Ivan Mistrík vo filme Medená veža. Foto: archív SFÚ/Václav Polák
Písmo: A- | A+

Ivan na mňa vždy pôsobil – prepáčte mi ten mysteriózny pohľad – ako človek odinakiaľ. Mal v sebe čosi, k čomu ste sa nikdy nedostali. Akoby ho sem hodil niekto z inej planéty a on utápal tú hrôzu, v ktorej musel žiť, spomínal režisér Martin Hollý v knihe Človek odinakiaľ Ivan Mistrík. Od narodenia vychyteného divadelného, filmového a televízneho herca uplynie 15. októbra 90 rokov.

Za viac ako štyri desaťročia od svojej smrti v roku 1982 sa Ivan Mistrík stratil z filmového plátna, televíznej obrazovky, divadelných javísk i pamäte širokej verejnosti. Martin Hollý ho však dôverne poznal, spolupracoval s ním vo všetkých troch sférach tvorby. Nakrútil s ním vynikajúci televízny film Balada o siedmich obesených (1968) vyznamenaný v roku 1969 Veľkou cenou na MTF v Monte Carlo. (Onedlho film skončil v trezore.) Aj svojho času divácky mimoriadne úspešné filmy Medená veža (1970) a Orlie pierko (1971). Oveľa neskôr o ňom tiež nakrútil životopisný dokument Vyššie princípy Ivana Mistríka (2002). Na partnera z prvého z „tatranských dobrodružstiev“ v ňom spomínala Emília Vášáryová: „Kto vie, ako by vyzeral teraz? Určite by z neho bol krásny starý pán. A možno by ani nebol starý, lebo on vždy pôsobil veľmi mladistvo.“

Vo filme začínal u Bielika

Chlapčenská tvár, zasnený pohľad, nesmelý úsmev, nepoddajná hriva tmavých vlasov a subtílna postava – pre mnohých režisérov bol Ivan Mistrík ideálny predstaviteľ romantických hrdinov. Úspornou mimikou, hrou očí, striedmymi gestami a spontánnosťou dokázal odkrývať hlbšie vrstvy vnútra svojich postáv. A rokmi obohacovali jeho výraz aj rozmanité nuansy tragiky. Prvú významnejšiu filmovú úlohu mu zveril Paľo Bielik vo vojnovej dráme Štyridsaťštyri (1957). „Prinútil ma, aby som sa podučil aj v technike filmovej tvorby – od strihacích a mixážnych pultov cez prácu osvetľovačov, kameramanov až po dielne, takže nebolo zriedkavosťou, že som menil materiál v kamere, zaostroval, zasvetľoval, jazdil s vozíkom…“ spomenul Ivan Mistrík v rozhovore pre týždenník Televízia.

Netrvalo dlho a talent mladého slovenského herca objavili aj režiséri na Barrandove. Jiří Weiss mu zveril titulnú postavu vo vojnovej dráme Romeo, Julie a tma (1959) a Jiří Krejčí ho obsadil do filmu Vyšší princip (1960). V  oboch tituloch stvárnil maturanta, išlo však o dva výrazne odlišné charaktery. Pri nakrúcaní v Prahe dostal od starších kolegov – Jiřiny Šejbalovej (matky z prvého filmu) a Františka Smolíka (triedneho profesora z druhého) užitočné lekcie filmového herectva. „Naučil som sa, že je to herectvo civilnejšie, ale o to pravdivejšie, že oko kamery nemilosrdne vidí všetko, že prenikne až na samé dno duše,“ uviedol v spomínanom rozhovore.

Slovenský Gérard Philipe zaujal aj Buñuela

 „Herectvo je určitý druh fanatizmu, nie zamestnanie,“ vravieval o profesii, pre ktorú sa rozhodol už ako tínedžer, hoci pôvodne chcel byť cirkusovým klaunom. Keď sa na bratislavskom Firšnáli utáboril cirkus, nosieval slonom vodu, aby mohol za odmenu celý deň sledovať dianie pod šapitó. Herectvo mal však v krvi. Z gymnázia odišiel po tom, čo spravil prijímačky na Štátne herecké konzervatórium v Bratislave. Po dvoch rokoch školu opustil a po krátkej brigáde v Slovnafte nastúpil v roku 1951 do Dedinského divadla. Po roku cestovania po dedinách s agitkami ho vymenil za divadlo vo Zvolene, aby po trinástich mesiacoch zakotvil na bratislavskej Novej scéne.

Pre herecký štýl a vonkajší výzor ho často prirovnávali k francúzskej filmovej hviezde Gérardovi Philipovi. Keď slávny Francúz počas nakrúcania filmu Luisa Buñuela Horúčka stúpa v El Pao (1959) nečakane zomrel, hľadali v Európe herca, ktorý by Philipa nahradil. Voľba padla na Ivana Mistríka, no súdruhovia v Prahe mu cestu zatrhli. Prezývka slovenský Gérard Philipe mu ale nadlho prischla.

Nápadné sykavky Ivana Mistríka, ktoré dlho žili vo vtipe o jeho streleckej muške (len si leť aj s prestreleným srdcom) nezneli v  češtine tak výrazne. Slovenské národné divadlo ale tento jazykový „defekt“ považovalo za výrazný hendikep. Majstrovstvo, ktorým vdýchol život kniežaťu Myškinovi v Dostojevského Idiotovi, však názor kritikov zmenilo. Rolu, o ktorej herec dlho sníval, mu zveril režisér Pavol Haspra. V októbri 1965, keď mal Idiot premiéru, hral Ivan Mistrík v SND ešte ako hosť, o necelý rok sa stal členom našej prvej divadelnej scény.

Nakrúcal šesť aj viac titulov ročne

„Herec nemá nič okrem svojho tela a citu. Na rozdiel od sochára, ktorý má k dispozícii hlinu, kameň, maliara, ktorý stvárňuje seba i svet prostredníctvom farieb, my sami zo seba tvoríme pracovný nástroj i stvárňovaciu matériu, ako aj ten od našej ľudskej podoby neoddeliteľný výsledný živý umelecký obraz,“ konštatoval šarmantný bohém, ktorý holdoval cigaretám a alkoholu. Nečakaná smrť manželky, ktorá počas dovolenky neďaleko Puly večer pri partii kariet odpadla a už sa viac neprebrala, herca v lete 1977 psychicky zlomila. Liekom sa nestala nová manželka, skôr naopak, len násobila jeho depresie.

Ani nie pätnásťročný debutoval vo filme „štekom“ v agitačnej komédii Kozie mlieko (r. Ondriš Jariabek, 1950), na obrazovke rovno v hlavnej úlohe televíznej adaptácie Mňačkovho románu Smrť sa volá Engelchen (r. Ivan Balaďa, 1960). V šesťdesiatych rokoch šiel pred kamerami z role do role, nezvyčajnou skúsenosťou bola spolupráca s Alainom Robbe-Grilletom pri nakrúcaní koprodukčnej drámy Muž, ktorý luže (1968), zaskvel sa v televíznom filme Portrét Doriana Graya (r. Pavol Haspra, 1969).

Aj v sedemdesiatych rokoch nakrúcal šesť aj viac titulov ročne, no skutočných hereckých výziev v čase diktátu normalizácie ubúdalo. Aj pamäť zásluhou alkoholu začala pomaly, ale isto zlyhávať. Navyše so svojimi najvnútornejšími démonmi sa nezveril nikomu. Keď 8. júna 1982 obrátil svoju loveckú pušku proti sebe, šokoval všetkých.

Ivan Mistrík vo filme Medená veža. Foto: archív SFÚ/Václav Polák

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

film Štúr Lukáš Pelč ako Ľudovít Štúr a Ivana Kološová ako Adela Ostrolúcka v pripravovanom filme Štúr. Foto: Tina Botková

Štúr príde do kín v januári 2026

Desiaty celovečerný film režisérky Mariany Čengel Solčanskej Štúr príde do kín 15. januára 2026. Práve začiatkom roka 2026 si pripomenieme 170. výročie úmrtia Ľudovíta Štúra. V hlavných úlohách filmu Štúr sa predstavia Lukáš Pelč (Ľudovít Štúr), Ivana Kološová (Adela Ostrolúcka), Richard Autner, Marko Igonda, František Kovár, Jana Kvantiková, Daniel Žulčák, Csongor Kassai, Zuzana Konečná a ďalší. Vznik filmu podporili Audiovizuálny fond, scenár podporil Literárny fond. Štúr vzniká v produkcii spoločnosti The Factory s.r.o., koprodukuje ho STVR. Mariana Čengel Solčanská napísala aj scenár a na filme pracuje od roku 2020. Film je adaptáciou režisérkinho románu Milenec Adely Ostrolúckej (2024). Štúra tak publikum spozná očami zamilovanej ženy. Kodifikátor spisovnej slovenčiny tragicky zahynul ako 40-ročný po nešťastnom postrelení na poľovačke. Prežil život bohatý na dobrodružstvá, búrlivé dejiny a spoločenské premeny. Pre tých, ktorých zaujíma filmové zákulisie, pripravili vo Vysokých Tatrách na Hrebienku výstavu spojenú so vznikom tohoto výpravného filmu. Predstaví fotografie z nakrúcania a filmové kostýmy Michaely Mokrej. „Veríme, že výstava na Hrebienku priláka množstvo ľudí a sme veľmi vďační našim partnerom v Tatrách, že nám umožnili túto krásnu vec zrealizovať,“ povedal Lukáš Pelč, ktorý okrem toho, že stvárnil hlavnú postavu, film aj produkuje. Prvá klapka snímky Štúr padla na jeseň 2024. Nakrúcalo sa v Bratislave, v...
recenzia Dukla. Záber z filmu Dukla. Foto: Slovak Motion Picture

recenzia Dukla

Použiť brechtovský princíp vo filme chce nepochybne odvahu, i keď v kinematografii sa to občas deje. Ale použiť tento typ scudzovacieho efektu v bábkovom filme je riziko. Vo filme Dukla sa riskovať jeho tvorcom jednoznačne oplatilo. Princíp je použitý funkčne a Bertold Brecht by mal radosť. Napätie medzi desivým príbehom a formou, priznanou bábkohrou, sa stalo v Dukle metódou, ktorá rôznymi naratívnymi taktikami vytvára silnú a apelatívnu výpoveď. A čo je mimoriadne dôležité, robí tak (vďaka svojej štruktúre) bez akéhokoľvek pátosu. Podarilo sa tu vytvoriť presvedčivú ilúziu situácie pohyblivého frontu počas vojny – s tým má často problém dokonca i hraný film. https://youtu.be/Don-O4UcvY4?si=T0PfaqWgn3gbNx5n Príbeh je recepčne otvorený, vyrozprávaný štandardne a lineárne, rámcovaný úvodnou a záverečnou scénou pred televízorom, delený na niekoľko nadväzujúcich kapitoliek. Fabula nie je nijako komplikovaná, sujet nepoužíva naratívne ozvláštnenia. Ani nemusí, pretože tým povestným, neoformalisticky povedané „ozvláštnením“ je celá výrazová zložka, včítane dvoch sekvencií s transparentne priznanými rukami ovládajúcimi postavy – bábky. Významy sa tak vytvárajú na základe štylizovaných vizuálnych a auditívnych znakov, ktoré odkazujú na znaky iluzívnej skutočnosti a tie odkazujú na referenčné znaky historickej reality. Táto semiotická hra s interpretáciou interpretácie ale nekončí ako nejaký otravný model. Naopak, ako som spomenul vyššie, pôsobí autenticky a zakladá silnú recepčnú platformu emocionálneho pôsobenia. Je potešujúce, že film Dukla vznikol. V budúcnosti pri výročiach druhej...
29. MFDF Ji.hlava Ilustračné foto. Foto: MFDF Ji.hlava/Lukáš Veselý

ohlasy 29. MFDF Ji.hlava

Na 29. ročníku Medzinárodného festivalu dokumentárnych filmov Ji.hlava uviedli viac ako tristo filmov v súťažných aj nesúťažných sekciách. Nechýbali kurátorované pásma, industry program a sprievodné podujatia. Druhá desaťdňová Ji.hlava trvala od 24. októbra do 2. novembra. V retrospektívach sa zamerala na kolektívny film a tému jedla vo filme. V nadväznosti na minulý ročník premietla niekoľko filmov taiwanského režiséra Cai Ming-lianga, ktorý tentoraz v Jihlave počas festivalu nakrútil snímku zo svojej série Walker. Festivalovú znelku pripravil ukrajinský režisér Sergej Loznica. V párminútovej dokrútke zachytil nenápadný, ale rušivý fragment z ukrajinského metra v Dnipre. Ťažoba striebra Ji.hlava spravidla otvára aktuálne spoločenské témy, viac či menej explicitne formuluje otázky týkajúce sa ľudského prežívania v rôznych politických a ekonomických systémoch či počas medzinárodných vojnových konfliktov. Poľská režisérka Natalia Koniarz a kameraman Stanisław Cuske ocenení za film Striebro. Foto: MFDF Ji.hlava/Jan Hromadko Film Striebro, ktorý vyhral hlavnú festivalovú súťažnú sekciu Opus Bonum, približuje život baníkov pracujúcich v najvyššie položenej bani na striebornej hore v Bolívii. Poľská režisérka Natalia Koniarz sleduje banícky kolektív pri náročnom hľadaní a extrahovaní strieborných žíl, ako aj život rodín v izolovanej osade pod vrcholom hory. Baníci pracujú sami na seba, nie sú pod žiadnou firmou, vykorisťuje ich len systém sám. Často...
Zobraziť všetky články