Peter Cigán Raťafák Plachta
Písmo: A- | A+

Bábkarsky výtvarník, scénograf, animátor a pedagóg Peter Cigán oslávil 12. júla 80 rokov. Podpísal sa pod desiatky animovaných a bábkových filmov či televíznych relácií. Medzi jeho najznámejšie výtvory patrí Raťafák Plachta.

On je opacha a vlastne je aj škaredý. Myslím si, že aj v tomto bola televízia a dramaturgia vtedajšej redakcie vzdelávania veľmi avantgardná. Nebála sa dať na obrazovku neľúbivú bábku, bábku, ktorá nebola krásna alebo pekná,povedal Peter Cigán. Raťafák Plachta bol výraznou postavou televíznej relácie pre deti Slniečko. Objavil sa v jej asi 120 pokračovaniach.

Chcel navrhovať hračky

Peter Cigán vyštudoval v 60. rokoch minulého storočia odbor scénické výtvarníctvo a technológia na Divadelnej fakulte Akadémie múzických umení v Prahe. Páčila sa mu predstava, že by vymýšľal hračky. Keďže taká škola nebola, vybral si bábkarstvo, ktoré k tomu malo podľa neho najbližšie. Od roku 1966 do roku 1974 pracoval ako architekt v Československej televízii Bratislava.

Ako architekt a výtvarník bábok sa Peter Cigán podieľal najskôr na 13-dielnom seriáli Uzlík a nitka (1966 – 1969) režisérky Lucie Marczellovej, neskôr Šebovej. Spolu nakrútili aj seriály Dobrodružstvá Ivka Pivka (1969), Pajác Tutulaj a pes Vrtichvost (1970), Rozprávky zo zázračných polienok (1971), O Strapáčikovi (1972), Dodlo Premieňadlo (1973) či Uralské rozprávky (1976). Ako architekt sa Peter Cigán podpísal aj pod Šebovej seriál Jožinko (1970), kde bol výtvarníkom bábok Jozef Schek. 

Stálica Raťafák Plachta

Niekoľko rokov (1975 – 1981) pôsobil Peter Cigán ako výtvarník v slobodnom povolaní. Začiatkom tohto obdobia sa na obrazovkách objavil aj spomínaný Raťafák Plachta. „S režisérom Petrom Geržom sme vymysleli čosi, čo nemalo byť ani chlapec, ani zviera, a čo malo dané toto meno. Napadla mi šťastná myšlienka, ako ho urobiť ľahko ovládateľnou a ľahko improvizujúcou figúrou. Slovo Plachta určilo to, že môže tvoriť jeho telo. V tom tele, v plachte, sa dá dobre skryť vodič. V tomto prípade sa skryli dokonca dvaja vodiči. Napriek tomu, že boli dvaja bábkovodiči, ktorí sú veľmi skromní a prispôsobiví ľudia, tak vytvorili naozaj jednoliatu figúru,“ spomínal Peter Cigán v Online lexikóne slovenských filmových tvorcov FTF VŠMU. „Viem z ohlasov, že aj televízni diváci sa ho trošku báli. Ale on na televíznej obrazovke a v tom pásme vydržal skoro 20 rokov. Bola to veľmi úspešná figúra,“ dodal.

Aj v období, keď bol Peter Cigán na voľnej nohe, spolupracoval s televíziou. Ako architekt a výtvarník bábok sa podieľal na seriáloch Lucie Šebovej ako  Medveď Mrmláč (1977) či Rozprávky z jednej ruky (1978). Ako architekt spolupracoval s výtvarníčkou bábok Hanou Cigánovou na snímkach Koníček Hrbáčik (r. Jozef Chudík, 1978), Smola a päť prstov (r. Lucia Šebová, 1979) a ďalších. Spolu sa podieľali aj na seriáli Stalo sa pozajtra (r. Pavel Uher, 1981). Peter Cigán spolupracoval aj s režisérmi ako Ján Chlebík či Ladislav Füleky a výtvarníkmi bábok ako Petr Matásek, Jarmila Kaletová, Šárka Váchová, Ivan Antoš a ďalšími.

Najmenší hrdinovia aj Zabudnite na Mozarta

V roku 1981 sa zaradil medzi tzv. „autorov tretej animátorskej smeny“, keď ako animátor a výtvarník nastúpil na Kolibu. Pôsobil tu až do roku 1990.

Koliba začala produkovať bábkový film, tak som sa tam prihlásil. Respektíve oslovili ma najskôr na večerníčkový seriál, ktorý sa volal Krajčírik Špendlíček. Ten sa robil pre košickú televíziu. Pani Dagmar Bučanová ma oslovila ako režisérka, a tak som ostal na Kolibe,“povedal Peter Cigán pre Online lexikón slovenských filmových tvorcov FTF VŠMU. „Prijali ako animátora, nie ako výtvarníka, hoci som predtým nikdy neanimoval, len som o tom čosi vedel,“ dodal.

Na Kolibe spolupracoval napríklad s Františkom Jurišičom, Helenou Slavíkovou-Rabarovou, Vlastimilom Heroldom či Ivanom Popovičom. Podieľal sa na snímkach a seriáloch ako O troch prasiatkach (r. František Jurišič, 1981), Rozprávky pre Jozefku (r. Helena Slavíková-Rabarová, 1982), Miesto na sedenie (r. Ivan Popovič, 1982), Najmenší hrdinovia (r. František Jurišič, 1983 – 1985), Vynálezca (r. Vlastimil Herold, 1984) Jar, Leto, Jeseň, Zima, z cyklu Maľovanky spievanky (r. Helena Slavíková-Rabarová, 1984 – 1989), Letí, letí – tanier letí (r. František Jurišič, 1987) či Drotárska púť (r. Helena Slavíková-Rabarová, 1990). Je autorom výtvarných návrhov panoptika voskových figurín vo filme Miloslava Luthera Zabudnite na Mozarta (1986).

Začiatkom 90. rokov minulého storočia pôsobil ako vedúci animovaného filmu a člen predstavenstva výrobného družstva, neskôr akciovej spoločnosti Atan studio a venoval sa aj reklame. Vytvoril napríklad rodinu maskotov – ježkov pre Rock FM rádio. Od druhej polovice 90. rokov pôsobil aj ako pedagóg na Divadelnej fakulte Vysokej školy múzických umení.

Autor:

Peter Cigán. Foto: archív SFÚ

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

film Štúr Lukáš Pelč ako Ľudovít Štúr a Ivana Kološová ako Adela Ostrolúcka v pripravovanom filme Štúr. Foto: Tina Botková

Štúr príde do kín v januári 2026

Desiaty celovečerný film režisérky Mariany Čengel Solčanskej Štúr príde do kín 15. januára 2026. Práve začiatkom roka 2026 si pripomenieme 170. výročie úmrtia Ľudovíta Štúra. V hlavných úlohách filmu Štúr sa predstavia Lukáš Pelč (Ľudovít Štúr), Ivana Kološová (Adela Ostrolúcka), Richard Autner, Marko Igonda, František Kovár, Jana Kvantiková, Daniel Žulčák, Csongor Kassai, Zuzana Konečná a ďalší. Vznik filmu podporili Audiovizuálny fond, scenár podporil Literárny fond. Štúr vzniká v produkcii spoločnosti The Factory s.r.o., koprodukuje ho STVR. Mariana Čengel Solčanská napísala aj scenár a na filme pracuje od roku 2020. Film je adaptáciou režisérkinho románu Milenec Adely Ostrolúckej (2024). Štúra tak publikum spozná očami zamilovanej ženy. Kodifikátor spisovnej slovenčiny tragicky zahynul ako 40-ročný po nešťastnom postrelení na poľovačke. Prežil život bohatý na dobrodružstvá, búrlivé dejiny a spoločenské premeny. Pre tých, ktorých zaujíma filmové zákulisie, pripravili vo Vysokých Tatrách na Hrebienku výstavu spojenú so vznikom tohoto výpravného filmu. Predstaví fotografie z nakrúcania a filmové kostýmy Michaely Mokrej. „Veríme, že výstava na Hrebienku priláka množstvo ľudí a sme veľmi vďační našim partnerom v Tatrách, že nám umožnili túto krásnu vec zrealizovať,“ povedal Lukáš Pelč, ktorý okrem toho, že stvárnil hlavnú postavu, film aj produkuje. Prvá klapka snímky Štúr padla na jeseň 2024. Nakrúcalo sa v Bratislave, v...
recenzia Dukla. Záber z filmu Dukla. Foto: Slovak Motion Picture

recenzia Dukla

Použiť brechtovský princíp vo filme chce nepochybne odvahu, i keď v kinematografii sa to občas deje. Ale použiť tento typ scudzovacieho efektu v bábkovom filme je riziko. Vo filme Dukla sa riskovať jeho tvorcom jednoznačne oplatilo. Princíp je použitý funkčne a Bertold Brecht by mal radosť. Napätie medzi desivým príbehom a formou, priznanou bábkohrou, sa stalo v Dukle metódou, ktorá rôznymi naratívnymi taktikami vytvára silnú a apelatívnu výpoveď. A čo je mimoriadne dôležité, robí tak (vďaka svojej štruktúre) bez akéhokoľvek pátosu. Podarilo sa tu vytvoriť presvedčivú ilúziu situácie pohyblivého frontu počas vojny – s tým má často problém dokonca i hraný film. https://youtu.be/Don-O4UcvY4?si=T0PfaqWgn3gbNx5n Príbeh je recepčne otvorený, vyrozprávaný štandardne a lineárne, rámcovaný úvodnou a záverečnou scénou pred televízorom, delený na niekoľko nadväzujúcich kapitoliek. Fabula nie je nijako komplikovaná, sujet nepoužíva naratívne ozvláštnenia. Ani nemusí, pretože tým povestným, neoformalisticky povedané „ozvláštnením“ je celá výrazová zložka, včítane dvoch sekvencií s transparentne priznanými rukami ovládajúcimi postavy – bábky. Významy sa tak vytvárajú na základe štylizovaných vizuálnych a auditívnych znakov, ktoré odkazujú na znaky iluzívnej skutočnosti a tie odkazujú na referenčné znaky historickej reality. Táto semiotická hra s interpretáciou interpretácie ale nekončí ako nejaký otravný model. Naopak, ako som spomenul vyššie, pôsobí autenticky a zakladá silnú recepčnú platformu emocionálneho pôsobenia. Je potešujúce, že film Dukla vznikol. V budúcnosti pri výročiach druhej...
29. MFDF Ji.hlava Ilustračné foto. Foto: MFDF Ji.hlava/Lukáš Veselý

ohlasy 29. MFDF Ji.hlava

Na 29. ročníku Medzinárodného festivalu dokumentárnych filmov Ji.hlava uviedli viac ako tristo filmov v súťažných aj nesúťažných sekciách. Nechýbali kurátorované pásma, industry program a sprievodné podujatia. Druhá desaťdňová Ji.hlava trvala od 24. októbra do 2. novembra. V retrospektívach sa zamerala na kolektívny film a tému jedla vo filme. V nadväznosti na minulý ročník premietla niekoľko filmov taiwanského režiséra Cai Ming-lianga, ktorý tentoraz v Jihlave počas festivalu nakrútil snímku zo svojej série Walker. Festivalovú znelku pripravil ukrajinský režisér Sergej Loznica. V párminútovej dokrútke zachytil nenápadný, ale rušivý fragment z ukrajinského metra v Dnipre. Ťažoba striebra Ji.hlava spravidla otvára aktuálne spoločenské témy, viac či menej explicitne formuluje otázky týkajúce sa ľudského prežívania v rôznych politických a ekonomických systémoch či počas medzinárodných vojnových konfliktov. Poľská režisérka Natalia Koniarz a kameraman Stanisław Cuske ocenení za film Striebro. Foto: MFDF Ji.hlava/Jan Hromadko Film Striebro, ktorý vyhral hlavnú festivalovú súťažnú sekciu Opus Bonum, približuje život baníkov pracujúcich v najvyššie položenej bani na striebornej hore v Bolívii. Poľská režisérka Natalia Koniarz sleduje banícky kolektív pri náročnom hľadaní a extrahovaní strieborných žíl, ako aj život rodín v izolovanej osade pod vrcholom hory. Baníci pracujú sami na seba, nie sú pod žiadnou firmou, vykorisťuje ich len systém sám. Často...
Zobraziť všetky články