Záber z filmu Redakcia. FOTO: Silverart

recenzia Redakcia

Vojna sa skončila, nastúpila korupcia. Žiaden strach, víťazí absurdita

Písmo: A- | A+

Príbeh filmu Redakcia v momente ruskej agresie splynul s realitou. Napriek tomu je nádejou na život.

„Vrtieť psom“ je stará známa a mnohokrát odskúšaná taktika. Stačí si spomenúť na Dustina Hoffmana s Robertom de Nirom, ktorí v slávnej komédii Barryho Levinsona dali svetu lekciu o tom, aký bezmedzný vplyv môže mať siedma veľmoc na ľudské predstavy o vojne a mieri a čoho všetkého je schopná politická moc. 

Práve túto paralelnú realitu, umocnenú aktuálnou životnou skúsenosťou filmára postihnutého dôsledkami vojny, rozohral ukrajinský režisér Roman Bondarčuk vo filme Redakcia

Z pľacu na front

Najprv však pár slov k jeho vzniku. Krátko nato, ako Rusko vo februári 2022 vstúpilo na územie Ukrajiny, sa naplno rozbehli boje v Chersonskej oblasti, kde Bondarčukov tvorivý tím ešte nedávno pracoval. 

Čo-to však už bolo natočené vrátane záberov s obľúbeným ukrajinským hercom Vasylom Kucharským. Vytvoril postavu malú rozsahom, no silnú a zapamätateľnú. Zároveň bol jedným z tých, ktorí hneď v prvý deň vojny odišli na frontovú líniu a chopili sa zbrane. 

V septembri 2023 bol Kucharskyj ťažko zranený a v nemocnici bojoval o život. Koncom toho istého roka zraneniam podľahol. Mal 42 rokov.

Podobný osud stihol aj hlavného strihača filmu Viktora Onyska. Česť ich pamiatke, sláva Ukrajine. 

Tragická správa hlboko zasiahla celý filmový štáb. S pribúdajúcimi dňami, týždňami a mesiacmi pod ruskou agresiou sa šanca na dotiahnutie projektu vytrácala. 

Sila produkčného vstupu

Napokon sa predsa len podarilo film dokončiť. Stalo sa tak aj vďaka koprodukcii so slovenskou spoločnosťou Silverart. Redakciu po prvý raz videli diváci vo februári na festivale Berlinale, slovenskú premiéru mal na MFF Art Film. Teraz prichádza do slovenskej distribúcie. 

Etapy vzniku filmu v súčasnosti rezonujú o to viac, že značnú mieru neslobody a propagandistického vplyvu intenzívne pociťuje aj slovenská spoločnosť. 

Preto je na mieste brať pri vstupe koprodukčných partnerov a podpory AVF do úvahy, že okrem profesionálneho aktu ide aj o prejav spolupatričnosti, empatie, úcty a pomoci.

Príbeh filmu, ktorý sa pôvodne sústredil na spoločenskú situáciu na juhu Ukrajiny pol roka pred vojnou, totiž v momente ruskej agresie splynul s realitou. 

Nemusí byť, ako je

Atmosféra v spoločnosti je citeľná – vo vzduchu visí konflikt. Akoby sa neoplatilo za žiadnu cenu stáť mimo spolkov masírujúcich ľudské mozgy, či už ide o politiku, médiá, ezoteriku, alebo vedu. 

Jura pracuje v prírodovednom múzeu a venuje sa výskumu svišťov. Ako fotografa ho však v teréne zaujmú nielen rastliny a živočíchy, ale aj rozličné témy hodné investigatívnej žurnalistiky. 

Citlivo vníma, že udalosti, ktoré počas svojich výjazdov zachytáva v hľadáčiku fotoaparátu, sú zločiny. Vie, kto založil požiar v lese na chránenom území, prečo sa kamufluje zavádzanie plynovodu, ako sa podvádza v politickej kampani, ktorý z podnikateľov je napojený na politickú špičku, že sa tu zneužívajú ženy. Zistil, kam zmizol nepohodlný svedok. Zažil, ako strieľajú do tých, čo nemlčia, prežil útok konkurenčných gangov. 

Záber z filmu Redakcia. FOTO - Silverart
Záber z filmu Redakcia. FOTO – Silverart

Redakcia? Píš, ako ti vravím

Všetko má zdokumentované a rád by kauzy spracoval, preto sa rozhodne pôsobiť v novinách. Rýchlo však zisťuje, že odhaľovať skutočnosť nemá pre koho, redakciu to nezaujíma. Šéf príspevky neprijíma, iba jednostaj prízvukuje: buď pôjdeš na voľnú nohu a nikto za teba neručí, alebo budeš písať, ako ti vravím, čiže ohýbaj fakty, veď podporou politického kandidáta sa dajú zabezpečiť všetky potrebné istoty. 

Nezávislý novinársky priestor teda ostáva natoľko oklieštený, že jedinou možnosťou pre Juru je informačný kanál v podobe sociálnych sietí, kam chodí s kožou na trh úplne sám. 

Podobnú frustráciu prežíva aj novinárska kolegyňa a aktivistka s feministickým pohľadom na svet. Napriek individualizmu, v ktorom obaja vyrastajú, ich čosi spája, a nie je to len mladícka energia. Obaja nazerajú na svet cez spoločný hodnotový rebríček, ktorý im napovedá, že v postfaktickej ére, kde nič nemusí byť tak, ako naozaj je, aj keď sú informácie originálne, dôkazy rukolapné a zdroje dôveryhodné, je nevyhnutné hľadať skutočnú pravdu. 

Vôľa žiť

S ústrednou postavou biológa Juru sa neherec Dmytro Bahnenko môže smelo identifikovať minimálne na úrovni žurnalistiky. Protagonista totiž v skutočnosti pôsobí ako novinár a momentálne sa stále zdržiava na ostreľovanom území Ukrajiny. 

Mladého biológa stvárňuje ako melancholického muža, ktorý sa nebojí ostať rovným človekom, hoci čelí všeobecnému úpadku spoločnosti. Je dobrým synom svojej matky. Tá však hľadá šťastie v náručí muža napojeného na moc a to, že sa necháva manipulovať, ospravedlňuje skúsenosťou z minulosti, ktorá ju naučila držať krok. 

Hoci ona v spoločnej domácnosti ponúka synovi iba obraz nenaplneného partnerského a profesijného života, on v sebe nachádza hlboký cit a veľkú vôľu žiť. 

Podoby zúfalstva

Film Redakcia hovorí tvrdým, fragmentárnym a ironizujúcim jazykom o tom, ako niekedy v čistom zúfalstve nezostáva nič iné, iba sa na najväčších tragédiách zabaviť. Režisér pritom využíva ostré strihy, nečakane strieda zmeny prostredí a navodzuje zdanlivo nesúvisiace atmosféry, ktoré udržiavajú dej filmu na jednej veľkej vlne sarkastickej ilúzie, filozofického podobenstva, detektívnej zápletky aj absurdnej situácie.

Diváka tento prístup môže miasť a chvíľami ho oberá o možnosť zachytiť sa vedome budovanej konštrukcie scenára. V škále pocitov mu však dovoľuje lavírovať medzi dezilúziou z fungovania sveta, nádejou, že vojna sa čoskoro skončí, hrozbou, že zločin nebude potrestaný, dilemou, či sa dá žiť v korupcii, ale aj vierou, že pravda a láska zvíťazia nad lžou a nenávisťou. A to nie je málo.

Redakcia
UA/DE/SK/CZ, 2024
RÉŽIA Roman Bondarchuk ● SCENÁR● Roman Bondarchuk, Darya Averchenko, Alla Tiutiunnyk ● STRIH Viktor Onysko, Nikon Romanchenko ● KAMERA Vadym Ilkov ● HUDBA Anton Baibakov ● HRAJÚ Dmytro Bahnenko, Rymma Zyubina, Zhanna Ozirna, Andrij Kyrylchuk, Vasyl Kucharsky
MINUTÁŽ 127 min.
DISTRIBUČNÁ PREMIÉRA 7. 11. 2024

Hodnotenie: 70%

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

film Štúr Lukáš Pelč ako Ľudovít Štúr a Ivana Kološová ako Adela Ostrolúcka v pripravovanom filme Štúr. Foto: Tina Botková

Štúr príde do kín v januári 2026

Desiaty celovečerný film režisérky Mariany Čengel Solčanskej Štúr príde do kín 15. januára 2026. Práve začiatkom roka 2026 si pripomenieme 170. výročie úmrtia Ľudovíta Štúra. V hlavných úlohách filmu Štúr sa predstavia Lukáš Pelč (Ľudovít Štúr), Ivana Kološová (Adela Ostrolúcka), Richard Autner, Marko Igonda, František Kovár, Jana Kvantiková, Daniel Žulčák, Csongor Kassai, Zuzana Konečná a ďalší. Vznik filmu podporili Audiovizuálny fond, scenár podporil Literárny fond. Štúr vzniká v produkcii spoločnosti The Factory s.r.o., koprodukuje ho STVR. Mariana Čengel Solčanská napísala aj scenár a na filme pracuje od roku 2020. Film je adaptáciou režisérkinho románu Milenec Adely Ostrolúckej (2024). Štúra tak publikum spozná očami zamilovanej ženy. Kodifikátor spisovnej slovenčiny tragicky zahynul ako 40-ročný po nešťastnom postrelení na poľovačke. Prežil život bohatý na dobrodružstvá, búrlivé dejiny a spoločenské premeny. Pre tých, ktorých zaujíma filmové zákulisie, pripravili vo Vysokých Tatrách na Hrebienku výstavu spojenú so vznikom tohoto výpravného filmu. Predstaví fotografie z nakrúcania a filmové kostýmy Michaely Mokrej. „Veríme, že výstava na Hrebienku priláka množstvo ľudí a sme veľmi vďační našim partnerom v Tatrách, že nám umožnili túto krásnu vec zrealizovať,“ povedal Lukáš Pelč, ktorý okrem toho, že stvárnil hlavnú postavu, film aj produkuje. Prvá klapka snímky Štúr padla na jeseň 2024. Nakrúcalo sa v Bratislave, v...
recenzia Dukla. Záber z filmu Dukla. Foto: Slovak Motion Picture

recenzia Dukla

Použiť brechtovský princíp vo filme chce nepochybne odvahu, i keď v kinematografii sa to občas deje. Ale použiť tento typ scudzovacieho efektu v bábkovom filme je riziko. Vo filme Dukla sa riskovať jeho tvorcom jednoznačne oplatilo. Princíp je použitý funkčne a Bertold Brecht by mal radosť. Napätie medzi desivým príbehom a formou, priznanou bábkohrou, sa stalo v Dukle metódou, ktorá rôznymi naratívnymi taktikami vytvára silnú a apelatívnu výpoveď. A čo je mimoriadne dôležité, robí tak (vďaka svojej štruktúre) bez akéhokoľvek pátosu. Podarilo sa tu vytvoriť presvedčivú ilúziu situácie pohyblivého frontu počas vojny – s tým má často problém dokonca i hraný film. https://youtu.be/Don-O4UcvY4?si=T0PfaqWgn3gbNx5n Príbeh je recepčne otvorený, vyrozprávaný štandardne a lineárne, rámcovaný úvodnou a záverečnou scénou pred televízorom, delený na niekoľko nadväzujúcich kapitoliek. Fabula nie je nijako komplikovaná, sujet nepoužíva naratívne ozvláštnenia. Ani nemusí, pretože tým povestným, neoformalisticky povedané „ozvláštnením“ je celá výrazová zložka, včítane dvoch sekvencií s transparentne priznanými rukami ovládajúcimi postavy – bábky. Významy sa tak vytvárajú na základe štylizovaných vizuálnych a auditívnych znakov, ktoré odkazujú na znaky iluzívnej skutočnosti a tie odkazujú na referenčné znaky historickej reality. Táto semiotická hra s interpretáciou interpretácie ale nekončí ako nejaký otravný model. Naopak, ako som spomenul vyššie, pôsobí autenticky a zakladá silnú recepčnú platformu emocionálneho pôsobenia. Je potešujúce, že film Dukla vznikol. V budúcnosti pri výročiach druhej...
29. MFDF Ji.hlava Ilustračné foto. Foto: MFDF Ji.hlava/Lukáš Veselý

ohlasy 29. MFDF Ji.hlava

Na 29. ročníku Medzinárodného festivalu dokumentárnych filmov Ji.hlava uviedli viac ako tristo filmov v súťažných aj nesúťažných sekciách. Nechýbali kurátorované pásma, industry program a sprievodné podujatia. Druhá desaťdňová Ji.hlava trvala od 24. októbra do 2. novembra. V retrospektívach sa zamerala na kolektívny film a tému jedla vo filme. V nadväznosti na minulý ročník premietla niekoľko filmov taiwanského režiséra Cai Ming-lianga, ktorý tentoraz v Jihlave počas festivalu nakrútil snímku zo svojej série Walker. Festivalovú znelku pripravil ukrajinský režisér Sergej Loznica. V párminútovej dokrútke zachytil nenápadný, ale rušivý fragment z ukrajinského metra v Dnipre. Ťažoba striebra Ji.hlava spravidla otvára aktuálne spoločenské témy, viac či menej explicitne formuluje otázky týkajúce sa ľudského prežívania v rôznych politických a ekonomických systémoch či počas medzinárodných vojnových konfliktov. Poľská režisérka Natalia Koniarz a kameraman Stanisław Cuske ocenení za film Striebro. Foto: MFDF Ji.hlava/Jan Hromadko Film Striebro, ktorý vyhral hlavnú festivalovú súťažnú sekciu Opus Bonum, približuje život baníkov pracujúcich v najvyššie položenej bani na striebornej hore v Bolívii. Poľská režisérka Natalia Koniarz sleduje banícky kolektív pri náročnom hľadaní a extrahovaní strieborných žíl, ako aj život rodín v izolovanej osade pod vrcholom hory. Baníci pracujú sami na seba, nie sú pod žiadnou firmou, vykorisťuje ich len systém sám. Často...
Zobraziť všetky články