Vlastimil Herold
Písmo: A- | A+
[tts_reader]

Tento rok si pripomíname storočnicu narodenia Vlastimila Herolda, a ak by slovenská animácia bola človek, oslavovala by osemdesiatku. Bez Vlastimila Herolda by slovenská animácia bola mladšia, pretože Herold patrí medzi jej štyroch zakladateľov.

Prvým zo zakladateľov bol osamelý nadšenec Viktor Kubal so svojimi animátorskými pokusmi a prvým, vtedy ešte neozvučeným, krátkym slovenským animovaným filmom Studňa lásky (1944). Druhým bol Bohdan Slavík, zakladateľ Oddelenia triku a grafu (1951) na pôde Štúdia populárno-vedeckého filmu. Práve tam vyrástla generácia animátorov, ktorých pre animovaný film nadchol prvý profesionálny animátor Vlastimil Herold. Prvý film štátneho štúdia Pingvin (1964) nakrútil ďalší zo štvorice, Ivan Popovič, spolu s bratom Vladimírom.

Vlastimil Herold sa narodil v roku 1924 v Nižnom Hrabovci v českej rodine. Po vzniku Slovenského štátu však museli Slovensko opustiť. Po presídlení do Čiech študoval na vojenskom gymnáziu a neskôr na strojníckej priemyslovke. Počas vojny navštevoval aj večerné kurzy kreslenia u maliara Vojtěcha Tittelbacha, čo zásadne ovplyvnilo jeho budúcu kariéru.

Na Slovensko sa vrátil v 50. rokoch do Oddelenia triku a grafu. Spolu s manželkou, grafičkou Libušou Černou, prišiel ako „hotový animátor“ z populárneho českého animačného štúdia Bratři v triku. V rokoch 1955 – 1956 v Oddelení triku a grafu napísal a režíroval štyri reklamy, ktoré predstavujú prechod medzi „úžitkovou“ animáciou trikárov a svojbytným naratívnym filmom. Vedenie slovenského filmového podniku však animovaným filmom neprialo, keďže mohli vznikať len nad rámec trikárskej pracovnej agendy, teda vo voľnom čase trikárov. Herolda a Černú to vyčerpávalo a demotivovalo natoľko, že z trikového oddelenia odišli.

V roku 1958 sa Herold stal členom Zväzu slovenských výtvarných umelcov a začal sa naplno venovať grafike. Tvoril plagáty, etikety, ex libris, knižné obálky a ilustrácie, pričom sa inšpiroval klasickou grafickou technikou linorytu. V druhej polovici 60. rokov sa k animácii vrátil, tentoraz do už rozbehnutého slovenského Kresleného filmu, ktorý vyrástol z Oddelenia triku a grafu. Jeho manželka Libuše Černá sa sústredila na vlastnú grafickú prácu a domáce prípravy podkladov pre Heroldove filmy, čo mu umožnilo plne sa venovať filmovej tvorbe.

Herold čerpal zo skúseností grafika a inšpiroval sa aj slávnymi ilustrátormi a grafikmi. Už vo svojich reklamách napodobňoval výtvarný štýl Jeana Effela (Jablko poznania, 1955), po návrate k animácii sa jeho inšpirácie a animátorské pocty týkali Ľudovíta Fullu (Varila myšička kašičku, 1974, Fŕŕŕ, 1983) či omnoho staršieho Jonáša Bubenku (Orbis pictus, 1978) v plôškových filmoch. V kreslenej animácii zase ožili výtvarné návrhy Ondreja Zimku (Babka Ježibabka, 1980) alebo opäť v plôškovej technike ilustrácie Miroslava Cipára (Kúzelník a kvetinárka, 1986). Štýl Heroldových filmov je veľmi rôznorodý a do značnej miery ovplyvnený rôznymi animačnými technikami. V jeho portfóliu nachádzame expresívne farebné až detsky naivné kresby, tmavý a drsný monochromatický linoryt či jednoduchý technický alebo karikatúrny nákres v podobe kreslených a plôškových filmov, ale aj sympatické bábky s mäkkými textúrami a atmosférou obdobia pary skríženou so socialistickým dizajnom v trojrozmernej bábkovej animácii. To, čo tieto veľmi rôznorodé filmy spája, je Heroldov bazálny záujem o knižnú grafiku a ilustráciu. Jeho filmy sú pohyblivými knihami a zápiskami, vnútorným svetom ilustrácií, z ktorých ešte cítiť tlačiarenskú farbu.

Pre mňa je najzaujímavejší Heroldov film Sobotienka ide (1972). Čím viac sa naša spoločnosť mení a digitalizuje, tým viac ma tento film baví. Minimalistická geometrická animácia ukazuje rytmus trávenia soboty v časoch, keď mali počítače obrovské rozmery a pre bežných ľudí boli nedostupné. A hoci až dnes sú počítače predĺžením našich končatín a mozgov, už v Sobotienke sa ukazuje digitálna organizácia nášho času. Postavy sa hýbu v pravých uhloch ako v prvých videohrách, ich aktivity sa opakujú a variujú ako motívy v elektronickej hudobnej kompozícii a napriek tomu z filmu vyžaruje silná nostalgia za analógovou dobou. Pani perie a vešia bielizeň, muž dvíha poháre s pivom, manželský pár si vyšiel so psíkom k jazeru… Taká typická sobota. Avšak nejde o rutinu. Kde-tu sa nejaké elementy a situácie premiešajú a rozhádžu. Stabilita geometrického zobrazenia však pôsobí bezpečne.

FOTO: archív Slovenského centra dizajnu.

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Foto: Záber z filmu Alternatíva. Foto: archív SFÚ

Digitálne kino Apokalyptická Alternatíva je opäť aktuálna

V rubrike Z filmového archívu do digitálneho kina vám postupne predstavujeme kinematografické diela z Národného filmového archívu SFÚ, ktoré prešli procesom digitalizácie, sú dostupné vo formáte DCP (Digital Cinema Package), a teda ich možno premietať aj v digitálnych kinách. Krátky film Alternatíva režiséra Milana Mila, pôvodným povolaním kameramana, nie je len jednou z mála hraných filmových anekdot či skôr jedným z mála sugestívnych vizuálnych podobenstiev v dejinách slovenskej kinematografie – je to aj film, ktorý zostarol do čírej aktuálnosti. Dystopická filmová miniatúra Námet k filmu Alternatíva, ešte s pracovným názvom Bonbonièra, napísal Milan Milo na jeseň 1983, teda v čase, keď studená vojna nabrala ďalší dych a USA a ZSSR sa opäť predbiehali v zbrojení. Sovietsky zväz zvyšoval počet jadrových hlavíc, Reaganova administratíva zase oznámila vznik strategickej obrannej iniciatívy, ktorá mala sovietske rakety ničiť skôr, než by dopadli na západný svet. Nepochybne aj v nadväznosti na tieto skutočnosti nám Milan Milo na ploche necelých šiestich minút ponúkol (post)apokalyptickú grotesku založenú na myšlienke, že o vojne a mieri sa rozhoduje od stola, z ústrania protiatómového krytu, a navyše tieto rozhodnutia robia ľudia, ktorí podistým dávno prišli o rozum, zošaleli, stratili kontakt s realitou, alebo sú možno už úplne senilní, a tak s budúcnosťou ľudského sveta nakladajú, akoby išlo o hru, kde namiesto rakiet dopadajú na zem šípky a kde namiesto bômb vybuchujú balóniky...  Milov...
Foto: Režisér Martin Trabalík a producent Jan Bodnár s cenou za víťazný film sekcie Slovensko a Česko za ľudské práva Čo s Peťom? Foto: MFDF Jeden svet

ohlasy 26. MFDF Jeden svet

Koniec októbra už pravidelne patrí Medzinárodnému festivalu dokumentárnych filmov Jeden svet. Do kinosál bratislavského Kina Lumière tento rok opätovne naservíroval silné tituly. V poradí už 26. ročník sa tu konal od 21. do 26. októbra a do 2. novembra pokračoval s vybranými filmami online. Takto sprístupnil aj dva z víťazných titulov – filmy Čo s Peťom? a Deväťmesačná zmluva.  Gruzínsko-bulharsko-nemecký dokument Deväťmesačná zmluva (r. Ketevan Vašagašvili) zvíťazil v novej súťažnej sekcii Európsky glitch pomenovanej podľa anglického slova glitch (chyba v systéme). Dokument rozpráva príbeh matky, ktorá, aby zabezpečila dcéru, podstúpi náhradné materstvo. Český film Čo s Peťom? režiséra Martina Trabalíka zvíťazil v sekcii Slovensko a Česko za ľudské práva. Zachytáva príbeh neúplnej rodiny starajúcej sa o chlapca s poruchou autistického spektra. Prináša hlboko osobný, komplexný pohľad na každodennú starostlivosť o človeka s autizmom a nevyhýba sa ani náročným a nepríjemným momentom. V súlade s celkovým duchom festivalu sa aj tento dokument obracia k téme inakosti a vyzýva divákov, aby sa na svet pozerali s väčšou empatiou a porozumením. Okrem týchto dvoch súťažných sekcií a viacerých ďalších ponúkol 26. MFDF Jeden svet aj dve pásma, v ktorých svoju tvorbu predstavil Ateliér réžie dokumentárneho filmu FTF VŠMU. Publikum tak malo šancu vidieť aj oscarovú Spoveď Rebeky Bizubovej či krátky film Evy Sajanovej Ako počúvať fontány ocenený v San Sebastiane. ...
Záber z animovanej rozprávky Príbehy z čarovnej záhrady. Foto: bearwithmefilm.com

Nové v starom klobúku: Príbehy z čarovnej záhrady

Český spisovateľ, herec a legendárny člen brnianskej bohémy Arnošt Goldflam si dodnes pamätá otcovu škatuľu s haraburdami, vďaka ktorej začal písať aj knihu poviedok O nepotrebných veciach a ľuďoch. Inšpiroval ňou nielen predstavivosť detských čitateľov, ale aj prácu filmového tímu, ktorý sa rozhodol dostať jeho malý literárny skvost na plátno. Tak začala vznikať animovaná podoba jeho poviedok, ktoré napokon na plátne dostali názov Príbehy z čarovnej záhrady. Animovaný film režisérskej štvorice David Súkup, Patrik Pašš, Leon Vidmar a Jean Claude Rozec. Teraz prichádza aj do slovenských kín. Dedko Goldflam Arnošt Goldflam v živote veľmi často skúmal moment, aké to je, keď niekomu odíde niekto blízky. Počas vojny sa jeho rodina musela skrývať a otec s mamou sa len zázrakom vyhli koncentračnému táboru. Aj preto v jeho dielach nachádzame odraz silných rodinných vzťahov a časté návraty do detstva. Šarm a vtip autora využili tvorcovia Príbehov z čarovnej záhrady v scenári. Postavili ho na úlohe deduška troch vnúčat, ktorý hľadá v živote novú nádej. Arnošt Goldflam mu prepožičal aj svoju podobu a sám si ju v českej animovanej verzii nazvanej Pohádky po babičce aj nadaboval. https://youtu.be/0HmkJCGwe5g V košatom príbehu spoznávame troch malých súrodencov. Majú deduška, ktorý im postavil bunker na strome, babička zase počas prázdnin na želanie rozprávala vždy nové príbehy. Jedného dňa však babička navždy odišla a deti...
Zobraziť všetky články