Záber z filmu Akvabely z Prandorfa (r. Palo Korec) / Zdroj: Filmtopia

recenzia Akvabely z Prandorfa

O akvabelách z Prandorfa – dva prelínajúce sa naratívy

Žofia Ščuroková

Písmo: A- | A+

Nový dokumentárny film Pala Korca Akvabely z Prandorfa skúma každodenný život a priateľstvo piatich žien z obce Devičany neďaleko Banskej Štiavnice, ktoré našli spoločnú záľubu v otužovaní. Prináša tému potreby existencie rozličných komunít, do ktorých by sa človek mohol začleniť, pričom sa mu darí poukazovať na univerzálnu vnútornú túžbu venovať sa niečomu výlučne pre vlastné potešenie, aktivite bez „servisného“ charakteru, akou je – najmä v prípade žien – neustála služba rodine a okoliu.

Hoci je prezentácia dokumentu v rámci distribúcie založená na zdôrazňovaní symboliky zotrvania v studenej vode ako aktu vzdoru (zobrali sekeru a na tajchu Veľká Vodárenská vysekali dieru do ľadu a začali sa otužovať. A to bol začiatok ich vzbury… Obec ich podozrievavo sleduje a myslí si svoje. Ale smiech im dáva odvahu prelomiť bariéry rodových stereotypov), filmový materiál samotný rozpráva o čosi iný príbeh. Vo vzťahu k svojim protagonistkám je v otázke boja proti rodovým stereotypom rozpačitý.

Snímka neprezentuje päticu ako vzbúrenkyne proti rodovým rolám, ale skôr ako ženy v strednom veku, ktoré jednoducho necítia potrebu aktívne sa voči nim vymedzovať, ani sa k tejto problematike z vlastnej iniciatívy pred kamerou vyjadrovať. Vpletenie rodového hľadiska do rámca rozprávania a jeho povrchné načrtnutie sa tak javí väčšmi ako taktický ťah tvorcov s cieľom zatraktívniť látku. Ak by sme sa pokúsili vymenovať, v čom má dané prelamovanie bariér rodových stereotypov spočívať, mohli by sme uviesť napríklad kandidovanie za starostku, bezstarostný výlet autom po Európe so ženou za volantom či prácu v sklade so stavebným materiálom. Ale to v súčasnosti už (hádam) nie je možné považovať za emancipačný počin, lež štandardné fungovanie a podieľanie sa ženskej časti populácie na chode spoločnosti.

Záber z filmu Akvabely z Prandorfa / Zdroj: Filmtopia

Snahu naozaj pochopiť osoby, ktoré dokument sleduje, nahrádza prezentácia vlastného pohľadu na ne. Tvorbu napätia tam, kde sa prirodzene nevyskytuje, podporuje množstvo (odhadom) inscenovaných, strnulo pôsobiacich a hádam i samoúčelných situácií. Exemplárnym príkladom tohto typu fabulácie je navodenie zdania podozrievavosti susedstva voči ženám vykonávajúcim zdraviu prospešnú aktivitu. Tento postoj potvrdzuje iba jediná montáž záberov, kde ich susedstvo „akože špehuje“ spoza záclon, keď kráčajú po ulici. Zvyšok filmu však, paradoxne, dokladuje diametrálne odlišnú pozíciu kamarátok – aktívne participujú na spoločenskom živote obce, sú súčasťou jej komunity a ich interakcia s obyvateľstvom nenaznačuje akékoľvek znaky vyčlenenia.

Rovnaká strata balansu postihuje film aj po formálnej stránke. Repetitívnosť vizuálnych a hudobných motívov (schválne, skúste spočítať, koľkokrát zaznie v diegetickej či nediegetickej podobe útržok piesne Sama od Jany Kirschner) v spojení s nelineárnym rozprávaním nepodporuje významovú viacvrstevnosť obrazov a zakomponovanie záberov z vtáčej perspektívy miestami približuje dokument turistickému sprievodcovi regiónom Banskej Štiavnice.

To všetko je v protiklade s poetizujúcim nádychom z úvodu snímky v podobe citátu J. L. Borgesa o tom, že výraz túžby je silnejší než opis udalosti. Akvabelám z Prandorfa sa však nedarí prekonať ťažkopádnu deskriptívnosť a až príliš rezignujú na pretavovanie pocitov či stavov, ktoré otužovanie počas pobytu v studenej vode vyvoláva, do obrazovej výpovede.

Nie úplne objektívne zachytenie života protagonistiek a ich medziľudských vzťahov v konečnom dôsledku ústi do zábavnej hry sledovania dvoch prelínajúcich sa naratívov. Toho, ktorý sa autor snaží vytvoriť prostredníctvom režijného vedenia spolu s inscenovaním situácií tvoriacich mikrodramatické zápletky, a kontranaratívu samovoľne vyplývajúceho zo zvyšku filmových obrazov bez jeho pričinenia.

Protagonistkám sa nevedomky darí unikať pred prvým z nich. Nedovoľujú dokumentu, aby ich filmová reprezentácia bola iba deformovaným sploštením skutočných charakterov, založeným na jednoduchých premisách o rodových rolách, stereotypizácii dediny či predstave hobby ako zázračného kľúča k radikálnej zmene životných postojov.

Z pomyselnej „naťahovačky“ o uväznenie skutočnosti do vopred vyfabulovaných rámcov vykľučkuje pätica žien víťazne – nepochybne aj vďaka komunite, kamarátstvu, odhodlaniu, vnútornej sile a nadhľadu, ktoré otužovaním (a utužovaním) získali.

Akvabely z Prandorfa
Slovensko, 2024
● SCENÁR A RÉŽIA Palo Korec KAMERA Jano Meliš ● STRIH Peter Kordáč ● ZVUK Peter Kučera ● PRODUCENT Peter Neveďal, Jaroslav Niňaj / FilmWorx s.r.o. KOPRODUCENT STVR
MINUTÁŽ 78 min.
DISTRIBUČNÁ PREMIÉRA 24. 10. 2024

Hodnotenie: 40%

Záber z filmu Akvabely z Prandorfa (r. Palo Korec) / Zdroj: Filmtopia

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Fotografia z filmu Autíčkári. Foto: BFilm

recenzia Autičkári

Autičkári – kto sú a koho oslovia? Dokumentárny film Dominika Bariho sa týka každého, kto vlastní auto. Téma krádeží vozidiel totiž nie je vzdialená realita, ale riziko, s ktorým sa môže stretnúť prakticky každý z nás. Film poodhaľuje fungovanie takzvaného leopoldovského gangu. Jeho členovia síce operujú po celom Slovensku, no zázemie, veliteľské centrum a sklad nakradnutého majetku mali – a podľa všetkého stále majú – najmä v Leopoldove. Aranžovaná dokumentácia v snímke Autičkári predstavuje komplexne vystavanú estetiku dokurealizmu, v ktorej sa autori programovo pohybujú na jemnej hrane medzi faktickou presnosťou a dramatickou interpretáciou. Starostlivo inscenované rekonštrukcie, odvíjajúce sa od policajných záznamov a osobných svedectiev priamych účastníkov, rafinovane prechádzajú od vernosti faktom až po ich umeleckú variáciu. Tento prístup ukazuje krehkosť hranice medzi reálnym a esteticky dotvoreným. Mimoriadne pôsobivé sú výpovede obetí, ktorých osobné príbehy sú umne konfrontované s detailnými opismi zlodejských praktík. Akoby sa pred nami otvorili hlbiny dvoch protichodných entít. Sedemdesiatštyri minút, v ktorých kontrapunkt vďaka sugestívnym vsuvkám udiera na tú správnu notu. „Mne zomrel otec, keď som mal dvanásť, ... a maminka to nezvládla, no, nezvládla nás nejako držať medzi mantinelmi. Samozrejme, že bola z toho smutná, bola z toho smutná dlhé roky,“ zoznamujeme sa v úvode so zlodejom zo„starej školy“. Jeho životná cesta sa neskôr radikálne...
Strihač Jay Rabinowitz. Foto: VFF

Príde strihač filmov Jarmuscha a Aronofského aj strihačka Jacquesa Audiarda

Odkrývajú zložitý a tvorivý svet za filmami a ponúkajú ponor do profesií, vďaka ktorým môžeme v kinách prežívať príbehy. Medzinárodné networkingové podujatie Visegrad Film Forum už viac ako desaťročie prináša na študentskú pôdu oceňovaných profesionálov z filmového priemyslu a počas niekoľkých dní ich intenzívne spája so študentmi i verejnosťou. 12. ročník sa bude konať tradične na Filmovej a televíznej fakulte Vysokej školy múzických umení v Bratislave od 19. do 22. marca a prinesie strihačskú špičku, jednu z najúspešnejších európskych producentiek či vhľad do súčasnej maďarskej kinematografie. Filmy, ktoré strihal, patria medzi kultové kúsky a pozná ich hádam každý študent filmu. Rekviem za sen (r. Darren Aronofsky, 2000) a Strom života (r. Terrence Malick, 2011) sa dostali na prestížny zoznam najlepšie zostrihaných filmov všetkých čias, ktoré zostavuje strihačská asociácia Motion Picture Editors Guild. Ako dvorný strihač Jima Jarmuscha sa podpísal pod snímky Noc na zemi (1991), Mŕtvy muž (1995), Káva a cigarety (1999), Ghost Dog – Cesta samuraja (1999) a ďalšie. Pracoval však aj na mnohých ďalších známych filmoch, ako napríklad 8. míľa (r. Curtis Hanson, 2002) či Fontána (r. Darren Aronofsky, 2006). Americký strihač Jay Rabinowitz tak už desaťročia posúva hranice filmového rozprávania. Iný, no rovnako zaujímavý pohľad na profesiu strihača prinesie Francúzka Juliette Welfling, ktorá má tiež za sebou dlhú...
Táňa Pauhofová a Vojtěch Vodochodský vo filme Vlny.

Českého leva majú Vlny aj Keď život chutí

Českého leva za najlepší film roku 2024 získala snímka Vlny režiséra Jiřího Mádla, ktorá vznikla v česko-slovenskej koprodukcii. „Nesmierne si vážim to, že v našej krajine máme stále verejnoprávne médiá,“ povedala pri preberaní ceny pre najlepší film jeho producentka Monika Kristl. Samotný Mádl si počas večera odniesol hneď dve sošky – za najlepšiu réžiu a scenár. Na filme, ktorý sa odohráva v prostredí rozhlasu a rozpráva príbeh z konca 60. rokov o novinároch, ktorí vzdorujú cenzúre a snažia sa poslucháčom prinášať pravdu, pracoval roky. Nenechal sa odradiť, keď kompetentní na rôznych miestach na tému jeho filmu reagovali, že nie je aktuálna, nikoho nezaujíma, prípadne, že on je na spracovanie tejto témy príliš mladý a nezažil ju. Vlny mali celkovo najviac – 14 nominácií. Na cenu z nich premenili 6. Z Českého leva za vedľajšiu ženskú hereckú úlohu vo filme Vlny sa tešila slovenská herečka Tatiana Pauhofová. Pri jeho preberaní poďakovala okrem režiséra Jiřího Mádla aj všetkým slovenským novinárom, ktorí ešte bránia demokraciu. Český lev pre Novinských V česko-slovensko-francúzskej koprodukcii vznikla animovaná snímka Keď život chutí, ktorú vyhlásili za najlepší animovaný film. Cenu získala aj slovenská producentka Agata Novinski. Jej manžel, skladateľ Michal Novinski, zvíťazil vďaka rovnakému filmu v kategórii hudba. Pripomenul, že jednou z tém filmu je aj hľadanie lásky k sebe samému – ňou...
Zobraziť všetky články