David Lynch je pre neho výnimočný tým, že priniesol do mainstreamu príbehy, ktoré nemajú jednu jedinú interpretáciu. A dostal surrealizmus do hlavného prúdu. Myslím, že najiluzívnejší film, aký som kedy videl a zásadne ma ovplyvnil, je Felliniho Osem a pol (1963). Ukázal mi, že film nie je imitovanie skutočnosti a napodobňovanie príbehov, ktoré sa stali v skutočnom svete, ale kreslenie obrazov svetlom a časom. A rovnako mi ukázal, že obrazy postavené na alogike snového automatizmu vedia reflektovať elementárne pravdy o našom svete oveľa vzrušujúcejšie a intenzívnejšie, aj keď nepriamo a nepríbehovo. Felliniho filmy pre mňa osobne zároveň patria ešte do starého sveta „slapstickovej“ filmovej reči. Vtedy sa príbehy rozprávali s nadhľadom ako zábavné historky postavené na nadsádzke a hre ako tvorivom princípe. V dnešných hyperrealistických časoch a popri viere vo film ako ilúziu skutočnosti je to už niečo dávno minulé. Pri filmoch Akiho Kaurismäkiho som sa najviac zamyslel nad tým, že film je živý organizmus. Existuje naprieč autormi a časom. Jeho autorský rukopis postavený na pastiši, vedomom citovaní autorov a žánrov, ktoré ho formovali, od Roberta Bressona cez Douglasa Sirka až po Jeana-Pierra Melvillea, od filmu noir cez melodrámu až po frašku, mi ukázal, že film je skôr ontologická otázka bytia tvorivého človeka vo vzťahu k filmu ako racionálna úvaha....
Trinásťročný Marek nakrúca videá so sociálnou tematikou, čo ho v očiach spolužiakov degraduje do pozície outsidera. Doma sa prestáva cítiť dobre a nová známosť jeho matky narúša ich idylický vzťah. V najcitlivejšom období života mu do cesty vstúpi o rok mladšia Tereza. Hoci sú každý z iného konca sociálneho spektra, nájdu v sebe zaľúbenie. Dobrodružstvo prvej lásky sa môže začať. Hry tínedžerov sa však čoskoro vymknú spod kontroly a predstieraný únos dievčaťa vyvrcholí útekom z domova. Po sérii malých dobrodružstiev sa čoskoro stratia v labyrinte nekonečných možností slobody. Zúfalstvo naberá príchuť osamelosti a strachu z neznámeho a citové vzplanutie sa začne utápať v strate ilúzií. Marek sa chce vrátiť domov, Tereza nie. Cesta sa ešte neskončila.
Na 39. Filmovom festivale Varšava získal film v medzinárodnej súťaži Zvláštnu cenu poroty.
Žáner: dráma/road movie
Dĺžka: 109 min.
Jazyková verzia: česky
Odporúčaná prístupnosť: nevhodné pre vekovú skupinu maloletých do 12 rokov
Distribútor: CinemArt SK
Premiéra: 19. 9. 2024