Záber z filmu Dievča s ihlou. Foto: ASFK/Lukasz Bak

recenzia Dievča s ihlou

Mizéria, ktorá nikam nevedie

Zuzana Goleinová

Písmo: A- | A+

Byť ženou je nočná mora,“ hovorí muž. Nedá sa mu oponovať, po väčšinu histórie to tak bolo a z veľkej časti stále je. Pre Dievča s ihlou je to dokonca nespochybniteľné tvrdenie, veď keby bolo mužom, mnohému by sa vyhlo.

Spracovanie ženských tém a vytvorenie hlavnej ženskej postavy v rukách mužského režiséra vždy sprevádza veľké očakávanie – podarí sa mu vytvoriť autentickú ženu a sprostredkovať jej príbeh bez nánosu stereotypizácie a sexizmu? Z upútavky na dánsko-poľskú historicko-hororovú drámu Dievča s ihlou (2024) sa javí, že to režisér Magnus von Horn zvládol. Film mal premiéru v súťaži na festivale v Cannes 2024 a získal nominácie na Oscara aj na Zlatý Glóbus. Potenciál žánru, historickej látky a nadviazania na tradíciu severskej kinematografie však napokon nenaplnil.

Chudobná šička Karoline z Kodane sa po konci prvej svetovej vojny pretĺka sledom mizerných situácií a drastického zaobchádzania. Po tom, ako neželane otehotnie s majiteľom textilnej továrne a neúspešne sa pokúsi sama si vykonať potrat, jej pomôže Dagmar, vedúca ilegálnej adopčnej kliniky. S vedomím, že jej dieťaťu našla lepší domov, sa Karoline pridáva k Dagmar a pomáha jej v činnosti. Neskôr sa však ukazuje, že o dobročinnosť nejde – ako hovorí Dagmar, bohatí sú tí, ktorí si môžu dovoliť konať dobro.

Film otvára desivá viacexpozícia deformujúca tváre postáv, anticipujúc témy pokrivenia, boja, zmrzačenia. Deformácia tváre je fascinujúcou tematickou rovinou, prechádzajúcou od viacexpozície cez geniálnu železnú masku Karolininho manžela až po nechcené bábätko s rázštepom pery. V postave manžela sa film dotýka dôsledkov vojny aj šikany pre telesnú deformáciu, jeho postavu však stále opúšťa, čo je škoda. Odkazy na dreyerovskú estetiku a témy, na škandinávsky nemý horor či neskôr priame citácie lumièrovských scén budujú očakávania, no vyznievajú len ako prázdny citát.

Temné limity ľudskej povahy a rozlíšenie medzi dobrom a zlom je to, na čo chce film neustále poukazovať,





Dievča s ihlou (Pigen med nålen, Dánsko/Poľsko/Švédsko, 2024)

RÉŽIA Magnus von Horn SCENÁR Magnus von Horn, Line Langebek ● KAMERA Michał Dymek HUDBA Frederikke Hoffmeier ● STRIH Agnieszka Glińska HRAJÚ Vic Carmen Sonne, Trine Dyrholm, Besir Zeciri, Joachim Fjelstrup, Tessa Hoder, Ava Knox Martin a ďalší

Minutáž 123 min.

Distribučná premiéra 20. marca 2025

Hodnotenie: 40%

Záber z filmu Dievča s ihlou. Foto: ASFK/Lukasz Bak

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Peter Balgha (vľavo) a Martin Hollý (vpravo). Foto: archív SFÚ

Peter Balgha

Dvadsiateho siedmeho mája pred deväťdesiatimi rokmi sa narodil slovenský dramaturg, scenárista, prozaik a pedagóg Peter Balgha. Ako dramaturg sa podpísal pod najúspešnejšie snímky z dielne Televíznej filmovej tvorby zo 60. rokov ako Krotká (r. Stanislav Barabáš, 1967), Balada o siedmich obesených (r. Martin Hollý, 1968) či Sladké hry minulého leta (r. Juraj Herz, 1969). „Balghova obrovská energia sa sústredila, rozplynula a zúročila v práci pre druhých. Originálne autorské nápady odovzdával zadarmo v prospech hmlistého ,verejnoprospešnéhoʻ cieľa. Dnešná spoločnosť by ho asi vnímala ako málo asertívneho exota, ktorý sa nedokázal presadiť ako svojbytný spisovateľ,“ povedala filmová a literárna historička Jelena Paštéková v texte v denníku Sme. „Balgha bol typom moderného manažéra, akých dodnes potrebujeme aj v umení, mal neomylný zmysel pre ľudí, a preto vedel kvôli nim aj riskovať. Urobil si tým meno a súčasne aj meno bratislavskému televíznemu štúdiu,“ napísal filmový encyklopedista Richard Blech v denníku Práca v roku 1990. Vtedy sa o Balghovi už opäť mohlo hovoriť. Normalizátori ho totiž nielenže pripravili o prácu, ale aj vystrihli z titulkov diel, na ktorých sa podieľal. Takisto ho vylúčili z profesijných zväzov. Normalizácia a výsluchy na ŠtB pre jeho politické postoje a odmietnutie okupácie sa podpísali aj na jeho podlomenom zdraví. Zomrel ako invalidný dôchodca vo veku nedožitých 37 rokov. Vedel objavovať a inšpirovať Peter Balgha sa...
Zobraziť všetky články