Fotografia z filmu Redakcia
Písmo: A- | A+

Réžia: Roman Bondarčuk
Scenár: Alla Ťuťunnyk, Roman Bondarčuk, Daria Averčenko
Kamera: Anton Bajbakov
Hudba: Anton Bajbakov
Hrajú: Dmytro Bagnenko, Žanna Ozirna, Rymma Ziubina, Andrij Kiriľčuk, Olexandr Šmaľ, Vasiľ Kucharskyj, Maxim Kuročkin, Olexandr Gannočenko

Príbeh biológa Juru sa odohráva na juhu Ukrajiny v atmosfére približujúcej sa vojny. V lese, kde sa venuje výskumu svišťov, je svedkom požiaru, ktorý zakladá skupina mužov. S fotografiami dokazujúcimi, že ide o zločin, sa snaží presvedčiť šéfredaktora novín Pravda stepi, aby jeho investigatívny článok uverejnil. Je však pred voľbami primátora a zdá sa, že horiaci les na obzore nikoho nezaujíma. Politická strana Bez hraníc sa činí, s veľkými rečami a slávou organizuje otvorenie plynovodu, aj keď bez potrubia. V dedine pritom už plyn dávno majú. Nechceli čakať a položili si potrubie sami. Jura ako redakčný fotograf všetko zaznamenáva. Šéfredaktor nie je spokojný, lebo politici si uňho zaplatili reklamu a aktívneho investigatívca nepotrebuje. „Kedy na Ukrajine prestane chaos a kedy sa skončí vojna?“, pýta sa včelára na kraji slnečnicového poľa. V tejto smutnej tragikomédii s prvkami čierneho humoru sa hrá o veľa.

Žáner: dráma
Dĺžka: 127 min.
Jazyková verzia: ukrajinsky a anglicky so slovenskými titulkami
Odporúčaná prístupnosť: nevhodné pre vekovú skupinu maloletých do 18 rokov
Obsahové deskriptory: strach
Distribútor: Asociácia slovenských filmových klubov
Premiéra: 7. 11. 2024

Foto: Asociácia slovenských filmových klubov

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Peter Vonš (studniar) a Milka Zimková (Johana) vo filme Pásla kone na betóne. Foto: Archív SFÚ / Milan Kordoš

nový pohľad Pásla kone na betóne

Film Pásla kone na betóne (r. Štefan Uher, 1982) sa nesie v tragikomickom tóne,. Výrazne uplatňuje ženský pohľad, čím sa odlišuje od väčšiny Uhrovej predchádzajúcej tvorby. Rubrika Nový pohľad prináša texty poslucháčiek a poslucháčov Katedry filmových štúdií FTF VŠMU. Oslovili sme ich, aby sa pozreli na slovenskú filmovú klasiku podľa svojho výberu. Pokračujeme filmom Pásla kone na betóne (1986). Štefan Uher prešiel vo svojej režijnej tvorbe viacerými fázami – od civilnej poetiky mestských sídlisk 60. rokov cez surrealisticky ladeného Tatarku, tematizovanie vojny očami detského hrdinu až po obdobie, ktoré Dejiny slovenskej kinematografie označujú za postcivilizmus. Na prahu novej vlny a následného „odmäku“ šesťdesiatych rokov by sme jeho poetiku len ťažko prirovnali k neskoršiemu obdobiu osemdesiatych rokov. Vtedy vznikli filmy ako Kosenie Jastrabej lúky (1981) či, predovšetkým, Pásla kone na betóne (1982). Príbehy ľudí z mäsa a kostí V dielach ako Slnko v sieti (1962) Uher zachytáva obyčajné situácie a postavy. Jeho hrdinovia sú mladí ľudia žijúci vo všednosti mestských panelákov, ktorí riešia vnútorné neistoty i medziľudské vzťahy. Typické sú nenútené, fragmentárne dialógy, autentické exteriéry, dokumentárne pozorovanie ničnerobenia. Mestské prostredie sa stáva priestorom, kde sa konfrontuje vnútorný svet jednotlivca s anonymitou okolitého sveta. Uher pritom čerpá z tradície poetického realizmu, no zároveň...
Zobraziť všetky články