Televízny a filmový strihač Ladislav Halama st. zomrel 2. júla 2025 vo veku 91 rokov. Takmer štyri desaťročia pracoval v Slovenskej televízii, kde sa podieľal na množstve televíznych filmov, inscenácií, rozprávok či na viacerých seriáloch.
„Ďakujem Slovenskej televízii v Bratislave, za to, že ma prichýlila na dlhých 30 a viac rokov pod svoju strechu a umožnila mi spolupracovať na mnohých ťažiskových dielach, ktoré vznikali počas môjho pôsobenia. Medzitým som poznal mnoho vynikajúcich režisérov, kameramanov, zvukárov, architektov a ďalšie profesie, ktoré sú potrebné k tomu, aby vzniklo veľké dielo,“ ďakoval Ladislav Halama st. v roku 2023 v dokrútke galaprogramu Igric. Počas neho mu televízia udelila pamätnú grafiku za celoživotný prínos pre slovenskú audiovíziu.
Ladislav Halama sa vtedy osobitne poďakoval za podporu svojej manželke, s ktorou žil 65 rokov. Ďakoval tiež tvorcom ako Daniel Michaelli, Marián Minárik, Igor Ciel či Laco Kraus. S prvými tromi sa sa stretol napríklad pri realizácii trojdielneho televízneho filmu Louis Pasteur (r. Igor Ciel, 1977).
Na konte má klasiky
Ako strihač sa Halama podpísal aj pod televíznu inscenáciu muzikálu Na skle maľované (r. Karol L. Zachar, 1980), televíznu adaptáciu Hviezdoslavovej Zuzanky Hraškovie (r. Franek Chmiel, 1991) či drámu Kým kohút nezaspieva (r. Jozef Pálka, 1972). Strihal tiež inscenáciu Martina Hollého Andersonvillský proces (1976), dvojdielnu inscenáciu Vida Horňáka Staroružová dáma (1989) aj televízny film Omyl doktora Moresiniho (r. Karol Spišák, 1988). V jeho filmografii sú tiež klasiky O psíčkovi a mačičke (r. Ondrej Šulaj, 1992), Mário a kúzelník (r. Miloslav Luther, 1976), Šťastie zberateľov (r. Stanislav Párnický, 1972), Keď báčik z Chochoľova umrie (r. Pavol Haspra, 1990) či Rozruch na onkológii (r. Ľuba Vančová-Velecká, 1991).
Ladislav Halama st. sa ako strihač podieľal aj na seriáloch. Okrem iných to boli koprodukčná Vojna volov (r. Sigi Rothemund, 1987), Parížski mohykáni (r. Igor Ciel, 1971) alebo Vivat Beňovský! (r. Igor Ciel, 1975). Na viacerých televíznych filmoch spolupracoval so svojím synom, režisérom Lacom Halamom. Strihal aj jeho celevečerný film pre kiná Tábor padlých žien (1997).