Dozorkyňa je čítankou psychologického trileru. Napriek tomu, že má svoje ošúchané stránky, odpísané z iných filmov z väzenského prostredia, stále je to poctivá psychologická dráma, ktorá mrazí nielen svojím severským prostredím. Dej sleduje prísnu, no sympatickú dozorkyňu Evu v stredných rokoch, ktorá pracuje v mužskej väznici. Pôsobí na oddelení pre mladých mužov odsúdených za ľahké zločiny, kde vďaka vzájomnému rešpektu medzi väzňami a dozorkyňou vládne príjemná, takmer táborová atmosféra. Tvorcovia filmu výrazne pracovali aj s dekoráciami a výpravou, aby si pomohli v minimalistickom rozprávaní. Postavami vo veľmi presnej, ale stručnej expozícii sú tak aj široké a presvetlené chodby v symetrickej kompozícii, ktorá evokuje pravidelnosť a poriadok nastolené Evou na oddelení. Eva každého z väzňov pozná po mene, venuje sa im nad rámec svojich povinností a vedie krúžok meditácie, vďaka čomu si ju hneď obľúbime. Takéto uvoľnené pomery však zároveň vyvolávajú napätie, pretože čakáme, kedy krehkosť vzťahov, nutne obmotaných mocenskou dynamikou, pukne. Obzvlášť, ak vzťah tvorí žena (príznačne pomenovaná Eva), ktorej je spoločensky pripisovaná menšia moc, ale v tomto prípade jej povolanie prináša dominanciu voči mužom, ktorých pozícia je vo väzení v porovnaní so stereotypmi mimo tejto inštitúcie podradená. Prostredie väzenia prináša aj napätie podporené strachom z minulosti odsúdených chlapcov a mužov, ktorú režisér naschvál nešpecifikuje, aby nám predstavivosť pracovala na plné obrátky, vždy...
Eva, idealistická, u väzňov celkom obľúbená dozorkyňa, ktorá učí delikventov meditáciu a matematiku, musí vyriešiť najväčšiu dilemu svojho života, keď je mladý muž z jej minulosti prevezený do väznice, v ktorej pracuje. Bez toho, aby prezradila svoje tajomstvo, požiada o preloženie na oddelenie so sprísnenou ostrahou. Práve tam je totiž umiestnený násilnícky a nepredvídateľný Mikkel, ktorý si odpykáva 25 rokov za brutálnu vraždu spoluväzňa.
Tu sa začína znepokojujúci psychologický triler, v ktorom Evin zmysel pre spravodlivosť ohrozuje jej pracovnú morálku aj budúcnosť.
Gustav Möller, režisér úspešného Tiesňového volania, používa v Dozorkyni archetypy a dokonca i klišé filmov z väzenského prostredia a súčasne sa zahráva s očakávaniami divákov.
Žáner: dráma/triler
Dĺžka: 100 min.
Jazyková verzia: dánsky a anglicky s českými titulkami
Odporúčaná prístupnosť: nevhodné pre vekovú skupinu maloletých do 15 rokov
Obsahové deskriptory: násilie, vulgarizmy, nahota
Distribútor: Asociácia slovenských filmových klubov
Premiéra: 28. 11. 2024