Záber z filmu Dievča s ihlou. Foto: ASFK/Lukasz Bak

recenzia Dievča s ihlou

Mizéria, ktorá nikam nevedie

Zuzana Goleinová

Písmo: A- | A+

Byť ženou je nočná mora,“ hovorí muž. Nedá sa mu oponovať, po väčšinu histórie to tak bolo a z veľkej časti stále je. Pre Dievča s ihlou je to dokonca nespochybniteľné tvrdenie, veď keby bolo mužom, mnohému by sa vyhlo.

Spracovanie ženských tém a vytvorenie hlavnej ženskej postavy v rukách mužského režiséra vždy sprevádza veľké očakávanie – podarí sa mu vytvoriť autentickú ženu a sprostredkovať jej príbeh bez nánosu stereotypizácie a sexizmu? Z upútavky na dánsko-poľskú historicko-hororovú drámu Dievča s ihlou (2024) sa javí, že to režisér Magnus von Horn zvládol. Film mal premiéru v súťaži na festivale v Cannes 2024 a získal nominácie na Oscara aj na Zlatý Glóbus. Potenciál žánru, historickej látky a nadviazania na tradíciu severskej kinematografie však napokon nenaplnil.

Chudobná šička Karoline z Kodane sa po konci prvej svetovej vojny pretĺka sledom mizerných situácií a drastického zaobchádzania. Po tom, ako neželane otehotnie s majiteľom textilnej továrne a neúspešne sa pokúsi sama si vykonať potrat, jej pomôže Dagmar, vedúca ilegálnej adopčnej kliniky. S vedomím, že jej dieťaťu našla lepší domov, sa Karoline pridáva k Dagmar a pomáha jej v činnosti. Neskôr sa však ukazuje, že o dobročinnosť nejde – ako hovorí Dagmar, bohatí sú tí, ktorí si môžu dovoliť konať dobro.

Film otvára desivá viacexpozícia deformujúca tváre postáv, anticipujúc témy pokrivenia, boja, zmrzačenia. Deformácia tváre je fascinujúcou tematickou rovinou, prechádzajúcou od viacexpozície cez geniálnu železnú masku Karolininho manžela až po nechcené bábätko s rázštepom pery. V postave manžela sa film dotýka dôsledkov vojny aj šikany pre telesnú deformáciu, jeho postavu však stále opúšťa, čo je škoda. Odkazy na dreyerovskú estetiku a témy, na škandinávsky nemý horor či neskôr priame citácie lumièrovských scén budujú očakávania, no vyznievajú len ako prázdny citát.

Temné limity ľudskej povahy a rozlíšenie medzi dobrom a zlom je to, na čo chce film neustále poukazovať,





Dievča s ihlou (Pigen med nålen, Dánsko/Poľsko/Švédsko, 2024)

RÉŽIA Magnus von Horn SCENÁR Magnus von Horn, Line Langebek ● KAMERA Michał Dymek HUDBA Frederikke Hoffmeier ● STRIH Agnieszka Glińska HRAJÚ Vic Carmen Sonne, Trine Dyrholm, Besir Zeciri, Joachim Fjelstrup, Tessa Hoder, Ava Knox Martin a ďalší

Minutáž 123 min.

Distribučná premiéra 20. marca 2025

Hodnotenie: 40%

Záber z filmu Dievča s ihlou. Foto: ASFK/Lukasz Bak

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Zuzana Čaputová vo filme Prezidentka. FOTO: Hitchhiker

Týždeň slovenského filmu sníma klobúk pred Prezidentkou. Takmer dobehla Rytmusa

Vlani sa dostalo do kín viac diváckych hitov ako titulov úspešných na festivaloch v zahraničí. Desať najlepších uvedie Týždeň slovenského filmu. Aké sú najlepšie slovenské filmy minulého roka? Jedenásty ročník prehliadky Týždeň slovenského filmu prináša výber diel, ktoré získali aspoň jednu nomináciu na cenu Slnko v sieti za rok 2024. Uskutoční sa od 22. do 27. apríla a program tvorí desať dlhometrážnych hraných, dokumentárnych a animovaných filmov. Organizátori si zároveň uctia režiséra a scenáristu Miloslava Luthera, ktorý si tento rok prevezme cenu Slnko v sieti za Výnimočný prínos slovenskej audiovizuálnej kultúre. Do súťaže o prestížnu sošku sa v 14. ročníku národnej filmovej ceny Slnko v sieti prihlásilo rekordných 49 hraných, dokumentárnych a animovaných filmov televíznej produkcie. Vybraná desiatka diel, nominovaných v 19 kategóriách, sa bude premietať v kine Lumiére s anglickými titulkami, novinkou je uvedenie s audiokomentárom a deskriptívnymi titulkami pre ľudí so zrakovým či sluchovým znevýhodnením. Týždeň slovenského filmu Hrané filmy Ema a smrtihlav Ivety Grófovej MIKI Jakuba Kronera  Smršť Petra Bebjaka  Spiaci účet Miloslava Luthera  Vlny Jiřího Mádla Vojna policajtov Rudolfa Biermanna Dokumentárne filmy Architektúra ČSSR ’58 – ’89 Jana Zajíčka  Prezidentka Mareka Šulíka  Wishing on a Star Petra Kerekesa Animované filmy Keď život chutí Kristiny Dufkovej Lepšie raz vidieť „Nominácie dostali tí najlepší, i keď mne sa z hraných filmov páčili aj Kálmánov deň a Samota a z dokumentov napríklad Šedá...
Záber z filmu Tá druhá. Foto: Film Expanded

recenzia Tá druhá

Žije v tieni mladšieho súrodenca, ktorému musí venovať všetku svoju pozornosť celá rodina. Aj tá, čo sa narodila „prvá“, pretože popri sestre s diagnózou atypický autizmus sa v rodinnom mikrokozme stala „tou druhou“. Česko-slovenský dokument Tá druhá (2024), celovečerný debut režisérky Marie-Magdaleny Kochovej, mal svetovú premiéru v Karlových Varoch a z českého festivalu Jeden svet si koncom marca odniesol Cenu poroty Českej súťaže za najlepší film. Hovorí sa im sklenené deti. Máme ich síce stále na očiach, no akoby sme ich prehliadali. Práve pre špecifické potreby ich mladších súrodencov s rôznymi diagnózami, ktorí si vyžadujú oveľa väčšiu starostlivosť. Režisérka Marie-Magdalena Kochová má s témou sklenených detí osobnú skúsenosť, nechcela však nakrútiť autobiografický film. Rokmi našla odpovede na mnohé z otázok, ktorými sa trápila na prahu dospelosti. Za dôležitejšie považovala vrátiť sa cez hrdinku do obdobia, ktoré človeka formuje azda najvýraznejšie. Najskôr potrebovala nájsť protagonistku príbehu, oslovila preto viac ako štyridsať organizácií pomáhajúcich rodinám s deťmi s poruchami autistického spektra. Chcela, aby záujem vpustiť filmový štáb na dlhšie obdobie do vlastného súkromia vyšiel z konkrétnej rodiny. Keď po viacerých stretnutiach napokon natrafila na Johanu, uvedomila si, že je to „tá pravá“. Skúsenosti, zážitky a pocity sedemnásťročnej maturantky sa vraj veľmi podobali tomu, čím si v jej veku prechádzala ona sama. Dôležité míľniky Johana...
FIlm Karavan slovenskej režisérky Zuzany Kirchnerovej. Foto: nutprodukcia

Zo slovenskej produkcie do Cannes putuje Karavan

Na prestížnom filmovom festivale sa tento rok v kategórii Istý pohľad predstaví aj film Karavan režisérky Zuzany Kirchnerovej. David má mentálne postihnutie a jeho mama Ester sa oňho roky stará. Keď jej priatelia navrhnú cestu k moru, je to šanca príjemne sa odreagovať. David však zmenu prostredia neprijíma dobre, a tak sa situácia mení. Matka so synom nasadajú do karavanu a púšťajú sa na cestu naprieč Talianskom. S poetickým road movie Karavan zabojuje režisérka Zuzana Kirchnerová na filmovom festivale v Cannes. Prestížna prehliadka toho najlepšieho zo svetového filmového umenia sa tento rok koná od 13. do 24. mája. Film Karavan vznikol v slovensko-taliansko-českej koprodukcii. V hlavných úlohách sa predstavia Aňa Geislerová a David Vodstrčil. Slovenským koproducentom je Jakub Viktorín a jeho spoločnosť nutprodukcia. Návrat do konkurencie Porote 78. ročníka filmového festivalu v Cannes bude predsedať herečka Juliette Binoche. Zlatú Palmu za celoživotné dielo si počas otváracieho ceremoniálu prevezme legendárny americký herec, režisér, producent a silný obhajca humanistickej spoločnosti Robert de Niro. V hlavnej kategórii tento rok súťažia filmy Wesa Andersona, Richarda Linklatera, Tarika Saleha, Sarly Simón či Joachima Triera. Film režisérky Zuzany Kirchnerovej sa predstaví v sekcii Istý pohľad spolu s ďalšími pätnástimi filmami. Medzi nimi je napríklad aj americká dráma Eleanor the great ako režijný...
Zobraziť všetky články