Alexander Strelinger so svojimi študentami (zľava) Peter Kubela, Marek Kuboš, Miriam Petráň, Miro Nôta, Alexander Strelinger, Jaro Vojtek, Ivan Kočner a Mário Homolka.
Písmo: A- | A+

Kameraman, fotograf a pedagóg Alexander Strelinger pôsobil v slovenskom dokumentárnom filme od začiatku 60. rokov. Vniesol doň vizuálnu sviežosť a výtvarnosť. Podpísal sa pod viac ako 130 dokumentárnych filmov pre kino či televíziu a 10 krátkych hraných filmov. Spolupracoval s Dušanom Hanákom, Vladom Kubenkom, Martinom Slivkom, Dušanom Trančíkom, Petrom Solanom či s dramaturgom Rudolfom Urcom. Do konca života (zomrel 10. 7. 2022 vo veku 88 rokov) bol aktívnym fotografom. Získané skúsenosti ochotne odovzdával budúcim dokumentaristom a kameramanom na bratislavskej VŠMU. Pri príležitosti jeho nedožitých 90. narodenín si na Alexandra Strelingera pre Film.sk zaspomínal jeho študent Miro Nôta.

Alexandra Strelingera som prvýkrát stretol na prijímacích skúškach na štúdium dokumentárneho filmu na VŠMU. Tam som prvýkrát videl ten jeho charakteristický výraz. Vždy, keď sa mu niečo páčilo, začali mu žiariť oči a podvedome sa stále viac usmieval.

Keby nebolo jeho, určite by ma na školu nezobrali. Najmä keď som na otázku Martina Slivku, prečo na mojich záberoch nie sú žiadni ľudia, odpovedal, že ich nenávidím a nezaslúžia si, aby boli na mojich fotkách. Vtedy celá komisia na sekundu zmeravela a na otázku ďalšieho z členov, že čo chcem teda robiť na katedre dokumentárneho filmu, Strelinger za mňa so svojím typickým ohňom v očiach a chlapčenským úsmevom odpovedal: „Ale on nemusí točiť filmy o ľuďoch, môže točiť prírodopisné či experimentálne filmy.“ Dnes viem, že keby nebolo jeho, určite by som nebol tým, kým som. A zrejme by ani nikdy nedošlo k môjmu vnútornému prerodu, keď som sa napriek počiatočnej nenávisti k ľuďom, začal živiť ich portrétovaním.

Domnievam sa, že Strelinger vo mne videl skôr kameramana dokumentov než režiséra alebo skôr než ja vytušil, že skončím ako fotograf a na film a dianie okolo neho sa budem pozerať cez fotoaparát. On sám bol nielen kameramanom, ale aj vynikajúcim fotografom a zo svojej povahy miloval dokumentárnu fotografiu. Nemal rád pozlátko, mal rád život so všetkými chybami a nedostatkami. Úlohu fotografa videl v zachytávaní a ukazovaní života takého, aký naozaj je, aby sa na základe tohto svedectva mohlo ľudstvo meniť svet k lepšiemu. Bol to veľkým humanista. Ako východisko všetkého nášho snaženia nám vždy odporúčal stálu výstavu fotografií The Family of Man v Luxembursku. Vždy nám pritom prízvukoval, že naša práca má smerovať k tomu, aby aj na základe nej bol svet krajší, ľudskejší a aby sme mohli už navždy žiť bez chudoby a vojen.

Dobrý fotograf či kameraman bol podľa Strelingera ten, čo do diania vstupoval len minimálne a vedel si poradiť s každou situáciou. Naučil nás, čo robiť, aby sme vedeli odovzdať čo najlepší možný výsledok nielen vtedy, keď všetko klape a je krásne, ale najmä vtedy, keď nič nie je k dispozícii. Keď sa nedarí, keď je zlé svetlo, keď prší… Pretože dobrý fotograf nie je ten, kto nafotí krásnu snímku vtedy, keď sú podmienky ideálne, kvalitný fotograf sa ukáže vtedy, keď okolnosti idú proti nemu a nič nefunguje. Ukazoval nám, že také snímky dokázal nafotiť napríklad Robert Capa, keď po ňom strieľali alebo bol v prvej línii vyloďovania v Normandii v Deň D.

Pamätám si, ako sme čakali pred každou hodinou s ním tam kdesi v útrobách starej budovy na Ventúrskej ulici na druhom poschodí zadnej časti bez okien. Ako sme tam sedeli a tešili sa na ďalšie rozprávanie o záberoch ktoré sme za posledný týždeň nafotili. Aj sme sa tešili, aj sme sa trochu báli. Aspoň ja som to tak vždy cítil. Lebo hodnotenie prác s ním bola nielen veľká zábava, ale aj veľký stres. Vždy bol milý, úprimný, no aj prísny. Vždy nás najprv nechal sa v tom vykúpať samých. Práce sme si hodnotili navzájom, potom prišla dlhá diskusia a až na záver nám povedal svoje hodnotenie. A to už sme po celý čas videli podľa jeho plamienkov v očiach a jeho až detsky úprimnom chlapčenskom uchechtávaní, ako na tom sme. Najhoršie bolo, ak naše fotografie prešiel bez slova. Vtedy sme vedeli, že sme niečo neurobili dobre alebo že sme odovzdali niečo, čo nezodpovedá jeho očakávaniam od nás. Vždy na záver hodiny sa išlo pred učebňu na cigaretu a tam hodnotenie prechádzalo do voľnej diskusie.

Dalo sa s ním nekonečne dlho rozprávať. Bol veľmi inšpiratívny, mal zvláštny druh humoru a vedel byť až nepríjemne úprimný, no vždy pravdivý a bez zbytočných slov. Pamätám si, a nie som sám, ako nám vedel povedať rovno do očí: „Tvoja práca bola najlepšia zo všetkých, dávam ti ju za tri.“ A keď sa človek z toho spamätal a opýtal sa, prečo dostal najhoršiu známku zo všetkých napriek tomu, že si vypočul najlepšie hodnotenie, Strelinger len stroho odpovedal: „Bolo to skvelé, ale od teba som očakával oveľa viac.“ Tak nám vedel v krátkosti dať pochvalu a riadnu facku zároveň. To nás potom veľmi dlho mrzelo.

Raz som mu ukazoval prvý zostrih jedného z mojich ročníkových filmov, keď sme sedeli v strižni s kameramanom Norbertom Hudecom, tiež jeho žiakom, a opýtal som sa ho, čo si o tom myslí. Chytil nás obidvoch za ruku a vyviedol nás von zapáliť si. Tam sme chvíľu len tak mlčky stáli a fajčili, až sa nakoniec na nás pozrel a povedal: „Chlapci, ja tomu už veľmi nerozumiem, som na to už príliš starý, ale je to skvelé, pokračujte v tom.“ A to bol presne on. Tak, ako bol vždy za každých okolností otvorený, úprimný a priamy k nám, taký vedel byť aj k sebe.

Potom jedného dňa ukončil pedagogickú činnosť, odsťahoval sa do Prahy a my sme s ním ostali už iba v telefonickom či poštovom, neskôr len v mailovom kontakte. Vždy keď mal nejakú výstavu alebo pri inej príležitosti zavítal do Bratislavy, snažili sme sa dať dohromady a stretnúť sa s ním. Jedného dňa, aby sa to jednoduchšie organizovalo, založil dokumentarista Marek Kuboš skupinu a nazval ju Strelingerovci. A to je podľa mňa potvrdenie toho, akým bol skvelým pedagógom, a uznanie, že svojou prítomnosťou na škole ovplyvnil veľa tvorcov naprieč generáciami.

Alexander Strelinger so svojimi študentami (zľava) Peter Kubela, Marek Kuboš, Miriam Petráň, Miro Nôta, Alexander Strelinger, Jaro Vojtek, Ivan Kočner a Mário Homolka. FOTO: archív Mira Nôtu

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Svet medzi nami. Foto: Film Expanded

recenzia Svet medzi nami

Na začiatku bolo krátke video na sociálne siete o výstave jej fotografií v Českom centre v New Yorku. Po šiestich rokoch nakrúcania je na konci celovečerný dokument Svet medzi nami o fotografke Marii Tomanovej, pod ktorý sa podpísala režisérka Marie Dvořáková. Chytí vás od prvých záberov z vernisážovej tlačenice v New Yorku a nepustí až po záverečný pohľad na zapadajúce slnko v Mikulove. V meste, v ktorom hrdinka filmového príbehu vyrastala. Dokonca aj v prípade, že si zvedavý divák o ňom už vopred zistí podrobnejšie informácie, dokument celých deväťdesiat minút drží jeho pozornosť permanentne a pevne vo svojich opratách. Rozpráva o celkom obyčajných veciach ako radosť, obavy, smútok, úspech, sklamanie či prehra. Na druhej strane však rozpráva aj o nie celkom obyčajných záležitostiach, ako trebárs tvorivé hľadanie, sila portrétu i autoportrétu, aký je rozdiel medzi módnou fotografiou a voľnou tvorbou alebo načo nám umenie vôbec je a čím sa človeku prihovára. Marie Tomanová je totiž ideálna „hrdinka“ – spontánna, nesmierne temperamentná, úprimná a výrečná žena, ktorá navyše má neuveriteľné čaro osobnosti a málokedy jej chýba úsmev na tvári. To som už akože slávna? „Za pol roka sa vrátim a potom sa vezmeme,“ oznámila priateľovi, keď dokončila štúdium maliarstva na Fakulte výtvarných umení Vysokého učenia technického v Brne. Na pôde maľby sa totiž necítila priveľmi isto, chcela si jednoducho vyčistiť za morom hlavu,...
Slnko v sieti 2024 - Jiří Mádl a jeho víťazný film Vlny. Foto: SFTA/Zdenko Hanous

Slnko v sieti apeluje na hodnoty, i keď Mikiho nominovalo

Bolo to jedno veľké „vlnybitie“, skonštatoval moderátor Bruno Ciberej, a mal pravdu. Národné filmové ceny Slnko v sieti za rok 2024 ovládli česko-slovenské Vlny. Film režiséra Jiřího Mádla v silnej obojstrannej koprodukcii si zaslúžene odniesol vzácne sošky v deviatich kategóriách vrátane najlepšieho filmu, réžie a scenára. Jedna z cien sa spojila s osobným vyznaním pre herca Mariána Bielika, legendárneho Fajola z určujúcej kultovky Slnko v sieti, ktorý vlani zomrel. Svoju sošku mu venovala jeho dcéra Katarína Štrbová Bieliková, keď stála na pódiu ako čerstvá držiteľka ocenenia za najlepšie kostýmy. V súvislosti s príbehom strhujúcej drámy Vlny o boji za slobodu v auguste 1968 vyjadrila vo svojich nástojčivých otázkach pálčivé problémy, ktoré v súčasnosti trápia našu krajinu. Práve filmy, ktoré na Slovensku vznikajú a sú nositeľom hodnotového posolstva o slobode, považuje  za inšpiráciu, ktorá nám v ťažkých časoch môže pomôcť. „Vlny sú o statočnosti ľudí, ktorí sa vzopreli voči mnohonásobne silnejšiemu nepriateľovi, a ktorí ostali konzistentní v postojoch, pretože sloboda bola pre nich najcennejšou hodnotou,“ povedala o odvahe ľudí z redakcie Československého rozhlasu počas vpádu vojsk Varšavskej zmluvy. Katarína Štrbová Bieliková, cena za najlepšie kostýmy vo filme Vlny. Foto: SFTA/Zdenko Hanout V hrobovom tichu Paradoxne, 16. apríla 2025 sa ceremoniál odovzdávania cien Slnko v sieti dial v sále Slovenského rozhlasu pod strechou verejnoprávnej STVR, ktorá sa od tohto podujatia alibisticky dištancovala. Napriek...
Zobraziť všetky články