recenzia Kavej

Východ nie je kultúrny atribút, ale geografická lokalizácia

Juraj Malíček

Písmo: A- | A+

Kavej je divácky mimoriadne úspešná slovenská komédia, vďaka Bohu za to, ľudia na ňu chodia v hojnom počte a páči sa im aspoň tak ako internetový seriál, ktorým je inšpirovaná a ktorý rozvíja na platforme celovečerného filmu. Stačí to? Samozrejme!

Ibaže by nestačilo a svojím spôsobom nestačí, lebo Kavej je pri všetkej svojej diváckej úspešnosti film, ktorý vzbudzuje rozpaky, zvlášť ak divák nič neočakáva, naozaj nič okrem priamočiarej žánrovej filmovej zábavy. Kavej totiž – a je to tak celkom v poriadku – má ambície. Chce od diváka nielen aby sa smial či príjemne usmieval (lebo sekvencií „do rehotu“ v ňom zas až tak veľa nie je), ale aj aby sa zamyslel, a to dokonca na tým, čo je v živote naozaj dôležité. Systém hodnôt, ich skutočnosť! Či rodinné šťastie alebo kariéra, či žiť skromnejšie doma alebo menej skromne kdesi inde, pokojne až hen v ďalekej Bratislave, najväčšom východniarskom meste na Slovenku. To však nie sú jediné zásadné výzvy, ktorým musí kamarátka Klára, jedna z hlavných hrdiniek filmu, čeliť. Dochádza totiž aj ku konfrontácii s kamarátkou Veronikou (druhá hlavná hrdinka), ktorá rieši vlastnú existenciálno-partnerskú krízu. S kým áno a s kým nie, koho ľúbiť, koho nie. Stretli sa vo vlaku, Klára a Veronika, na začiatku filmu, ale až po expozícii, v ktorej sa dozvieme, prečo Klára na východ cestuje. Prečo cestuje Veronika, sa dozvieme pri káve v jedálnom vozni a príbeh sa môže začať.

A aj sa začne, samozrejme, v súlade s predpokladom, že divák už z rovnomenného internetového seriálu Kláru a Veroniku pozná a vytvoril si k nim akýsi vzťah. V zásade pozitívny, bez ironizujúceho rozmeru ako v prípade inej dámskej dvojky, ktorá sa dočkala vlastného filmu. A keď už sme pri Cukya Luky, hneď skonštatujme, že ten ich, sedem rokov starý film je, paradoxne, pravdivejší. Je len bláznivou komédiou, bez nadstavby, zato s humorom, často trápnym, ale viac-menej funkčným. V Kavej je toto problém, divák totiž nemusí bezpečne odčítať, kedy sa má smiať a kedy dramaticky zvážnieť. Rámec príbehu tvoria tri svadby a pohreb a predovšetkým v rámci jeho dejovej linky nie je jasné, kedy tvorcovia prechádzajú od čierneho humoru k humoru vyslovene morbídnemu, čo by som bol maximálne ocenil, ak by som bol vedel, že sa smejem na celé kino v súlade s autorským zámerom a nie proti nemu – pochybnosti vzbudzovala aj skutočnosť, že sa smejem sám. V poriadku, Kavej sa mi nepáčil až tak veľmi, že som mal pocit, že ma tvorcovia chcú uraziť, vkusu nerozkážem, a vôbec by som sa ho nerozpakoval celkom odpísať, ak by som počas druhých dvoch tretín filmu permanentne nepremýšľal nad tým, prečo som zostal vonku, prečo svojím príbehom nevtiahol a nepohltil.

Iste, nie som východniar, nehovorím tým úžasným dialektom, ale vždy som mal pocit, že mu úplne rozumiem. A nielen reči, ale i výpovedi a v Kavej akoby bola iba tá reč, nie výpoveď. Milé, náramne, sú cameá osobností spojených s východom, svojej životnej úlohy sa tu napríklad dočkal Ján Pisančin v úlohe kňaza, o ktorom som presvedčený, že ak by bol reálnym človekom a nie filmovou postavou, zo srdca by neznášal „ľudový“ humor Andera z Košíc, podobne výrazne fungoval aj Martin Višňovský z Chiki liki tu-a v úlohe svadobného fotografa a svoje odohrali aj lokality, za všetky spomeňme prešovskú Christianiu.

Toto všetko rezonovalo a vzbudzovalo potešenie, ktoré však kazil nefunkčný príbeh dookola omieľajúci a variujúci jeden a ten istý stereotyp. Východniari sú iní, špecifickí a v tejto špecifickosti výnimočnejší a určite si zaslúžia svoju výnimočnosť osláviť, aj keď vo filme sa ich inakosť javí iba ako naivita, prízemnosť, až ťapákovská tuposť. Lenže východniari nie sú takto iní, respektíve, tento názor tvorcov nezdieľam, a preto ma to adorovanie falošnej výnimočnosti vyrušovalo, zvlášť ak ho mali bližšie špecifikovať sekundárne rozvíjané vzťahové motívy kontaminované banalitou až za hranicu únosnosti. Akoby sa východ začínal už kdesi pri Vajnoroch a Kysak bol tým vzdialeným bájnym Orientom, miestom, ktoré nás fascinuje, ale principiálne mu nemôžeme porozumieť.

Lenže nič také vo filme nie je, azda okrem toho dialektu a vlastne aj tomu rozumieme celkom dobre, takže zostáva len pocit márnosti, ospravedlniteľný iba diváckym úspechom filmu. A ten sa dostavil, takže žiadny problém, azda by mohla byť aj dvojka, akurát by som sa prihováral za to, aby bola podstatne kratšia (111 minút na komédiu, hoci aj s presahom, ak by tam bol, je skutočne priveľa) a aby sa v nej zbytočne nemútila voda snahou o sofistikovanejšiu formu výpovede. Banalitu formou nezamaskuješ.   

 

Kavej
Slovensko 2023
RÉŽIA Lukáš Zednikovič ● SCENÁR Michaela Zakuťanská ● KAMERA Tomáš Zednikovič ● HRAJÚ Jana Kovalčiková, Anna Jakab Rakovská, Pavol Šimun, Tomáš Turek, Lenka Barilíková Spišáková, Branislav Matuščin, Peter Stašák a iní
MINUTÁŽ 111 min.
DISTRIBUČNÁ PREMIÉRA 18. 7. 2024

 

Hodnotenie: 40%

FOTO: Continental film

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Škola bez stien. Foto: ASFK

recenzia Škola bez stien

Vo svete presýtenom informáciami je nebezpečná nielen vojna fyzická, ale aj tá názorová. Taliansky režisér Stefano Di Pietro využíva v stredometrážnom dokumentárnom debute Škola bez stien zábery reálií vojny na Ukrajine, trpezlivo počúva stanoviská či teórie a odhaľuje fragmenty toho, čo obyčajní ľudia začiatkom bojov stratili. Hoci je téma dokumentu naliehavá a pre dnešnú spoločnosť dôležitá, filmu škodí neinvenčné a nekreatívne spracovanie. Päťdesiatdva minútový dokument sa zameriava na oblasť vzdelania na Ukrajine – ako sa pre politickú situáciu zastavilo, ako sa drobnými krokmi a pomocou dobrých ľudí opäť darí obnoviť jeho kvalitu a zároveň ako propaganda ovplyvňuje názorovú mienku detí v Rusku už od útleho veku. Vidíme pozmenené informácie alebo dokonca zavádzajúce názvy historických udalostí. Nad tým všetkým nám ostáva jedine zalomiť rukami. Škola bez stien prechádza do histórie k ruskému cárovi Alexandrovi II. Podľa dokumentu sa už pri ňom spomína potláčanie ukrajinskej kultúry. Jedna z respondentiek sa zamyslí nad súčasnosťou „Prezident Putin rád hovorí, že do krajiny (pozn. ruskej) priniesol stabilitu – ale táto ,stabilita‘ je za cenu slobody.“ Film ako celok však v dôsledku zastaranej filmovej reči pôsobí neobrúsene, ba ako dokončený „na kolene“. Emočná téma má potenciál prilákať divákov, no príliš klasické spracovanie môže sklamať. Reč „hovoriacich hláv“ posadených pred kameru je sterilná a spomínaná...
Mário Gešvantner, moderátor Pena dní_FM. Foto: Archív M. G.

Obľúbené filmy Mária Gešvantnera

Keď prvýkrát videl Sladký čas Kalimagdory (1968), Jonášov životný cyklus v skratke ho úplne dostal.  Práve mám také obdobie, že sa snažím byť čo najviac niekde vonku, ideálne na horách, a ovplyvňuje to aj môj knižný výber. Veľmi ma bavia knihy o horách a z hôr, či už beletristické, napríklad romány a novely Taliana Paola Cognettiho, alebo aj populárno-náučné. Naposledy ma zasiahol Islanďan Andri Snær Magnason a jeho zbierka esejí O čase a vode. A tak som sa aj pri premýšľaní nad mojím najobľúbenejším slovenským filmom nejako dostal k dvom, ktoré majú čosi s prírodou.  Keď som prvýkrát videl Sladký čas Kalimagdory Leopolda Laholu, úplne ma to dostalo. Jonáš Rebenda prežije za jediný rok celý životný cyklus – na jar je malým chlapcom, v lete neskrotným mladým mužom v ruji, na jeseň začína slabnúť a zimu prespí v horách v náručí záhadnej Kalimagdory. Výnimočný výkon podal nemecký herec Rüdiger Bahr, je tu skvelá hudba, príťažlivá vizuálna stránka aj vtedy módne psychedelické motívy. Každé ročné obdobie je výborne spracované – hravé detstvo, mladosť nabitá erotikou, jeseň ako bilancovanie života a zima ako odchod.  Sladký čas Kalimagdory. Foto: Archív SFÚ V druhom filme, ktorý mám rád, vytvárajú hory, konkrétne Vysoké Tatry, symbolické kulisy. Medená veža (1970) je ozajstná dráma – Martin Hollý natočil skvelý „biják“ so všetkým, čo k tomu...
Eva Križková, riaditeľka festivalu Jeden svet. Foto: Archív E. K.

Zásadné filmy Evy Križkovej

Dokument Žiadna iná krajina (2024) zásadne určil moje ďalšie uvažovanie o filme ako médiu. Keďže moja imaginácia vznikala a rozvíjala sa medzi detskou knihou Jiřího Trnku Zahrada a skúmaním mlokov v našej záhrade na Vtáčniku, zo slovenských filmov sú pre mňa zásadné práve tie „záhradné“ – Šulíkova Záhrada (1995) a Havettova Slávnosť v botanickej záhrade (1969). Oba ma nadchli svojou vlastnou interpretáciou magického realizmu. Hoci určite čerpajú z bohatých inšpiračných prameňov svetovej modernej a ranej postmodernej kinematografie (Paradžanov, Fellini, Buñuel), spôsob, akým spracovávajú regionálne špecifiká a kultúrne kódy, tvorí pre mňa akési jadro skutočne slovenskej autorskej kinematografie. S prvým spomenutým som absolvovala prijímacie pohovory na FTF VŠMU, zatiaľ čo druhý bol pre mňa čiastočne inšpiráciou pri tvorbe dokumentárneho filmu Vtáčnik (2024). Zo svetovej kinematografie si vyberám pomerne nový dokument, pretože dokumentárny filmový svet je pre mňa dlhodobo domovom. Minulý rok sme mali tú česť uviesť na festivale Jeden svet film palestínsko-izraelského kolektívu štyroch mladých aktivistov Žiadna iná krajina (2024), ktorý o niekoľko mesiacov získal Oscara od americkej akadémie. Formálne je tento film originálny v tom, ako využíva médium filmu a videa ako prostriedok kritického pohľadu na svet. Prepája videozáznamy rodičov režiséra Basela Adru z čias, keď bol ešte dieťaťom, s materiálom, ktorý...
Zobraziť všetky články