Ľubomír Štecko na archívnej fotografii. Foto: archív SFÚ
Písmo: A- | A+

Vždy stál v ceste nejaký problém,“ rekapituluje svoju životnú púť Ľubomír Štecko. Dokumentarista, ktorý koncom januára rozšíril rady osemdesiatnikov, však netají, že neraz sa vo chvíľach, keď sa musel rozhodnúť „tak či onak“, na neho usmialo šťastie.

Maska je ich trinástou komnatou. Zdravotná sestra, úspešný podnikateľ, študentka estetiky, matematik, hollywoodska komparzistka žili svoje „obyčajné“ životy ako všetci ostatní, kým sa v ich hlavách neusadil ktosi iný – depresia, panické ataky, paranoja, schizofrénia či iné príznaky. Každý z nich v istej chvíli potreboval pomoc psychiatra, ktorý im okrem iného ponúkol aj možnosť liečby arteterapiou. Vnútorné muky a trýzne pretavujú do obrazov či textov. Aj do slov, ktorými otvárajú trináste komnaty svojich chorých duší. Kľúč k tajným dverám ich psyché našiel režisér, kameraman a scenárista v jednej osobe. V celovečernom autorskom dokumente Drsne a nežne (2022) Ľubomír Štecko poodhalil oponu tabuizovaného sveta chorôb ľudských duší a porota Igrica mu za invenčné spracovanie témy, pred ktorou radšej zatvárame oči, udelila tvorivú prémiu.

Rodáka z Pribyliny (29. 1. 1945) v detstve obklopovala technika, pretože dedo po návrate z Ameriky za zarobené peniaze postavil v dedine pod Tatrami vodnú elektráreň, mlyn a pílu a tie boli jeho ihriskom aj škôlkou. Po „víťaznom februári“ rodine všetko zhabali, takže potomok „kapitalistickej rodiny“ mal obmedzené možnosti štúdia. Mohol sa stať traktoristom, ale mal šťastie, prijali ho na ŠUP-ku do Bratislavy, kde vyštudoval fotografiu. Už vtedy ho uchvátila mágia filmov novej vlny a svojimi fotografiami zabodoval pri prijímačkách na pražskú FAMU. Po absolvovaní odboru filmová a televízna kamera (1967 – 1972) a návrate do Bratislavy sa stal jedným z kameramanov Spravodajského filmu, a keď po čase museli chodiť bez režisérov, tak sa dostal aj k réžii. Potom prešiel na Kolibu do Krátkeho filmu Bratislava a spravodajsko-reportážne šoty vymenil za dokument.

V dokumentárnej tvorbe tej doby mu chýbala spontánnosť, preto sa rozhodol robiť filmy, v ktorých by zaznamenal autentické výpovede portrétovaných „hrdinov“ a namiesto vtedy dominujúceho komentára by o nich viac prezradilo ich konanie v konkrétnych situáciách. Aby predstavil nielen ich charakter, ale aj fungovanie, resp. nefungovanie celého spoločenského systému. „Pri tvorbe dokumentu nadväzujete s ľuďmi, o ktorých robíte film, osobné vzťahy. A za uverejnenie toho, čo sa bezprostredne týka konkrétneho človeka, nesiete aj zodpovednosť.

Svetlo sveta uzreli tituly Skladnícky labyrint (1984), Jazda na špici (1986), Najlepšie roky života majstra Luptáka (1987) či Sestrička (1989). Nasledovali výčitky, napríklad ako môže v dokumente o Kamilovi Haťapkovi ukazovať, že vrcholový tréner vrieska na svojich zverencov. Po festivalovej premiére v Oberhausene mu zasa ministerský úradník vyčítal, že v snímke o Jánovi Luptákovi, ktorý so svojou partiou postavil škôlky za osem mesiacov, hoci normy stanovujú dva roky, ukazuje, ako to koncom 80. rokov u nás nefunguje. Tristným obrazom systému, ktorý sa práve zrútil, bol ešte aj dokument Stanislav Babinský – Život je nekompromisný bumerang (1990). Nasvietil až obludnú story „kráľa Oravy“, funkcionára z Trstenej, ktorého v roku 1987 odsúdili za korupciu najvyšších predstaviteľov socialistického štátu. Podvodník, čo si v Leopoldove odpykával trest, si myslel, že film mu poslúži ako argument pri obhajobe. Opak bol pravdou, preto filmárov zažaloval za poškodenie dobrého mena. Ale prokurátor žalobu zrušil.

Po neslávnom konci bratislavskej Koliby musel každý filmár vyriešiť otázku, čo ďalej v rámci profesie aj ako uživiť rodinu. Opäť sa na neho usmialo šťastie, po roku 1990 vznikla v Slovenskej televízii tvorivá skupina umeleckej dokumentárnej tvorby, v ktorej pracoval ako hlavný dramaturg. Viedol aj úspešný cyklus Subjektív. Nová doba priniesla aj nové témy. Napríklad reštitúcie. Príbeh rodiny, ktorej v dedine na Záhorí v rámci reštitúcií vrátili krčmu, vyrozprával v dokumente Dom Malinovských (1993). Ako to neraz býva, rodina sa pre majetok rozhádala a vzťahy potomkov sa narušili. Dokument získal na festivale Etnofilm v Čadci hlavnú cenu. „Myslím si, že toto bude dominovať, pohľad cez psychiku jednotlivca do relevantných trendov spoločenských vývojov,“ napísal vtedy o Dome Malinovských Pavel Branko.

Tvorivá aj osobná sloboda je témou jeho celovečerného dokumentu Štvorec v kruhu (2013), ktorého hrdinom je maliar Vladimír Ossif. „Celý život sa snaží byť slobodným a nezávislým, pričom navonok žije tak, akoby hranice pre neho neexistovali. Zvnútra sa však jeho život riadi jasnými zásadami, tvoriacimi pomerne tvrdé hranice, ktoré neprekračuje,“ uviedol Štecko.

Okrem filmárčiny sa celý život venoval aj tomu, čo vyštudoval na ŠUP-ke: fotografii. „Snažil som sa nájsť výtvarnú a výpovednú hodnotu v zdanlivej banalite všednosti. (…) nechcel som, aby to bola zbierka záberov náhodných scénok, ale naopak išlo o spôsob výtvarnej interpretácie sveta, v ktorom žijeme,“ povedal na margo svojej výstavy Dialóg s časom, ktorú prezentoval v októbri minulého roka v Stredoeurópskom dome fotografie v Bratislave.

Ľubomír Štecko na archívnej snímke. Foto: archív SFÚ

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Slnko v sieti 2024 - Jiří Mádl a jeho víťazný film Vlny. Foto: SFTA/Zdenko Hanous

Slnko v sieti apeluje na hodnoty, i keď Mikiho nominovalo

Bolo to jedno veľké „vlnybitie“, skonštatoval moderátor Bruno Ciberej, a mal pravdu. Národné filmové ceny Slnko v sieti za rok 2024 ovládli česko-slovenské Vlny. Film režiséra Jiřího Mádla v silnej obojstrannej koprodukcii si zaslúžene odniesol vzácne sošky v deviatich kategóriách vrátane najlepšieho filmu, réžie a scenára. Jedna z cien sa spojila s osobným vyznaním pre herca Mariána Bielika, legendárneho Fajola z určujúcej kultovky Slnko v sieti, ktorý vlani zomrel. Svoju sošku mu venovala jeho dcéra Katarína Štrbová Bieliková, keď stála na pódiu ako čerstvá držiteľka ocenenia za najlepšie kostýmy. V súvislosti s príbehom strhujúcej drámy Vlny o boji za slobodu v auguste 1968 vyjadrila vo svojich nástojčivých otázkach pálčivé problémy, ktoré v súčasnosti trápia našu krajinu. Práve filmy, ktoré na Slovensku vznikajú a sú nositeľom hodnotového posolstva o slobode, považuje  za inšpiráciu, ktorá nám v ťažkých časoch môže pomôcť. „Vlny sú o statočnosti ľudí, ktorí sa vzopreli voči mnohonásobne silnejšiemu nepriateľovi, a ktorí ostali konzistentní v postojoch, pretože sloboda bola pre nich najcennejšou hodnotou,“ povedala o odvahe ľudí z redakcie Československého rozhlasu počas vpádu vojsk Varšavskej zmluvy. Katarína Štrbová Bieliková, cena za najlepšie kostýmy vo filme Vlny. Foto: SFTA/Zdenko Hanout V hrobovom tichu Paradoxne, 16. apríla 2025 sa ceremoniál odovzdávania cien Slnko v sieti dial v sále Slovenského rozhlasu pod strechou verejnoprávnej STVR, ktorá sa od tohto podujatia alibisticky dištancovala. Napriek...
Herecká suita z filmu Jiřího Mádla Vlny. Foto: Wandal production

Slnko v sieti: 9 cien pre Vlny, 5 pre Emu a smrtihlava

Najlepším celovečerným hraným filmom roka 2024 sa na udeľovaní národných filmových cien Slnko v sieti stala česko-slovenská koprodukčná snímka Vlny (producenti Monika Kristl, Vlasta Kristl a Wanda Adamík Hrycová). Jej režisér Jiří Mádl si odniesol aj Slnko v sieti v kategórii réžia. Vlny celkovo získali 9 cien. Spolu mali 14 nominácií. O dve nominácie menej mala slovensko-česko-maďarská koprodukčná dráma Ivety Grófovej Ema a smrtihlav. Nakoniec získala 5 cien. Dve ceny si odniesol česko-slovensko-francúzsky animovaný film Keď život chutí (réžia Kristina Dufková, producenti Matej Chlupáček, Agata Novinski, Marc Faye), ktorý zvíťazil v kategórii animovaných filmov a získal tiež Slnko v sieti za hudbu (Michal Novinski). Najlepším dokumentom uplynulého roka bola podľa hlasovania členov Slovenskej filmovej a televíznej akadémie snímka Prezidentka (réžia Marek Šulík, producentka Barbara Janišová Feglová). Chýbajúca maskérka Okrem trojice hereckých ocenení pre Alexandru Borbély, Évu Bandor a Milana Ondríka si Ema a smrtihlav odniesla Slnko v sieti za scénografiu (Tomáš Svoboda, Miriam Struhárová) a najlepšie umelecké masky (Andrea Štrbová, Ivo Strangmüller, Tomáš Richter, Viktor Nagy). Po vyhlásení kategórie sa producentka Zuzana Mistríková ospravedlnila umeleckej maskérke Alici Dvorskej, že ju pri nahlásení nominovaných maskérov zaviedla uviesť do formulára, ktorý vypĺňala. Poprosila akadémiu, aby jej cenu udelili dodatočne, keďže sa na ocenenej kategórii podieľala rovnako ako ostatní štyria ocenení. Vlny bodovali aj v kategóriách scenár...
Miloslav Luther. Foto: Miro Nôta

rozhovor Miloslav Luther

„Televízia bola perfídnym nástrojom kultúrnej politiky totalitného štátu. Dnešná, zatiaľ ešte formálne verejnoprávna, ako sa zdá, k tomu zase smeruje,“ hovorí v rozhovore čerstvý držiteľ Slnka v sieti za výnimočný prínos slovenskej audiovizuálnej kultúre. Z troch bratov bol v detstve asi ten najvzdorovitejší, ale duševnej potravy v kinách a knižniciach našiel vždy dosť. Koncom uvoľnených šesťdesiatych rokov sa mu začal plniť sen stať sa režisérom, medzitým ho však naplno dobehla realita normalizácie. A čo je horšie, táto pachuť sa mu dnes vracia. Režisér Miloslav Luther si vysoko cení jednotlivcov, ktorí sa napriek všetkému vytrvalo usilujú pripomínať morálne princípy spoločnosti a udržiavať európske humanistické tradície. Čo hovoríte na to, že odovzdávanie ocenení Slnko v sieti sa tento rok napokon v STVR vôbec nevysiela?  Dá sa povedať, že televízia si strieľa do vlastnej nohy. Nielenže oberie svojho kultivovaného diváka o autentický zážitok, ale – hoci je tradične koproducentom väčšiny slovenských filmov – ani nevyužije natoľko sledovaný vysielací čas na propagáciu domácej tvorby. Nechcem si domýšľať, čo sa tým hlavne sleduje, ale podľa mňa toto rozhodnutie neprospeje nikomu a ničomu. S akými pocitmi prijímate ocenenie? Rekapitulujete minulosť? Je to pre mňa motivujúce. Hoci som pri uvedení svojho posledného filmu Spiaci účet vyhlásil, že je naozaj posledným a končím ním svoju profesijnú dráhu, teraz som v dileme. Keď som doteraz...
Zobraziť všetky články