Jednopercentný indián v réžii Szabolcsa Hajdua. Foto: Filmtopia

recenzia Jednopercentný indián

Hor sa Maďar, velí ti Indián!

Eva Andrejčáková

Písmo: A- | A+

Zabijú muchy, zapijú žiaľ, zadominujú. Muži v novom maďarsko-slovensko-americkom filme Jednopercentný indián oplakali pokrvného brata, ako sa patrí, a ukázali, akí sú manželia. 

Po filmoch Rodinné šťastieKálmánov deň prichádza maďarský režisér a herec Szabolcs Hajdu s treťou drámou a završuje vzťahovú trilógiu. Inšpirovaný vlastným životom v nej zachytáva obdobie manželstva od ticha pred búrkou až po jeho krach.

Čaro pavlačí

Trom filmom predchádzal vznik divadelných inscenácií s podobným hereckým obsadením, kde sa protagonisti v typológii jednotlivých postáv rozlične striedali a vymedzovali. Predstavenia sa odohrávali formou bytového divadla, poslednú inscenáciu sme mohli vidieť aj na Slovensku, i keď priestor, do ktorého tu bola vsadená, nemal čaro typických veľkomestských pavlačových bytov s vysokými stropmi, akých v Budapešti nájdeme mnoho, a najmä, ten bratislavský nebol uspôsobený na titulkovanie nadupanej konverzačky.

Aj preto je filmové spracovanie rovnomennej divadelnej hry pre slovenského diváka väčším darom. Szabolcs Hajdu, na Slovensku známy aj režijným debutom Biele dlane či koprodukciou Mirage, ním otvára dvere nielen do jednej domácnosti, ale aj do duší a myslenia päťdesiatnikov v čase, keď sa na zdedených chybách z minulosti láme partnerský vzťah.

<!– wp:image {„id“:23157,“sizeSlug“:“full“,“linkDestination“:“none“} –>

Jednopercentný indián v réžii Szabolcsa Hajdua. Foto: Filmtopia
Jednopercentný indián v réžii Szabolcsa Hajdua. Foto: Filmtopia

Vklinení do spoločnosti

Zomrel dlhoročný priateľ. Nevieme, kto to bol ani aký bol, sme iba s jeho partiou, ktorá sa s ním bola na pohrebe rozlúčiť. So smrťou kamaráta sa vyrovnávajú najmä traja muži, to oni ho poznali od detstva, a hoci sa ich životy ubrali inými smermi a zaradili ich do rôznych societ a vrstiev, chcú si naňho teraz spoločne zaspomínať. V byte u Andrisa a Zsuzsi zabijú dve muchy jednou ranou – zapijú žiaľ a oslávia rozhodnutie hostiteľskej dvojice ísť žiť za oceán.

Už len necelý deň delí manželov od veľkého kroku – zbalili sa a letia do Mexika. Andris tam dostal ponuku pôsobiť na univerzite. Vlastne im z neba padla možnosť ujsť pred politickým marazmom, ktorý nadlho ovládol celú maďarskú krajinu a citlivému Európanovi už roky neprináša dôvod na príjemnú emóciu. Zároveň je to konečne šanca vymaniť sa z manželského stereotypu, v ktorom ustrnuli.

Hoci sú obaja životaschopní, príjemní ľudia, v ich vzťahu vládne potláčaná nervozita, rozhovory sa scvrkli na presadzovanie vlastných pohľadov a temných úvah o zmysle spolužitia. Pocit zaľúbenia a príťažlivosti u oboch akosi vyprchal. Majú sa stále radi, no nevedia sa tešiť zo vzájomnej blízkosti, dokonca už ani z letmej prítomnosti. Vklinení do spoločnosti sa spoznali do tej miery, že prestali byť na seba zvedaví. Akoby ich nezaujímalo, v čom by sa ako dvojica mohli dopĺňať a čo pekné môžu jeden pre druhého robiť. Ktorý z nich to väčšmi kazí?

Kým v Andrisovi sa šanca na životnú zmenu s dňom odchodu do Mexika zvyšuje, v Zsuzsi rastie neodbytná myšlienka, že opustením domova svoje šťastie za hranicami nenájde. Dusivá ťažoba každodennosti k nej vysiela signál, že život na opačnom konci zemegule ozdravenie vzťahu nezaručí. Akokoľvek nádejný je závan slobody, tá vnútorná vyzerá inak.

<!– /wp:paragraph –>

Jednopercentný indián v réžii Szabolcsa Hajdua. Foto: Filmtopia
Jednopercentný indián v réžii Szabolcsa Hajdua. Foto: Filmtopia

Metóda zhadzovania

Režisér Szabolcs Hajdu ukotvuje svoj scenáristický zámer v obnažení spôsobov, akými tri manželské dvojice v zabehnutom spôsobe života pristupujú k sebe jednotlivo aj v skupine. Postupne odkrýva nielen závoj problému ich (ne)fungujúcej komunikácie, ale aj podstatu vzájomného neporozumenia. Všíma si vzťahy vo všetkých kombináciách, mužov s mužmi, žien so ženami, mužov so ženami a žien s mužmi. Je to naozaj priateľstvo alebo skôr zautomatizovaný kontakt podporený prežitými vzorcami správania?





Jednopercentný indián (Maďarsko/Slovensko/USA, 2024)

RÉŽIA Szabolcs Hajdu ● SCENÁR Szabolcs Hajdu ● KAMERA Csaba Bántó ● HUDBA Gábor Keresztes ●  STRIH Zuzana Cséplő ● ZVUK Dušan Kozák ● HRAJÚ Szabolcs Hajdu, Imre Gelányi, Kata Pető, Domonkos Szabó, Erika Tankó, Orsolya Tóth

DISTRIBUČNÁ PREMIÉRA 3. 4. 2025

MINUTÁŽ 82 min.

Hodnotenie: 85%

Foto: FILMTOPIA

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Peter Balgha (vľavo) a Martin Hollý (vpravo). Foto: archív SFÚ

Peter Balgha

Dvadsiateho siedmeho mája pred deväťdesiatimi rokmi sa narodil slovenský dramaturg, scenárista, prozaik a pedagóg Peter Balgha. Ako dramaturg sa podpísal pod najúspešnejšie snímky z dielne Televíznej filmovej tvorby zo 60. rokov ako Krotká (r. Stanislav Barabáš, 1967), Balada o siedmich obesených (r. Martin Hollý, 1968) či Sladké hry minulého leta (r. Juraj Herz, 1969). „Balghova obrovská energia sa sústredila, rozplynula a zúročila v práci pre druhých. Originálne autorské nápady odovzdával zadarmo v prospech hmlistého ,verejnoprospešnéhoʻ cieľa. Dnešná spoločnosť by ho asi vnímala ako málo asertívneho exota, ktorý sa nedokázal presadiť ako svojbytný spisovateľ,“ povedala filmová a literárna historička Jelena Paštéková v texte v denníku Sme. „Balgha bol typom moderného manažéra, akých dodnes potrebujeme aj v umení, mal neomylný zmysel pre ľudí, a preto vedel kvôli nim aj riskovať. Urobil si tým meno a súčasne aj meno bratislavskému televíznemu štúdiu,“ napísal filmový encyklopedista Richard Blech v denníku Práca v roku 1990. Vtedy sa o Balghovi už opäť mohlo hovoriť. Normalizátori ho totiž nielenže pripravili o prácu, ale aj vystrihli z titulkov diel, na ktorých sa podieľal. Takisto ho vylúčili z profesijných zväzov. Normalizácia a výsluchy na ŠtB pre jeho politické postoje a odmietnutie okupácie sa podpísali aj na jeho podlomenom zdraví. Zomrel ako invalidný dôchodca vo veku nedožitých 37 rokov. Vedel objavovať a inšpirovať Peter Balgha sa...
Zobraziť všetky články