Záber z filmu Už ťa nemám rád.

recenzia Už ťa nemám rád

Končí sa život, keď máš trinásť?

Žofia Ščuroková

Písmo: A- | A+

V poradí štvrtý film Zdeňka Jiráského Už ťa nemám rád prináša pohľad do vnútorného sveta dospievajúcich v období skorých tínedžerských rokov a s ním spojených prvých revolt. Keď trinásťročný Marek stretne so štrnásťročnú Terezu, cítia sa spriaznení frustráciou zo svojej rodinnej situácie, skamarátia sa a neskôr spoločne utečú z domu.

Vo filmoch si mladšie deti pri úteku zvyčajne vytvárajú alternatívny svet alebo sa hrajú na rodinu. Ale pre Terezu a Mareka imaginatívna rovina uľahčujúca útek neexistuje a eskapizmus nahrádza tvrdá realita. Cesta dvojice smerujúcej z Česka po náhodnej trase až do Rumunska im prináša kontinuálne zhoršovanie životnej situácie, spochybňovanie vlastných rozhodnutí a vízií o budúcnosti. Keď sa život mimo štruktúr rodinných väzieb ukáže rovnako náročný a únavný ako život v nich, je na mieste uvažovať o návrate domov. Je však tento návrat ešte možný?

Jedným z ústredných motívov filmu je spôsob, akým sa Marek a Tereza pozerajú na svet okolo seba. Marek sa naň díva prevažne prostredníctvom zaznamenávania na smartfón. Neustále nakrúcanie je akýmsi filtrom medzi ním a realitou – akoby sa jeho prostredníctvom vyrovnával s náročnými a emocionálne vypätými situáciami, ktoré tvoria obsah väčšiny jeho videí. Tínedžerské roky sú práve aj o poznávaní nie až takej vábivej stránky sveta, o uvedomení si jej existencie, a to bez výhody znecitlivenia, mnohokrát prichádzajúceho s pribúdajúcim vekom. Marekovo obsesívne nakrúcanie na mobil však nie je citlivým záujmom o sociálno-ekonomické problémy spoločnosti. Skôr naopak. Je to spôsob, ako si od novoobjavenej reality udržať odstup.

V kontraste s ním stojí Tereza, ktorá sa s novými pocitmi vyrovnáva inými mechanizmami. Odmieta okolitý svet zachytávať, navyše rezignuje na akúkoľvek participáciu na ňom, nechce byť objektom kamery. Ale v prítomnosti Mareka sa jej postoj postupne mení. Skôr než odhaliť svoju osobu, sa však snaží prezentovať svoje telo, získavajúce ženskejšie črty, a stavať sa do objektu sexuálneho záujmu, čo Marek v podstate ignoruje.

Sebadeštruktívnejšia Tereza predstavuje silnejšiu formu vzdoru a je iniciátorkou viacerých rozhodnutí ovplyvňujúcich trajektóriu dvojice. Marek zostáva skôr pasívnou postavou nechávajúcou sa viesť. Rozdielna dynamika charakterov ukazuje, že nesúhlas s okolitým svetom ešte nemusí automaticky znamenať, že ho budú vnímať všetci, ktorí s ním nesúhlasia, rovnako. Postavy majú síce spoločný odpor voči svojej súčasnej životnej situácii, no ich motivácie a uvažovanie sú odlišné.

Snaha sprostredkovať prežívanie 13 – 14 ročných detí predstavuje pre film zásadný problém. Žalostné dialógy, navyše podporené zlým predabovaním postavy Terezy, neumožňujú preniknúť do emocionálneho sveta protagonistov. Neuchopiteľnosť postáv sa nejaví ako vedomé autorské rozhodnutie a je skôr nedostatkom filmu. Marek a Tereza sú iba zahmleným odrazom skutočných tínedžerov. Nekonzistentnosť konania postáv nie je dostatočne uveriteľná na to, aby mohla byť pripísaná práve ich veku.

Na jednej strane autori modelujú Mareka a Terezu do celkom infantilnej polohy a je zrejmé, že deti toho nemajú odžitého toľko, aby sa mohli zaradiť k iným utekajúcim rovesníkom z oblasti filmu či literatúry. Formálne postupy a poetika druhej polovice filmu však túto polohu popierajú a snažia sa vyvolať opačné zdanie. Pohyb po osi predmestí a industriálnych zón, identických v tej-ktorej krajine, dopĺňa hudba súčasnej českej a slovenskej scény – Prezident Lourajder, Anna Vaverková či skladba kapely Berlin Manson z albumu s príznačným názvom Život končí keď máš trinásť. Úzkosť zo sveta a radikálnejšie formy vzdoru bez zvyškov priľnutia k doterajšiemu životu by sa však hodili skôr k vyspelejším protagonistom a pôsobia kostrbato, ako nevydarená, miestami však efektívna záplata. Život sa možno naozaj občas končí, keď máš trinásť. Ale iba v prípade, že si pri úteku z domu nezbalíš plyšáka.

Rovnako problematickým je aj zadefinovanie cieľovej skupiny. Tínedžerov a tínedžerky dielo nemá čím zaujať, rodičom nepomáha deti pochopiť a iba ťažko by sa dalo tvrdiť, že má silu pripomenúť im, aké to bolo, byť v rovnakom veku.

Najzaujímavejšia je na celom filme hádam práca s diváckymi očakávaniami v prípade stretov Mareka a Terezy s rôznymi ľuďmi, prinášajúcimi do príbehu viacero možných zvratov. Budovanie napätia v týchto situáciách vychádza z veľmi presného zachytenia rozdielneho uvažovania „neskúsených” detí a dospelých, prameniaceho z nedôvery voči ľuďom a ich pravým zámerom. Napriek tomu, že snímke sa nedarí sprostredkovať uvažovanie mladých ľudí, prekvapivo dobre funguje ako nástroj konfrontácie dospelého diváka s jeho vlastným vzťahom k okolitému svetu. Kedy presne nahradil dôveru v ľudí pocit odcudzenia, opatrnosť a strach? Boli sme niekedy oprávnení vnímať svet ako bezpečné miesto alebo sme boli iba deti? Ako sme sa dostali do bodu, v ktorom je prirodzenejšie neveriť než veriť, a čo to o nás vypovedá?

Trailer filmu Už ťa nemám rád.

O filme Už ťa nemám rád čítajte aj v rubrike Nové slovenské filmy.

 

Už ťa nemám rád (Už tě nemám rád)
Česko/Slovensko/Rumunsko, 2023
RÉŽIA A SCENÁR Zdeněk Jiráský  ● KAMERA Michal Černý  ● STRIH Petr Turyna  ● HRAJÚ Daniel Zeman, Maisha Romera Kollmann, Anita Krausová, Marian Mitaš, Réka Derzsi , Marin Grigore, Gabriel Spahiu  ● PRODUCENTI Jordi Niubó, Zdeněk Jirásky, Silvia Panáková, Annamaria Antoci
MINUTÁŽ 109 min.
DISTRIBUČNÁ PREMIÉRA 19. 9. 2024

Hodnotenie: 60%

Záber z filmu Už ťa nemám rád. FOTO: CinemArtSK

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

24. TIFF Záber z víťazného filmu Do neznáma. Foto: Vertigo distribution

ohlasy Rumunské filmové dni, európske fokusy aj osobnosti

O tom že 24. transylvánsky medzinárodný filmový festival (TIFF) v Kluži bol úspešný, svedčili vypredané sály plné predovšetkým mladých ľudí, ale aj preplnené okolité voľné priestory. Mesto doslova žilo filmom, nebolo možné prehliadnuť výzdobu, ktorá oznamovala, že práve teraz tu prebieha filmový maratón. Aj vďaka neúnavnému organizátorovi, producentovi a filmovému režisérovi, rodákovi z Klužu Tudorovi Giurgiuovi, ktorý založil a vedie túto prehliadku filmového umenia. Počas 10 dní uviedla 200 filmov, z toho 172 dlhometrážnych a 28 krátkometrážnych. Podľa predbežných výsledkov sa jej zúčastnilo cca. 100 000 divákov. Hlavnú cenu, dotovanú sumou 10 000 eur, si z 24. TIFF odniesol dánsko-palestínsky režisér Mahdi Fleifel za film Do neznáma. Od 17. júla ho premietajú aj v slovenských kinách. Film je drámou dvoch palestínskych utečencov žijúcich v Aténach, ktorí sú uväznení medzi malichernými podvodmi a nádejou na lepší život v Nemecku. Uprostred atmosféry zúfalstva a morálneho kompromisu jeden z nich stále viac a viac podlieha manipulácii a vykorisťovaniu ľudí okolo seba. Režisér víťazného filmu sa vyjadril aj k prebiehajúcemu izraelsko-palestínskemu konfliktu. „Problémom v Palestíne nie sú Palestínčania, ale okupácia – a tá sa musí skončiť.“ Sedem porôt 24. TIFF a slovenské koprodukcie Filmy na festivale hodnotilo celkovo sedem porôt. Okrem hlavnej poroty to bola napríklad porota sekcie dokumentárnych...
Zobraziť všetky články