recenzia Sirat Bruno Núñez a Sergi López vo filme Sirat. Foto: Filmtopia

recenzia Sirat

Sirat, most úzky ako čepeľ noža, ktorý spája nebo a peklo

Martin Ciel

Písmo: A- | A+

Režisérovi Oliverovi Laxemu tentokrát jeho najnovší úlet vyšiel. Road movie začínajúce na technopárty v púšti severnej Afriky zaujalo programových poradcov MFF Cannes. Treba spomenúť, že Oliver Laxe sa pri filme Sirat zdisciplinoval. Stal sa divácky ústretovejším a jednou nohou vstúpil do rámca mainstreamu, elegantne, so cťou a ľahkosťou. Podobne ako vo svojich predchádzajúcich filmoch však i tu pracuje s informáciami neúplne, úsporne a neustále núti diváka pýtať sa: prečo?

Formálne je Sirat štandardným hraným filmom balansujúcim na hranici žánrov. Rozprávanie je tradičné a prísne realistické, v podstate ide o konvenčné záberové štruktúry, lineárne a kauzálne. Bez nejakých umeleckých ozvláštnení používa síce staromódne prelínačky, ale nie ako významový prvok, naopak, používa ich na vyvolanie emocionálneho stotožnenia s dejom. Jediným ozvláštnením, naozaj jediným narušením chodu naratívu je tu flashforward, jeden krátky záber stratený medzi ostatnými, ktorý diváka prenesie do budúcnosti deja a vyvolá očakávanie. Ak si ho teda divák vôbec všimne. Je to také malé žmurknutie režiséra smerom k hľadisku. Nemuselo by tam byť, ale je fajn, že tam je. Prečo nie.

Mimoriadne intenzívna emócia

Sirat sa skladá z dvoch častí. Hlavným motívom je cesta, putovanie. Referenčným pozadím príbehu je fikčný svet, kde sa všetko zjavne vymklo spod kontroly a vypukol chaos, akási neprehľadná vojna, predzvesť konca. Vedľajším motívom prvej časti je otcovo hľadanie dcéry, tomu zodpovedajú aj motivácie a dynamika úvodnej hodiny filmu. V druhej časti sa vedľajší motív aj motivácie funkčne menia. Príbeh sa stáva trilerom, dobrodružstvom v púšti, mení sa na peklo za zvukov techno hudby. Most sme spolu s našimi fyzicky a psychicky hendikepovanými hrdinami prekročili. Dominantou je Smrť. K nej smerujú všetky línie filmu, vzťahujú sa k nej od začiatku a keď k nej v polovici príde, vzťahujú sa k nej aj tie významové línie, ktoré nasledujú.

Nakrútené je to celé krásne. Vizuálna atraktivita nebezpečnej prírody je zobrazená brilantne, kompozične dokonale. Rafinovane prispieva k mimoriadne intenzívnej emócii, ktorú film vyvoláva. Nielen v scénach na mínovom poli.

Sirat je pozoruhodný, vizuálne auditívny zážitok, aj keď nemáte radi techno (ja tú hudbu neznášam) a nevyvoláva u vás extatický tranz. Ale i tak film funguje. Využíva kontrast chladne pôsobiacej odľudštenej opakujúcej sa rytmizovanej hudby a pomalých záberov na fascinujúce teplé farby pôsobivej krajiny, v ktorej sa techno ozýva. Koniec koncov, zrejme platí veta, ktorá vo filme zaznie: „Táto hudba nie je na počúvanie, ale na tancovanie.“

Séria emocionálnych šokov bez pátosu

K silnému, už spomenutému emocionálnemu pôsobeniu prispieva aj civilný, autentický herecký prejav. Nepochybne je príčinou zmiešanie hercov s nehercami, čo sa tentokrát podarilo, aj keď Sergi López, v istom zmysle hlavná postava filmu, ako jediný skúsený herecký profesionál vyčnieva spomedzi ostatných nadmernou presnosťou mimiky a gesta. Vyčnieva ukážkovým psychologickým herectvom. Ale to mohol byť zámer – jeho postava Otca je jediná, ktorá nie je nonstop pod vplyvom (LSD, alkoholu, hašišu a marihuany). Aj keď koniec putovania obsahuje silný náznak, že sa pod vplyvom (techno hudby) môže dostať do subštandardného stavu i on.

V druhej polovici filmu jeho tvorcovia pripravili





Sirat (Sirât, Španielsko/Francúzsko, 2025)
RÉŽIA Oliver Laxe ● SCENÁR Oliver Laxe, Santiago Fillol ● KAMERA Mauro Herce ● HUDBA Kangding Ray ● STRIH Cristóbal Fernández ● ZVUK Laia Casanovas ● KOSTÝMY Nadia Acimi ● HRAJÚ Sergi López, Bruno Núñez, Stefania Gadda, Jade Oukid, Richard Bellamy, Tonin Janvier, Joshua Liam Herderson, Ahmed Abbou ● PRODUKCIA Agustín Almodóvar, Pedro Almodóvar, Xavier Font, Oliver Laxe, Oriol Maymó, Mani Mortazavi, Andrea Queralt
DISTRIBUČNÁ PREMIÉRA 9. októbra 2025
MINUTÁŽ 120 min.

Hodnotenie: 80%

Bruno Núñez a Sergi López vo filme Sirat. Foto: Filmtopia

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

film Štúr Lukáš Pelč ako Ľudovít Štúr a Ivana Kološová ako Adela Ostrolúcka v pripravovanom filme Štúr. Foto: Tina Botková

Štúr príde do kín v januári 2026

Desiaty celovečerný film režisérky Mariany Čengel Solčanskej Štúr príde do kín 15. januára 2026. Práve začiatkom roka 2026 si pripomenieme 170. výročie úmrtia Ľudovíta Štúra. V hlavných úlohách filmu Štúr sa predstavia Lukáš Pelč (Ľudovít Štúr), Ivana Kološová (Adela Ostrolúcka), Richard Autner, Marko Igonda, František Kovár, Jana Kvantiková, Daniel Žulčák, Csongor Kassai, Zuzana Konečná a ďalší. Vznik filmu podporili Audiovizuálny fond, scenár podporil Literárny fond. Štúr vzniká v produkcii spoločnosti The Factory s.r.o., koprodukuje ho STVR. Mariana Čengel Solčanská napísala aj scenár a na filme pracuje od roku 2020. Film je adaptáciou režisérkinho románu Milenec Adely Ostrolúckej (2024). Štúra tak publikum spozná očami zamilovanej ženy. Kodifikátor spisovnej slovenčiny tragicky zahynul ako 40-ročný po nešťastnom postrelení na poľovačke. Prežil život bohatý na dobrodružstvá, búrlivé dejiny a spoločenské premeny. Pre tých, ktorých zaujíma filmové zákulisie, pripravili vo Vysokých Tatrách na Hrebienku výstavu spojenú so vznikom tohoto výpravného filmu. Predstaví fotografie z nakrúcania a filmové kostýmy Michaely Mokrej. „Veríme, že výstava na Hrebienku priláka množstvo ľudí a sme veľmi vďační našim partnerom v Tatrách, že nám umožnili túto krásnu vec zrealizovať,“ povedal Lukáš Pelč, ktorý okrem toho, že stvárnil hlavnú postavu, film aj produkuje. Prvá klapka snímky Štúr padla na jeseň 2024. Nakrúcalo sa v Bratislave, v...
recenzia Dukla. Záber z filmu Dukla. Foto: Slovak Motion Picture

recenzia Dukla

Použiť brechtovský princíp vo filme chce nepochybne odvahu, i keď v kinematografii sa to občas deje. Ale použiť tento typ scudzovacieho efektu v bábkovom filme je riziko. Vo filme Dukla sa riskovať jeho tvorcom jednoznačne oplatilo. Princíp je použitý funkčne a Bertold Brecht by mal radosť. Napätie medzi desivým príbehom a formou, priznanou bábkohrou, sa stalo v Dukle metódou, ktorá rôznymi naratívnymi taktikami vytvára silnú a apelatívnu výpoveď. A čo je mimoriadne dôležité, robí tak (vďaka svojej štruktúre) bez akéhokoľvek pátosu. Podarilo sa tu vytvoriť presvedčivú ilúziu situácie pohyblivého frontu počas vojny – s tým má často problém dokonca i hraný film. https://youtu.be/Don-O4UcvY4?si=T0PfaqWgn3gbNx5n Príbeh je recepčne otvorený, vyrozprávaný štandardne a lineárne, rámcovaný úvodnou a záverečnou scénou pred televízorom, delený na niekoľko nadväzujúcich kapitoliek. Fabula nie je nijako komplikovaná, sujet nepoužíva naratívne ozvláštnenia. Ani nemusí, pretože tým povestným, neoformalisticky povedané „ozvláštnením“ je celá výrazová zložka, včítane dvoch sekvencií s transparentne priznanými rukami ovládajúcimi postavy – bábky. Významy sa tak vytvárajú na základe štylizovaných vizuálnych a auditívnych znakov, ktoré odkazujú na znaky iluzívnej skutočnosti a tie odkazujú na referenčné znaky historickej reality. Táto semiotická hra s interpretáciou interpretácie ale nekončí ako nejaký otravný model. Naopak, ako som spomenul vyššie, pôsobí autenticky a zakladá silnú recepčnú platformu emocionálneho pôsobenia. Je potešujúce, že film Dukla vznikol. V budúcnosti pri výročiach druhej...
29. MFDF Ji.hlava Ilustračné foto. Foto: MFDF Ji.hlava/Lukáš Veselý

ohlasy 29. MFDF Ji.hlava

Na 29. ročníku Medzinárodného festivalu dokumentárnych filmov Ji.hlava uviedli viac ako tristo filmov v súťažných aj nesúťažných sekciách. Nechýbali kurátorované pásma, industry program a sprievodné podujatia. Druhá desaťdňová Ji.hlava trvala od 24. októbra do 2. novembra. V retrospektívach sa zamerala na kolektívny film a tému jedla vo filme. V nadväznosti na minulý ročník premietla niekoľko filmov taiwanského režiséra Cai Ming-lianga, ktorý tentoraz v Jihlave počas festivalu nakrútil snímku zo svojej série Walker. Festivalovú znelku pripravil ukrajinský režisér Sergej Loznica. V párminútovej dokrútke zachytil nenápadný, ale rušivý fragment z ukrajinského metra v Dnipre. Ťažoba striebra Ji.hlava spravidla otvára aktuálne spoločenské témy, viac či menej explicitne formuluje otázky týkajúce sa ľudského prežívania v rôznych politických a ekonomických systémoch či počas medzinárodných vojnových konfliktov. Poľská režisérka Natalia Koniarz a kameraman Stanisław Cuske ocenení za film Striebro. Foto: MFDF Ji.hlava/Jan Hromadko Film Striebro, ktorý vyhral hlavnú festivalovú súťažnú sekciu Opus Bonum, približuje život baníkov pracujúcich v najvyššie položenej bani na striebornej hore v Bolívii. Poľská režisérka Natalia Koniarz sleduje banícky kolektív pri náročnom hľadaní a extrahovaní strieborných žíl, ako aj život rodín v izolovanej osade pod vrcholom hory. Baníci pracujú sami na seba, nie sú pod žiadnou firmou, vykorisťuje ich len systém sám. Často...
Zobraziť všetky články