recenzia Tieň víťazstva

recenzia Tieň víťazstva

Rodina, šport, vytrvalosť a... zločin

Karin Kissová

Písmo: A- | A+

Rok 1990. Je Magne Havnaa dosť skúsený a odvážny na to, aby sa stal prvým nórskym boxerským šampiónom v poloťažkej váhe? Jeho brat Erling mu pomáha trénovať. Časom však potláča svoj osobný život v prospech Magneho kariéry. Rozprávanie o viere v seba a bratskej láske zatieni úplne iná udalosť, ktorá ovplyvní život oboch.

V súčasnosti je Erling (Tobias Santelmann) za mrežami. Neprijíma žiadne návštevy. Jeho synovec Kai Robin Havnaa za ním prichádza s veľkou prosbou a množstvom otázok. Erling sa mu najskôr dramaticky otáča chrbtom. Ako sa dostal tam, kde je? Ako sa z manžela a otca stal mrzutý muž, ktorý nechce opustiť väzenie? Erling spomína na moment, v ktorom sa to všetko začalo.

Magne (Odin Waage) a Erling Havnaaovci mali vždy radi šport. Keď Magne dostane list s možnosťou klasifikácie do skupiny profesionálnych boxerov, chce, aby mu Erling pomáhal s trénovaním mimo mesta. Erling, ktorý prevádzkuje posilňovňu, si uvedomuje svoje povinnosti a bratovu ponuku odmieta. Magne je zdrvený a nahnevaný. Erling chce za každú cenu udržať ich dobrý vzťah. Aj na úkor svojej vlastnej rodiny.

Potreba víťaziť

Fanúšikov Rockyho Balbou zaskočí iný pohľad na známu tému. Na rozdiel od slávneho amerického boxera sa film Tieň víťazstva nezameriava na veľkoleposť úderov, ale na ich dôsledky. Box je šport a rovnako k nemu pristupujú aj jeho účastníci. Žiadna vzájomná nenávisť, len túžba po uznaní a dokázaní si svojich vlastných síl. Je dokonca vtipné, že hrdina Magne je vizuálne podobný zápornej postave vo filme Rocky IV, Rusovi menom Ivan Drago v podaní Dolpha Lundgrena. Magne Havnaa pri tom skutočne boxoval o titul majstra sveta. Tieň víťazstva tak má oproti americkej sérii možnosť niesť nálepku „podľa skutočných udalostí“ a nenájdeme v ňom démonizovanie na základe národnej príslušnosti, plytké emócie ani známu bojovnú skladbu, aj keď na svojho predchodcu zopárkrát odkazuje. Čo ich však spája, je potreba zvíťaziť.

Magne Havnaa je presvedčený, že na to má. Keď niekoľkokrát kvôli nešťastným náhodám príde o titul, je odhodlaný pokračovať. Táto vytrvalosť sa prilepí aj na divákov. S napätím sledujeme, ako sa so silou a disciplínou pokúša o svoj cieľ a prežívame s ním nie jedno sklamanie. Ale hlavná postava filmu nie je Magne Havnaa. Je to jeho brat.

Vidina výhry na dosah päste





Tieň víťazstva (Team Havnaa, Nórsko/Slovensko/Česko, 2024)
RÉŽIA Bård Breien ● SCENÁR Bård Breien, Ravn Lanesskog, Eske Troelstrup ● ARCHITEKT Oto Häusler ● HUDBA Michal Novinski a Jonatan Pastirčák ● HRAJÚ Tobias Santelmann, Jacob Lohmann, Fridtjov Såheim, Ada Eide, Frank Kjosås
DISTRIBUČNÁ PREMIÉRA 10. júla 2025
MINUTÁŽ 110 min

Hodnotenie: 68%

Záber z filmu Tieň víťazstva. Foto: Magic Box Slovakia/Peter Žákovič

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Týždeň vo filme 1975

Týždeň vo filme 1975: Veľa práce a oslavných spomienok

Nasledujúce riadky budú na potenciálneho diváka starých týždenníkov v televízii pôsobiť skôr demotivačne. Krátka štatistika kolekcie: v desiatich týždenníkoch ani jediný šot zo zahraničia. Štyri žurnály spomienok na 30. výročie oslobodenia (TvF 12, 13, 14, 17) z toho dva monotematické, plné oficiálnych osláv a funkcionárov. Zo 47 šotov sú len štyri venované kultúre a dva športu. Plejáda šotov o zvyšovaní produktivity práce v najrôznejších výrobných odvetviach. Keď začiatkom päťdesiatych rokov týždenníky ponúkali samé budovateľské témy, povojnový divák ich skôr akceptoval: videl v nich obnovu vojnou zničenej krajiny, nové byty, v nových fabrikách pracovnú príležitosť. No o dvadsať rokov neskôr bol preňho rovnaký obraz výlučne schematickou formalitou. Nuž radšej prišiel do kina až po týždenníku, alebo si jeho premietanie odstál vo foyeri. Áno, (aj) tak vyzeralo obdobie, ktoré nazývame normalizáciou. Nový liečebný dom aj nový prameň Z ponúkanej  kolekcie sa pozitívne vyníma číslo 9 (režisér Igor Dobiš), venované „odpočinkovým“ témam. Začína odborárskou rekreáciou, nasleduje reportáž z Bardejovských kúpeľov, kde postavili nový liečebný dom a z Dunajskej Stredy, kde vŕtajú nový termálny prameň. Aj družstevníci v Rači už využívajú termálnu vodu na skleníkové pestovanie viniča. Na to nadväzuje portrét Jozefa Franka, ktorého keramika oplýva vinohradníckymi motívmi. Záver tvorí vari najzaujímavejšia snímka kolekcie – divadlo malých foriem u Rolanda (v Bratislave). Autorsky sa tu prezentuje zaujímavá trojica: dvaja...

Kalendár filmových výročí august 2025

Výročia osobností slovenskej kinematografie v auguste 2025. 7. 8. 1935              Igor Hrabinský –herec – 90 rokov †7. 8. 2015            Jozef Skovay (nar. 24.10.1929) – herec – 10 rokov od skonania 9. 8. 1975               Erik Ollé – herec – 50 rokov 9. 8. 1975               Marek Veselický – producent – 50 rokov 13. 8. 1935            Gustáv Pálka († 18.10.2013) – zvukový majster – nedožitých 90 rokov 14. 8. 1945            Miloslav Luther – režisér, scenárista – 80 rokov 16. 8. 1955            Ľubica Blaškovičová – herečka – 70 rokov †16. 8. 2020          Anastázia Dubravická (nar. 14.10.1034) – strihačka zvuku – 5 rokov od skonania †17. 8. 2015          Štefan Šváňa (nar. 25.5.1939) – zvukový majster – 10 rokov od skonania †17. 8. 2020          Pavel Branko (nar. 27.4.2021) – filmový historik, kritik – 5 rokov od skonania †17. 8. 2020          Valerián Strážovec (nar. 1.7.1933) – architekt – 5 rokov od skonania †19. 8. 2020          Ľudovít Hanák (nar. 27.10.1940) – režisér, kameraman – 5 rokov od skonania 20. 8. 1940           Milan Homolka – kameraman, režisér – 85 rokov 21.8.1955            Peter Šimun – herec – 70 rokov 23.8.1935            Oľga Zöllnerová – herečka – 90 rokov 23. 8. 1965          Barbara Janišová Feglová – producentka – 60 rokov 26. 8....
Adéla ještě nevečeřela Braňo Bezák

Obľúbené filmy Braňa Bezáka

Grófovi Teleke z Tölökö by superschopnosť rúcať operným spevom budovy závidel nejeden komiksový hrdina. Nie som filmový znalec, skôr milovník filmu, a tak nasledujúce riadky budú vychádzať skôr z emócií ako z racionálnej analýzy. „Súfilmie“ dvojice Brdečka – Lipský Začínajúca puberta je obdobím prvých lások a presne v tomto období ma zasiahli dva filmy, ktoré pre mňa tvoria jeden celok, aj keď nejde o klasické pokračovanie. Adéla ještě nevečeřela (1978) a Tajemství hradu v Karpatech (1981) tvoria akési „súfilmie“ spojené žánrom, poetikou a tvorivým tímom. A aj keď štáb oboch filmov bol český, nepochybne ide o filmy česko-slovenské. Veď bez slovenského živlu v podobe Michala Dočolomanského by stratili veľkú časť svojej príťažlivosti. Intenzita môjho diváckeho prežívania bola nepochybne určená tým, kedy som ich prvý raz videl. A tým nemyslím len môj vek, ale aj dobu ich vzniku. Povedané s Milanom Šimečkom, bol to čas normalizačnej nehybnosti. Bola to doba, ktorá na tele škriabala ako tesilové nohavice a dederónové košele, ktorá vyvolávala jedinú silnú túžbu – túžbu uniknúť. A scenáristicko-režisérska dvojica Brdečka – Lipský takýto únik ponúkla. Dokonale zvládnutá paródia šestákových detektívok v prípade Adély a raného dobrodružného sci-fi v prípade Tajomstva hradu o kilometre vyčnievala z vtedajšej produkcie komunálnych satirických komédií....
Zobraziť všetky články