Andrea Arnold sa po ôsmich rokoch vracia s ďalším celovečerným hraným filmom. Drámou Bird (2024) pokračuje v témach, ktoré definujú jej tvorbu, významnú pre kontext európskeho nezávislého filmu: mladí ľudia, chudoba, vyčlenenie, zacyklenie. Príbeh dvanásťročnej Bailey situuje do prostredia rodného Kentu, kde natočila už svoj oscarový krátkometrážny film Osa (2003).
Tvorba Andrey Arnold vychádza z tradície britského sociálneho realizmu (Ken Loach). Sústreďuje sa na to, čo väčšinou na plátne vidieť nechceme – nepríjemnú a nefiltrovanú skutočnosť, na ktorej môžeme len málo zmeniť. Jej postavy, väčšinou ženy a tínedžerky, sa ocitajú v zlých životných situáciách, často v dôsledku systémového vyčlenenia, ako tá najchudobnejšia pracujúca trieda. Surovosť zobrazenia podčiarkuje aj vplyv dokumentarizmu – rozostrenie kamery či využívanie záberov z ruky. Arnold ich kombinuje s poetickými zábermi v indie estetike, čím vytvára simultánnu kombináciu estetizovaného s odestetizovaným. Bird je nakrútený na 16 milimetrovú kameru, už v materiáli sa tak prejavuje táto dichotómia: drsná zrnitosť so scenériami a farebnou paletou ako zo zlatého obdobia platformy Tumblr.
Čo vlastne hľadá?
Bailey žije v polorozpadnutej rodine s nevlastnými súrodencami a svojím primladým otcom. V chudobnej ubytovni, no ani vo svojej vlastnej komunite, sa necíti tak, akoby tam patrila. Túla sa po okrajoch mesta, nasleduje ľudí a natáča ich, ale ona, a ani my, nevieme, čo vlastne hľadá. Obraz ju uväzňuje v mrežiach, zaklietkovaných mostoch a slobodu do jej života prináša až osudové zjavenie Birda, mladého podivína v sukni, ktorý v meste hľadá svoju rodinu.
Bird zo všetkých režisérkiných filmov najväčšmi vystupuje zo skutočnosti do akejsi fantázie a pohráva sa s hranicami medzi sociálnym a magickým realizmom. Čo pôsobí na prvý pohľad akosi nesúrodo, napokon nie je až také zvláštne. Magickosť sa v istej forme nachádza v každom sociálnom realizme, lebo práve magické momenty vytvárajú kontrast voči tomu, čo je príliš skutočné.
Andrea Arnold vždy spájala tieto momenty magickosti s
Bird (Spojené kráľovstvo/USA/Francúzsko/Nemecko, 2024)
SCENÁR A RÉŽIA Andrea Arnold ● KAMERA Robbie Ryan ● HUDBA Burial ● STRIH Joe Bini ● HRAJÚ Nykiya Adams, Barry Keoghan, Franz Rogowski, Jason Buda, Jasmine Jobson, Frankie Box, James Nelson-Joyce
DISTRIBUČNÁ PREMIÉRA 12. Júna 2025
MINUTÁŽ 119 min.