Ľudovít Filan pri nakrúcaní filmu Vreckári (1967). FOTO: archív SFÚ/Margita Skoumalová
Písmo: A- | A+

Medzi januárových jubilantov aj patrí režisér, scenárista a dramaturg Ľudovít Filan. Narodil sa 21. januára pred 100 rokmi v Bratislave. Venoval sa širokému spektru tvorby od novinárskych reportáží cez rozhlasové a divadelné hry, televízne inscenácie, seriály až po filmy.

Ľudovít Filan študoval v rokoch 1943 – 1946 na Právnickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. Potom sa zamestnal ako úradník na Povereníctve vnútra, kde pôsobil v rokoch 1946 až 1951. V období od mája 1949 do novembra 1951 zastával funkciu krajského veliteľa Štátnej bezpečnosti v Nitre a potom dlhé roky pôsobil ako novinár – v rokoch 19521959 bol reportérom a fejtónistom denníka Práca a v rokoch 1959 – 1960 redaktorom týždenníka Predvoj. Neskôr sa začal intenzívne venovať tvorbe rozhlasových hier a filmových a televíznych scenárov.

Do slovenského filmu aktívne vstúpil v šesťdesiatych rokoch. Stal sa dramaturgom a režisérom Štúdia hraných filmov Bratislava – Koliba. To predstavovalo významný krok v jeho kariére. Filanovým scenáristickým debutom bol film Havrania cesta (1962, r. Martin Hollý), ktorý napísal podľa vlastnej rozhlasovej hry A bolo svetlo a potvrdil v ňom svoj výnimočný dramatický talent.

Ako režisér debutoval snímkou Vreckári (1967), ktorá v slovenskom hranom filme drží primát v použití zadnej projekcie, nasledovali Naši pred bránami (1970), Letokruhy (1972), V každom počasí (1974) alebo Zlatá réva (1977) o zlučovaní vinohradníkov do JRD. Počas svojho pôsobenia na Kolibe režíroval celkom šesť filmov a ako autor námetu a scenára sa podpísal pod snímky Jána Lacka Výhybka (1963) a Odhalenie Alžbety Báthoryčky (1965) či pod film Jána Zemana Na konci diaľnice (1982).

V osobných spomienkach zachytených v dokumentačnej zložke v Slovenskom filmovom ústave Filan uvádza, že už od detstva ho priťahovali donkichotovské postavy. Obdivoval ich, pretože, hoci svoj cieľ nedosiahli, neprestávali kráčať. Tento obdiv pretrval aj do dospelosti, keď v reálnom živote sledoval ľudí, ktorí v zložitých spoločenských situáciách odvážne tasili „drevené meče“ proti veterným mlynom.

Na otázku o svojom filmárskom kréde Ľudovít Filan odpovedal okľukou: „Myslím si, že jedným zo základných problémov filmov zobrazujúcich ľudskú situáciu vo vedecko-technickej revolúcii, je nakrútiť film pre divákov a nie pre klubových snobov. Do kina chodia prevažne mladí ľudia. Ak im chceme oznámiť vážnu myšlienku súvisiacu s ich vzťahom k vede a technike, musíme brať do úvahy ich vžité predstavy, s ktorými do kina vstupujú.

Ľudovít Filan spolupracoval aj s Československou televíziou, pre ktorú pripravil viaceré scenáre, okrem iného vojnovú drámu Mŕtvi nespievajú (1965, r. Andrej Lettrich) či seriály Na baňu klopajú (1981, r. Andrej Lettrich) alebo V službách zákona (r. Karol Spišák, Jozef Medveď, 1983). Takisto niekoľko televíznych filmov aj režíroval, spomeňme spomedzi nich Prípad Gabriela (1973), Lampióniky (1975), Rok má šesť dní (1976) či Frajeri a frajerky (1979), na ktorých sa podieľal aj ako scenárista.

Ľudovít Filan, otec známeho textára, scenáristu a spisovateľa Borisa Filana, zomrel 2. apríla 2000 vo veku 75 rokov.

Ľudovít Filan pri nakrúcaní filmu Vreckári (1967). FOTO: archív SFÚ/Margita Skoumalová

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Nikto ma nemá rád. FOTO: Bontonfilm SK

recenzia Nikto ma nemá rád

Sára a Martin totiž predstavujú rôzne formy „inakosti“. Ona – atraktívna žena pracujúca v skoro výhradne mužskom prostredí armádneho veliteľstva a napriek tomu bez partnera, on – zdráhavý v nadväzovaní romantických vzťahov pre telesné znaky nespĺňajúce predstavy okolitých ľudí. A hoci sa na začiatku javia skúsenosti Sáry a Martina, prameniace z odlišnej situácie, ako neporovnateľné, ukáže sa, že sa zrkadlia rovnako, ako úprimne pociťovaná osamelosť a pocit osamelosti vnucovaný ostatnými. Film sa síce zameriava na približovanie vnútorného sveta protagonistov, rovnako veľký dôraz však kladie aj na ich exponovanie v situáciách, keď na ich odlišnosť priamo poukazujú ich blízki aj spoločnosť. Nie samotná Sára a Martin, ale práve repetitívne zobrazovanie predstáv okolia v konečnom dôsledku vytvára obraz ich inakosti a ovláda ich vzťah. Podčiarkovanie toho, že to, ako nás vníma spoločnosť, môže byť silnejším faktorom v definovaní našej identity než naše vlastné vnútorné prežívanie, je obzvlášť prítomné v prípade Sáry. Snímka sa nezameriava na hľadanie konkrétnej príčiny, prečo Sára pred stretnutím s Martinom nemala romantického partnera, a teda jej automaticky predpokladanej osamelosti. Dokonca ani nenaznačuje, či jej samota vyhovovala, alebo nie. Sára nie je vykreslená ako „hľadajúca“ žena, ale ako niekto, kto je jednoducho definovaný tým, že nemá partnera. Vyhýbanie sa jednoduchej odpovedi...
Ľudovít Filan pri nakrúcaní filmu Vreckári (1967). FOTO: archív SFÚ/Margita Skoumalová

Ľudovít Filan

Ľudovít Filan študoval v rokoch 1943 – 1946 na Právnickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. Potom sa zamestnal ako úradník na Povereníctve vnútra, kde pôsobil v rokoch 1946 až 1951. V období od mája 1949 do novembra 1951 zastával funkciu krajského veliteľa Štátnej bezpečnosti v Nitre a potom dlhé roky pôsobil ako novinár – v rokoch 1952 až 1959 bol reportérom a fejtónistom denníka Práca a v rokoch 1959 – 1960 redaktorom týždenníka Predvoj. Neskôr sa začal intenzívne venovať tvorbe rozhlasových hier a filmových a televíznych scenárov. Do slovenského filmu aktívne vstúpil v šesťdesiatych rokoch. Stal sa dramaturgom a režisérom Štúdia hraných filmov Bratislava – Koliba. To predstavovalo významný krok v jeho kariére. Filanovým scenáristickým debutom bol film Havrania cesta (1962, r. Martin Hollý), ktorý napísal podľa vlastnej rozhlasovej hry A bolo svetlo a potvrdil v ňom svoj výnimočný dramatický talent. Ako režisér debutoval snímkou Vreckári (1967), ktorá v slovenskom hranom filme drží primát v použití zadnej projekcie, nasledovali Naši pred bránami (1970), Letokruhy (1972), V každom počasí (1974) alebo Zlatá réva (1977) o zlučovaní vinohradníkov do JRD. Počas svojho pôsobenia na Kolibe režíroval celkom šesť filmov a ako autor námetu a scenára sa podpísal pod snímky Jána Lacka Výhybka (1963) a Odhalenie Alžbety Báthoryčky (1965) či pod film Jána Zemana Na konci diaľnice (1982). V osobných spomienkach...
Zobraziť všetky články