Záber z filmu Nerob vlny / Zdroj: Garfield Film

recenzia Nerob vlny

Keď sa z rozboru ľúbostnej poézie stane bolestná dráma

Jena Opoldusová

Písmo: A- | A+

Ak drístaš, zabijem ťa. Ak klame on, zabijem jeho!“ Hrozba psychickým aj fyzickým násilím sa ako leitmotív vinie psychologickou drámou Nerob vlny (2024), v ktorej režisér Teddy Lussi-Modeste chytí diváka do pavučiny sugestívneho príbehu.

Príbeh zo školských lavíc sa začína celkom nevinne, rozborom ľúbostnej básne Pierra de Ronsarda. Vulgárnosť tínedžerov, pochádzajúcich z problémového prostredia, má však ďaleko od rafinovanosti „princa básnikov a básnika princov“. Slová dvoriť, zvádzať, očariť dokážu nahradiť len tými najobscénnejšími. Začínajúceho učiteľa Juliena nato obviní jedna zo žiačok – trinásťročná Leslie – zo sexuálneho obťažovania. V snahe vyšetriť incident psychologická poradkyňa pozve do školy žiačkinho zákonného zástupcu, ktorým je jej brat. Slovné vyhrážky smrťou násobí fyzickým násilím. Učiteľ akékoľvek previnenie odmieta, Leslie trvá na svojom…

Nerob vlny,“ radí Julienovi riaditeľ, ktorý dobre vie, v akom prostredí vyrastajú žiaci jeho školy. Zo strachu o povesť svojej inštitúcie by najradšej nečakaný problém ututlal hneď v zárodku. Agresívny brat však prinúti Leslie, aby podala na učiteľa trestné oznámenie. Keď sa ten chce brániť trestným oznámením za ohováranie a vyhrážanie, na polícii sa dozvie len alibistické „musíte ho chápať, bol rozčúlený.A čo ja?“ pýta sa Julien, snažiaci sa očistiť si meno aj postavenie. Väčšina pedagogického zboru síce stojí za svojím neprávom obvineným kolegom, lenže ako sa postupne prehlbujú zákopy na oboch stranách, ich podpora sa zmenšuje. „Prečo si nepovedal, že si gay? Všetko by sa hneď vyriešilo,“ vyčítajú mu. Ktovie, možno áno a možno nie. A prečo by mal vlastne rozširovať informácie o svojom intímnom živote, ktorý tají aj pred kolegami?

Od začiatku pritom mladý idealista chcel len jedno, netradičnými metódami motivovať slabších žiakov, ktorí na školu zväčša zvysoka kašlú, k túžbe získať čo najlepšie vzdelanie. Aby nadobudli predpoklady na lepší život, než aký žije väčšina ich rodičov. Hoci aj tým, že zopár tých „nádejnejších“ pozval nedávno na kebab a počúval ich názory, aby im lepšie porozumel. V očiach kolegov je to ďalšie Julienovo mínus. Vyhrotená situácia poznamenáva nielen vzťahy medzi učiteľmi, ale hlboko zasahuje aj do Julienovho privátneho života. Keďže si zo svojho platu právnikov dovoliť nemôže, aj doma, kde predtým nachádzal oporu, narastá napätie. Slučka sa sťahuje, pocit ohrozenia zo všetkých strán sa stupňuje, komorný príbeh nadobúda priam klaustrofobickú atmosféru.

Tridsaťpäročný François Civil, ktorý si nedávno zahral d´Artagnana v novej filmovej verzii Troch mušketierov (r. Martin Bourboulon, 2023), sa úlohy naivného, zanieteného, tvrdohlavého, bezmocného a na konci zúfalého učiteľa, ktorý sa napokon bojí aj žiačky, čo ho neprávom obvinila, zhostil na výbornú. Skvelý je aj herecký výkon mladučkej Toscane Duquesne – režisér jej zveril postavu zakríknutej Leslie, ktorej list odštartoval drámu takmer antických rozmerov. Vo chvíli, keď priznáva strach zo situácie, ktorej bola spúšťačom, aj z vlastného násilníckeho brata, jej divák nielenže verí, ale zároveň aj praje, aby bola schopná vzoprieť sa osudu. A vôbec, znamenite a do hĺbky vykreslili charaktery búriacich sa a omylných tínedžerov aj ich nedospelí predstavitelia.

Pôsobivo a citlivo nakrútený príbeh, na ktorého scenári sa okrem režiséra podieľala aj spisovateľka a režisérka Audrey Diwan (jej filmová dráma Udalosť získala na festivale v Benátkach v roku 2021 hlavnú cenu Zlatého leva), má neuveriteľnú dynamiku a spád. Slovami skôr šetrí, pozornosť zameriava na vykreslenie situácií, v ktorých nadobúda konflikt, zapríčinený na jednej strane naivitou puberty, na druhej neortodoxnými výchovnými metódami neskúseného učiteľa, až obludné rozmery. Sugestívna kamera, sústreďujúca sa na detaily a uzavreté priestory, zintenzívňuje pocit klaustrofóbie. Nepochopenie, bezradnosť, bezmocnosť a strach možno čítať nielen v tvárach postáv, ktorými je príbeh zaľudnený, ale pulzujú aj zo stien prázdnych tried, školských chodieb či nočných ulíc.

Kto, kedy a kde urobil chybu, ktorá odštartovala stupňujúcu sa drámu ľudských osudov? Kto má právo na ochranu pred krivým obvinením a kto sa nesmie brániť? Kto má právo súdiť, keď ide o profesionálnu česť? Má vôbec zmysel snažiť sa veci meniť? Oplatí sa bojovať proti veterným mlynom byrokracie, prehnanej korektnosti a spoločenským predsudkom, ak je výsledok viac ako neistý? Divácky príťažlivá dráma Nerob vlny nastoľuje množstvo otázok, odpovede, s ktorými si nevedia poradiť ani odborníci, neponúka. Ani to nie je jej úlohou, ale diváka rozhodne osloví sugestívnosťou filmovej výpovede. Režisér Teddy Lussi-Modeste zasvätene rozpráva o probléme, ktorý existuje a ktorý – ako pred záverečnými titulkami priznáva – zažil na vlastnej koži.

Nerob vlny (Pas de vagues, Francúzsko/Belgicko, 2024)
RÉŽIA Teddy Lussi-Modeste ● SCENÁR Audrey Diwan, Teddy Lussi-Modeste ● KAMERA Hichame Alaouie ● HUDBA Jean-Benoît Dunckel ● HRAJÚ François Civil, Shaïn Boumedine, Toscane Duquesne, Mallory Wanecque, Bakary Kebe, Marianne Ehouman
MINUTÁŽ 91 min.
DISTRIBUČNÁ PREMIÉRA 19. 12. 2024

Hodnotenie: 80%

Záber z filmu Nerob vlny / Zdroj: Garfield Film

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Stanislav Szomolányi. Foto: Miro Nôta

V dôvernom spojení s osvietenými režisérmi mohol bezvýhradne slúžiť téme

Otázku, čo všetko sa skrýva za kameramanskou profesiou, vníma Stanislav Szomolányi dodnes v tesnom spojení s režisérskymi osobnosťami v tvorivom tíme. O neoddeliteľných spoluprácach na ikonických filmoch slovenskej kinematografie sa verejne nikdy veľa nezmieňoval, vedomý si zodpovednosti za každé slovo, ktorým prispieva k už vytvoreným filmovým obrazom. Najmä tie totiž hovoria zaňho. Všetko podstatné už napísali Svoju odpoveď raz a navždy sformoval ešte v roku 1977 pre časopis Film a divadlo: kameramana vlastne považuje za obrazového režiséra, ktorý „režisérovi filmu ponúka možnosti, vstupuje s ním do dialógu a prináša svoj vlastný osobitý vklad“. Pri príležitosti jeho 90. narodenín, ktoré oslávil 14. januára 2025, sa v kine aj na televíznej obrazovke objavili viaceré filmy, ktorým v minulosti ako kameraman dal pečiatku umeleckej kvality. Do spomienok na ne sme sa počas uplynulých dní vracali spoločne s ním v niekoľkých telefonických rozhovoroch s redakciou Film.sk. I keď rád udržuje láskavý tón rozhovoru a bystro reaguje na každú maličkosť, svoje myšlienky už zverejňovať nepotrebuje. Je presvedčený, že o ňom už napísali všetko podstatné. A verí, že filmy, pod ktoré sa podpísal, povedia o umeleckej kvalite všetko dôležité aj v budúcnosti. Život v kalendári Jeho najvýznamnejšie diela pripomína Slovenský filmový ústav aj formou obrazového kalendára na rok 2025. Selekciu dvanástich záberov urobil filmový kritik a pedagóg Martin Šmatlák. A ako v úvodnom slove spomína, bolo...
Záber z filmu Hra o moc, ktorý uvedie festival SCANDI aj so sprievodným programom. Foto: Film Europe

Aké sprievodné podujatia prinesú škadinávske témy festivalu SCANDI

Sériu súčasných severských noviniek odštartuje strhujúca konverzačná dráma Hammarskjöld – Boj za mier. Kino Film Europe v Pisztoryho paláci sa až do 29. januára stane centrom filmového diania v Bratislave a ponúkne zároveň viacero sprievodných podujatí. Prvým zo sprievodných podujatí bude diskusia Michala Havrana a jeho hosťa, významného slovenského diplomata Miroslava Wlachovského k filmu Hammarskjöld – Boj za mier. Pôsobivý životopis švédskeho politika a štátnika Daga Hammarskjölda získal nominácie na osem švédskych filmových cien Guldbagge. Režisér Per Fly v ňom predvádza majstrovskú prácu s napätím a kombináciou faktov a fikcie. Vášnivý cestovateľ, islandofil Martin Pročko, autor dvoch kníh a cestopisu, ktorý stojí za projektom Eyja Adventures, vyrozpráva počas svojej prezentácie nazvanej Ako sme sa ocitli na hrane zákona príbeh, ktorý sa stal nosnou témou jeho najnovšej knihy Island: Návod, ako utopiť auto. Po prednáške bude nasledovať projekcia napínavej mysterióznej krimi Chlad, ktorá vznikla na základe bestselleru islandskej spisovateľky Yrsy Sigurðardóttir. Film získal šesť nominácií na ceny Islandskej filmovej a televíznej akadémie Edda. Počas Švédskeho dňa sa premietnu tri švédske snímky, nebude chýbať malá ochutnávka švédskych špecialít a stánok kníhkupectva Artforum so severskou literatúrou. Kúsok Nórska v podobe sprievodného podujatia Tundra vo mne sa zhmotní v rozhovore s režisérkou Sarou Margrethe Oskal. Jej úprimný filmový debut je príbehom sámskej umelkyne Leny,...
Táňa Pauhofová a Vojtěch Vodochodský vo filme Vlny.

Najviac nominácií na Českého leva majú Vlny a Amerikánka

Najviac nominácií na Českého leva, spolu 14, má dobová dráma Vlny režiséra Jiřího Mádla. O jednu nomináciu menej získal štylizovaný príbeh dievčaťa z detského domova Amerikánka režiséra Viktora Tauša. S desiatimi nomináciami nasleduje tragikomédia o zabíjačke Mord debutujúceho režiséra Adama Martinca. Všetky tri snímky vznikli v slovenskej koprodukcii. Desať nominácií má aj televízna séria Metoda Markovič: Hojer z platformy Voyo. O sošku pre najlepší film sa okrem Vĺn, Amerikánky a Mordu uchádzajú snímky Od marca do mája pôvodom slovenského režiséra Martina Pavla Repku a Zahradníkův rok režiséra Jiřího Havelku. Rovnaká pätica titulov je nominovaná aj v kategórii réžia. Nominované tituly vybrali akademici z celkovo 93 filmov, televíznych seriálov a minisérií, ktoré mali premiéru v roku 2024. Celkovo sa nakoniec o sošku Českého leva uchádza 29 titulov. Víťazov oznámia 8. marca v priamom prenose Českej televízie. Medzi nominovanými sú aj viacerí reprezentanti Slovenska. V kategórii ženských hereckých výkonov vo vedľajšej úlohe je to Táňa Pauhofová (Vlny), v kategórii mužských výkonov vo vedľajšej úlohe potom Milan Ondrík (Ema a smrtihlav). Želiezka v ohni má Slovensko aj v kategórii dokumentov – štyri z piatich nominovaných filmov vznikli v slovenskej koprodukcii. Na leva sú v tejto kategórii nominovaní ako producenti Maroš Hečko (Architektúra ČSSR 58 – 89) a Barbara Janišová Feglová (Prezidentka). Za kameru filmu Vlny nominovali akademici Martina Žiarana, za strih série Metoda...
Zobraziť všetky články