Fotografia z filmu Redakcia
Písmo: A- | A+

Réžia: Roman Bondarčuk
Scenár: Alla Ťuťunnyk, Roman Bondarčuk, Daria Averčenko
Kamera: Anton Bajbakov
Hudba: Anton Bajbakov
Hrajú: Dmytro Bagnenko, Žanna Ozirna, Rymma Ziubina, Andrij Kiriľčuk, Olexandr Šmaľ, Vasiľ Kucharskyj, Maxim Kuročkin, Olexandr Gannočenko

Príbeh biológa Juru sa odohráva na juhu Ukrajiny v atmosfére približujúcej sa vojny. V lese, kde sa venuje výskumu svišťov, je svedkom požiaru, ktorý zakladá skupina mužov. S fotografiami dokazujúcimi, že ide o zločin, sa snaží presvedčiť šéfredaktora novín Pravda stepi, aby jeho investigatívny článok uverejnil. Je však pred voľbami primátora a zdá sa, že horiaci les na obzore nikoho nezaujíma. Politická strana Bez hraníc sa činí, s veľkými rečami a slávou organizuje otvorenie plynovodu, aj keď bez potrubia. V dedine pritom už plyn dávno majú. Nechceli čakať a položili si potrubie sami. Jura ako redakčný fotograf všetko zaznamenáva. Šéfredaktor nie je spokojný, lebo politici si uňho zaplatili reklamu a aktívneho investigatívca nepotrebuje. „Kedy na Ukrajine prestane chaos a kedy sa skončí vojna?“, pýta sa včelára na kraji slnečnicového poľa. V tejto smutnej tragikomédii s prvkami čierneho humoru sa hrá o veľa.

Žáner: dráma
Dĺžka: 127 min.
Jazyková verzia: ukrajinsky a anglicky so slovenskými titulkami
Odporúčaná prístupnosť: nevhodné pre vekovú skupinu maloletých do 18 rokov
Obsahové deskriptory: strach
Distribútor: Asociácia slovenských filmových klubov
Premiéra: 7. 11. 2024

Foto: Asociácia slovenských filmových klubov

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Štefan Kvietik a Emília Vášáryová vo filme Medená veža. Foto: Archív SFÚ / Václav Polák

nový pohľad Medená veža

Dá sa o filme populárnom už viac ako päťdesiat rokov povedať ešte niečo nové? Podstatné je, že stále rezonuje a nezapadol do zabudnutia ako mnohé iné diela jeho éry. Rubrika Nový pohľad prináša texty poslucháčiek a poslucháčov Katedry filmových štúdií FTF VŠMU. Oslovili sme ich, aby sa pozreli na slovenskú filmovú klasiku podľa svojho výberu. Pokračujeme Medenou vežou (réžia: Martin Hollý, 1970). Monument odolný zubu času Horský film Martina Hollého ml. Medená veža (1970) je priam notoricky známym čriepkom slovenskej kinematografie sedemdesiatych rokov minulého storočia. Hollý, debutujúci snímkou z „veľkej trojky roku 1962“ Havrania cesta, už vtedy ukázal, že v jeho záujme nie je držať sa schém skupinového hrdinstva ani vytvárať nevýrazné, plocho napísané postavy. Zaujali ho autentické ľudské charaktery – komplexné bytosti vymykajúce sa tradičným budovateľským ideálom. Občas pijú alkohol, bijú sa, nelegálne prekračujú štátne hranice, kradnú... A napriek tomu ich v žiadnom prípade nemožno nazvať antagonistami. Hollého pohľad na príbehy postáv je empatický a ľudský. Prečítajte si archívny rozhovor so Štefanom Kvietikom Bez agitácie Vznik režisérových snímok zo začiatku sedemdesiatych rokov, teda „tatranské filmy“ Medená veža a Orlie pierko (1971), motivovala dobová potreba preorientovať slovenskú tvorbu z inovatívnych pokusov novej vlny späť k jednoduchšie uchopiteľnej narácii a zábave. Divák sa chce zabávať. Hollý tento dopyt naplnil – avšak svojsky....
Záber z filmu Tá druhá. Foto: Film Expanded

V tieni súrodenca

Máme ich na očiach, ale často ich nevidíme. Sklenené deti vyzerajú ako obyčajné deti, doma však žijú v tieni súrodenca, ktorý si vyžaduje väčšiu pozornosť rodiny. Observačný dokumentárny film Tá druhá režisérky Marie-Magdaleny Kochovej približuje prehliadanú tému zdravých súrodencov v rodinách s deťmi so špeciálnymi potrebami. Johana má osemnásť rokov a po maturite sa chystá odísť z rodného malomesta na vysokú školu. Posledný ročník na strednej škole je pre ňu náročnejší než pre jej spolužiakov – vo svojej rodine má totiž nezastupiteľnú úlohu. Denne pomáha so starostlivosťou o mladšiu sestru s postihnutím. Cez všetku lásku sa musí vymaniť z očakávaní blízkeho okolia, nájsť si vlastný priestor a opustiť sestrin tieň. „O deťoch žijúcich s postihnutím a ich rodičoch sme počuli mnoho príbehov. Rodičia však nie sú jediní, ktorí sú silne ovplyvnení špeciálnymi potrebami svojich detí. Často to sú ešte ich súrodenci, bratia a sestry, ktorí sú okolnosťami nútení predčasne dospieť, aby pomáhali s náročnou rodinnou situáciou. Preto som si ako svoju protagonistku vybrala Johanu a rozhodla sa natočiť film, ktorý sprostredkuje perspektívu týchto súrodencov, sklenených detí, tých druhých,“vysvetlila režisérka. „Jej príbeh je tiež mojím príbehom, rovnako ako príbehom milióna ďalších ľudí po celom svete žijúcich v podobnej situácii. Aj ja som sestrou dievčatka s postihnutím. Vyrastala som po jej...
Zobraziť všetky články