Vlastimil Herold
Písmo: A- | A+

Tento rok si pripomíname storočnicu narodenia Vlastimila Herolda, a ak by slovenská animácia bola človek, oslavovala by osemdesiatku. Bez Vlastimila Herolda by slovenská animácia bola mladšia, pretože Herold patrí medzi jej štyroch zakladateľov.

Prvým zo zakladateľov bol osamelý nadšenec Viktor Kubal so svojimi animátorskými pokusmi a prvým, vtedy ešte neozvučeným, krátkym slovenským animovaným filmom Studňa lásky (1944). Druhým bol Bohdan Slavík, zakladateľ Oddelenia triku a grafu (1951) na pôde Štúdia populárno-vedeckého filmu. Práve tam vyrástla generácia animátorov, ktorých pre animovaný film nadchol prvý profesionálny animátor Vlastimil Herold. Prvý film štátneho štúdia Pingvin (1964) nakrútil ďalší zo štvorice, Ivan Popovič, spolu s bratom Vladimírom.

Vlastimil Herold sa narodil v roku 1924 v Nižnom Hrabovci v českej rodine. Po vzniku Slovenského štátu však museli Slovensko opustiť. Po presídlení do Čiech študoval na vojenskom gymnáziu a neskôr na strojníckej priemyslovke. Počas vojny navštevoval aj večerné kurzy kreslenia u maliara Vojtěcha Tittelbacha, čo zásadne ovplyvnilo jeho budúcu kariéru.

Na Slovensko sa vrátil v 50. rokoch do Oddelenia triku a grafu. Spolu s manželkou, grafičkou Libušou Černou, prišiel ako „hotový animátor“ z populárneho českého animačného štúdia Bratři v triku. V rokoch 1955 – 1956 v Oddelení triku a grafu napísal a režíroval štyri reklamy, ktoré predstavujú prechod medzi „úžitkovou“ animáciou trikárov a svojbytným naratívnym filmom. Vedenie slovenského filmového podniku však animovaným filmom neprialo, keďže mohli vznikať len nad rámec trikárskej pracovnej agendy, teda vo voľnom čase trikárov. Herolda a Černú to vyčerpávalo a demotivovalo natoľko, že z trikového oddelenia odišli.

V roku 1958 sa Herold stal členom Zväzu slovenských výtvarných umelcov a začal sa naplno venovať grafike. Tvoril plagáty, etikety, ex libris, knižné obálky a ilustrácie, pričom sa inšpiroval klasickou grafickou technikou linorytu. V druhej polovici 60. rokov sa k animácii vrátil, tentoraz do už rozbehnutého slovenského Kresleného filmu, ktorý vyrástol z Oddelenia triku a grafu. Jeho manželka Libuše Černá sa sústredila na vlastnú grafickú prácu a domáce prípravy podkladov pre Heroldove filmy, čo mu umožnilo plne sa venovať filmovej tvorbe.

Herold čerpal zo skúseností grafika a inšpiroval sa aj slávnymi ilustrátormi a grafikmi. Už vo svojich reklamách napodobňoval výtvarný štýl Jeana Effela (Jablko poznania, 1955), po návrate k animácii sa jeho inšpirácie a animátorské pocty týkali Ľudovíta Fullu (Varila myšička kašičku, 1974, Fŕŕŕ, 1983) či omnoho staršieho Jonáša Bubenku (Orbis pictus, 1978) v plôškových filmoch. V kreslenej animácii zase ožili výtvarné návrhy Ondreja Zimku (Babka Ježibabka, 1980) alebo opäť v plôškovej technike ilustrácie Miroslava Cipára (Kúzelník a kvetinárka, 1986). Štýl Heroldových filmov je veľmi rôznorodý a do značnej miery ovplyvnený rôznymi animačnými technikami. V jeho portfóliu nachádzame expresívne farebné až detsky naivné kresby, tmavý a drsný monochromatický linoryt či jednoduchý technický alebo karikatúrny nákres v podobe kreslených a plôškových filmov, ale aj sympatické bábky s mäkkými textúrami a atmosférou obdobia pary skríženou so socialistickým dizajnom v trojrozmernej bábkovej animácii. To, čo tieto veľmi rôznorodé filmy spája, je Heroldov bazálny záujem o knižnú grafiku a ilustráciu. Jeho filmy sú pohyblivými knihami a zápiskami, vnútorným svetom ilustrácií, z ktorých ešte cítiť tlačiarenskú farbu.

Pre mňa je najzaujímavejší Heroldov film Sobotienka ide (1972). Čím viac sa naša spoločnosť mení a digitalizuje, tým viac ma tento film baví. Minimalistická geometrická animácia ukazuje rytmus trávenia soboty v časoch, keď mali počítače obrovské rozmery a pre bežných ľudí boli nedostupné. A hoci až dnes sú počítače predĺžením našich končatín a mozgov, už v Sobotienke sa ukazuje digitálna organizácia nášho času. Postavy sa hýbu v pravých uhloch ako v prvých videohrách, ich aktivity sa opakujú a variujú ako motívy v elektronickej hudobnej kompozícii a napriek tomu z filmu vyžaruje silná nostalgia za analógovou dobou. Pani perie a vešia bielizeň, muž dvíha poháre s pivom, manželský pár si vyšiel so psíkom k jazeru… Taká typická sobota. Avšak nejde o rutinu. Kde-tu sa nejaké elementy a situácie premiešajú a rozhádžu. Stabilita geometrického zobrazenia však pôsobí bezpečne.

FOTO: archív Slovenského centra dizajnu.

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Anora (r. Sean Baker) / Zdroj: CinemArt SK

recenzia Anora

Dvadsaťtriročná Ani tvrdo pracuje. Z náročných nočných zmien chodí domov nadránom. Náročné sú preto, lebo nikdy nevie, s kým večer skončí zavretá v izbe. Komunikácia so zákazníkmi nie je ideálna, no Ani nosí na perách široký úsmev. Ako sexuálna pracovníčka nemá na výber. V klube stretáva zábavného a bohatého Ivana, moderného princa s luxusným domom a zmyslom pre utrácanie, ktorý využije jej služby a čoskoro jej už sľubuje snubný prsteň. Do idylky vstúpia Ivanovi ruskí rodičia – zo svadby vôbec nie sú nadšení. V Kine Lumière zavládla po premietaní filmu Anora zvláštna atmosféra; diváci narodení po roku 1990 žasli, no generácia starších pohoršene krútila hlavou nad prvou polovicou filmu. Veď to je porno! Samý sex! Po ťaživej súdnej dráme Anatómia pádu, ktorá v Cannes zvíťazila vlani, sa pozabudlo na to, že divák sa pri sledovaní držiteľa Zlatej palmy môže aj baviť. A práve o očakávaniach je aj snímka Anora. Príbeh šikovne pracuje s vyvracaním predsudkov zaužívaných voči sexuálnym pracovníčkam, mužom, Rusom. Aj spoločníčka môže mať svoje potreby. V tomto prípade rýchlo uverí, že splynutie nie dvoch duší, ale finančných prevodov nemá dátum exspirácie a bude si naďalej žiť ako v rozprávke. Herečka Mikey Madison predstavuje dve tváre hrdinky – nebojácnu, silnú a bojovnú, a potom tú reálnu Ani, ktorá pod tvrdou škrupinkou predsa len dúfa...
Záber z filmu Všetci ľudia budú bratia. FOTO: Film Expanded

35 rokov od Nežnej: Úlohou umenia je konfrontovať aj ostalgiu. Sme schopní ďalšej revolúcie?

Pri pohľade na súčasnú rozháranú spoločnosť si viac ako kedykoľvek predtým musíme uvedomovať, aká krehká je demokracia, ktorú sme si vybojovali v Novembri 1989. Pri rozpade Československa si ľudia pri moci demokraciu takpovediac bratsky rozdelili, nechajúc plebsu nádej, že keď tu je, bude aj fungovať. Príbeh revolúcie sa odvtedy skloňuje podľa toho, ako ju kto cíti. Pozreli sme sa, čo dnes jej odkaz vyvoláva v mysliach tých, čo ju vidia filmovým okom. „Je mi to úplne jedno. Prečo? Lebo. Veď je to tu úbohé. Všetko zdraželo. Predtým tu bolo lepšie.“ Známe frázy? Bohužiaľ. Už pred tridsiatimi rokmi takto odpovedali mladí respondenti vo filmovom dokumente Dušana Hanáka Papierové hlavy na otázku, ako vnímajú svoju krajinu. Len pár rokov po páde komunizmu sa o stave svojej krajiny vyjadrovali, akoby ani neboli jej súčasťou. Časy pred Novembrom 1989 si ako neplnoleté deti nemuseli vôbec pamätať, o to zarážajúcejšie sú aj dnes vtedajšie reakcie, neadekvátne pocitu vybojovanej slobody, ktorý medzitým mohli sprostredkovať dospelí a škola. Rodičia tých mladých ľudí do pádu železnej opony síce slobodu nepoznali, no už mohli začať chápať, že kedykoľvek sa človek sám rozhodne, môže byť tvorcom svojho osudu. A že práve to je ten fantastický pocit, ktorý im historická chvíľa priniesla. Tridsaťpäť rokov po Nežnej revolúcii...
Ladislav Snopko na Brízgalkách. FOTO: Archív Ladislava Snopka

Ladislav Snopko: Nežná revolúcia sa atmosférou vyrovná jedinečnému rockovému koncertu

Čo považujete za najsilnejšiu motiváciu tohto filmu? Robiť film v hlavnej úlohe s hudbou revolúcie je pre mňa celkom prirodzené. Vyplynulo to akosi automaticky z toho, že keď prebiehal November '89, chopil som sa dramaturgie hudobných vstupov na Námestí SNP a vzápätí aj konceptu obrovského projektu, ktorý sme robili spolu s Martinom Bútorom a volal sa Ahoj, Európa! Spomínate si? Jasné. To bolo doslova napínanie hraníc, kam až môžeme slobodne zájsť. Bol to nadšený Martin Bútora, ktorý vymyslel, aby sme sa išli pozrieť na našu krajinu spoza ostnatých drôtov železnej opony. A vy ste to hneď spojili s hudbou? Navrhol som koncept, ktorý spočíval v tom, že medzi hradom Devín a hainburským brehom Dunaja vyložíme na remorkér dve sady zvukových aparatúr, jednu otočenú smerom do Československa, druhú do Rakúska. A uprostred nich bude sedieť a hrať Karel Kryl, legenda šesťdesiateho ôsmeho roku a redaktor Slobodnej Európy. Jeho účasť mala, samozrejme, viaceré konotácie – Kryl hral na oba brehy a vytváral akýsi svorník medzi rozpúšťajúcim sa totalitným Východom a otvoreným Západom. Na rakúskom brehu Dunaja boli okrem toho mikrofóny v podobe vojenských vysielačiek prepojené na aparatúru na remorkéri, takže keď Milan Kňažko a Ján Budaj rečnili, ozvučenie šlo cez loď naraz do Rakúska aj do Československa. Čiže loď plnila novú a zásadnú funkciu...
Zobraziť všetky články