Záber z filmu Redakcia. FOTO: Silverart

recenzia Redakcia

Vojna sa skončila, nastúpila korupcia. Žiaden strach, víťazí absurdita

Písmo: A- | A+

Príbeh filmu Redakcia v momente ruskej agresie splynul s realitou. Napriek tomu je nádejou na život.

„Vrtieť psom“ je stará známa a mnohokrát odskúšaná taktika. Stačí si spomenúť na Dustina Hoffmana s Robertom de Nirom, ktorí v slávnej komédii Barryho Levinsona dali svetu lekciu o tom, aký bezmedzný vplyv môže mať siedma veľmoc na ľudské predstavy o vojne a mieri a čoho všetkého je schopná politická moc. 

Práve túto paralelnú realitu, umocnenú aktuálnou životnou skúsenosťou filmára postihnutého dôsledkami vojny, rozohral ukrajinský režisér Roman Bondarčuk vo filme Redakcia

Z pľacu na front

Najprv však pár slov k jeho vzniku. Krátko nato, ako Rusko vo februári 2022 vstúpilo na územie Ukrajiny, sa naplno rozbehli boje v Chersonskej oblasti, kde Bondarčukov tvorivý tím ešte nedávno pracoval. 

Čo-to však už bolo natočené vrátane záberov s obľúbeným ukrajinským hercom Vasylom Kucharským. Vytvoril postavu malú rozsahom, no silnú a zapamätateľnú. Zároveň bol jedným z tých, ktorí hneď v prvý deň vojny odišli na frontovú líniu a chopili sa zbrane. 

V septembri 2023 bol Kucharskyj ťažko zranený a v nemocnici bojoval o život. Koncom toho istého roka zraneniam podľahol. Mal 42 rokov.

Podobný osud stihol aj hlavného strihača filmu Viktora Onyska. Česť ich pamiatke, sláva Ukrajine. 

Tragická správa hlboko zasiahla celý filmový štáb. S pribúdajúcimi dňami, týždňami a mesiacmi pod ruskou agresiou sa šanca na dotiahnutie projektu vytrácala. 

Sila produkčného vstupu

Napokon sa predsa len podarilo film dokončiť. Stalo sa tak aj vďaka koprodukcii so slovenskou spoločnosťou Silverart. Redakciu po prvý raz videli diváci vo februári na festivale Berlinale, slovenskú premiéru mal na MFF Art Film. Teraz prichádza do slovenskej distribúcie. 

Etapy vzniku filmu v súčasnosti rezonujú o to viac, že značnú mieru neslobody a propagandistického vplyvu intenzívne pociťuje aj slovenská spoločnosť. 

Preto je na mieste brať pri vstupe koprodukčných partnerov a podpory AVF do úvahy, že okrem profesionálneho aktu ide aj o prejav spolupatričnosti, empatie, úcty a pomoci.

Príbeh filmu, ktorý sa pôvodne sústredil na spoločenskú situáciu na juhu Ukrajiny pol roka pred vojnou, totiž v momente ruskej agresie splynul s realitou. 

Nemusí byť, ako je

Atmosféra v spoločnosti je citeľná – vo vzduchu visí konflikt. Akoby sa neoplatilo za žiadnu cenu stáť mimo spolkov masírujúcich ľudské mozgy, či už ide o politiku, médiá, ezoteriku, alebo vedu. 

Jura pracuje v prírodovednom múzeu a venuje sa výskumu svišťov. Ako fotografa ho však v teréne zaujmú nielen rastliny a živočíchy, ale aj rozličné témy hodné investigatívnej žurnalistiky. 

Citlivo vníma, že udalosti, ktoré počas svojich výjazdov zachytáva v hľadáčiku fotoaparátu, sú zločiny. Vie, kto založil požiar v lese na chránenom území, prečo sa kamufluje zavádzanie plynovodu, ako sa podvádza v politickej kampani, ktorý z podnikateľov je napojený na politickú špičku, že sa tu zneužívajú ženy. Zistil, kam zmizol nepohodlný svedok. Zažil, ako strieľajú do tých, čo nemlčia, prežil útok konkurenčných gangov. 

Záber z filmu Redakcia. FOTO - Silverart
Záber z filmu Redakcia. FOTO – Silverart

Redakcia? Píš, ako ti vravím

Všetko má zdokumentované a rád by kauzy spracoval, preto sa rozhodne pôsobiť v novinách. Rýchlo však zisťuje, že odhaľovať skutočnosť nemá pre koho, redakciu to nezaujíma. Šéf príspevky neprijíma, iba jednostaj prízvukuje: buď pôjdeš na voľnú nohu a nikto za teba neručí, alebo budeš písať, ako ti vravím, čiže ohýbaj fakty, veď podporou politického kandidáta sa dajú zabezpečiť všetky potrebné istoty. 

Nezávislý novinársky priestor teda ostáva natoľko oklieštený, že jedinou možnosťou pre Juru je informačný kanál v podobe sociálnych sietí, kam chodí s kožou na trh úplne sám. 

Podobnú frustráciu prežíva aj novinárska kolegyňa a aktivistka s feministickým pohľadom na svet. Napriek individualizmu, v ktorom obaja vyrastajú, ich čosi spája, a nie je to len mladícka energia. Obaja nazerajú na svet cez spoločný hodnotový rebríček, ktorý im napovedá, že v postfaktickej ére, kde nič nemusí byť tak, ako naozaj je, aj keď sú informácie originálne, dôkazy rukolapné a zdroje dôveryhodné, je nevyhnutné hľadať skutočnú pravdu. 

Vôľa žiť

S ústrednou postavou biológa Juru sa neherec Dmytro Bahnenko môže smelo identifikovať minimálne na úrovni žurnalistiky. Protagonista totiž v skutočnosti pôsobí ako novinár a momentálne sa stále zdržiava na ostreľovanom území Ukrajiny. 

Mladého biológa stvárňuje ako melancholického muža, ktorý sa nebojí ostať rovným človekom, hoci čelí všeobecnému úpadku spoločnosti. Je dobrým synom svojej matky. Tá však hľadá šťastie v náručí muža napojeného na moc a to, že sa necháva manipulovať, ospravedlňuje skúsenosťou z minulosti, ktorá ju naučila držať krok. 

Hoci ona v spoločnej domácnosti ponúka synovi iba obraz nenaplneného partnerského a profesijného života, on v sebe nachádza hlboký cit a veľkú vôľu žiť. 

Podoby zúfalstva

Film Redakcia hovorí tvrdým, fragmentárnym a ironizujúcim jazykom o tom, ako niekedy v čistom zúfalstve nezostáva nič iné, iba sa na najväčších tragédiách zabaviť. Režisér pritom využíva ostré strihy, nečakane strieda zmeny prostredí a navodzuje zdanlivo nesúvisiace atmosféry, ktoré udržiavajú dej filmu na jednej veľkej vlne sarkastickej ilúzie, filozofického podobenstva, detektívnej zápletky aj absurdnej situácie.

Diváka tento prístup môže miasť a chvíľami ho oberá o možnosť zachytiť sa vedome budovanej konštrukcie scenára. V škále pocitov mu však dovoľuje lavírovať medzi dezilúziou z fungovania sveta, nádejou, že vojna sa čoskoro skončí, hrozbou, že zločin nebude potrestaný, dilemou, či sa dá žiť v korupcii, ale aj vierou, že pravda a láska zvíťazia nad lžou a nenávisťou. A to nie je málo.

Redakcia
UA/DE/SK/CZ, 2024
RÉŽIA Roman Bondarchuk ● SCENÁR● Roman Bondarchuk, Darya Averchenko, Alla Tiutiunnyk ● STRIH Viktor Onysko, Nikon Romanchenko ● KAMERA Vadym Ilkov ● HUDBA Anton Baibakov ● HRAJÚ Dmytro Bahnenko, Rymma Zyubina, Zhanna Ozirna, Andrij Kyrylchuk, Vasyl Kucharsky
MINUTÁŽ 127 min.
DISTRIBUČNÁ PREMIÉRA 7. 11. 2024

Hodnotenie: 70%

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Miro Remo Raději zešílet v divočině

Miro Remo zvíťazil vo Varoch s filmom Raději zešílet v divočině

Krištáľový glóbus pre najlepší film hlavnej súťaže 59. ročníka MFF Karlovy Vary si odniesol slovenský dokumentarista Miro Remo so snímkou Raději zešílet v divočině. Kreatívny dokument vznikol v česko-slovenskej koprodukcii a Remo o ňom hovorí ako o rozprávke pre dospelých. Vychádza z rovnomennej knihy rozhovorov Aleša Palána so šumavskými pustovníkmi a samotármi. Z Palánovho sveta outsiderov Remo ako protagonistov obsadil šestdesiatročné jednovaječné dvojčatá Františka a Ondřeja. „Je to forma hry. Chcel som divákom sprostredkovať svoj zážitok z tohto výnimočného sveta. S Frantom a Ondrom sme sa stali blízkymi priateľmi, lúčime sa objatím do prasknutia. Od začiatku som v ich príbehu cítil magický rozmer. V knihe je naznačený, no vo filme som mu dal priestor a zároveň som ho deromantizoval. Oni sami dokázali zájsť za hranicu všednosti. Hrať sa s nami. Štylizované momenty, ako napríklad veľké zrkadlo vylovené z Vltavy, odrážajú magickosť i rozpoltenosť ich sveta, dualitu. Chcel som, aby film pôsobil ako rozprávka pre dospelých. Tí sa tiež hrajú, len s inými hračkami,“ povedal v rozhovore o filme Raději zešílet v divočině Miro Remo. Krištáľový glóbus si Remo vo Varoch prevzal z rúk herca Stellana Skarsgårda. „Tento festival mi už roky potvrdzuje, že to má celé zmysel,“ povedal režisér, ktorý sa o cenu v hlavnej súťaži uchádzal aj pred štyrmi rokmi so svojou predchádzajúcou snímkou...
Záber z filmu Kronika večných snílkov. Timrava Snímka otvorí košický Art Film. Foto: Continental film

myslím si O čom rojčím pri filme o „snílkoch“

O filme Rasťa Boroša, ktorý sa mal pôvodne volať Ťapákovci, keďže na začiatku bola inšpirácia Timravinou literárnou predlohou, sa vedelo, už keď ho tvorcovia začali pripravovať. Ja síce nedám dopustiť na televíznych Ťapákovcov Ondreja Šulaja a Ľubomíra Vajdičku z roku 1977, ale zároveň mám rád moderné aktualizácie klasických textov. A tak som sa tešil. Prekvapenie prvé: film sa napokon volá Kronika večných snílkov. Zmena pracovného titulu na iný finálny je bežná vec, ale prečo je v názve české slovo? Je azda snílek (snílko?) niečo iné ako rojko? Čo by bolo zlé na Kronike večných rojkov? Zarážajúce je, že tvorcovia ponechali názov v tejto podobe, hoci o tom bohemizme vedeli. A prišla tlačová správa, v ktorej sa okrem iného uvádza: „Snímka mala svetovú premiéru na festivale v indickom Goa a úspešne sa predstavila v Paríži, Beverly Hills, Jaipure aj Texase. Práve z Paríža, z ÉCU – The European Independent Film Festival, si odniesla cenu za Najlepší nezávislý európsky film.“ Cena z Paríža? To je úspech, nie? Stačí letmý pohľad na webovú stránku toho parížskeho festivalu, aby sme zistili (ako ma upozornil kolega Miro Ulman), že nebezpečne pripomína takzvané predátorské festivaly. Súťažilo sa až v 14 kategóriách – išlo o maglajz filmov všetkých možných rodov, žánrov a minutáží, profesionálnych i študentských. Z nadmerného počtu kategórií a poddimenzovaného počtu súťažných...
Kateřina Falbrová vo filme Zbormajster.

Zbormajster sleduje, ako sa mení na motýľa

Reálnym prípadom zbormajstra Bambini di Praga, ktorého v roku 2004 obvinili a neskôr odsúdili za zneužívanie a ohrozovanie výchovy 49 zboristiek, sa inšpiroval film Zbormajster režiséra a scenáristu Ondřeja Provazníka. Po premiére na festivale v Karlových Varoch, kde ho uviedli v Hlavnej súťaži, prichádza Zbormajster od štvrtku 10. júla do slovenských kín. „Keď sa začala riešiť otázka ,MeTooʻ, spomenul som si na taký český predvoj, čo bola kauza Bambini di Praga, ktorá sa prevalila v roku 2004. Bolo to vtedy dosť kontroverzné a ešte v trochu inej dobe a zdalo sa mi, že je to príbeh, ktorý sa ponúka na spracovanie. Zároveň som mal taký zvláštny zážitok z doby, keď tá kauza vrcholila, ktorý vo mne strašne dlho zostal. Bola v ňom obsiahnutá rozporuplnosť, s ktorou sa bývalé zboristky na svojho zbormajstra pozerali. Chcel som ten pocit nejako spracovať, a tak som v kontexte zosilnenej spoločenskej debaty o tejto téme začal uvažovať o filme,“ povedal režisér Ondřej Provazník. Príbeh je podľa Provazníka fiktívny. Postavy, vrátane samotného zbormajstra, sú vymyslené. Majú iba veľkú inšpiráciu v niektorých figúrach. Okrem Bambini di Praga sa režisér a scenárista inšpiroval aj ďalšími podobnými prípadmi. Provazník na seba upozornil už v roku 2019, keď spolu s Martinom Dušekom nakrútili film Staříci. Zbormajster, ktorého dej zasadil na začiatok 90. rokov, je jeho samostatným režijným hraným debutom. Outsiderka, ktorá...
Zobraziť všetky články