Vlado Kubenko, Prečerpávacia vodná elektráreň Ipeľ

Vlado Kubenko

14.08 2024
Písmo: A- | A+

Vlado Kubenko, vlastným menom Aladár, jeden z priekopníkov slovenského dokumentárneho filmu by 10. augusta 2024 oslávil 100 rokov.

Medzi Kubenkove prvé skúsenosti s filmom patrila spoluréžia krátkej animovanej agitky proti čiernemu obchodu s názvom Hurrá na nich (autorom animácie, námetu, scenára a spolurežisérom bol Viktor Kubal), ako aj práca asistenta réžie na hraných filmoch Varuj…! (r. Martin Frič), Vlčie diery (r. Paľo Bielik), Priehrada (r. Paľo Bielik) a Katka (r. Ján Kadár). V poslednom menovanom si aj zahral postavu röntgenológa, hlas mu však prepožičal režisér a herec Martin Ťapák.

Jeho jediným krátkometrážnym hraným filmom bol v roku 1956 Mišo sebepán – doktrínam socialistického realizmu poplatný príbeh gazdu Miša. Väčšinu kariéry však pôsobil v dokumentárnom filme, predovšetkým krátkometrážnom. Do jeho filmografie patrí takmer stovka reportážnych, cestopisných filmov, ako aj filmy o umení, najmä výtvarnom – napríklad Insitné umenie, krátkometrážny film z I. trienále insitného umenia v Bratislave v roku 1966, v rokoch 1967 – 1989 reportáže Bienále ilustrácií Bratislava, filmový portrét insitnej maliarky Anny Ličkovej Návraty za šťastím či filmy o tvorbe maliarov Cypriána Majerníka, Jana Hálu, Jozefa Kostku, sochára Vladimíra Kompánka, ale aj básnika Rudolfa Fabryho, spisovateľa Vladimíra Mináča. „Pre Kubenkove filmy je príznačné abstrahovanie základných symbolických významov výtvarníkovho diela a pohyb v rámci hodnôt romantizmu,“ píše Jelena Paštéková v Dejinách slovenskej kinematografie.

V jeho filmografii nájdeme aj trojicu filmov situovaných do Indie: Črty z Indie, dokumentárnu reportáž z pobytu bratislavskej pantomímy v Indii, Karla o tamojších budhistických chrámoch a Moderní indickí maliari o štyroch predstaviteľoch indického maliarstva. Vďaka nadviazaniu diplomatických stykov s Kambodžským kráľovstvom vznikli v Kubenkovej réžii štyri filmy o historických pamiatkach a ľudovom umení kmérskej kultúry: Angkorvat ako jeden z prvých slovenských anamorfotických filmov, Bajon, Deň v Phnom Penhe o hlavnom meste Kambodže acestopis Úsmevy Angkoru. V publikácii Rodinné filmové striebro o nich Martin Kaňuch píše: „Kubenkove filmy z Kambodže spája leitmotív prerastania prírody a činnosti človeka. Inšpiráciu hľadal u Flahertyho, podľa Urca si pred cestou viackrát nechal premietnuť jeho filmy. Priťahovalo ho flahertyovské rozkrývanie spätosti človeka a prostredia, v ktorom žije. S veľkým rešpektom, nielen preto, že bol z filmovej ,zelenej lúky‘, pristupoval k zachyteniu odkazu dávnej civilizácie. Rozhodne sa vyhol lacnej efektnosti obrazov. Mal šťastie na už z Vietnamu pripraveného kameramana Jána Cifru.“ Navyše podľa Kaňucha „vysoko presiahli očakávané cestopisno-propagačné a internacionálne družobné spracovanie“.

Spolu so scenáristom a režisérom Miroslavom Horňákom pracovali na scenári k filmu na motívy knihy generála Ludvíka Slobodu Z Buzuluku do Prahy a výsledkom bol celovečerný dokumentárny film Stretnutie k oslavám 20. výročia oslobodenia ČSR v roku 1965. Podľa Rudolfa Urca, ktorý spomienky a reflexiu tvorby Vlada Kubenku, ako aj iných dokumentaristov spracoval v knihách Traja veteráni za kamerouNeviditeľné dejiny dokumentaristov, je Kubenkovým najvýznamnejším dielom Hr. Peklo. Krátkometrážny portrét hradlára vyprevádzajúceho vlaky uprostred samoty Kremnických vrchov kladie dôraz na výtvarnosť obrazov, rituálnosť vyprevádzania stajomňuje vycizelované záberovanie a v závere aj snehová víchrica, ktorá pred vstupom do železničného tunela vytvorí nadrealisticky pôsobiaci portál. Pri tomto filme – a aj mnohých iných – boli jeho spolupracovníkmi kameraman Alexander Strelinger a skladateľ Roman Berger. „V jeho koncepcii non-fiction niet miesta pre reportážnosť, aktualitu, väčšmi uprednostňoval rekonštrukciu, starostlivú prácu s tvarom, príklon k vízii dokumentarizmu v duchu jeho zakladateľov z tridsiatych rokov,“ charakterizuje Kubenkovu tvorbu Václav Macek v Dejinách slovenskej kinematografie.

Kubenko bol zároveň spoluautorom filmu Čas, ktorý žijeme, dokumentujúcom obrodný proces v Československu v roku 1968. O rok neskôr sa podieľal na vzniku filmu Tryzna, ktorý reflektoval spoločensko-politickú situáciu po smrti Jána Palacha, smútočné pochody a protestné akcie odohrávajúce sa v Prahe a Bratislave na podporu jeho odkazu.

V sedemdesiatych rokoch sa po dlhom čase podieľal na réžii ďalších dvoch animovaných filmov – Povesť o láske Barančeky. K 30. výročiu SNP vytvoril snímky Kalište Kde vtáci nelietajú. Jeho posledným filmom je dokumentárna reportáž Prečerpávacia vodná elektráreň Ipeľ.  

Vlado Kubenko zomrel 26. 5. 1993 v Bratislave.

Autor:

FOTO: z nakrúcania filmu Prečerpávacia vodná elektráreň Ipeľ / Zdroj: archív SFÚ

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Milan Ondrík vo filme Ema a smrtihlav

Nenávistný naratív môže stiahnuť každého, kto sa s ním zahráva

V búrlivých štyridsiatych rokoch minulého storočia sa svet zmieta vo vojne a vojnová Slovenská republika si buduje identitu na nenávisti k menšinám. Česi, Maďari, Židia, Rómovia sa stávajú problémom v očiach gardistov aj ich sympatizantov v radoch bežného obyvateľstva. Silnejúci nacionalizmus postihne aj maďarskú vdovu Mariku, ktorá prichádza o prácu v arizovanom krajčírskom salóne v centre Bratislavy. Do jej obce prichádzajú gardisti s jasnou misiou: „Zasiať krv slovenskú do tohto nenašského kúta slovenských hraníc!“ Marika sa snaží držať v ústraní, jednak pre svoj pôvod, jednak pre tajomstvo, ktoré ukrýva – malého židovského chlapca. Aj tak sa však ocitá v centre pozornosti dvoch mužov – kapitána Hlinkovej gardy a nemeckého nacistického dôstojníka. „Projekt Ema a smrtihlav ma oslovil svojou jedinečnou atmosférou a témou. Historická dráma z éry slovenského štátu mi poskytla priestor na autorské a výtvarne silné spracovanie chúlostivej témy budovania národnej identity Slovákov počas druhej svetovej vojny. Dej filmu sa odohráva v prirodzene multikultúrnej Bratislave a blízkych Podunajských Biskupiciach, v tej dobe osídlených maďarským etnikom. Snažila som sa príbehu ponechať základný pôdorys. Zmenila som však ,uhol pohľaduʻ,“priblížila svoju víziu v press kite režisérka Iveta Grófová. Do projektu vstúpila po tragickej nehode autora knižnej predlohy, spisovateľa a filmára Petra Krištúfka. Ten mal...
Zakladajúci členovia FACE_

Vznikla Federácia filmových akadémií Európy – FACE

Počas stretnutia v Luxembursku diskutovali zástupcovia európskych akadémií napríklad aj na témy prípadnej paneurópskej prehliadky a vytvorenia spoločnej značky Best EU Films Collection. Tá by označovala víťazné filmy ocenené národnými filmovými cenami v každej európskej krajine tak, aby sa zvýšila viditeľnosť týchto filmov a ich distribučný potenciál v iných európskych krajinách. Jednotlivé národné akadémie spolupracovali od roku 2006 prostredníctvom neformálneho združenia Film Academy Network Europe. „Od vzniku Film Academy Network Europe spred 18 rokov sme prešli významným rastom. Najmä počas pandémie sme si uvedomili, ako veľa máme spoločného a koľko prínosu vieme zabezpečiť zdieľaním skúseností a spoluprácou,“ povedal Matthijs Wouter Knol, riaditeľ Európskej filmovej akadémie a člen predstavenstva novej federácie. „Založenie FACE predstavuje zaujímavú novú kapitolu. Obnovená spolupráca v Európe je kľúčová v čase, keď je otvorene kladená otázka dôležitosti kultúrnej politiky a podpory európskeho filmu.“ Federácia vznikla z potreby formalizovať vzťahy medzi akadémiami. Spojili sa, aby zastupovali spoločné záujmy a synergizovali širokú škálu svojich aktivít v rámci rôznorodých odvetví filmového priemyslu. To zahŕňa rokovania s európskymi a národnými zákonodarcami, aby bola európska kinematografia aj naďalej vnímaná ako významné kultúrne dedičstvo a podstatný ekonomický faktor. Budúcnosť európskeho filmu musí byť podľa členov FACE spoločne chránená a podporovaná filmovými akadémiami na celom kontinente....
Zobraziť všetky články