Vlado Kubenko, Prečerpávacia vodná elektráreň Ipeľ
Písmo: A- | A+

Vlado Kubenko, vlastným menom Aladár, jeden z priekopníkov slovenského dokumentárneho filmu by 10. augusta 2024 oslávil 100 rokov.

Medzi Kubenkove prvé skúsenosti s filmom patrila spoluréžia krátkej animovanej agitky proti čiernemu obchodu s názvom Hurrá na nich (autorom animácie, námetu, scenára a spolurežisérom bol Viktor Kubal), ako aj práca asistenta réžie na hraných filmoch Varuj…! (r. Martin Frič), Vlčie diery (r. Paľo Bielik), Priehrada (r. Paľo Bielik) a Katka (r. Ján Kadár). V poslednom menovanom si aj zahral postavu röntgenológa, hlas mu však prepožičal režisér a herec Martin Ťapák.

Jeho jediným krátkometrážnym hraným filmom bol v roku 1956 Mišo sebepán – doktrínam socialistického realizmu poplatný príbeh gazdu Miša. Väčšinu kariéry však pôsobil v dokumentárnom filme, predovšetkým krátkometrážnom. Do jeho filmografie patrí takmer stovka reportážnych, cestopisných filmov, ako aj filmy o umení, najmä výtvarnom – napríklad Insitné umenie, krátkometrážny film z I. trienále insitného umenia v Bratislave v roku 1966, v rokoch 1967 – 1989 reportáže Bienále ilustrácií Bratislava, filmový portrét insitnej maliarky Anny Ličkovej Návraty za šťastím či filmy o tvorbe maliarov Cypriána Majerníka, Jana Hálu, Jozefa Kostku, sochára Vladimíra Kompánka, ale aj básnika Rudolfa Fabryho, spisovateľa Vladimíra Mináča. „Pre Kubenkove filmy je príznačné abstrahovanie základných symbolických významov výtvarníkovho diela a pohyb v rámci hodnôt romantizmu,“ píše Jelena Paštéková v Dejinách slovenskej kinematografie.

V jeho filmografii nájdeme aj trojicu filmov situovaných do Indie: Črty z Indie, dokumentárnu reportáž z pobytu bratislavskej pantomímy v Indii, Karla o tamojších budhistických chrámoch a Moderní indickí maliari o štyroch predstaviteľoch indického maliarstva. Vďaka nadviazaniu diplomatických stykov s Kambodžským kráľovstvom vznikli v Kubenkovej réžii štyri filmy o historických pamiatkach a ľudovom umení kmérskej kultúry: Angkorvat ako jeden z prvých slovenských anamorfotických filmov, Bajon, Deň v Phnom Penhe o hlavnom meste Kambodže acestopis Úsmevy Angkoru. V publikácii Rodinné filmové striebro o nich Martin Kaňuch píše: „Kubenkove filmy z Kambodže spája leitmotív prerastania prírody a činnosti človeka. Inšpiráciu hľadal u Flahertyho, podľa Urca si pred cestou viackrát nechal premietnuť jeho filmy. Priťahovalo ho flahertyovské rozkrývanie spätosti človeka a prostredia, v ktorom žije. S veľkým rešpektom, nielen preto, že bol z filmovej ,zelenej lúky‘, pristupoval k zachyteniu odkazu dávnej civilizácie. Rozhodne sa vyhol lacnej efektnosti obrazov. Mal šťastie na už z Vietnamu pripraveného kameramana Jána Cifru.“ Navyše podľa Kaňucha „vysoko presiahli očakávané cestopisno-propagačné a internacionálne družobné spracovanie“.

Spolu so scenáristom a režisérom Miroslavom Horňákom pracovali na scenári k filmu na motívy knihy generála Ludvíka Slobodu Z Buzuluku do Prahy a výsledkom bol celovečerný dokumentárny film Stretnutie k oslavám 20. výročia oslobodenia ČSR v roku 1965. Podľa Rudolfa Urca, ktorý spomienky a reflexiu tvorby Vlada Kubenku, ako aj iných dokumentaristov spracoval v knihách Traja veteráni za kamerouNeviditeľné dejiny dokumentaristov, je Kubenkovým najvýznamnejším dielom Hr. Peklo. Krátkometrážny portrét hradlára vyprevádzajúceho vlaky uprostred samoty Kremnických vrchov kladie dôraz na výtvarnosť obrazov, rituálnosť vyprevádzania stajomňuje vycizelované záberovanie a v závere aj snehová víchrica, ktorá pred vstupom do železničného tunela vytvorí nadrealisticky pôsobiaci portál. Pri tomto filme – a aj mnohých iných – boli jeho spolupracovníkmi kameraman Alexander Strelinger a skladateľ Roman Berger. „V jeho koncepcii non-fiction niet miesta pre reportážnosť, aktualitu, väčšmi uprednostňoval rekonštrukciu, starostlivú prácu s tvarom, príklon k vízii dokumentarizmu v duchu jeho zakladateľov z tridsiatych rokov,“ charakterizuje Kubenkovu tvorbu Václav Macek v Dejinách slovenskej kinematografie.

Kubenko bol zároveň spoluautorom filmu Čas, ktorý žijeme, dokumentujúcom obrodný proces v Československu v roku 1968. O rok neskôr sa podieľal na vzniku filmu Tryzna, ktorý reflektoval spoločensko-politickú situáciu po smrti Jána Palacha, smútočné pochody a protestné akcie odohrávajúce sa v Prahe a Bratislave na podporu jeho odkazu.

V sedemdesiatych rokoch sa po dlhom čase podieľal na réžii ďalších dvoch animovaných filmov – Povesť o láske Barančeky. K 30. výročiu SNP vytvoril snímky Kalište Kde vtáci nelietajú. Jeho posledným filmom je dokumentárna reportáž Prečerpávacia vodná elektráreň Ipeľ.  

Vlado Kubenko zomrel 26. 5. 1993 v Bratislave.

Autor:

FOTO: z nakrúcania filmu Prečerpávacia vodná elektráreň Ipeľ / Zdroj: archív SFÚ

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Táňa Pauhofová a Vojtěch Vodochodský vo filme Vlny.

Najviac nominácií na Českého leva majú Vlny a Amerikánka

Najviac nominácií na Českého leva, spolu 14, má dobová dráma Vlny režiséra Jiřího Mádla. O jednu nomináciu menej získal štylizovaný príbeh dievčaťa z detského domova Amerikánka režiséra Viktora Tauša. S desiatimi nomináciami nasleduje tragikomédia o zabíjačke Mord debutujúceho režiséra Adama Martinca. Všetky tri snímky vznikli v slovenskej koprodukcii. Desať nominácií má aj televízna séria Metoda Markovič: Hojer z platformy Voyo. O sošku pre najlepší film sa okrem Vĺn, Amerikánky a Mordu uchádzajú snímky Od marca do mája pôvodom slovenského režiséra Martina Pavla Repku a Zahradníkův rok režiséra Jiřího Havelku. Rovnaká pätica titulov je nominovaná aj v kategórii réžia. Nominované tituly vybrali akademici z celkovo 93 filmov, televíznych seriálov a minisérií, ktoré mali premiéru v roku 2024. Celkovo sa nakoniec o sošku Českého leva uchádza 29 titulov. Víťazov oznámia 8. marca v priamom prenose Českej televízie. Medzi nominovanými sú aj viacerí reprezentanti Slovenska. V kategórii ženských hereckých výkonov vo vedľajšej úlohe je to Táňa Pauhofová (Vlny), v kategórii mužských výkonov vo vedľajšej úlohe potom Milan Ondrík (Ema a smrtihlav). Želiezka v ohni má Slovensko aj v kategórii dokumentov – štyri z piatich nominovaných filmov vznikli v slovenskej koprodukcii. Na leva sú v tejto kategórii nominovaní ako producenti Maroš Hečko (Architektúra ČSSR 58 – 89) a Barbara Janišová Feglová (Prezidentka). Za kameru filmu Vlny nominovali akademici Martina Žiarana, za strih série Metoda...
Adam Kubala a Jana Nagyová v pripravovanom filme o Ondrejovi Nepelovi. Foto: Punkchart films

V česko-slovenskej koprodukcii vznikajú naraz dva filmy o Ondrejovi Nepelovi

Pred piatimi rokmi ožila spomienka na Ondreja Nepelu tak silno, že si takmer naraz všimli jeho príbeh dva tvorivé filmárske tímy. Dnes je to jasné: o historicky najúspešnejšom slovenskom krasokorčuliarovi majú v priebehu tohto roka vzniknúť hneď dva celovečerné filmy. Oba vznikajú v slovensko-českej spolupráci. Podľa našich nepotvrdených informácií sa hovorí aj o účinkovaní slovenského krasokorčuliara Adama Hagaru. Jednu z filmárskych skupín vytvorila spoločnosť Punkchart films Ivana Ostrochovského, druhú InFilm spoluproducenta Rudolfa Biermanna. Obe majú za sebou výrazné domáce aj zahraničné úspechy. Múdra Mauréry Producentský tím Ivana Ostrochovského vsadil na mladého talentovaného režiséra Gregora Valentoviča, pre ktorého bude film Nepela celovečerným debutom. V úlohe legendárneho krasokorčuliara sa predstaví Josef Trojan, syn českého herca Ivana Trojana. Jeho trénerku Hildu Múdru stvárni Zuzana Mauréry. „Nepela bol takým veľkým športovcom, že dva filmy si určite zaslúži,‟ vyjadril sa pre médiá producent Ivan Ostrochovský. Je presvedčený, že jeho tím spracuje Nepelov životný príbeh tak, aby diváci odchádzali z kina s pocitom hrdosti, že aj človek jednoduchých pomerov na Slovensku môže dosiahnuť výnimočný úspech. Okrem Gregora Valentoviča na filme pracujú kameraman Adam Suzin, architekti Dorota Volfová a Brigita Teplánová či kostýmová výtvarníčka Helena Tavelová. Film sa nakrúca v Bratislave, v Prahe, v Trnave aj v Budapešti....
Záber z filmu Dino Diplodok. FOTO: CinemArt SK

Dino Diplodok mieša rozprávku a realitu. Inšpirovali ho aj Macourek s Vorlíčkom

Diplodok je dinosaurus, ktorému za záhadných okolností zmiznú rodičia. Nevie, že žije v komikse, ktorý kreslí nedocenený Tadeáš. Jeho vydavateľka si myslí, že dinosaurí komiks ho zdržuje od dôležitejšej práce, a tak Tadeáš, ktorý je síce talentovaný, ale príliš si neverí, začne gumovať, čo nakreslil. Diplodok vygumovaniu unikne. Zistí totiž, že sa môže teleportovať do iných komiksov. Tam postupne stretáva čarodejníka Hokusa Pokusa, ktorý vie iba jedno kúzlo, fyzika a šialeného vedca Nervóznika a jeho zamilovanú asistentku a vášnivú šoférku Entomológiu. Nato, aby naivný, dôverčivý a nerozvážny Diplodok zachránil svojich rodičov, musí najskôr uveriť sám v seba a dodať sebavedomie aj Tadeášovi. Tvorcovia v synopse filmu sľubujú hravú a zábavnú dobrodružnú komédiu. Podľa nich pobaví nielen deti, ale aj „tých, čo majú v sebe schovaný kúsok dieťaťa, ktorý im ešte nikto nedokázal vygumovať“. Osobité výtvarné stvárnenie „Dino Diplodok má veľmi osobité výtvarné stvárnenie, originálny príbeh a skvelý humor, čím nadväzuje na česko-slovenskú filmovú tvorbu minulého storočia. Nie je náhoda, že hlavný tvorca, scenárista a režisér Wojtek Wawszczyk vyrastal na česko-poľských hraniciach. Tam ako dieťa a teenager sledoval dnes už klasické česko-slovenské filmy,“napísala v producentskej explikácii pre Audiovizuálny fond slovenská koproducentka Silvia Panáková zo spoločnosti Dayhey. Jej slová potvrdzuje aj samotný Wawszczyk. „V osemdesiatych rokoch bola na jediných dvoch kanáloch poľskej televízie buď...
Zobraziť všetky články