Záber z filmu Podoby láskavosti (r. Yorgos Lanthimos) / Zdroj: CinemArt SK

recenzia Podoby láskavosti

Kríza identít

Martina Červenková

Písmo: A- | A+

Some of them want to use you, some of them want to get used by you…“ znejú tóny známej skladby Sweet Dreams (Are Made of This) v úvodnej sekvencii najnovšieho filmu Yorgosa Lanthimosa Podoby láskavosti. Film, ktorý bol uvedený v pomerne tesnom závese po oscarovo úspešnom Chudiatku, je návratom k spolupráci so scenáristom Efthimisom Filippouom (Očný zubHomár) a podľa mnohých aj návratom „divného Lanthimosa“. Témy kontroly, (zneužívania) moci a boja o ňu sprevádza (pre režiséra typická) klaustrofóbna atmosféra, no zasadené do prostredia súčasnej Ameriky získavajú nový lesk a možno aj nový kontext.

Od medzinárodného uvedenia filmu Očný zub prešlo 14 rokov a Yorgos Lanthimos sa stal známym menom nielen na európskych filmových festivaloch, ale aj v prostredí Cien Americkej akadémie filmových umení a vied. Čelný predstaviteľ tzv. gréckej divnej vlny kombináciou nehostinnosti a čierneho humoru, ktoré využíva na reflexiu všetkého „až príliš ľudského“, vzbudil ohlas publika a okrem iného získal aj možnosť spolupracovať s hereckými hviezdami. Svoje hollywoodske kontakty naplno využíva aj v Podobách láskavosti. Herecky tu dostávajú priestor a voľnú ruku jeho stálice Emma Stone a Willem Dafoe, ale aj „nováčik“ Jesse Plemmons. Ich výkony v rozpätí od mrazivých až po vyslovene excentrické na seba pútajú pozornosť a sú spojivom príbehovo rôznorodých častí.

Práve poviedková štruktúra filmu je pre Lanthimosovu tvorbu niečím doteraz netypickým. Podoby láskavosti sa skladajú z troch samostatných, zhruba rovnako dlhých častí oddelených krátkymi titulkovými sekvenciami. Tri rôzne príbehy akoby existovali v rovnakom vesmíre, no tí istí herci sa v nich ujímajú rôznych (niekedy príbuzných, inokedy povahovo protipólnych) charakterov. Navyše je tu tajomná postava R. M. F., ktorá nielen otvára a uzatvára celý film, ale ho aj prepája prostredníctvom názvov jednotlivých častí (R. M. F. zomiera, R. M. F. lieta a R. M. F. je sendvič). Niekto by mohol povedať, že tu máme „zavarené“ na lynchovskú hru hľadania tajných významov a spojitostí.

Emma Stone a Jesse Plemons v zábere z filmu Podoby láskavosti. Foto: Atsushi Nishijima. Courtesy of Searchlight Pictures. © 2024 Searchlight Pictures All Rights Reserved / Zdroj: CinemArt SK

Lanthimosovi však nejde o žiadne záhadné svety za oponou. V jeho námetoch sa často objavujú kultom podobné uzavreté skupiny riadiace sa absurdnými pravidlami, no dôraz nekladie na aspekt tajomstva či konšpirácie. Naopak, absurditu dosahuje hyperbolizáciou základných ľudských potrieb a vlastností. Potreba niekam patriť, potreba lásky či jednoducho neochota niesť zodpovednosť za svoje rozhodnutia dovádzajú postavy do často extrémnych situácií. Ich povaha však nie je vytesaná do kameňa a z obete sa môže veľmi ľahko stať tyran, stačia tie správne okolnosti.

Motív slobodnej vôle či jej dobrovoľnej absencie je pre mňa zaujímavo reflektovaný aj prostredím generického amerického mesta. Lanthimos v USA nenatáčal prvýkrát, no od chirurgickej presnosti Zabitia posvätného jeleňa pokročil v Podobách láskavosti k plnotučnej „americane“. Prostredie prázdnych diaľnic, dinerov, či hoci aj policajných staníc je v americkej kinematografii tradične spájané s motívmi slobody a individualizmu alebo boja o ne. Tu sme však svedkami obrátenia stereotypu, keď sledujeme Emmu Stone, ako sa vo frajersky fialovom Dodge Challengeri vcelku nefrajersky vrhá v ústrety podriadenosti, ktorá však zároveň znamená vytúženú istotu.

Pri troche špekulovania môžeme hádať, že práve túto (nevyhnutnú) nejednoznačnosť sa Lanthimos snaží pomocou poviedkovej štruktúry filmu akcentovať. Napätie vznikajúce medzi časťami, ktoré nie sú spojené, ale ani úplne oddelené, poodhaľuje publiku konštrukciu filmu a upozorňuje na hercov a herečky ako predstaviteľov rolí (meniacich šaty a účesy), čo koniec koncov narušuje celistvosť fikcie aj vnútri jednotlivých príbehov. Divákovi je takmer znemožnená akákoľvek emocionálna zaangažovanosť a zážitok sa blíži absurdnému divadlu (hádam jedinou ľudsky sympatickou postavou vo filme je postava Margaret Qualley v poslednej časti R. M. F. je sendvič a jej náhly koniec je pomysleným posledným klincom do rakvy). Napriek režisérovej vyslovenej nechuti podať divákovi morálnu barličku sú Podoby láskavosti hlboko ľudské, aj za cenu zistenia, že tento prívlastok vlastne vôbec nemusí byť pozitívny.

Podoby láskavosti
Kinds of Kindness, USA, 2024
Réžia: Yorgos Lanthimos
Scenár: Yorgos Lanthimos, Efthymis Filippou
Hudba: Jerskin Fendrix
Kamera: Robine Ryan
Hrajú: Emma Stone, Jesse Plemons, Willem Dafoe, Margaret Qualley. Hong Chau, Joe Alwyn, Mamoudou Athie, Hunter Schafer a ďalší
MINUTÁŽ 164 min.
DISTRIBUČNÁ PREMIÉRA 19. 9. 2024

Hodnotenie: 80%

Záber z filmu Podoby láskavosti (r. Yorgos Lanthimos) / Zdroj: CinemArt SK

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Svet medzi nami. Foto: Film Expanded

recenzia Svet medzi nami

Na začiatku bolo krátke video na sociálne siete o výstave jej fotografií v Českom centre v New Yorku. Po šiestich rokoch nakrúcania je na konci celovečerný dokument Svet medzi nami o fotografke Marii Tomanovej, pod ktorý sa podpísala režisérka Marie Dvořáková. Chytí vás od prvých záberov z vernisážovej tlačenice v New Yorku a nepustí až po záverečný pohľad na zapadajúce slnko v Mikulove. V meste, v ktorom hrdinka filmového príbehu vyrastala. Dokonca aj v prípade, že si zvedavý divák o ňom už vopred zistí podrobnejšie informácie, dokument celých deväťdesiat minút drží jeho pozornosť permanentne a pevne vo svojich opratách. Rozpráva o celkom obyčajných veciach ako radosť, obavy, smútok, úspech, sklamanie či prehra. Na druhej strane však rozpráva aj o nie celkom obyčajných záležitostiach, ako trebárs tvorivé hľadanie, sila portrétu i autoportrétu, aký je rozdiel medzi módnou fotografiou a voľnou tvorbou alebo načo nám umenie vôbec je a čím sa človeku prihovára. Marie Tomanová je totiž ideálna „hrdinka“ – spontánna, nesmierne temperamentná, úprimná a výrečná žena, ktorá navyše má neuveriteľné čaro osobnosti a málokedy jej chýba úsmev na tvári. To som už akože slávna? „Za pol roka sa vrátim a potom sa vezmeme,“ oznámila priateľovi, keď dokončila štúdium maliarstva na Fakulte výtvarných umení Vysokého učenia technického v Brne. Na pôde maľby sa totiž necítila priveľmi isto, chcela si jednoducho vyčistiť za morom hlavu,...
Slnko v sieti 2024 - Jiří Mádl a jeho víťazný film Vlny. Foto: SFTA/Zdenko Hanous

Slnko v sieti apeluje na hodnoty, i keď Mikiho nominovalo

Bolo to jedno veľké „vlnybitie“, skonštatoval moderátor Bruno Ciberej, a mal pravdu. Národné filmové ceny Slnko v sieti za rok 2024 ovládli česko-slovenské Vlny. Film režiséra Jiřího Mádla v silnej obojstrannej koprodukcii si zaslúžene odniesol vzácne sošky v deviatich kategóriách vrátane najlepšieho filmu, réžie a scenára. Jedna z cien sa spojila s osobným vyznaním pre herca Mariána Bielika, legendárneho Fajola z určujúcej kultovky Slnko v sieti, ktorý vlani zomrel. Svoju sošku mu venovala jeho dcéra Katarína Štrbová Bieliková, keď stála na pódiu ako čerstvá držiteľka ocenenia za najlepšie kostýmy. V súvislosti s príbehom strhujúcej drámy Vlny o boji za slobodu v auguste 1968 vyjadrila vo svojich nástojčivých otázkach pálčivé problémy, ktoré v súčasnosti trápia našu krajinu. Práve filmy, ktoré na Slovensku vznikajú a sú nositeľom hodnotového posolstva o slobode, považuje  za inšpiráciu, ktorá nám v ťažkých časoch môže pomôcť. „Vlny sú o statočnosti ľudí, ktorí sa vzopreli voči mnohonásobne silnejšiemu nepriateľovi, a ktorí ostali konzistentní v postojoch, pretože sloboda bola pre nich najcennejšou hodnotou,“ povedala o odvahe ľudí z redakcie Československého rozhlasu počas vpádu vojsk Varšavskej zmluvy. Katarína Štrbová Bieliková, cena za najlepšie kostýmy vo filme Vlny. Foto: SFTA/Zdenko Hanout V hrobovom tichu Paradoxne, 16. apríla 2025 sa ceremoniál odovzdávania cien Slnko v sieti dial v sále Slovenského rozhlasu pod strechou verejnoprávnej STVR, ktorá sa od tohto podujatia alibisticky dištancovala. Napriek...
Zobraziť všetky články