Margita Černáková Strihačka Margita Černáková s manželom, takisto filmárom Milanom Černákom. Foto: Miro Nôta
Písmo: A- | A+
[tts_reader]

Niektoré tváre slovenskej kinematografie sú neviditeľné, napriek tomu, že stoja za mnohými filmami. Patrí k ním aj profesia majstrov strihu, ktorí sú pravou rukou režiséra pri postprodukcii filmu. Takou osobnosťou je aj strihačka Margita Černáková, ktorá má na konte stovky krátkometrážnych a dlhometrážnych filmov. Dňa 29. septembra sa dožíva významného jubilea 90 rokov.

Margita Černáková celý život pôsobila ako strihačka spravodajských a dokumentárnych filmov, podieľala sa aj na strihu hraných a animovaných diel. Počas svojej kariéry spolupracovala s Jurajom Jakubiskom, Dušanom Trančíkom, Evou Štefankovičovou. Strihala aj filmy ďalších tvorcov. Medzi nimi napríklad Martina Slivku, Vojtecha Andreánskeho v oblasti dokumentu, či Vlastimila Herolda a Františka Jurišiča v oblasti animovaného filmu. A to je len hŕstka z nich. Okrem toho stála aj za strihom spravodajských filmov, ktoré vznikali v zlomových momentoch našej spoločnosti v rokoch 1968 a 1989.

Černáková sa narodila 29. septembra v roku 1935 v Bratislave. Po maturite ju z kádrových dôvodov neprijali na štúdium na vysokej škole. V roku 1951 sa teda zamestnala v Spravodajskom filme. Pôvodne začínala ako asistentka strihu. Neskôr strihala samostatne spravodajské filmy, v tomto období to boli žurnály Týždeň vo filme prevažne režisérov Ladislava Kudelku, Štefana Ondrkala, Richarda Raimana, Štefana Ortha a ďalších. Od roku 1955 sa podieľala na výrobe populárno-vedeckých snímok, pôsobila ako asistentka strihu Alfréda Benčiča a neskôr ako samostatná strihačka. Po spustení televízneho vysielania a vzniku útvaru Televízna filmová tvorba v 60. rokoch strihala aj televízne snímky. Medzi nimi napríklad filmy Otta Hassa Sám vojak v poli (1964) a Canarisova krvavá hviezda (1966) či televíznu inscenáciu Ernesta Stredňanského Verejný žalobca (1965).

Čas, ktorý žijeme

V období 60. rokov minulého storočia sa Černáková podieľala na strihu dokumentárnych filmov. K významným dielam z historického hľadiska patrí dokument Čas, ktorý žijeme (1968) o obrodnom procese v Československu v roku 1968, známom ako Pražská jar. Dokument, za ktorým režisérsky stála skupina tvorcov Vlado Kubenko, Ladislav Kudelka, Jaroslav Pogran, Otakar Krivánek a Ivan Húšťava, je záznamom historických udalostí od zimy 1967 do leta 1968 a pozostáva z ankiet, besied, rečníckych prejavov, sugestívnych výpovedí na kameru aj z archívnych materiálov. Jednotlivé tematické oblasti predeľujú hudobné klipy so skupinou Prúdy, nasnímané v známych bratislavských exteriéroch.

Bola som zamestnaná a dostala som príkaz, čo alebo s akým režisérom budem robiť, ak si ma vyberie,“ spomínala Černáková, ako sa k práci na tomto filme dostala, v rozhovore pre projekt Oral history Katedry filmových štúdií na Filmovej a televíznej fakulte VŠMU v roku 2011. „Čas, ktorý žijeme bol projekt, kde mali režiséri vymyslené, že jeden bude robiť športovcov, druhý robotníkov, tretí nejakých hudobníkov. Boli to ankety alebo piesne. Viem, že Ivan Húšťava robil Prúdy Paľa Hammela. Ja som strihala s Otakarom Krivánkom výpovede robotníkov v rôznych fabrikách. Keď to bolo urobené, tak potom režiséri Vlado Kubenko a Ladislav Kudelka mohli vybrať z týchto jednotlivých prác, čo do filmu dajú. Mali koncepciu, aký film chcú urobiť.

Nežiaduca osoba

Na začiatku normalizácie bol film Čas, ktorý žijeme i mnohé ďalšie uložené do trezoru. Podobne dopadol napríklad aj strihový film z augustových udalostí roku 1968 Čierne dni – mimoriadne vydanie Týždňa vo filme (1968), za ktorého vznikom stáli režiséri Ladislav Kudelka, Štefan Kamenický, Ctibor Kováč aj Černákovej manžel Milan Černák. Autori a ľudia, ktorí sa na týchto filmoch podieľali, boli perzekvovaní vrátane manželov Černákových.

Tieto zásahy zo strany moci ovplyvnili aj chod ich rodiny, na čo si Černáková spomínala slovami: „Manžel musel odísť zo Spravodajského filmu, neskôr sa náš syn nedostal tri roky na FAMU a so mnou režiséri nestrihali. Proste ma neoslovovali, čiže dotklo sa nás to dosť.“ V 70. rokoch pôsobila Černáková v Krátkom filme a ako nežiadúca osoba nedostávala veľa príležitostí pracovať. Strihala len málo filmov, medzi nimi napríklad krátke dokumenty Majstrovstvá sveta (1970) svojho manžela Milana Černáka z MS v lyžovaní vo Vysokých Tatrách v roku 1970 či Bubeník Červeného kríža (1977) Juraja Jakubiska, ktorý sa venuje sociálnemu problému rodičmi opustených detí.

Spolupráca s Evou Štefankovičovou

V 80. rokoch sa Černáková ako strihačka podieľala na filmoch Evy Štefankovičovej, ktorá patrí medzi priekopníčky ženskej réžie na Slovensku. Černáková s ňou spolupracovala na krátkych, ale aj na dlhometrážnych hraných a dokumentárnych filmoch. Strihala jej hrané filmy Slané cukríky (1985), Nemožná (1987) a Kúpeľňový hráč (1988). Na začiatku 90. rokov v období zmeny spoločensko-politických pomerov sa podieľala na dvoch Štefankovičovej dokumentoch.

Film Vedľajšie zamestnanie: matka (1990) s podtitulom nový sprievodca inteligentnej ženy po reálnom socializme a…? hovorí o postavení žien v socialistickej spoločnosti a je zostavený z aktuálnych výpovedí žien z rôznych sociálnych vrstiev. Film Všetci spolu… (1991) s podtitulom (po slovensky) je o politických, spoločenských, ekonomických a mravných paradoxoch, ktoré v roku 1990 sprevádzali vtedajšie Česko-Slovensko na ceste k slobode, demokracii a identite. Oba tieto dokumenty získali viaceré domáce filmové ocenenia.

Absolútne si sadli

Černáková na spoluprácu s Evou Štefankovičovou spomínala pozitívne. „Sadli sme si absolútne. V strižni to bolo veľmi fajn, lebo Eva aj ja sme impulzívne a vieme si na rovinu povedať čo a ako. A tá spolupráca bola veľmi dobrá. Akurát pri filme Vedľajšie zamestnanie: matka, čo bol typ dokumentu, kde ide o nejakú výpoveď alebo akciu, kde ona to chce mať nejako, ja mám iný názor a neskôr má pripomienky ešte aj dramaturg, sa to v debatách kryštalizovalo. Viedli sme veľmi konštruktívne dialógy, niekedy až hádky, ale bolo to na prospech veci,“ vracia sa v spomienkach Margita Černáková.

Podobne to v strižni prebiehalo aj pri postprodukcii filmu Všetci spolu… Podľa nej „to bol veľmi diskutovaný film, lebo to bol rok 1989, alebo dokonca rok 1990. Tam už začínalo všeličo a veľmi sme sa o tom v strižni bavili. Mali sme veľmi veľa materiálu, takže sme sa rozhodovali, ako to dať dokopy. Vedeli sme sa povadiť, ale aj nájsť riešenie.“ Film Všetci spolu… bol posledný, ktorý Černáková v roku 1991 strihala, čím uzavrela svoju bohatú profesionálnu kariéru.

Strihačka Margita Černáková s manželom, takisto filmárom, Milanom Černákom. Foto: Miro Nôta

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Virtuálna priateľka. Foto: ASFK

Intimita v digitálnom svete

Po úspešnom celovečernom dokumente V sieti (2020), ktorý nakrútila spoločne s režisérom Vítom Klusákom a zaoberala sa v ňom zneužívaním detí na internete, a Zákone lásky (2021), v ktorom zaostrila na boj o manželstvo pre všetkých, prichádza česká režisérka Barbora Chalupová s ďalšou snímkou s háklivou témou. Vo Virtuálnej priateľke sa zamerala na portál OnlyFans a jeho tvorkyne. Chalupovú vo filme Virtuálna priateľka zaujímalo, ako žijú ženy, ktoré na OnlyFans ponúkajú provokatívny erotický obsah a zarábajú tak milióny korún. Čo na ich prácu hovorí okolie? Ponúkajú svojim fanúšikom iba uspokojenie, alebo im nahrádzajú skutočnú lásku? Virtuálna priateľka sleduje tri takéto ženy. „Film neostáva na povrchu a nestavia na senzáciích, ale približuje všeobecnejšiu tému samoty v digitálnom svete. Internetová stránka OnlyFans sa tak stáva len jednou z mnohých sociálnych sietí a protagonistky a protagonisti filmu sa zďaleka až tak veľmi nelíšia od bežných užívateľov ďalších sociálnych sietí, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať,“ povedal o filme Virtuálna priateľka Marek Hovorka, riaditeľ Medzinárodného festivalu dokumentárnych filmov Ji.hlava. Snímka ho koncom októbra otvárala, od 13. novembra je aj v slovenských kinách. Aj sama Chalupová tvrdí, že jej nešlo o senzáciu prostredníctvom erotiky. „Virtuálna priateľka je snahou porozumieť tomu, ako sa menia intimita, vzťahy a naše predstavy o blízkosti v digitálnom svete,“ povedala režisérka jihlavskému festivalu. Snímka vznikla v česko-slovensko-bulharskej koprodukcii. Slovenskými producentkami filmu sú...
Emil Horváth ml. v dráme Štefana Uhra Dolina. Foto: Archív SfÚ/Václav Polák

Emil Horváth

„... som v jednom kole, no keby sa to kolo zastavilo, asi by som nebol rád, zrejme by sa dostavil abstinenčný syndróm,“ prezradil Emil Horváth v knihe rozhovorov s Jánom Štrasserom Už dávno nie som mladší (2025). A hoci 12. novembra rozšíril divadelný, televízny i filmový herec a režisér rady osemdesiatnikov, práce má stále dosť. „Keby ste hľadali literatúru či filmy z tohto obdobia, spočítate ich možno na prstoch jednej ruky: Obchod na korze, Karvašova Polnočná omša, Tatarkova Farská republika… Skrátka je to obdobie, ku ktorému sa národ nechce vracať. Lebo je to čosi, čo nerobí dobré meno,“ vysvetlil, čím ho oslovila ponuka participovať na seriáli Dunaj, k vašim službám (r. Peter Magát, Peter Kelíšek, Peter Hoferica, 2023 – 2025). „Poznám ľudí, ktorí sa po vojne vystrihovali z rodinných fotografií, lebo na nich boli v gardistických uniformách. Mnohí naši významní politickí, spoločenskí či kultúrni činitelia nosili vždy ten správny politický dres – za prvej republiky, za Slovenského štátu, za komunizmu a aj po Nežnej revolúcii.“ V aktuálnom televíznom hite hrá bývalého majiteľa luxusného obchodného domu a zásadového otca rodu Rudolfa Kučeru, ktorý si svojimi postojmi vyslúžil nálepku „biely žid“. V súčasnosti ho vidno napríklad aj v seriáli Nemocnica (r. Ján Novák, Víťa Procházka, Richard Bobek, 2021 – 2025), v predchádzajúcom desaťročí hral napríklad...
recenzia Príbehy z čarovnej záhrady Záber z animovanej rozprávky Príbehy z čarovnej záhrady. Foto: bearwithmefilm.com

recenzia Príbehy z čarovnej záhrady

Veľká skupina filmov určených detskému publiku akoby sa často vyhýbala, ba až bála, vyvolať u svojej cieľovej skupiny čo i len náznak negatívnej emócie. Tento prístup je do istej miery pochopiteľný. Zrejme by si získal podporu mnohých rodičov, no netreba zabúdať, že zatiaľ, čo fikciu môžeme „sterilizovať“ od určitých druhov emócií, v realite to, žiaľ (?), nejde. Deti často prežívajú pocity prostredníctvom hyperbolizovaných reakcií a až postupne sa učia tieto emócie verbalizovať a regulovať. K nadobudnutiu komplexného zvládania vlastných emócií prispieva výchova, pomocná ruka, ktorá v ranom veku pomáha dieťaťu pochopiť, prečo sa cíti tak, ako sa cíti. V tomto ohľade môže byť veľmi vďačným prostriedkom aj samotný film. Detský divák má výraznú tendenciu imitovať to, čo videl na obrazovke. Podľa teórie observačného učenia psychológa Alberta Banduru sa deti učia pozorovaním a následným opakovaním správania. Film ako vizuálne médium vytvára silné modely správania. V prípade animovaných filmov sa postavičky stávajú vzormi, s ktorými sa deti ľahko identifikujú. Prečo by teda malo byť problémom konfrontovať detského diváka aj s negatívnym súborom emócií, ak to môže mať vo výsledku pozitívny dopad na jeho mentálny vývin? Fiktívna rovina napokon umožňuje prežiť náročné situácie v bezpečnom prostredí, napríklad aj pomôcť dieťaťu, ktoré zažíva stratu...
Zobraziť všetky články