Režisér Stanislav Párnický počas nakrúcania Južnej pošty (1987). Foto: archív SFÚ/Milan Kordoš
Písmo: A- | A+

Stanislav Párnický sa narodil 11. apríla pred 80 rokmi v Piešťanoch. Filmový a televízny režisér sa venoval aj divadlu. Okrem praxe svoje vedomosti a skúsenosti odovzdával tiež študentom na vysokej skole.

V deväťdesiatych rokoch minulého storočia sa podieľal na vzniku Filmovej a televíznej fakulty Vysokej školy múzických umení. „Najprv tu bol nulový stav pedagogických pracovníkov vysokého školstva, pri ktorých vysoké školy prešli akousi samoevaluáciou, keď komisie zložené zo študentov a dvoch pedagógov, ktorým študenti vyslovili dôveru, konkurzovali všetkých vedúcich pedagogických pracovníkov školy a vytvorili obnovenú pedagogickú štruktúru vysokých škôl. Na VŠMU som touto úlohou bol poverený ja a kolega Pavol Mikulík, pedagóg herectva na Divadelnej fakulte. Nebola to tá najšťastnejšia chvíľa môjho života, ale vznikla z dôvery, ktorú do nás študenti vkladali, a ja tajne dúfam, že sme ich nesklamali,“ spomínal v rozhovore pre občasník VŠMU Múza. Počas svojho dlhodobého pôsobenia na škole vychoval viacero významných osobnosti slovenského filmu. Medzi jeho študentov patrili napríklad Martin Šulík, Peter Kerekes, Eva Borušovičová, Mariana Čengel Solčanská, Peter Bebjak, Mátyás Prikler a mnohí ďalší.

Významných diel má Stanislav Párnický na konte hneď niekoľko. Mnohé z nich vytvoril pre televíziu, pre ktorú nakrúcal od začiatku 70. rokov (v tomto období pohostinsky naďalej režíroval aj v divadle). Okrem viacerých úspešných televíznych inscenácií ako Šťastie zberateľov (1972), Americká tragédia 1 – 3 (1976), Pasca (1987) či Blúznenie srdca a rozumu (1997) a mnohých ďalších sa podpísal napríklad aj pod populárny televízny seriál Straty a nálezy (1974), neskôr napríklad pod seriál Kolonáda (2013).

V celovečernom hranom filme pre kiná debutoval v roku 1985 Károu plnou bolesti. Príbeh dvoch kamarátov v podaní Mariána Geišberga a Mariána Zednikoviča, ktorí počas druhej svetovej vojny na slovenskej dedine snívajú o krajšej budúcnosti, pracuje s prvkami magického realizmu. Podľa Párnického je to film, ktorý nemá základ v slovenskom nadrealizme, ale „je to magický realizmus, ako ho poznáme. Ako ho poznáme (…) z tej juhoamerickej literatúry a ako sa preniesol do toho filmového rozprávania. On je ako mágia, v každej tej časti rozprávania, vo vizuálnej stránke veci. Vo všetkom, vo farebných výťažkoch, v zatmievaní. Celé rozprávanie sa hýbe v rovine mágie, akoby zo sna sa vynára všetko to rozprávanie, ktoré je zdanlivo lineárne a ktoré sa začína vtedy, keď si uvedomíš montáž toho rozprávania,“ povedal Párnický v rozhovore pre projekt Filmovej a televíznej fakulty VŠMU Oral history.

Motívy magického realizmu uplatnil Párnický aj v ďalšom svojom zásadnom diele, historickej dráme Južná pošta (1988), ktorá je adaptáciou rovnomennej literárnej predlohy Ladislava Balleka. „Ladislav Ballek, keď mi o tom rozprával, tak ma vodil po tom kraji a hovoril: Toto už neexistuje a toto už neexistuje… A ja hovorím: Preto sme filmári, my to vytvoríme,“ spomínal pre Oral history. Podpísal sa tiež pod rozprávku Šípková Ruženka (1990) a v deväťdesiatych rokoch nakrútil aj pokračovane kultového filmu Štefana Uhra Pásla kone na betóne (1982) s názvom …kone na betóne (1995).

Film sa nerodí zo slov, ale z činov, musíte vedieť zvládnuť tých ľudí, musia vám odpustiť, že ich občas naháňate do nejakých vecí, ktoré možno ani už nechcú alebo už by aj nechceli točiť (…) Všetci tí ľudia, ktorí sa na tom podieľajú, vykonávajú istú nadprácu, lebo vo chvíli, ak chcete niečo urobiť dobre, tak vždy narazíte na problém, že priemerne sa to dá urobiť aj rýchlo aj všelijako, ale ak to má byť niečo aspoň trochu výnimočné, tak to musíte robiť s obrovským nasadením,“ povedal Párnický pred tromi rokmi v podcaste Slovenskej filmovej a televíznej akadémie Zblízka.

Zomrel nečakane 31. marca 2023. Režisérka a spisovateľka Eva Borušovičová charakterizovala režiséra a svojho pedagóga Stanislava Párnického ako „prvolezca nespútaného konvenciami“. Párnického odchodom podľa jej slov zmizla mnohým filmárom zo života jedna zásadná istota. Zanechal však za sebou významné umelecké počiny.

Režisér Stanislav Párnický počas nakrúcania Južnej pošty (1987). Foto: archív SFÚ/Milan Kordoš

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Zuzana Čaputová vo filme Prezidentka. FOTO: Hitchhiker

Týždeň slovenského filmu sníma klobúk pred Prezidentkou. Takmer dobehla Rytmusa

Vlani sa dostalo do kín viac diváckych hitov ako titulov úspešných na festivaloch v zahraničí. Desať najlepších uvedie Týždeň slovenského filmu. Aké sú najlepšie slovenské filmy minulého roka? Jedenásty ročník prehliadky Týždeň slovenského filmu prináša výber diel, ktoré získali aspoň jednu nomináciu na cenu Slnko v sieti za rok 2024. Uskutoční sa od 22. do 27. apríla a program tvorí desať dlhometrážnych hraných, dokumentárnych a animovaných filmov. Organizátori si zároveň uctia režiséra a scenáristu Miloslava Luthera, ktorý si tento rok prevezme cenu Slnko v sieti za Výnimočný prínos slovenskej audiovizuálnej kultúre. Do súťaže o prestížnu sošku sa v 14. ročníku národnej filmovej ceny Slnko v sieti prihlásilo rekordných 49 hraných, dokumentárnych a animovaných filmov televíznej produkcie. Vybraná desiatka diel, nominovaných v 19 kategóriách, sa bude premietať v kine Lumiére s anglickými titulkami, novinkou je uvedenie s audiokomentárom a deskriptívnymi titulkami pre ľudí so zrakovým či sluchovým znevýhodnením. Týždeň slovenského filmu Hrané filmy Ema a smrtihlav Ivety Grófovej MIKI Jakuba Kronera  Smršť Petra Bebjaka  Spiaci účet Miloslava Luthera  Vlny Jiřího Mádla Vojna policajtov Rudolfa Biermanna Dokumentárne filmy Architektúra ČSSR ’58 – ’89 Jana Zajíčka  Prezidentka Mareka Šulíka  Wishing on a Star Petra Kerekesa Animované filmy Keď život chutí Kristiny Dufkovej Lepšie raz vidieť „Nominácie dostali tí najlepší, i keď mne sa z hraných filmov páčili aj Kálmánov deň a Samota a z dokumentov napríklad Šedá...
Záber z filmu Tá druhá. Foto: Film Expanded

recenzia Tá druhá

Žije v tieni mladšieho súrodenca, ktorému musí venovať všetku svoju pozornosť celá rodina. Aj tá, čo sa narodila „prvá“, pretože popri sestre s diagnózou atypický autizmus sa v rodinnom mikrokozme stala „tou druhou“. Česko-slovenský dokument Tá druhá (2024), celovečerný debut režisérky Marie-Magdaleny Kochovej, mal svetovú premiéru v Karlových Varoch a z českého festivalu Jeden svet si koncom marca odniesol Cenu poroty Českej súťaže za najlepší film. Hovorí sa im sklenené deti. Máme ich síce stále na očiach, no akoby sme ich prehliadali. Práve pre špecifické potreby ich mladších súrodencov s rôznymi diagnózami, ktorí si vyžadujú oveľa väčšiu starostlivosť. Režisérka Marie-Magdalena Kochová má s témou sklenených detí osobnú skúsenosť, nechcela však nakrútiť autobiografický film. Rokmi našla odpovede na mnohé z otázok, ktorými sa trápila na prahu dospelosti. Za dôležitejšie považovala vrátiť sa cez hrdinku do obdobia, ktoré človeka formuje azda najvýraznejšie. Najskôr potrebovala nájsť protagonistku príbehu, oslovila preto viac ako štyridsať organizácií pomáhajúcich rodinám s deťmi s poruchami autistického spektra. Chcela, aby záujem vpustiť filmový štáb na dlhšie obdobie do vlastného súkromia vyšiel z konkrétnej rodiny. Keď po viacerých stretnutiach napokon natrafila na Johanu, uvedomila si, že je to „tá pravá“. Skúsenosti, zážitky a pocity sedemnásťročnej maturantky sa vraj veľmi podobali tomu, čím si v jej veku prechádzala ona sama. Dôležité míľniky Johana...
FIlm Karavan slovenskej režisérky Zuzany Kirchnerovej. Foto: nutprodukcia

Zo slovenskej produkcie do Cannes putuje Karavan

Na prestížnom filmovom festivale sa tento rok v kategórii Istý pohľad predstaví aj film Karavan režisérky Zuzany Kirchnerovej. David má mentálne postihnutie a jeho mama Ester sa oňho roky stará. Keď jej priatelia navrhnú cestu k moru, je to šanca príjemne sa odreagovať. David však zmenu prostredia neprijíma dobre, a tak sa situácia mení. Matka so synom nasadajú do karavanu a púšťajú sa na cestu naprieč Talianskom. S poetickým road movie Karavan zabojuje režisérka Zuzana Kirchnerová na filmovom festivale v Cannes. Prestížna prehliadka toho najlepšieho zo svetového filmového umenia sa tento rok koná od 13. do 24. mája. Film Karavan vznikol v slovensko-taliansko-českej koprodukcii. V hlavných úlohách sa predstavia Aňa Geislerová a David Vodstrčil. Slovenským koproducentom je Jakub Viktorín a jeho spoločnosť nutprodukcia. Návrat do konkurencie Porote 78. ročníka filmového festivalu v Cannes bude predsedať herečka Juliette Binoche. Zlatú Palmu za celoživotné dielo si počas otváracieho ceremoniálu prevezme legendárny americký herec, režisér, producent a silný obhajca humanistickej spoločnosti Robert de Niro. V hlavnej kategórii tento rok súťažia filmy Wesa Andersona, Richarda Linklatera, Tarika Saleha, Sarly Simón či Joachima Triera. Film režisérky Zuzany Kirchnerovej sa predstaví v sekcii Istý pohľad spolu s ďalšími pätnástimi filmami. Medzi nimi je napríklad aj americká dráma Eleanor the great ako režijný...
Zobraziť všetky články