recenzia Nepela Slovenský film: Novinky a festivaly – týždeň 36/2025 Josef Trojan vo filme Nepela.

recenzia Nepela

Muž na tenkom ľade kolektívnej pamäti

Katarína Mišíková

Písmo: A- | A+

Hoci krasokorčuliara Ondreja Nepelu začiatkom sedemdesiatych rokov 20. storočia v Československu poznal hádam každý, dnes jeho meno vyvoláva hmlisté asociácie. Film Nepela debutujúceho režiséra Gregora Valentoviča má ambíciu zmeniť to.

Filmy o významných postavách dejín budujú pomyselnú galériu národa. Osudy slávnych prepisujú z komunikatívnej pamäti súčasníkov do kolektívnej pamäti ďalších generácií. Neraz tak robia s aktualizačným zámerom: od pripomínania výročí až po vyzdvihnutie odkazu osobnosti pre súčasnosť. Aj prostredníctvom filmového spomínania si krajina buduje svoju identitu.

Kto patrí do galérie národa a kto nie?

V slovenskom hranom filme sa už objavili historické osobnosti ako Štúr, Štefánik,  Masaryk či Dubček. Ale aj ambivalentne neheroické postavy ako Zdeněk Toman či Jan Mikolášek. Mafián Černák. Národný martýr Palach či normalizačná pop star Duchoň. Alebo kolektívny hrdina, pracovníci a pracovníčky Československého rozhlasu počas okupácie Československa. Keby sme vzali do úvahy aj dokumentárne filmy, bola by galéria komplexnejšia. Ak však prijmeme fakt, že pre bežné povedomie je určujúci celovečerný hraný film pre kiná, odhalí tento sumár niekoľko skutočností.

Po prvé, takmer všetky spomínané filmy rámcuje pamäť na Československo – či už v medzivojnovom období alebo v časoch socializmu – aj preto ide zväčša o koprodukčné projekty. Po druhé, filmová galéria národa je chronicky neinkluzívna. Až na výnimku Vĺn v nej figurujú napospol muži. Po tretie, v príbehu ide vždy o konflikt jednotlivca s veľkými dejinami, spravidla podaný v žánrovom kľúči tragickej romance. Po štvrté, divácka i kritická recepcia týchto filmov sa neraz venuje viac portrétovanej osobnosti ako samotnému dielu.

Vo filmovej pamäti nateraz absentujú zásadné figúry ako Hlinka, Tiso, Golian (film sa už nakrúca), Žingor či Husák, hoci o viacerých z nich už vznikajú scenáre. Ktoré budú realizované a akým spôsobom, bude čoraz viac závisieť od politickej klímy. Vo filmovej galérii historických osobností však nenájdeme portréty umelcov a umelkýň, intelektuálov či intelektuálok, ani športovcov či športovkýň, teda ľudí, ktorí zasiahli do dejín mimo politických diskurzov. O Nepelovi nakrútil roku 1973 dokument Juraj Jakubisko a roku 2008 o ňom vznikol aj televízny medailón. A teraz slovenské kiná čakajú rovno dva filmy o krasokorčuliarovi: okrem toho Valentovičovho by mal mať začiatkom budúceho roka premiéru film Jakuba Červenku s titulom ON. Prečo sme si na Nepelu začali spomínať až teraz?

recenzia Nepela Zuzana Mauréry ako Hilda Múdra a Josef Trojan ako Ondrej Nepela vo filme Nepela. Foto: CinemArt SK
Zuzana Mauréry ako Hilda Múdra a Josef Trojan ako Ondrej Nepela vo filme Nepela. Foto: CinemArt SK

Nepela ako opomínaný hrdina

Valentovičov Nepela je odpoveďou na nepelovský paradox slávneho a zároveň opomínaného hrdinu. Jeho príbeh i forma sú vystavané na duálnych motívoch. Má dve matky: tú biologickú a trénerku. Dve blízke priateľky: zosnulú korčuliarku Hanu Maškovú a študentku Gabiku. Dva životy: verejný na ľade a pred kamerami, kde všetkých oslňuje, ale aj súkromný, kde túži byť prijatý taký, aký je. Jeho telo sa podriaďuje technickej disciplíne v povinných cvikoch na ľade, ale uvoľní sa až pri tanci s priateľmi. Oblieka si hnedý kostým, ale túži žiariť v štrasovej košeli. Vrcholná scéna filmu vizualizuje, ako je skutočný Nepela pre väčšinu ľudí neviditeľný, hoci je všetkým na očiach.

Ide o životopisný film vo vyššie vytýčenej línii pre široké publikum. Je nakrútený s neokázalou formálnou suverénnosťou, u debutanta nečakanou. Má protagonistu so silným životným príbehom, prostredníctvom ktorého vypovedá o dobe, keď bol profesionálny šport sociálnym výťahom, ale športovci boli zároveň rukojemníkmi režimu. Tematizáciou Nepelovej homosexuality a jeho túžby po úniku do lepšieho sveta má presah k súčasnej spoločenskej klíme, keď mladých ľudí zo Slovenska vyháňa nielen vidina lepšieho života na západ od našich hraníc, ale aj šíriaca sa atmosféra nenávisti.

A pri tom všetkom je to intímny portrét, ktorý zaujme nielen technickou zručnosťou v krasokorčuliarskych scénach, uveriteľnou retro atmosférou a dômyselným zakomponovaním i parafrázovaním archívnych materiálov, či výbornými hereckými výkonmi, ale predovšetkým silnou empatickou väzbou publika na hlavné postavy a doslova dojímavým vykreslením Nepelovho krehkého chlapčenstva a drsného a zároveň prijímajúceho materstva trénerky Hildy Múdrej. Hoci Valentovič našiel kľúč k nepelovskému paradoxu v jeho nevyautovanej homosexualite, krasokorčuliar tu nevystupuje ako gay ikona, ale skôr ako tragická obeť totality: komunistickej, patriarchálnej, homofóbnej.

S kým v galérii národa sa identifikujeme?

Dva filmy o Nepelovi sa dozaista nevyhnú porovnávaniu. V kontexte úvah o životopisnom filme sa však núka porovnanie filmu Nepela s portrétom inej predčasne zosnulej hviezdy 70. rokov – jeho rovesníka Karola Duchoňa. Slovenská populárna hudba nedávno zažila duchoňovský revival a Peter Bebjak o spevákovi nakrútil divácky hit. Po Nepelovi síce máme pomenovaný zimný štadión, ale vo všeobecnom povedomí nefiguruje. S kým sa teda ako spoločenstvo prostredníctvom filmov identifikujeme? So spevákom, ktorý utopil talent v alkohole, či športovcom, ktorý si doslova vydrel únik z krajiny? Duchoň sa stal príbehom, s ktorým sa publikum stotožnilo, Nepelov príbeh bol vymazávaný kvôli jeho emigrácii a tabuizovanému ochoreniu AIDS. Zostal tak symbolom excelentnosti bez vlastného odkazu. Film Nepela vracia jeho príbeh do našej kolektívnej pamäti a dáva Slovensku šancu byť viac Nepelom ako Duchoňom.

Nepela (Slovensko/Česko/Poľsko, 2025)
SCENÁR A RÉŽIA Gregor Valentovič ● KAMERA Adam Suzin ● HUDBA Mary Komasa, Antoni Komasa – Łazarkiewicz ● STRIH Roman Kelemen ● ŠTÚDIO Punkchart films, InFilm, Cinetim ● HRAJÚ Josef Trojan, Zuzana Mauréry, Antonie Martinec Formanová, Tereza Smetanová, Adrian Jastraban, Milan Mikulčík, Billy Dunmore, Martin Toman, Sára Polyaková, František Beleš, Lucia Jašková, Michal Soltész, Michal Kiník, Vilém Hlavsa, Alexandra Hagarová, Matej Landl, Adam Hagara
MINUTÁŽ 115 min.
DISTRIBUČNÁ PREMIÉRA 30. októbra 2025

Hodnotenie: 90%

Josef Trojan vo filme Gregora Valentoviča Nepela. Foto: CinemArt SK

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

film Štúr Lukáš Pelč ako Ľudovít Štúr a Ivana Kološová ako Adela Ostrolúcka v pripravovanom filme Štúr. Foto: Tina Botková

Štúr príde do kín v januári 2026

Desiaty celovečerný film režisérky Mariany Čengel Solčanskej Štúr príde do kín 15. januára 2026. Práve začiatkom roka 2026 si pripomenieme 170. výročie úmrtia Ľudovíta Štúra. V hlavných úlohách filmu Štúr sa predstavia Lukáš Pelč (Ľudovít Štúr), Ivana Kološová (Adela Ostrolúcka), Richard Autner, Marko Igonda, František Kovár, Jana Kvantiková, Daniel Žulčák, Csongor Kassai, Zuzana Konečná a ďalší. Vznik filmu podporili Audiovizuálny fond, scenár podporil Literárny fond. Štúr vzniká v produkcii spoločnosti The Factory s.r.o., koprodukuje ho STVR. Mariana Čengel Solčanská napísala aj scenár a na filme pracuje od roku 2020. Film je adaptáciou režisérkinho románu Milenec Adely Ostrolúckej (2024). Štúra tak publikum spozná očami zamilovanej ženy. Kodifikátor spisovnej slovenčiny tragicky zahynul ako 40-ročný po nešťastnom postrelení na poľovačke. Prežil život bohatý na dobrodružstvá, búrlivé dejiny a spoločenské premeny. Pre tých, ktorých zaujíma filmové zákulisie, pripravili vo Vysokých Tatrách na Hrebienku výstavu spojenú so vznikom tohoto výpravného filmu. Predstaví fotografie z nakrúcania a filmové kostýmy Michaely Mokrej. „Veríme, že výstava na Hrebienku priláka množstvo ľudí a sme veľmi vďační našim partnerom v Tatrách, že nám umožnili túto krásnu vec zrealizovať,“ povedal Lukáš Pelč, ktorý okrem toho, že stvárnil hlavnú postavu, film aj produkuje. Prvá klapka snímky Štúr padla na jeseň 2024. Nakrúcalo sa v Bratislave, v...
recenzia Dukla. Záber z filmu Dukla. Foto: Slovak Motion Picture

recenzia Dukla

Použiť brechtovský princíp vo filme chce nepochybne odvahu, i keď v kinematografii sa to občas deje. Ale použiť tento typ scudzovacieho efektu v bábkovom filme je riziko. Vo filme Dukla sa riskovať jeho tvorcom jednoznačne oplatilo. Princíp je použitý funkčne a Bertold Brecht by mal radosť. Napätie medzi desivým príbehom a formou, priznanou bábkohrou, sa stalo v Dukle metódou, ktorá rôznymi naratívnymi taktikami vytvára silnú a apelatívnu výpoveď. A čo je mimoriadne dôležité, robí tak (vďaka svojej štruktúre) bez akéhokoľvek pátosu. Podarilo sa tu vytvoriť presvedčivú ilúziu situácie pohyblivého frontu počas vojny – s tým má často problém dokonca i hraný film. https://youtu.be/Don-O4UcvY4?si=T0PfaqWgn3gbNx5n Príbeh je recepčne otvorený, vyrozprávaný štandardne a lineárne, rámcovaný úvodnou a záverečnou scénou pred televízorom, delený na niekoľko nadväzujúcich kapitoliek. Fabula nie je nijako komplikovaná, sujet nepoužíva naratívne ozvláštnenia. Ani nemusí, pretože tým povestným, neoformalisticky povedané „ozvláštnením“ je celá výrazová zložka, včítane dvoch sekvencií s transparentne priznanými rukami ovládajúcimi postavy – bábky. Významy sa tak vytvárajú na základe štylizovaných vizuálnych a auditívnych znakov, ktoré odkazujú na znaky iluzívnej skutočnosti a tie odkazujú na referenčné znaky historickej reality. Táto semiotická hra s interpretáciou interpretácie ale nekončí ako nejaký otravný model. Naopak, ako som spomenul vyššie, pôsobí autenticky a zakladá silnú recepčnú platformu emocionálneho pôsobenia. Je potešujúce, že film Dukla vznikol. V budúcnosti pri výročiach druhej...
29. MFDF Ji.hlava Ilustračné foto. Foto: MFDF Ji.hlava/Lukáš Veselý

ohlasy 29. MFDF Ji.hlava

Na 29. ročníku Medzinárodného festivalu dokumentárnych filmov Ji.hlava uviedli viac ako tristo filmov v súťažných aj nesúťažných sekciách. Nechýbali kurátorované pásma, industry program a sprievodné podujatia. Druhá desaťdňová Ji.hlava trvala od 24. októbra do 2. novembra. V retrospektívach sa zamerala na kolektívny film a tému jedla vo filme. V nadväznosti na minulý ročník premietla niekoľko filmov taiwanského režiséra Cai Ming-lianga, ktorý tentoraz v Jihlave počas festivalu nakrútil snímku zo svojej série Walker. Festivalovú znelku pripravil ukrajinský režisér Sergej Loznica. V párminútovej dokrútke zachytil nenápadný, ale rušivý fragment z ukrajinského metra v Dnipre. Ťažoba striebra Ji.hlava spravidla otvára aktuálne spoločenské témy, viac či menej explicitne formuluje otázky týkajúce sa ľudského prežívania v rôznych politických a ekonomických systémoch či počas medzinárodných vojnových konfliktov. Poľská režisérka Natalia Koniarz a kameraman Stanisław Cuske ocenení za film Striebro. Foto: MFDF Ji.hlava/Jan Hromadko Film Striebro, ktorý vyhral hlavnú festivalovú súťažnú sekciu Opus Bonum, približuje život baníkov pracujúcich v najvyššie položenej bani na striebornej hore v Bolívii. Poľská režisérka Natalia Koniarz sleduje banícky kolektív pri náročnom hľadaní a extrahovaní strieborných žíl, ako aj život rodín v izolovanej osade pod vrcholom hory. Baníci pracujú sami na seba, nie sú pod žiadnou firmou, vykorisťuje ich len systém sám. Často...
Zobraziť všetky články