Záber z filmu Nerob vlny / Zdroj: Garfield Film

recenzia Nerob vlny

Keď sa z rozboru ľúbostnej poézie stane bolestná dráma

Jena Opoldusová

Písmo: A- | A+

Ak drístaš, zabijem ťa. Ak klame on, zabijem jeho!“ Hrozba psychickým aj fyzickým násilím sa ako leitmotív vinie psychologickou drámou Nerob vlny (2024), v ktorej režisér Teddy Lussi-Modeste chytí diváka do pavučiny sugestívneho príbehu.

Príbeh zo školských lavíc sa začína celkom nevinne, rozborom ľúbostnej básne Pierra de Ronsarda. Vulgárnosť tínedžerov, pochádzajúcich z problémového prostredia, má však ďaleko od rafinovanosti „princa básnikov a básnika princov“. Slová dvoriť, zvádzať, očariť dokážu nahradiť len tými najobscénnejšími. Začínajúceho učiteľa Juliena nato obviní jedna zo žiačok – trinásťročná Leslie – zo sexuálneho obťažovania. V snahe vyšetriť incident psychologická poradkyňa pozve do školy žiačkinho zákonného zástupcu, ktorým je jej brat. Slovné vyhrážky smrťou násobí fyzickým násilím. Učiteľ akékoľvek previnenie odmieta, Leslie trvá na svojom…

Nerob vlny,“ radí Julienovi riaditeľ, ktorý dobre vie, v akom prostredí vyrastajú žiaci jeho školy. Zo strachu o povesť svojej inštitúcie by najradšej nečakaný problém ututlal hneď v zárodku. Agresívny brat však prinúti Leslie, aby podala na učiteľa trestné oznámenie. Keď sa ten chce brániť trestným oznámením za ohováranie a vyhrážanie, na polícii sa dozvie len alibistické „musíte ho chápať, bol rozčúlený.A čo ja?“ pýta sa Julien, snažiaci sa očistiť si meno aj postavenie. Väčšina pedagogického zboru síce stojí za svojím neprávom obvineným kolegom, lenže ako sa postupne prehlbujú zákopy na oboch stranách, ich podpora sa zmenšuje. „Prečo si nepovedal, že si gay? Všetko by sa hneď vyriešilo,“ vyčítajú mu. Ktovie, možno áno a možno nie. A prečo by mal vlastne rozširovať informácie o svojom intímnom živote, ktorý tají aj pred kolegami?

Od začiatku pritom mladý idealista chcel len jedno, netradičnými metódami motivovať slabších žiakov, ktorí na školu zväčša zvysoka kašlú, k túžbe získať čo najlepšie vzdelanie. Aby nadobudli predpoklady na lepší život, než aký žije väčšina ich rodičov. Hoci aj tým, že zopár tých „nádejnejších“ pozval nedávno na kebab a počúval ich názory, aby im lepšie porozumel. V očiach kolegov je to ďalšie Julienovo mínus. Vyhrotená situácia poznamenáva nielen vzťahy medzi učiteľmi, ale hlboko zasahuje aj do Julienovho privátneho života. Keďže si zo svojho platu právnikov dovoliť nemôže, aj doma, kde predtým nachádzal oporu, narastá napätie. Slučka sa sťahuje, pocit ohrozenia zo všetkých strán sa stupňuje, komorný príbeh nadobúda priam klaustrofobickú atmosféru.

Tridsaťpäročný François Civil, ktorý si nedávno zahral d´Artagnana v novej filmovej verzii Troch mušketierov (r. Martin Bourboulon, 2023), sa úlohy naivného, zanieteného, tvrdohlavého, bezmocného a na konci zúfalého učiteľa, ktorý sa napokon bojí aj žiačky, čo ho neprávom obvinila, zhostil na výbornú. Skvelý je aj herecký výkon mladučkej Toscane Duquesne – režisér jej zveril postavu zakríknutej Leslie, ktorej list odštartoval drámu takmer antických rozmerov. Vo chvíli, keď priznáva strach zo situácie, ktorej bola spúšťačom, aj z vlastného násilníckeho brata, jej divák nielenže verí, ale zároveň aj praje, aby bola schopná vzoprieť sa osudu. A vôbec, znamenite a do hĺbky vykreslili charaktery búriacich sa a omylných tínedžerov aj ich nedospelí predstavitelia.

Pôsobivo a citlivo nakrútený príbeh, na ktorého scenári sa okrem režiséra podieľala aj spisovateľka a režisérka Audrey Diwan (jej filmová dráma Udalosť získala na festivale v Benátkach v roku 2021 hlavnú cenu Zlatého leva), má neuveriteľnú dynamiku a spád. Slovami skôr šetrí, pozornosť zameriava na vykreslenie situácií, v ktorých nadobúda konflikt, zapríčinený na jednej strane naivitou puberty, na druhej neortodoxnými výchovnými metódami neskúseného učiteľa, až obludné rozmery. Sugestívna kamera, sústreďujúca sa na detaily a uzavreté priestory, zintenzívňuje pocit klaustrofóbie. Nepochopenie, bezradnosť, bezmocnosť a strach možno čítať nielen v tvárach postáv, ktorými je príbeh zaľudnený, ale pulzujú aj zo stien prázdnych tried, školských chodieb či nočných ulíc.

Kto, kedy a kde urobil chybu, ktorá odštartovala stupňujúcu sa drámu ľudských osudov? Kto má právo na ochranu pred krivým obvinením a kto sa nesmie brániť? Kto má právo súdiť, keď ide o profesionálnu česť? Má vôbec zmysel snažiť sa veci meniť? Oplatí sa bojovať proti veterným mlynom byrokracie, prehnanej korektnosti a spoločenským predsudkom, ak je výsledok viac ako neistý? Divácky príťažlivá dráma Nerob vlny nastoľuje množstvo otázok, odpovede, s ktorými si nevedia poradiť ani odborníci, neponúka. Ani to nie je jej úlohou, ale diváka rozhodne osloví sugestívnosťou filmovej výpovede. Režisér Teddy Lussi-Modeste zasvätene rozpráva o probléme, ktorý existuje a ktorý – ako pred záverečnými titulkami priznáva – zažil na vlastnej koži.

Nerob vlny (Pas de vagues, Francúzsko/Belgicko, 2024)
RÉŽIA Teddy Lussi-Modeste ● SCENÁR Audrey Diwan, Teddy Lussi-Modeste ● KAMERA Hichame Alaouie ● HUDBA Jean-Benoît Dunckel ● HRAJÚ François Civil, Shaïn Boumedine, Toscane Duquesne, Mallory Wanecque, Bakary Kebe, Marianne Ehouman
MINUTÁŽ 91 min.
DISTRIBUČNÁ PREMIÉRA 19. 12. 2024

Hodnotenie: 80%

Záber z filmu Nerob vlny / Zdroj: Garfield Film

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Svet medzi nami. Foto: Film Expanded

recenzia Svet medzi nami

Na začiatku bolo krátke video na sociálne siete o výstave jej fotografií v Českom centre v New Yorku. Po šiestich rokoch nakrúcania je na konci celovečerný dokument Svet medzi nami o fotografke Marii Tomanovej, pod ktorý sa podpísala režisérka Marie Dvořáková. Chytí vás od prvých záberov z vernisážovej tlačenice v New Yorku a nepustí až po záverečný pohľad na zapadajúce slnko v Mikulove. V meste, v ktorom hrdinka filmového príbehu vyrastala. Dokonca aj v prípade, že si zvedavý divák o ňom už vopred zistí podrobnejšie informácie, dokument celých deväťdesiat minút drží jeho pozornosť permanentne a pevne vo svojich opratách. Rozpráva o celkom obyčajných veciach ako radosť, obavy, smútok, úspech, sklamanie či prehra. Na druhej strane však rozpráva aj o nie celkom obyčajných záležitostiach, ako trebárs tvorivé hľadanie, sila portrétu i autoportrétu, aký je rozdiel medzi módnou fotografiou a voľnou tvorbou alebo načo nám umenie vôbec je a čím sa človeku prihovára. Marie Tomanová je totiž ideálna „hrdinka“ – spontánna, nesmierne temperamentná, úprimná a výrečná žena, ktorá navyše má neuveriteľné čaro osobnosti a málokedy jej chýba úsmev na tvári. To som už akože slávna? „Za pol roka sa vrátim a potom sa vezmeme,“ oznámila priateľovi, keď dokončila štúdium maliarstva na Fakulte výtvarných umení Vysokého učenia technického v Brne. Na pôde maľby sa totiž necítila priveľmi isto, chcela si jednoducho vyčistiť za morom hlavu,...
Slnko v sieti 2024 - Jiří Mádl a jeho víťazný film Vlny. Foto: SFTA/Zdenko Hanous

Slnko v sieti apeluje na hodnoty, i keď Mikiho nominovalo

Bolo to jedno veľké „vlnybitie“, skonštatoval moderátor Bruno Ciberej, a mal pravdu. Národné filmové ceny Slnko v sieti za rok 2024 ovládli česko-slovenské Vlny. Film režiséra Jiřího Mádla v silnej obojstrannej koprodukcii si zaslúžene odniesol vzácne sošky v deviatich kategóriách vrátane najlepšieho filmu, réžie a scenára. Jedna z cien sa spojila s osobným vyznaním pre herca Mariána Bielika, legendárneho Fajola z určujúcej kultovky Slnko v sieti, ktorý vlani zomrel. Svoju sošku mu venovala jeho dcéra Katarína Štrbová Bieliková, keď stála na pódiu ako čerstvá držiteľka ocenenia za najlepšie kostýmy. V súvislosti s príbehom strhujúcej drámy Vlny o boji za slobodu v auguste 1968 vyjadrila vo svojich nástojčivých otázkach pálčivé problémy, ktoré v súčasnosti trápia našu krajinu. Práve filmy, ktoré na Slovensku vznikajú a sú nositeľom hodnotového posolstva o slobode, považuje  za inšpiráciu, ktorá nám v ťažkých časoch môže pomôcť. „Vlny sú o statočnosti ľudí, ktorí sa vzopreli voči mnohonásobne silnejšiemu nepriateľovi, a ktorí ostali konzistentní v postojoch, pretože sloboda bola pre nich najcennejšou hodnotou,“ povedala o odvahe ľudí z redakcie Československého rozhlasu počas vpádu vojsk Varšavskej zmluvy. Katarína Štrbová Bieliková, cena za najlepšie kostýmy vo filme Vlny. Foto: SFTA/Zdenko Hanout V hrobovom tichu Paradoxne, 16. apríla 2025 sa ceremoniál odovzdávania cien Slnko v sieti dial v sále Slovenského rozhlasu pod strechou verejnoprávnej STVR, ktorá sa od tohto podujatia alibisticky dištancovala. Napriek...
Herecká suita z filmu Jiřího Mádla Vlny. Foto: Wandal production

Slnko v sieti: 9 cien pre Vlny, 5 pre Emu a smrtihlava

Najlepším celovečerným hraným filmom roka 2024 sa na udeľovaní národných filmových cien Slnko v sieti stala česko-slovenská koprodukčná snímka Vlny (producenti Monika Kristl, Vlasta Kristl a Wanda Adamík Hrycová). Jej režisér Jiří Mádl si odniesol aj Slnko v sieti v kategórii réžia. Vlny celkovo získali 9 cien. Spolu mali 14 nominácií. O dve nominácie menej mala slovensko-česko-maďarská koprodukčná dráma Ivety Grófovej Ema a smrtihlav. Nakoniec získala 5 cien. Dve ceny si odniesol česko-slovensko-francúzsky animovaný film Keď život chutí (réžia Kristina Dufková, producenti Matej Chlupáček, Agata Novinski, Marc Faye), ktorý zvíťazil v kategórii animovaných filmov a získal tiež Slnko v sieti za hudbu (Michal Novinski). Najlepším dokumentom uplynulého roka bola podľa hlasovania členov Slovenskej filmovej a televíznej akadémie snímka Prezidentka (réžia Marek Šulík, producentka Barbara Janišová Feglová). Chýbajúca maskérka Okrem trojice hereckých ocenení pre Alexandru Borbély, Évu Bandor a Milana Ondríka si Ema a smrtihlav odniesla Slnko v sieti za scénografiu (Tomáš Svoboda, Miriam Struhárová) a najlepšie umelecké masky (Andrea Štrbová, Ivo Strangmüller, Tomáš Richter, Viktor Nagy). Po vyhlásení kategórie sa producentka Zuzana Mistríková ospravedlnila umeleckej maskérke Alici Dvorskej, že ju pri nahlásení nominovaných maskérov zaviedla uviesť do formulára, ktorý vypĺňala. Poprosila akadémiu, aby jej cenu udelili dodatočne, keďže sa na ocenenej kategórii podieľala rovnako ako ostatní štyria ocenení. Vlny bodovali aj v kategóriách scenár...
Zobraziť všetky články