Fotografia z filmu Keď život chutí. FOTO: Magic Box Slovakia

recenzia Keď život chutí

V dialógu potrebuje záber svoj protizáber

Eva Šošková

Písmo: A- | A+

Do slovenských kín vstúpil bábkový film Keď život chutí českej režisérky Kristiny Dufkovej. Z troch koprodukčných krajín mal premiéru najskôr vo Francúzsku, potom v Česku a nakoniec na Slovensku. Na najprestížnejšom medzinárodnom festivale animovaných filmov v Annecy získal cenu poroty v sekcii Contrechamp. Čo o ňom ocenenie práve v tejto kategórii hovorí?

Celovečerný film Keď život chutí spracováva tému bodyshaming verzus zdravý životný štýl v najkrehkejšom období ľudského života, keď sa formuje individuálna identita a osobnosť – v puberte. Zmena životného štýlu pod vplyvom konzumu a technológií má vplyv nielen na formovanie našich tiel, ale aj na to, ako svoje telá vnímame a hodnotíme v kontexte ostatných ľudí a reprezentácií tela. Keď život chutí prichádza do kín v rôznych krajinách sveta v čase, keď sa duševný stav detí a dospievajúcich v globálnom meradle veľmi rýchlo zhoršuje aj vo vzťahu k ich telu. V tejto súvislosti sa vynára otázka, či film s cieľovou skupinou komunikuje efektívne.

Hlavnou postavou filmu je 12-ročný Ben. Distribútor ako cieľovú skupinu označuje divákov od 7 rokov. To, čo Bena motivuje schudnúť je, aby sa zapáčil dievčaťu, do ktorého sa zaľúbil.





Keď život chutí (Život k sežrání, Česko/Slovensko/Francúzsko, 2024)

RÉŽIA Kristina Dufková ● NÁMET Mikaël Ollivier ● SCENÁR Petr Jarchovský ● KAMERA Václav Fronk ● STRIH Matej Beneš ● HUDBA Michal Novinski, Walter Schnitzelsoon ● PRODUCENTI Matěj Chlupáček (Barletta), Agata Novinski (Novinski), Marc Faye (Novnima) ● V SLOVENSKOM ZNENÍ Daniel Fischer, Emília Vášáryová, Zuzana Kronerová, Monika Hilmerová, Soňa Norisová, Juraj Kemka, David Hartl, Lukáš Frlajs, Tomáš Maštalír, Martin Huba

MINUTÁŽ 80 min.

DISTRIBUČNÁ PREMIÉRA 30. 1. 2025

 

Hodnotenie: 70%

Foto: Magic Box Slovakia

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Štefan Kvietik a Emília Vášáryová vo filme Medená veža. Foto: Archív SFÚ / Václav Polák

nový pohľad Medená veža

Dá sa o filme populárnom už viac ako päťdesiat rokov povedať ešte niečo nové? Podstatné je, že stále rezonuje a nezapadol do zabudnutia ako mnohé iné diela jeho éry. Rubrika Nový pohľad prináša texty poslucháčiek a poslucháčov Katedry filmových štúdií FTF VŠMU. Oslovili sme ich, aby sa pozreli na slovenskú filmovú klasiku podľa svojho výberu. Pokračujeme Medenou vežou (réžia: Martin Hollý, 1970). Monument odolný zubu času Horský film Martina Hollého ml. Medená veža (1970) je priam notoricky známym čriepkom slovenskej kinematografie sedemdesiatych rokov minulého storočia. Hollý, debutujúci snímkou z „veľkej trojky roku 1962“ Havrania cesta, už vtedy ukázal, že v jeho záujme nie je držať sa schém skupinového hrdinstva ani vytvárať nevýrazné, plocho napísané postavy. Zaujali ho autentické ľudské charaktery – komplexné bytosti vymykajúce sa tradičným budovateľským ideálom. Občas pijú alkohol, bijú sa, nelegálne prekračujú štátne hranice, kradnú... A napriek tomu ich v žiadnom prípade nemožno nazvať antagonistami. Hollého pohľad na príbehy postáv je empatický a ľudský. Prečítajte si archívny rozhovor so Štefanom Kvietikom Bez agitácie Vznik režisérových snímok zo začiatku sedemdesiatych rokov, teda „tatranské filmy“ Medená veža a Orlie pierko (1971), motivovala dobová potreba preorientovať slovenskú tvorbu z inovatívnych pokusov novej vlny späť k jednoduchšie uchopiteľnej narácii a zábave. Divák sa chce zabávať. Hollý tento dopyt naplnil – avšak svojsky....
Záber z filmu Tá druhá. Foto: Film Expanded

V tieni súrodenca

Máme ich na očiach, ale často ich nevidíme. Sklenené deti vyzerajú ako obyčajné deti, doma však žijú v tieni súrodenca, ktorý si vyžaduje väčšiu pozornosť rodiny. Observačný dokumentárny film Tá druhá režisérky Marie-Magdaleny Kochovej približuje prehliadanú tému zdravých súrodencov v rodinách s deťmi so špeciálnymi potrebami. Johana má osemnásť rokov a po maturite sa chystá odísť z rodného malomesta na vysokú školu. Posledný ročník na strednej škole je pre ňu náročnejší než pre jej spolužiakov – vo svojej rodine má totiž nezastupiteľnú úlohu. Denne pomáha so starostlivosťou o mladšiu sestru s postihnutím. Cez všetku lásku sa musí vymaniť z očakávaní blízkeho okolia, nájsť si vlastný priestor a opustiť sestrin tieň. „O deťoch žijúcich s postihnutím a ich rodičoch sme počuli mnoho príbehov. Rodičia však nie sú jediní, ktorí sú silne ovplyvnení špeciálnymi potrebami svojich detí. Často to sú ešte ich súrodenci, bratia a sestry, ktorí sú okolnosťami nútení predčasne dospieť, aby pomáhali s náročnou rodinnou situáciou. Preto som si ako svoju protagonistku vybrala Johanu a rozhodla sa natočiť film, ktorý sprostredkuje perspektívu týchto súrodencov, sklenených detí, tých druhých,“vysvetlila režisérka. „Jej príbeh je tiež mojím príbehom, rovnako ako príbehom milióna ďalších ľudí po celom svete žijúcich v podobnej situácii. Aj ja som sestrou dievčatka s postihnutím. Vyrastala som po jej...
Zobraziť všetky články