Zita Furková vo filme Zločin slečny Bacilpýšky (1970). Foto: archív SFÚ / Milan Kordoš
Písmo: A- | A+

A čia je to smola? Čia? Vaša, vaša. Práve táto replika z kultovej Jakubiskovej Perinbaby (1985) sa pre mnohých z nás už navždy spája s hlasom Zity Furkovej. Herečka, ktorá v rozprávke prepožičala hlas Zubatej, oslávila 6.  marca osemdesiatpäť rokov. Vo svojej profesionálnej kariére vytvorila vyše sto divadelných, filmových a televíznych postáv. Venuje sa aj dabingu a sama vlastní dve dabingové štúdiá.

Zita Furková sa narodila v Hradišti pod Vrátnom. Doma z nej pôvodne chceli mať výtvarníčku, no ju už od útleho veku fascinovalo divadlo. Po absolvovaní štúdia herectva na Vysokej škole múzických umení v roku 1962 prvé dva roky pôsobila v činohernom súbore zvolenského Divadla Jozefa Gregora Tajovského. Následne účinkovala v Krajskom divadle v Trnave a v nitrianskom Divadle Andreja Bagara. V rokoch 1968 až 1971 bola členkou činoherného súboru Divadelného štúdia (Divadlo na korze) v Bratislave.

Hoci divadlo vyprodukovalo počas troch rokov „iba“ osem hier, stalo sa legendou, ktorú zastavil režim. Po rozpustení súboru až do roku 1990 pôsobila v bratislavskom Divadle Nová scéna. Návštevníkom divadla je v ostatných rokoch známa predovšetkým z Divadla Astorka Korzo ‘90, ktorého je spoluzakladateľkou. Vyskúšala si aj réžiu, a to divadelnú (vdomovskej Astorke Lorcov Dom Bernardy Alby) aj filmovú. Podľa jednej z poviedok z knihy Útek z rodnej obce od Ruda Slobodu v roku 2003 zrežírovala filmovú drámu Jesenná, zato silná láska, naktorej sa tiež podieľala producentsky a scenáristicky. Hoci verí, že Sloboda bol so spracovaním – tam niekde hore – spokojný, „vždy je na konečnom zostrihu čo vylepšovať“. Podľa Furkovej je veľkou nevýhodou filmu oproti divadlu skutočnosť, že pri filme ide o tzv. definitívu.

Zita Furková má za sebou množstvo filmových úloh. Jej debut na veľkom plátne prišiel vroku 1961 vo filme Most na tú stranu v réžii Vladislava Pavloviča. Medzi ďalšie významné diela v jej kariére patria snímky ako Dosť dobrí chlapi (r. Jozef Režucha, 1971), Sedím na konári a je mi dobre (r. Juraj Jakubisko, 1989), televízne Priateľstvá padajúceho lístia (r. Juraj Nvota, 1998) či seriál Život bez konca (r. Miloslav Luther, 1982).

Často vystupovala v rozprávkach a filmoch pre deti a mládež, napríklad v tituloch Cézar a detektívi (r. Dimitrij Plichta, 1967) či Zločin slečny Bacilpýšky (r. Jozef Režucha, 1970). Menšiu úlohu stvárnila v Kráľovi Drozdia brada (1984) Miloslava Luthera. Jej povestný výkrik „Vyhoďte ho!“ hneď v úvodnej scéne je nezabudnuteľný.

V obľúbenom a nekonečnom televíznom seriáli Ordinácia v ružovej záhrade (2007 – 2012) zahrala rolu psychiatričky, vďaka ktorej sa začala viac zaujímať o psychológiu. „Radi analyzujeme toho druhého a na sebareflexiu nám čas neostane. Mali by sme začať od seba. Každý z nás má nejakú tú diagnózu. Pokiaľ ide o herectvo, so psychológiou úzko súvisí, lebo jeho podstatou je preniknúť do psychológie postavy.

Zita Furková nikdy nevidela problém vo vyjadrení názoru na spoločensko-politické dianie. Považuje za veľký omyl, keď si niekto myslí, že herci a herečky sa k nemu nemajú vyjadrovať. Otvorene priznáva, že na svoj vzhľad si nikdy nepotrpela. Sama seba definovala ako „chlapčenský typ“. Vždy sa kamarátila viac s chlapcami než s dievčatami. (Manžel pani Furkovej, uznávaný výtvarník a grafický dizajnér Milan Veselý, ktorý zomrel v roku 2015, si na nej cenil predovšetkým jedinečnú vnútornú krásu.)

Vždy som sa riadila svojím svedomím. Človek musí poznať sám seba a to je niekedy veľmi namáhavé. A najmä musí byť za seba zodpovedný. Dôležité je mať pocit slobody ducha, ktorý je však zároveň veľmi zväzujúci, pretože sloboda je veľká zodpovednosť. Možno to vyznie ako fráza, ale to, čo sa nepáči mne, nerobím ani tomu druhému,“ povedala herečka výrazných charakterov pre denník Pravda. Aj vďaka týmto zdanlivo jednoduchým, no hlbokým myšlienkam môžeme byť za Zitu Furkovú vďační. Vďační za jej talent, za jej autenticitu a novátorstvo.

Zita Furková vo filme Zločin slečny Bacilpýšky (1970). Foto: archív SFÚ / Milan Kordoš

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Slnko v sieti 2024 - Jiří Mádl a jeho víťazný film Vlny. Foto: SFTA/Zdenko Hanous

Slnko v sieti apeluje na hodnoty, i keď Mikiho nominovalo

Bolo to jedno veľké „vlnybitie“, skonštatoval moderátor Bruno Ciberej, a mal pravdu. Národné filmové ceny Slnko v sieti za rok 2024 ovládli česko-slovenské Vlny. Film režiséra Jiřího Mádla v silnej obojstrannej koprodukcii si zaslúžene odniesol vzácne sošky v deviatich kategóriách vrátane najlepšieho filmu, réžie a scenára. Jedna z cien sa spojila s osobným vyznaním pre herca Mariána Bielika, legendárneho Fajola z určujúcej kultovky Slnko v sieti, ktorý vlani zomrel. Svoju sošku mu venovala jeho dcéra Katarína Štrbová Bieliková, keď stála na pódiu ako čerstvá držiteľka ocenenia za najlepšie kostýmy. V súvislosti s príbehom strhujúcej drámy Vlny o boji za slobodu v auguste 1968 vyjadrila vo svojich nástojčivých otázkach pálčivé problémy, ktoré v súčasnosti trápia našu krajinu. Práve filmy, ktoré na Slovensku vznikajú a sú nositeľom hodnotového posolstva o slobode, považuje  za inšpiráciu, ktorá nám v ťažkých časoch môže pomôcť. „Vlny sú o statočnosti ľudí, ktorí sa vzopreli voči mnohonásobne silnejšiemu nepriateľovi, a ktorí ostali konzistentní v postojoch, pretože sloboda bola pre nich najcennejšou hodnotou,“ povedala o odvahe ľudí z redakcie Československého rozhlasu počas vpádu vojsk Varšavskej zmluvy. Katarína Štrbová Bieliková, cena za najlepšie kostýmy vo filme Vlny. Foto: SFTA/Zdenko Hanout V hrobovom tichu Paradoxne, 16. apríla 2025 sa ceremoniál odovzdávania cien Slnko v sieti dial v sále Slovenského rozhlasu pod strechou verejnoprávnej STVR, ktorá sa od tohto podujatia alibisticky dištancovala. Napriek...
Herecká suita z filmu Jiřího Mádla Vlny. Foto: Wandal production

Slnko v sieti: 9 cien pre Vlny, 5 pre Emu a smrtihlava

Najlepším celovečerným hraným filmom roka 2024 sa na udeľovaní národných filmových cien Slnko v sieti stala česko-slovenská koprodukčná snímka Vlny (producenti Monika Kristl, Vlasta Kristl a Wanda Adamík Hrycová). Jej režisér Jiří Mádl si odniesol aj Slnko v sieti v kategórii réžia. Vlny celkovo získali 9 cien. Spolu mali 14 nominácií. O dve nominácie menej mala slovensko-česko-maďarská koprodukčná dráma Ivety Grófovej Ema a smrtihlav. Nakoniec získala 5 cien. Dve ceny si odniesol česko-slovensko-francúzsky animovaný film Keď život chutí (réžia Kristina Dufková, producenti Matej Chlupáček, Agata Novinski, Marc Faye), ktorý zvíťazil v kategórii animovaných filmov a získal tiež Slnko v sieti za hudbu (Michal Novinski). Najlepším dokumentom uplynulého roka bola podľa hlasovania členov Slovenskej filmovej a televíznej akadémie snímka Prezidentka (réžia Marek Šulík, producentka Barbara Janišová Feglová). Chýbajúca maskérka Okrem trojice hereckých ocenení pre Alexandru Borbély, Évu Bandor a Milana Ondríka si Ema a smrtihlav odniesla Slnko v sieti za scénografiu (Tomáš Svoboda, Miriam Struhárová) a najlepšie umelecké masky (Andrea Štrbová, Ivo Strangmüller, Tomáš Richter, Viktor Nagy). Po vyhlásení kategórie sa producentka Zuzana Mistríková ospravedlnila umeleckej maskérke Alici Dvorskej, že ju pri nahlásení nominovaných maskérov zaviedla uviesť do formulára, ktorý vypĺňala. Poprosila akadémiu, aby jej cenu udelili dodatočne, keďže sa na ocenenej kategórii podieľala rovnako ako ostatní štyria ocenení. Vlny bodovali aj v kategóriách scenár...
Miloslav Luther. Foto: Miro Nôta

rozhovor Miloslav Luther

„Televízia bola perfídnym nástrojom kultúrnej politiky totalitného štátu. Dnešná, zatiaľ ešte formálne verejnoprávna, ako sa zdá, k tomu zase smeruje,“ hovorí v rozhovore čerstvý držiteľ Slnka v sieti za výnimočný prínos slovenskej audiovizuálnej kultúre. Z troch bratov bol v detstve asi ten najvzdorovitejší, ale duševnej potravy v kinách a knižniciach našiel vždy dosť. Koncom uvoľnených šesťdesiatych rokov sa mu začal plniť sen stať sa režisérom, medzitým ho však naplno dobehla realita normalizácie. A čo je horšie, táto pachuť sa mu dnes vracia. Režisér Miloslav Luther si vysoko cení jednotlivcov, ktorí sa napriek všetkému vytrvalo usilujú pripomínať morálne princípy spoločnosti a udržiavať európske humanistické tradície. Čo hovoríte na to, že odovzdávanie ocenení Slnko v sieti sa tento rok napokon v STVR vôbec nevysiela?  Dá sa povedať, že televízia si strieľa do vlastnej nohy. Nielenže oberie svojho kultivovaného diváka o autentický zážitok, ale – hoci je tradične koproducentom väčšiny slovenských filmov – ani nevyužije natoľko sledovaný vysielací čas na propagáciu domácej tvorby. Nechcem si domýšľať, čo sa tým hlavne sleduje, ale podľa mňa toto rozhodnutie neprospeje nikomu a ničomu. S akými pocitmi prijímate ocenenie? Rekapitulujete minulosť? Je to pre mňa motivujúce. Hoci som pri uvedení svojho posledného filmu Spiaci účet vyhlásil, že je naozaj posledným a končím ním svoju profesijnú dráhu, teraz som v dileme. Keď som doteraz...
Zobraziť všetky články