Karol Čálik a Jozef Kroner vo filme Stratená dolina (r. Martin Ťapák, 1976). Foto: archív SFÚ/Milan Kordoš
Písmo: A- | A+

Významný slovenský herec Karol Čálik dostal počas svojej plodnej kariéry množstvo príležitostí v divadle, televízii aj vo filme. Narodil sa 15. marca pred 80 rokmi v Trnave.

Po maturite na trnavskom gymnáziu pokračoval v Bratislave štúdiom herectva na Vysokej škole múzických umení, ktoré úspešne absolvoval v roku 1966. Ešte ako poslucháč VŠMU účinkoval v operete Modrá ruža a v muzikáli Hello, Dolly na Novej scéne, kam po vojenskej službe aj nastúpil a pôsobí tam dodnes. V rokoch 1992 až 1999 zastával post umeleckého riaditeľa spevohry a po organizačných zmenách až do roku 2005 viedol hudobno-dramatický súbor. Od roku 2012 pôsobí na domovskej scéne ako umelecký riaditeľ.

Karol Čálik pochádza z rodiny krajčíra. Rodičia si priali, aby pokračoval v rodinnej tradícii, osud však rozhodol inak. V jednom staršom rozhovore si herec zaspomínal, ako si vo svojich štyroch rokoch „prešil“ ukazovák – nite mu trčali z prsta zhora aj zdola. A v tej chvíli bolo každému jasné, že krajčírstvo Karolovou budúcnosťou nebude.

Ako dieťa bol mimoriadne aktívny – za žiakov Spartaka Trnava hrával futbal a tiež sa venoval husliam a bicím. Bol aj členom spevokolu Bradlan a neskôr kapely R45. Rovnako mu učaroval magický svet bábkového divadla. Najväčšmi ho však fascinoval cirkus. So svojím vrodeným zmyslom pre humor sa túžil stať klaunom. Jeho umeleckú dráhu napokon ovplyvnilo stretnutie s amatérskym divadlom, keď si zahral černokňažníka v rozprávke Kocúr v čižmách.

Jedinečný prejav Karola Čálika založený na situačnej komike, výraznej mimike a prirodzenom zmysle pre humor spolu s jeho speváckym talentom našli široké uplatnenie v rôznych divadelných inscenáciách. Účinkoval v takmer všetkých žánroch – od komédií a tragikomédií až po operety a muzikály. Zaujal napríklad ako Mimiko v muzikáli Zorba (1970), ako Seňa v Siedmom nebi (1972) či ako Tibor v legendárnom muzikáli Cyrano z predmestia (1977). Medzi jeho neskoršie muzikálové úlohy patrili aj generál Maslov v Mata Hari (2013) či Biskup v Madame de Pompadour (2016).

Vo filmovom svete debutoval snímkou Námestie svätej Alžbety (r. Vladimír Bahna, 1965). Významnými sa pre Čálika stali aj televízny film Mŕtve oči (1971) v réžii Eduarda Grečnera či Pacho, hybský zbojník (r. Martin Ťapák, 1975), kde stvárnil jedného zo zbojníkov. Diváci si ho tiež pamätajú z easternu Martina Hollého Noční jazdci (1981). Objavil sa vo filme Stratená dolina (r. Martin Ťapák, 1976), rozprávkach Falošný princ (r. Dušan Rapoš, 1984), Galoše šťastia (r. Juraj Herz, 1986) či Láska na vlásku (r. Mariana Čengel Solčanská, 2014), ako aj v debute Vladimíra Adáska Hana a jej bratia (2001).

Okrem filmovej tvorby sa venoval aj televízii a rozhlasu vrátane zábavných programov a seriálov. Z televíznej tvorby rád spomína napríklad na rozprávky Jána Navrátila Figliar Sťopka (1974) a Sťopka a Šidielko (1974) v réžii Ivana Krajíčka. „Detského diváka si veľmi vážim. Dokonca viac ako dospelého. Herecké nasadenie je, povedal by som, rovnaké, ale pocit zodpovednosti voči deťom ma núti k presvedčivejšiemu, pravdivejšiemu a úprimnejšiemu hereckému prejavu. Chcem, aby som si získal jeho pozornosť a aby mi dieťa uverilo. Potom ho môžem zabávať, provokovať, poúčať aj nenápadne ,vychovávaťʻ. Nesmiem ho však klamať a hlavne nie sklamať,“ povedal v rozhovore pre denník Pravda.

Svoje herecké skúsenosti odovzdával ako pedagóg na bratislavskom konzervatóriu.

V jednom z rozhovorov Čálik uviedol, že si ešte nedokáže predstaviť, čo bude robiť, keď prestane hrať. Na stretnutí so spolužiakmi z trnavského gymnázia si totiž všimol, že jeho bývalí spolužiaci už myslia aj na iné veci ako a prácu. Karol Čálik však svojou prácou žije stále. Vášeň pre ňu mu umožňuje zostať v kontakte s dynamickým svetom divadla, ako aj s mladšími kolegami a kolegyňami. Aj ako osemdesiatnika ho môžeme vidieť na doskách Novej scény v štyroch rôznych inscenáciách.

Karol Čálik a Jozef Kroner vo filme Stratená dolina (r. Martin Ťapák, 1976). Foto: archív SFÚ/Milan Kordoš

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Zľava: Marcel Šedo, Katarína Mišíková, Matej Sotník a Martin Ciel počas diskusie na festivale 4 živly. Foto: Imrich Kútik Radosť

4 živly prinesú do Banskej Štiavnice Radosť

Témou nadchádzajúceho ročníka Letného filmového festivalu 4 živly v Banskej Štiavnici bude Radosť. Festival si pre svojich divákov pripravil svieži mix filmov a sprievodných podujatí. V banskom mestečku privíta návštevníkov v stredu 6. augusta a potrvá do nedele 10. augusta 2025. „Čo prináša radosť? Filmový festival 4 živly vie, že správnym fanúšikom kinematografie prinášajú radosť dobré filmy. Zatiaľ čo minulý rok bola témou podujatia Cesta, v nadchádzajúcom 27. ročníku sa 4 živly zamerajú práve na pozitívnu emóciu – Radosť,“ uviedli organizátori. Festival vo svojom programe kombinuje filmy zo zlatého fondu kinematografie s novinkami a potrpí si na žánrovú pestrosť. Aj tento tok tak ponúkne snímky, ktoré by ste v inej kolekcii spoločne nenašli. Tri desiatky filmov V legendárnom filme Sedmikrásky (1966) režisérky Věry Chytilovej publikum rozradostí neviazanosť československej novej vlny, jedného z najplodnejších období domácej kinematografie. Názov filmu slovenského režiséra Dušana Hanáka môže predpovedať festivalovú náladu – Dni radosti (1972). Snímka Don't Cry Pretty Girls (1970) maďarskej režisérky Marty Meszáros rozpovie príbeh o radostiach i starostiach mladosti. Festival vo svojom výbere reflektuje aj úlohu umenia v našich životoch. Hudobný dokument nemeckého režiséra Wima Wendersa Buena Vista Social Club (1999) zachytáva unášajúci pocit z tvorby – aj tej, ktorá vzniká v náročných životných podmienkach. A francúzska hororová...
Režisér Andrej Kolenčík a režisér Peter Begányi pri nakrúcaní spoločného filmu Výstava (2013). Foto: Piknik Pictures

Novým povereným riaditeľom Slovenskej televízie je Peter Begányi

STVR informovala, že novým povereným riaditeľom Slovenskej televízie sa od 3. júla 2025 stal Peter Begányi. V Slovenskej televízii a rozhlase pôsobil od mája 2025 ako poradca generálnej riaditeľky. „Som veľmi rada, že sa mi podarilo presvedčiť profesionála z externého prostredia, ktorý bude pre Slovenskú televíziu skutočným prínosom. Peter Begányi vie aplikovať svoj nezávislý pohľad aj bohaté skúsenosti z audiovizuálnej tvorby do prostredia verejnoprávnej inštitúcie, čo považujem za kľúčové v období zmien a nových výziev,“ povedala generálna riaditeľka STVR Martina Flašíková. Podľa slov generálnej riaditeľky ide dočasné poverenie. Jeho cieľom je vykonať personálny audit televíznej časti STVR, zhodnotiť odborný potenciál a organizačné nastavenie. Finálne personálne nominácie budú nasledovať až po jeho vyhodnotení. „Ponuku viesť Slovenskú televíziu som prijal po dôslednej analýze jej aktuálneho stavu a potrieb. Vnímam ju ako inštitúciu s jedinečným spoločenským významom, ktorá si vyžaduje vecné rozhodovanie, jasnú víziu a efektívnu realizáciu. Mojou stratégiou je posilniť programovú kontinuitu, stabilizovať dramaturgické smerovanie a obnoviť dôveru divákov prostredníctvom kvalitného, verejnoprávne ukotveného obsahu, ktorý reflektuje súčasnosť, pamäť i kultúrnu rôznorodosť krajiny,“ povedal poverený riaditeľ Slovenskej televízie Peter Begányi. Peter Begányi pôsobil ako režisér, scenárista a producent. „Je držiteľom ceny ARTÚR, udeľovanej Divadelným ústavom za dramatickú tvorbu pre deti a mládež. Získal tiež...
KAMERA 2025

Spustili prihlasovanie do súťaže KAMERA 2025

Asociácia slovenských kameramanov vyhlásila 11. ročník udeľovania cien o najlepšie kameramanské výkony – KAMERA 2025. Aj tentokrát sa súťaží v siedmich kategóriách: hraná filmová tvorba, dokument, televízny seriál, krátky film, reklama, videoklip a študentská tvorba. „Do súťaže možno prihlásiť audiovizuálne diela s premiérou po 31. auguste 2023 až do uzavretia prihlášok súťaže, projekt sa tak už oficiálne vracia do svojej dvojročnej pravidelnosti. Prihlásené diela musia byť natočené slovenskou kameramankou alebo kameramanom, nezáleží však, či natáčali na Slovensku alebo v zahraničí,“ uviedli organizátori. Prihlásiť sa možno do 1. augusta 2025 prostredníctvom online formulára. Diela môžu prihlasovať kameramani a kameramanky, ale tiež ich zástupcovia (producenti, agenti a podobne). Limit je stanovený na jedno dielo na jedného kameramana/kameramanku v kategóriách televízny seriál, krátky film, reklama, videoklip a študentský film. Výnimku tvoria hrané a dokumentárne filmy. V týchto kategóriách možno prihlásiť dva filmy na jedného kameramana alebo kameramanku. „Novinkou v 11. ročníku KAMERA 2025 je podmienka, ktorá sa týka kategórie Cena za najlepší študentský film, kde je nutné, aby kameramanka či kameraman prihláseného diela bol študentom/kou počas fázy natáčania prihláseného diela,“ uviedli organizátori. Dodali, že nie je nutné, aby bol študentom/-kou aj počas prihlasovania. Dve kolá hlasovania Víťazi a víťazky v jednotlivých kategóriách budú známi 2. decembra...
Zobraziť všetky články