Karol Čálik a Jozef Kroner vo filme Stratená dolina (r. Martin Ťapák, 1976). Foto: archív SFÚ/Milan Kordoš
Písmo: A- | A+

Významný slovenský herec Karol Čálik dostal počas svojej plodnej kariéry množstvo príležitostí v divadle, televízii aj vo filme. Narodil sa 15. marca pred 80 rokmi v Trnave.

Po maturite na trnavskom gymnáziu pokračoval v Bratislave štúdiom herectva na Vysokej škole múzických umení, ktoré úspešne absolvoval v roku 1966. Ešte ako poslucháč VŠMU účinkoval v operete Modrá ruža a v muzikáli Hello, Dolly na Novej scéne, kam po vojenskej službe aj nastúpil a pôsobí tam dodnes. V rokoch 1992 až 1999 zastával post umeleckého riaditeľa spevohry a po organizačných zmenách až do roku 2005 viedol hudobno-dramatický súbor. Od roku 2012 pôsobí na domovskej scéne ako umelecký riaditeľ.

Karol Čálik pochádza z rodiny krajčíra. Rodičia si priali, aby pokračoval v rodinnej tradícii, osud však rozhodol inak. V jednom staršom rozhovore si herec zaspomínal, ako si vo svojich štyroch rokoch „prešil“ ukazovák – nite mu trčali z prsta zhora aj zdola. A v tej chvíli bolo každému jasné, že krajčírstvo Karolovou budúcnosťou nebude.

Ako dieťa bol mimoriadne aktívny – za žiakov Spartaka Trnava hrával futbal a tiež sa venoval husliam a bicím. Bol aj členom spevokolu Bradlan a neskôr kapely R45. Rovnako mu učaroval magický svet bábkového divadla. Najväčšmi ho však fascinoval cirkus. So svojím vrodeným zmyslom pre humor sa túžil stať klaunom. Jeho umeleckú dráhu napokon ovplyvnilo stretnutie s amatérskym divadlom, keď si zahral černokňažníka v rozprávke Kocúr v čižmách.

Jedinečný prejav Karola Čálika založený na situačnej komike, výraznej mimike a prirodzenom zmysle pre humor spolu s jeho speváckym talentom našli široké uplatnenie v rôznych divadelných inscenáciách. Účinkoval v takmer všetkých žánroch – od komédií a tragikomédií až po operety a muzikály. Zaujal napríklad ako Mimiko v muzikáli Zorba (1970), ako Seňa v Siedmom nebi (1972) či ako Tibor v legendárnom muzikáli Cyrano z predmestia (1977). Medzi jeho neskoršie muzikálové úlohy patrili aj generál Maslov v Mata Hari (2013) či Biskup v Madame de Pompadour (2016).

Vo filmovom svete debutoval snímkou Námestie svätej Alžbety (r. Vladimír Bahna, 1965). Významnými sa pre Čálika stali aj televízny film Mŕtve oči (1971) v réžii Eduarda Grečnera či Pacho, hybský zbojník (r. Martin Ťapák, 1975), kde stvárnil jedného zo zbojníkov. Diváci si ho tiež pamätajú z easternu Martina Hollého Noční jazdci (1981). Objavil sa vo filme Stratená dolina (r. Martin Ťapák, 1976), rozprávkach Falošný princ (r. Dušan Rapoš, 1984), Galoše šťastia (r. Juraj Herz, 1986) či Láska na vlásku (r. Mariana Čengel Solčanská, 2014), ako aj v debute Vladimíra Adáska Hana a jej bratia (2001).

Okrem filmovej tvorby sa venoval aj televízii a rozhlasu vrátane zábavných programov a seriálov. Z televíznej tvorby rád spomína napríklad na rozprávky Jána Navrátila Figliar Sťopka (1974) a Sťopka a Šidielko (1974) v réžii Ivana Krajíčka. „Detského diváka si veľmi vážim. Dokonca viac ako dospelého. Herecké nasadenie je, povedal by som, rovnaké, ale pocit zodpovednosti voči deťom ma núti k presvedčivejšiemu, pravdivejšiemu a úprimnejšiemu hereckému prejavu. Chcem, aby som si získal jeho pozornosť a aby mi dieťa uverilo. Potom ho môžem zabávať, provokovať, poúčať aj nenápadne ,vychovávaťʻ. Nesmiem ho však klamať a hlavne nie sklamať,“ povedal v rozhovore pre denník Pravda.

Svoje herecké skúsenosti odovzdával ako pedagóg na bratislavskom konzervatóriu.

V jednom z rozhovorov Čálik uviedol, že si ešte nedokáže predstaviť, čo bude robiť, keď prestane hrať. Na stretnutí so spolužiakmi z trnavského gymnázia si totiž všimol, že jeho bývalí spolužiaci už myslia aj na iné veci ako a prácu. Karol Čálik však svojou prácou žije stále. Vášeň pre ňu mu umožňuje zostať v kontakte s dynamickým svetom divadla, ako aj s mladšími kolegami a kolegyňami. Aj ako osemdesiatnika ho môžeme vidieť na doskách Novej scény v štyroch rôznych inscenáciách.

Karol Čálik a Jozef Kroner vo filme Stratená dolina (r. Martin Ťapák, 1976). Foto: archív SFÚ/Milan Kordoš

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Slnko v sieti 2024 - Jiří Mádl a jeho víťazný film Vlny. Foto: SFTA/Zdenko Hanous

Slnko v sieti apeluje na hodnoty, i keď Mikiho nominovalo

Bolo to jedno veľké „vlnybitie“, skonštatoval moderátor Bruno Ciberej, a mal pravdu. Národné filmové ceny Slnko v sieti za rok 2024 ovládli česko-slovenské Vlny. Film režiséra Jiřího Mádla v silnej obojstrannej koprodukcii si zaslúžene odniesol vzácne sošky v deviatich kategóriách vrátane najlepšieho filmu, réžie a scenára. Jedna z cien sa spojila s osobným vyznaním pre herca Mariána Bielika, legendárneho Fajola z určujúcej kultovky Slnko v sieti, ktorý vlani zomrel. Svoju sošku mu venovala jeho dcéra Katarína Štrbová Bieliková, keď stála na pódiu ako čerstvá držiteľka ocenenia za najlepšie kostýmy. V súvislosti s príbehom strhujúcej drámy Vlny o boji za slobodu v auguste 1968 vyjadrila vo svojich nástojčivých otázkach pálčivé problémy, ktoré v súčasnosti trápia našu krajinu. Práve filmy, ktoré na Slovensku vznikajú a sú nositeľom hodnotového posolstva o slobode, považuje  za inšpiráciu, ktorá nám v ťažkých časoch môže pomôcť. „Vlny sú o statočnosti ľudí, ktorí sa vzopreli voči mnohonásobne silnejšiemu nepriateľovi, a ktorí ostali konzistentní v postojoch, pretože sloboda bola pre nich najcennejšou hodnotou,“ povedala o odvahe ľudí z redakcie Československého rozhlasu počas vpádu vojsk Varšavskej zmluvy. Katarína Štrbová Bieliková, cena za najlepšie kostýmy vo filme Vlny. Foto: SFTA/Zdenko Hanout V hrobovom tichu Paradoxne, 16. apríla 2025 sa ceremoniál odovzdávania cien Slnko v sieti dial v sále Slovenského rozhlasu pod strechou verejnoprávnej STVR, ktorá sa od tohto podujatia alibisticky dištancovala. Napriek...
Herecká suita z filmu Jiřího Mádla Vlny. Foto: Wandal production

Slnko v sieti: 9 cien pre Vlny, 5 pre Emu a smrtihlava

Najlepším celovečerným hraným filmom roka 2024 sa na udeľovaní národných filmových cien Slnko v sieti stala česko-slovenská koprodukčná snímka Vlny (producenti Monika Kristl, Vlasta Kristl a Wanda Adamík Hrycová). Jej režisér Jiří Mádl si odniesol aj Slnko v sieti v kategórii réžia. Vlny celkovo získali 9 cien. Spolu mali 14 nominácií. O dve nominácie menej mala slovensko-česko-maďarská koprodukčná dráma Ivety Grófovej Ema a smrtihlav. Nakoniec získala 5 cien. Dve ceny si odniesol česko-slovensko-francúzsky animovaný film Keď život chutí (réžia Kristina Dufková, producenti Matej Chlupáček, Agata Novinski, Marc Faye), ktorý zvíťazil v kategórii animovaných filmov a získal tiež Slnko v sieti za hudbu (Michal Novinski). Najlepším dokumentom uplynulého roka bola podľa hlasovania členov Slovenskej filmovej a televíznej akadémie snímka Prezidentka (réžia Marek Šulík, producentka Barbara Janišová Feglová). Chýbajúca maskérka Okrem trojice hereckých ocenení pre Alexandru Borbély, Évu Bandor a Milana Ondríka si Ema a smrtihlav odniesla Slnko v sieti za scénografiu (Tomáš Svoboda, Miriam Struhárová) a najlepšie umelecké masky (Andrea Štrbová, Ivo Strangmüller, Tomáš Richter, Viktor Nagy). Po vyhlásení kategórie sa producentka Zuzana Mistríková ospravedlnila umeleckej maskérke Alici Dvorskej, že ju pri nahlásení nominovaných maskérov zaviedla uviesť do formulára, ktorý vypĺňala. Poprosila akadémiu, aby jej cenu udelili dodatočne, keďže sa na ocenenej kategórii podieľala rovnako ako ostatní štyria ocenení. Vlny bodovali aj v kategóriách scenár...
Miloslav Luther. Foto: Miro Nôta

rozhovor Miloslav Luther

„Televízia bola perfídnym nástrojom kultúrnej politiky totalitného štátu. Dnešná, zatiaľ ešte formálne verejnoprávna, ako sa zdá, k tomu zase smeruje,“ hovorí v rozhovore čerstvý držiteľ Slnka v sieti za výnimočný prínos slovenskej audiovizuálnej kultúre. Z troch bratov bol v detstve asi ten najvzdorovitejší, ale duševnej potravy v kinách a knižniciach našiel vždy dosť. Koncom uvoľnených šesťdesiatych rokov sa mu začal plniť sen stať sa režisérom, medzitým ho však naplno dobehla realita normalizácie. A čo je horšie, táto pachuť sa mu dnes vracia. Režisér Miloslav Luther si vysoko cení jednotlivcov, ktorí sa napriek všetkému vytrvalo usilujú pripomínať morálne princípy spoločnosti a udržiavať európske humanistické tradície. Čo hovoríte na to, že odovzdávanie ocenení Slnko v sieti sa tento rok napokon v STVR vôbec nevysiela?  Dá sa povedať, že televízia si strieľa do vlastnej nohy. Nielenže oberie svojho kultivovaného diváka o autentický zážitok, ale – hoci je tradične koproducentom väčšiny slovenských filmov – ani nevyužije natoľko sledovaný vysielací čas na propagáciu domácej tvorby. Nechcem si domýšľať, čo sa tým hlavne sleduje, ale podľa mňa toto rozhodnutie neprospeje nikomu a ničomu. S akými pocitmi prijímate ocenenie? Rekapitulujete minulosť? Je to pre mňa motivujúce. Hoci som pri uvedení svojho posledného filmu Spiaci účet vyhlásil, že je naozaj posledným a končím ním svoju profesijnú dráhu, teraz som v dileme. Keď som doteraz...
Zobraziť všetky články