Juraj Herz pri nakrúcaní filmu Galoše šťastia
Písmo: A- | A+

Od začiatku do konca som mohol film urobiť tak, ako som chcel. Nikto mi do nakrúcania ,nekecalʻ. Žiaden komunistický šéfdramaturg – tak ako predtým a zase potom. Bol to rok 1968,“ spomínal na psychologický triler Spalovač mrtvol Juraj Herz. V privátnom rebríčku vlastných filmov ho usadil na najvyššiu priečku. Režisér a herec, ktorý si vyslúžil prezývku Majster hororu sa narodil 4. septembra pred deväťdesiatimi rokmi.

Netrvalo dlho a nastupujúci normalizátori film zakázali. Pri Spaľovačovi som si povedal: práve som začal a teraz roztiahnem krídla. Lenže tie krídla mi odstrihli, takže všetko ostatné som už robil s pocitom márnosti.“ Aj keď snímkam Sladké hry minulého leta (1969), Petrolejové lampy (1971) a Morgiana (1972) tlieskali diváci i kritici, nepatrili už k filmom jeho srdca. Herz mal hotový scenár adaptácie Nadsamca Alfreda Jarryho aj filmovú podobu predlohy Ladislava Fuksa Myši Natálie Mooshabrovej. Nebol pripravený na filmy, ktoré potom nakrúcal, no rodinu bolo treba živiť. Pri voľbe ponúkaných scenárov rozhodovalo jediné – aby nemali nič spoločné s politikou. S istotou sa talentovaný a originálny filmár pohyboval v rôznych žánroch, okrem psychologických drám nakrútil aj komédie (Holky z porcelánu, 1974, Sladké starosti, 1984), krimikomédiu (Holka na zabití, 1975), rozprávkové horory (Panna a netvor, 1978, Deváté srdce, 1978) aj vojnovú drámu (Zastihla mě noc, 1985).

Vo filme Zastihla mě noc som použil situáciu, ktorú som zažil na vlastnej koži. Keď nás vyhnali z vagónov v koncentračnom tábore Ravensbrück, nahnali nás Nemci do spŕch. Nahých. Všetci kričali – plyn! Miestnosť však mala sklenené okná, tak som si hovoril: stačí ich rozbiť a nikto sa neudusí. Nemci pustili vodu a dospelí šťastím šaleli. V spomínanom filme som tento zážitok nakrútil so ženami. Steven Spielberg to v oscarovom Schindlerovom zozname okopíroval záber po zábere.“ S hollywoodskym velikánom sa chcel súdiť, nemal však toľko peňazí, koľko žiadali právnici. Len na začiatok chceli tristotisíc dolárov.

Rodáka z Kežmarku (4. septembra 1934) deportovali aj s rodičmi do koncentračného tábora v roku 1944. Hoci ich rozdelili, po vojne sa – ako otec sľúbil – znova stretli v jeho rodnom meste. Mal jedenásť, keď sa kamarátovi do knižky podpísal ako „herec a režisér“. Aj sa ním stal, hoci okľukou. Po štúdiu fotografie na Škole umeleckého priemyslu v Bratislave sa prihlásil na Vysokú školu múzických umení na herectvo. Skúšky urobil, no Janko Borodáč mu oznámil, že „kvôli vizáži“ ho neprijmú. Zamieril do Prahy, kde vyštudoval na bábkarskej fakulte DAMU réžiu a herectvo.

Začínal ako herec a režisér v Semafore, ale srdce ho ťahalo k filmu. Na Barrandove ho obsadzovali do malých úloh, skoro sa však prepracoval na post asistenta réžie. Rád spomínal na časy, keď ako pomocný režisér pracoval na oscarovom Obchode na korze (r. Ján Kadár, Elmar Klos, 1965). „Pri nakrúcaní mi dal Kadár veľkú voľnosť. Povedal, že už nie som dobrý pomocný režisér, pretože ten musí rozmýšľať tak ako jeho režisér. A ja stojím za ním a rozmýšľam, ako by som to nakrútil inak. A po ocenení mi zas povedal: Noha Oscara, ktorého som dostal, patrí tebe.“ Riaditeľovi Barrandova potom Kadár oznámil, že Herz už musí točiť samostatne, a tak začal režírovať.

Rád prijal ponuku Jaromíra Jireša zúčastniť sa na projekte mladých režisérov preniesť na plátno Hrabalove poviedky. „Lenže Věra Chytilová, Jiří Menzel a ostatní sa postavili proti mne – nepoznáme ho, nevyštudoval FAMU… Napriek tomu ma Jireš presadil.“ Jeho Sběrné surovosti (1965) však mali až pol hodiny a do poviedkového filmu Perličky na dně (1965) sa nezmestili, premietali sa samostatne ako predfilm. (Pred nemeckou detektívkou, takže nakoniec mali viac divákov.)

Po prevalcovaní Československa „spriatelenými armádami“ nesmel nakrúcať filmy, o akých sníval. Občas nesmel točiť vôbec, občas áno, ale len niečo. A keď zákaz „normalizátorov“ stopol premiéru stredovekej satiry Straka v hrsti (1983), emigroval do NSR. „Nemal som komunistických dramaturgov, boli tam však nemeckí dramaturgovia, ktorí sa od komunistických nelíšili hlúposťou. Až na to, že odo mňa nežiadali politické veci, ale zato som mal nad sebou Damoklov meč finančný.

Režisér, ktorý nakrútil viac ako štyri desiatky titulov, zrekapituloval svoj život a päť desaťročí s filmom v jedinej autorizovanej autobiografii Autopsie (2015). Za svoju tvorbu získal množstvo cien, väčšina však skončila v pivnici.„V izbe mám len tie, ktoré sú skôr výtvarne pekné. Vôbec najkrajšia – a moja najmilšia – je Slnko v sieti, ktorú urobil vynikajúci slovenský sklár Oliver Leššo. Na rozdiel od Českého leva, ktorého mám tiež v izbe.

Roky túžil nakrútiť čiernu komédiu odohrávajúcu sa v koncentračnom tábore z pohľadu dieťaťa. „Nielen producenti v Československu, ale ani v Nemecku, ani v Amerike, ani v Taliansku jednoducho nemali odvahu. Keď počuli čierna komédia z koncentráku, vôbec si neuvedomili, čo to znamená. My deti, ktoré sme boli v lágri, sme však museli mať humor, inak by sme neprežili.“Tento jeho sen sa nenaplnil, zomrel 8. apríla 2018 v Prahe.

Juraj Herz pri nakrúcaní filmu Galoše šťastia. FOTO: archív SFÚ/Václav Polák

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Agata Novinski. Foto: Miro Nôta

rozhovor Agata Novinski

„Prajem si, aby sme sa nevzdali, neboli ticho a trpezlivo, dôsledne bojovali za slobodnú kultúru na Slovensku,“ reaguje na dianie v slovenskej kultúre Agata Novinski. V brandži sa pohybuje už roky, ako producentka však na filmovej scéne práve debutuje novým slovenským koprodukčným animovaným filmom Keď život chutí.  Do hĺbky animovanej tvorby ju vtiahol príbeh Bena, bystrého chlapca v puberte, ktorému veľmi chutí jesť. Dedičné gény však spôsobujú, že to je na ňom vidno, a čo čert nechcel, ešte sa aj zaľúbil do najočarujúcejšieho dievčaťa v triede.  Bábkový animák českej režisérky Kristiny Dufkovej zasvietil už na viacerých medzinárodných festivaloch a zbiera významné ocenenia vrátane dvoch nominácií na tohtoročné Európske filmové ceny. Vďaka úspechu vo francúzskom Annecy získal dokonca vstupenku do oscarových nominácií. Do slovenských kín príde 30. januára 2025. Ako ste sa dostali k produkcii tohto filmu? V prípravnej fáze režisérka Kristina Dufková a producentka vývoja Veronika Sabová oslovili Michala Novinského na spoluprácu na hudbe k filmu. Michal si prečítal scenár, pozrel výtvarné návrhy a bol projektom očarený natoľko, že prišiel s návrhom, či by sa spoločnosť NOVINSKI nemohla zároveň stať aj koproducentom filmu. Oslovil mňa, či by som mu s tým producentsky nepomohla, a tak som sa po rokoch vrátila k profesii, ktorú som študovala.  Čo vás presvedčilo?  Ako píšeme v stručnej anotácii k filmu, Keď...
Fotografia z filmu Vlny

Vlny sú o krok bližšie k oscarovej nominácii. Kto im konkuruje?

Americká Akadémia filmových umení a vied, ktorej členovia o nomináciách rozhodujú, zverejnila v utorok 17. 12. takzvané shortlisty – užšie výbery filmov v desiatich kategóriách. Z týchto výberov vzídu pätice snímok, ktoré nakoniec 17. 1. získajú oscarovú nomináciu. Držiteľov cien vyhlási akadémia 2. 3. Slovenským zástupcom v boji o Oscara v kategórii medzinárodných filmov bola vojnová dráma režisérky Ivety Grófovej Ema a Smrtihlav. Medzi filmy na shortliste sa neprebojovala. Film Vlny sa inšpiroval skutočným príbehom skupiny novinárov z medzinárodnej redakcie Československého rozhlasu, ktorí sú odhodlaní prinášať nezávislé správy za každú cenu – aj po vpáde vojsk Varšavskej zmluvy do Československa v roku 1968. V českých a slovenských kinách už Vlny do nedele 15. 12. videlo spolu milión divákov – 825 882 v Česku a 174 238 na Slovensku. V Česku sú Vlny podľa návštevnosti aktuálne tretím najúspešnejším českým filmom od roku 1991 a deviatym najúspešnejším filmom vôbec. Na Slovensku sú podľa počtu divákov najúspešnejším českým filmom v ére samostatnosti. Producentkou filmu je Monika Kristl zo spoločnosti Dawson Films. Za Slovensko film produkovala Wanda Adamík Hrycová so spoločnosťou Wandal Production a Vlny vznikli aj v koprodukcii s RTVS. Zo slovenských tvorcov sa na filme podieľali tiež kameraman Martin Žiaran či kostýmová výtvarníčka Katarína Štrbová Bieliková a vo Vlnách účinkujú aj Táňa Pauhofová, Tomáš Maštalír, Jevgenij Ivanovič Libezňuk alebo Michaela Majerníková....
Václav Polák / Zdroj: SFÚ

Václav Polák

Václav Polák roky úspešne dokumentoval slovenskú kinematografiu. Do štúdií na bratislavskej Kolibe prišiel na konci šesťdesiatych rokov dvadsiateho storočia a začal pracovať pod vedením skúsenej fotografky Zuzany Mináčovej. Rovno ho poslali do terénu. V tých dňoch práve prebiehalo natáčanie dnes už kultovej drámy z vysokohorského prostredia Medená veža (1970). Podľa Polákovych slov to bola veľmi ťažká práca, ktorú však vyvážila prítomnosť významných osobností slovenskej kinematografie, ako napríklad režisér Hollý či kameraman Karol Krška. Nakrúcanie filmu prebiehalo v náročných podmienkach a dokonca sa celá jeho výroba predlžovala. „Hovorili mi, aké dôležité je vybrať si správne prostredie. Nachodil som sa, než som si vybral také, o akých mi režisér básnil. A nie je ľahké urobiť snímky napríklad tak, aby sa zdôraznila výška, respektíve hĺbka priestoru,“ spomínal v minulosti pre Film.sk. V kolibských ateliéroch existovalo v tomto čase aj špeciálne oddelenie, ktoré sa zameriavalo na fotodokumentáciu a propagačné materiály k filmom a aj viacerým filmovým podujatiam. Polák sa v sedemdesiatych rokoch dostal aj k fotografovaniu pri nakrúcaní ďalšieho kultového filmu – Ružové sny (1976) Dušana Hanáka, ktorý rozpráva príbeh poštára Jakuba a mladej rómskej dievčiny Jolanky. Je podpísaný aj pod fotografiami k snímke Jána Piroha Sagarmatha (1988). Pri spomienkach na toto nakrúcanie Václav Polák uvádza, že mal prvýkrát v živote možnosť voľne a blízko sa pohybovať v rómskych osadách. Obyvatelia si...
Zobraziť všetky články