Jozef Ružička / Zdroj: SFÚ
Písmo: A- | A+

Kameraman Juraj Ružička sa narodil 20. novembra pred sto rokmi. Často spolupracoval napríklad s Viktorom Kubalom.

Pochádzal o živnostníckej z rodiny. Jeho otec v okolí Trnavy vyrábal rôznorodé čistiace nástroje ako cirokové metly, pracie kefy či zmetáky.

Počas obdobia Slovenského štátu v roku 1942 začal Jozef Ružička pracovať ako asistent kamery vo filmovej spoločnosti Nástup. Mal len osemnásť rokov. Toto rozhodnutie sa preňho stalo zásadným. V tom čase tam už pracovali významné mená našej domácej kinematografie, ako napríklad Karol Krška. V roku 1943 nádejný kameraman nastúpil na povinnú základnú vojenskú službu. Pridelený bol do oddielu na východnom Slovensku. Pred vypuknutím Slovenského národného povstania časť vojska v tomto regióne išla na východný front alebo do pracovných táborov. Práve tam smeroval aj Jozef Ružička. Pobyt v tábore sa, prirodzene, podpísal na jeho zdravotnom stave. 

Ružička participoval na audiovizuálnom zachytávaní štátnej propagandy a fašistickej vlády. Pôvodne sa vyučil za fotografa a svoje remeslo ovládal dokonale. Reštauroval viaceré negatívy filmového materiálu a vyhotovené fotografie aj profesionálne upravoval. Dôraz kládol primárne na funkčnú kompozíciu a precízne svietenie. Zameriaval sa rovnako profesionálne na prírodné scenérie ako na výjavy ľudských konštelácií. Práve vďaka tejto schopnosti a správnemu kompozičnému videniu sa mu v Nástupe veľmi darilo. Postupne sa z asistenta kamery vypracoval na pozíciu hlavného kameramana vo vlastnej tvorbe.

Najprv pracovali väčšinou len s ľahkými ručnými kamerami, resp. so stredne ťažkými kamerami BH a Šlechta a nechcel sa ich vzdať. Postupne sa prestal venovať reportáži a priľnul ku klasickému aj umeleckému dokumentu. Už v roku 1950 nakrúcal rekonštrukcie partizánskych bojov v našich horách pre film Stanislava Barabáša Za slobodu.

V roku 1951 stál za kamerou snímky Závodné predajne. Podľa oficiálnej anotácie išlo o hranú agitku o význame a úlohe socialistického obchodu. O tri roky neskôr stál spolu s Vladimírom Ješinom za kamerou krátkometrážnej snímky Petra Solana Komu dôverovať? Opätovne išlo o politickú agitáciu. Satirické pojednanie natáčal aj s Vladom Kubenkom v titule venujúcom sa knihám a vlažnému vzťahu k nim v našej spoločnosti.

Veľkú časť svojej tvorby kameraman Ružička spojil s kultovým slovenským autorom animovaných filmov Viktorom Kubalom. Právom ho označujú ako jeho dvorného kameramana. Obdobie šesťdesiatych rokov prinieslo desiatky spoluprác. Napríklad v roku 1965 vytvorili protestné krátke dielo Biely a čierny, v ktorom sa venujú rasovej diskriminácii a novým podobám kolonializmu. Nasledovali tituly Zem (1966), Nevera (1966), V krajine divov (1967) či Dita na Vianoce (1967).

O kultovom animovanom diele Zbojník Jurko (1977) slovenský publicita, dramaturg a režisér Rudolf Urc poznamenal: „Popri scenáristovi, výtvarníkovi, animátorovi a ďalších tvorivých profesiách pri celovečernom filme Zbojník Jurko si Jožko Ružička udržal svetovú úroveň kameramana v tomto lukratívnom a zaujímavom prostredí.“

Jozef Ružička sa dokonca podieľal aj na hudobnom videoklipe Heleny Vondráčkovej a Waldemara Matušku To se nikdo nedoví (1969), ktorý režijne zastrešila Jaroslava Havettová. K jeho posledným dielam patrí animovaný film Antiturista z roku 1979 v réžii Vlada Kavčiaka. V tomto období sa už stále častejšie začali hlásiť aj chronické choroby. Preto nemohol participovať na ďalšom krásnom a svetoznámom diele Viktora Kubala Krvavá pani.

Po Ružičkovi ostalo množstvo nezabudnuteľných filmov a nádherných rozprávkových príbehov, v ktorých veľmi jasne vidíme jeho rukopis. Ostáva nám len zamýšľať sa, čo by ešte Ružička vytvoril, ak by sa dožil vyššieho veku. Keď 11. 10. 1983 zomrel, mal iba 58 rokov.

Jozef Ružička / Zdroj: SFÚ

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

film Otec Milan Ondrík

Jubilejný Cinematik otvorí film Otec Terezy Nvotovej

Jubliejný 20. ročník MFF Cinematik otvorí tretí celovečerný film režisérky Terezy Nvotovej Otec. Snímka podľa skutočných udalostí vznikla v slovensko-česko-poľskej koprodukcii. Diváci v nej uvidia Milana Ondríka, Dominiku Morávkovú či Aňu Geislerovú. „Otca považujem za jeden z najdôležitejších filmov našej kinematografie za ostatných dvadsať rokov. Ide o jeden z vôbec najpôsobivejších titulov celej histórie Cinematiku. Kvalitným slovenským filmom pravidelne venujeme veľkú časť programu a veríme, že Cinematik v tom bude pokračovať aj naďalej," hovorí člen programového tímu festivalu Peter Konečný. Film Otec premietnu za bohatej účasti tvorcov, hercov a herečiek. Festival sa začne už 10. septembra.  „Keď som film videl prvýkrát na skúšobnej projekcii začiatkom roka, bol som emočne mimoriadne zasiahnutý. Tereza Nvotová zvolila v našom prostredí náročné filmové spracovanie a docielila pocit, že príbeh prežijete s hlavným hrdinom. Všetky jej celovečerné hrané filmy posúvajú dopredu záujem o náš film v zahraničí, a to je skutočná prezentácia kultúry. S emóciami pracujem v rámci programového tímu celý rok, ale je len pár filmov, ktoré dokážu byť takto sugestívne a zároveň pravdivé,” dodáva Konečný. Sugestívnosť filmu s tragickou zápletkou umocňuje dôraz na dlhé intenzívne zábery, na ktoré si Tereza Nvotová (Svetlonoc, Špina) prizvala skúseného poľského kameramana Adama Suzina (Nepela). Aj s ich pomocou...
Šary Vary Dokonalá zhoda Pedro Pascal

Šary Vary – oficiálne ozveny 59. MFF Karlove Vary v Kine Lumière

Po minuloročnej premiére prehliadky Šary Vary s podtitulom oficiálne ozveny MFF Karlove Vary aj tento rok Kino Lumière ako jediné na Slovensku uvedie filmy z karlovarského festivalu. Ide o päť titulov zo súčasnej svetovej produkcie. Výber doplní slovenský film Času je málo a voda stúpa (1997) Deža Ursinyho a Iva Brachtla. Prehliadka Šary Vary – oficiálne ozveny 59. MFF Karlove Vary sa v Kine Lumière uskutoční v termíne od 21. do 23. júla. Oficiálne ozveny MFF Karlove Vary sa každoročne konajú vo vybraných kinách v Prahe a Brne. Kino Lumière je jediné slovenské kino, ktoré výber filmov z prehliadky Šary Vary uvádza, tento rok ich organizuje po druhýkrát. Vybrané filmy sú z nesúťažnej festivalovej sekcie Horizonty, ktorá ponúka najzaujímavejšie tituly aktuálnej sezóny zo súčasnej svetovej produkcie. Mnohé z nich sa už premietali na prestížnych svetových festivaloch. Prehliadka je tak príležitosťou pre tých, ktorí sa nemohli zúčastniť karlovarského festivalu. „Šary Vary vnímame ako výrazné spestrenie našej letnej filmovej programovej ponuky, ako unikátnu príležitosť ponúknuť našim divákom a diváčkam exkluzívne päť výnimočných titulov reprezentujúcich rozmanité podoby súčasnej kinematografie,“ hovorí Zita Hosszúová, manažérka Kina Lumière. „Výber filmov doplní film Času je málo a voda stúpa Deža Ursinyho a Iva Brachtla. Festival v Karlových Varoch ho uviedol v sekcii Návraty k prameňom pri príležitosti tohtoročného 30. výročia úmrtia Ursinyho.“...
Zobraziť všetky články