tvorbu na fotografiách aj knižne, sa vtedy stal hlavným podujatím prestížneho fotografického festivalu Les Rencontres. Denník The Guardian ho označil za najzásadnejšiu fotografickú výstavu roka. 

Po výstave sa roztrhlo vrece s filmármi, ktorí chceli s Libušou Jarcovjákovou natočiť dokument. Nechávalo ju to úplne chladnou, až kým za ňou neprišla režisérka Klára Tasovská. V nej spoznala dokumentaristku, ktorej bola ochotná dať do rúk všetko, čo má. 

  • Klára Tasovská (1980) sa ako režisérka podieľala na snímkach ako Pevnost (2012), Gottland (2014) alebo Nič nebude ako predtým (2017), ako dramaturgička je podpísaná napríklad pod filmami Viery Čákanyovej FREM (2019), Biela na bielej (2020) a spolupracovala na scenári jej Poznámok z Eremocénu (2023). Slovenským koproducentom jej filmu Ešte nie som, kým chcem byť je Nutprodukcia Jakuba Viktorína. Na snímke počas premiéry s Libušou Jarcovjákovou.

Ohromujúca úprimnosť

Kláru Tasovskú oslovil príbeh ženy, spontánne odhaľujúcej vlastnú identitu cez fotografie seba a svojho okolia. Vnútorná sloboda, nespútanosť a nekonvenčnosť, zachytený okamih, atmosféra, letmý pohľad na veci okolo, to všetko dokázala Libuše Jarcovjáková dostať do hľadáčika a v zábere ukázať čosi, čo sa skrýva pod povrchom.

Hneď na prvom stretnutí som Libuši hovorila, že mi ide predovšetkým o to, aby bol film čo najviac ako ona sama. Tá veľká otvorenosť a úprimnosť, s akou je schopná rozprávať o ženských témach, sa mi zdala ohromujúca,“ zverejnila svoj pohľad režisérka. 

Libuša odjakživa fotila štýlom, akým sa dnes ľudia fotia na sociálne siete, hoci to robila s iným zámerom a v dobe, keď sa iní fotografi snažili o štylizáciu a dokonalosť. Režisérku fascinovalo, ako fotografiami dodnes vypovedá o spoločnosti a o svete, v ktorom žila, oveľa viac a hlbšie než dnešné umenie influencerstva. 

Libuše Jarcovjáková.

Prežívame, čo sme prežívali

Sama fotografka sa čuduje, ako sa vôbec mohlo stať, že tak obsedantne dokumentovala takmer všetko, čo sa okolo nej a v nej dialo. 

Fotiť v duchu bressonovskej dokumentaristickej tradície ju vraj nebavilo, aj keď by to vedela. „Miera subjektivity je a bude pre mňa to najväčšie merítko,“ napísala si do denníka.

To bol pádny dôvod, aby sa pre Kláru Tasovskú stala ideálnou ženskou hrdinkou. V príbehu fotografky cítila mnoho univerzálnych tém, vnútorných konfliktov aj osobných dilem. „Libuše ich síce prežívala pred rokmi, ale sú stále aktuálne a pálčivé a mnohé z nás ich prežívajú práve teraz,“ hovorí režisérka.

Proces tvorby znamenal pre tím dva roky každodennej práce. Najprv bolo treba usporiadať Libušin archív a zorientovať sa v ňom. Navyše, nie všetky fotografie existovali v digitálnej podobe, takže museli prehľadať negatívy. V strižni sa pracovalo s tisíckami snímok, v jednom momente bolo vraj v zložke asi dvadsaťtisíc záberov. 

S oživením nemého materiálu pomohol zvukový dizajn strihača Alexandra Kashcheeva. Rôznorodý charakter hudby zase zabezpečovala trojica hudobných producentov Oliver Torr, Prokop Korb a Adam Matej.

Súbežne s poznávaním fotografického archívu vznikala z denníkových záznamov kostra ,ideálneho‘ rozprávania, ktorá sa však neustále menila podľa toho, čo ponúkali samotné fotografie z jednotlivých životných etáp. Pristupovali sme k nim ako k subjektívnemu obrazovému denníku,“ opisuje režisérka svoje postupy. 

Ako kocka cukru v čaji

Po dokončení filmu vyjadrila fotografka veľkú radosť z toho, ako sa s jej fotografiami pracovalo. Vyniesli podľa nej na svetlo mnoho zabudnutých okamihov, dostali súčasný priestor a kontext. Ako hovorí, vždy sa sústreďovala na neortodoxnú vizualitu a nechcela si ju dať nikým vziať. 

Čo dnes považujem za hrôzu, je, že väčšina ľudí si zamieňa fotenie krásnych vecí za krásne fotografie,“ povedala v ankete pre Dokumentmagazin.sk. Paradoxne aj preto môže intímna sonda do jej života rezonovať.

Mladým študentom, ktorých dnes vyučuje, radí: „Foťte tie najobyčajnejšie veci okolo seba, ulicu, psa, mamu, pretože všetko sa strašne rýchlo mení a mizne. Keby som bola v mladosti fotila ulicu desaťkrát častejšie, nebolo by to na škodu. Je to, ako keď hodíte kocku cukru do čaju. Žiadna téma nie je obyčajná, žiadna skutočnosť nie je obyčajná. Foťte, čo je vám blízke.

Libuše Jarcovjáková (1952)

  • * Pochádza z umeleckej rodiny.
  • * V roku 1982 absolvovala štúdium fotografie na FAMU v Prahe.
  • * Pracovala v tlačiarni, viackrát vycestovala do Japonska.
  • * Dlhodobo dokumentovala rómsku a vietnamskú menšinu v normalizačnom Československu, ako aj pražský T-Club zameraný na queer komunitu. 
  • * Po roku 1985 sa legálne vysťahovala do Západného Berlína, ubytovala sa v tureckej štvrti a zarábala si pomocnými prácami. 
  • * Po návrate do Československa začala učiť fotografiu na Strednej priemyselnej škole grafickej v Prahe. 
  • * V roku 2017 vydala rozsiahlu monografiu Černé roky pohybujúcu sa na pomedzí literárneho denníka a fotografickej knihy. 
  • * V roku 2019 mala veľký úspech jej samostatná výstava Evokativ ako hlavné podujatie prestížneho fotografického festivalu Les Rencontres dʼArles.
  • * Od roku 2023 vedie ateliér fotografie na Fakulte dizajnu a umenia v Plzni.

Ešte nie som, kým chcem byť (Klára Tasovská, Česko/Slovensko 2024)

Anotácia: Ešte nie som, kým chcem byť

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Ľubica Hustá, kunsthistorička. Foto: Archív Ľ. H.

Obľúbené filmy Ľubice Hustej

Asi je zvláštne, že ako organizátorka festivalu Bratislava Design Week nevyberám medzi obľúbené filmy niektorý z vizuálne nádherných, opulentných, extravagantných, priekopníckych filmov plných „high class“ dizajnérskych riešení a ikon dizajnu.  Áno, spôsobujú mi slasť a výpravu a výtvarnú koncepciu filmu vnímam ako mimoriadne podstatnú a rovnocennú, ale filmov, ktoré mám rada, ktoré milujem z rôznych dôvodov, je fakt veľa.  Samozrejme, počas života sa to nejako vyvíja aj mení, film za filmom, oceán filmov, príbehov, prístupov, okúzlenia, zásahov, nádhery, smútku, krutosti, ľahkosti, geniality naprieč žánrami. Veľa slov, pardon. Vybrala som však film Čudnejší než raj (1984), ktorý som videla niekedy v roku 1992. Keď sa skončil, ostali sme ešte dosť dlhú chvíľu sedieť na tých tvrdých drevených sedadlách filmového klubu Nostalgia na STU v Bratislave.  Jim Jarmush: Čudnejší než raj (1984). Foto: Kino Lumiére Šťavnaté nadávky Je to špinavý, čudný, pomalý film, zároveň neuveriteľne vtipný, existenciálny, objavný, postavený na komornom príbehu Willyho (predtým Bélu Molnára, ktorý pred 10 rokmi emigroval z Maďarska) a jeho kamoša, dvoch mladých newyorských lúzrov, a nečakanej návštevy sesternice z východnej Európy, z Budapešti.  Už úvodná scéna s pesničkou I Put a Spell on You od Screaming Jaya Hawkinsa z lacného prenosného kazeťáku (hudbu robil majster John Lurie, zároveň si zahral hlavného hrdinu) ma odpálila do bezútešných vedľajších ulíc New Yorku...
Viktor Kubal: Krvavá pani . Foto: SFÚ

Krvavá pani Viktora Kubala má novú hudbu

Druhý celovečerný film Viktora Kubala Krvavá pani (1980), inšpirovaný známou legendou o Čachtickej panej, dostal novú hudobnú podobu, ktorú pre film skomponovala losangelská umelkyňa claire rousay. Jedinečná projekcia filmu spolu s koncertom claire rousay sa uskutoční v Kine Lumière vo štvrtok 3. apríla o 20.00 hod. Po úspešnej premiére v Belgicku to bude prvé a jediné uvedenie filmu s novou hudbou naživo na Slovensku. Krvavá pani je animovaný film o zločine a láske, na pozadí romantického ľúbostného príbehu s prvkami komiky i tragiky zachytáva večný boj dobra so zlom. Kreslené spracovanie legendy z Čachtického hradu patrilo v čase svojho vzniku k divácky najúspešnejším slovenským filmom v kinách. „Ide o autorský film, v ktorom prínosy tvorcu sú neodškriepiteľné a zasluhujú si úctu. Napriek redukovanej kresbe a limitovanej animácii dokáže Kubal gradovať napätie a zahrať aj na emocionálne struny diváka. Dobre odpozorované prvky hororu spojené s prirodzeným Kubalovým vzťahom k paródii, vytvorili z filmu Krvavá pani svojráznu syntézu oboch žánrov,“ hovorí o filme publicista a dramaturg Rudolf Urc, autor publikácie Viktor Kubal. Filmár, výtvarník, humorista (ASFK, SFÚ, 2010). Podľa neho je „Kubalovo dielo ukážkou dobrého vkusu a kultivovanej rozprávkovej arabesky, priebežne korenenej inteligentným humorom“. Film Viktora Kubala Krvavá pani zarezonoval aj v zahraničí. V roku 2017 mala jeho digitálne reštaurovaná podoba svetovú premiéru na prestížnom festivale...
Zobraziť všetky články