Režisér Miro Remo. Foto: Miro Nôta

rozhovor Miro Remo

Náš film bol pre Frantu poslednou hviezdou, ktorú zapálil

Eva Andrejčáková

Písmo: A- | A+
[tts_reader]

Ondřej a Franta žili mimo kapitalistického zovretia. V dokumente Raději zešílet v divočině objavili radosť.

Režisér Miro Remo nakrúcal svoj najnovší film niekoľko rokov. Trpezlivo navštevoval bratov Klišíkovcov – outsiderov, ktorí na samote v šumavskom kraji spravovali gazdovstvo, nažívajúc vo zvláštnej dynamike s prírodou a so sebou samými. Ich príbeh hovorí o jasnom pohľade na svet a o spolužití, v ktorom sa nepestuje partnerstvo pre mier, ale pre pravdu. Film Raději zešílet v divočině získal v júli hlavnú cenu na Medzinárodnom filmovom festivale v Karlových Varoch, no radosť z úspechu sa vzápätí zmenila na žiaľ, lebo František, jeden z bratov, nešťastnou náhodou zomrel. Do slovenských kín prichádza aj s týmto osudovým dôvetkom. 

Ako prežívate obdobie po festivale v Karlových Varoch?

Prvé dni boli naozaj nepríjemné, veľkú radosť vystriedal veľký žiaľ, ale psychická rekonvalescencia prebehla napodiv rýchlo. Až ma prekvapilo, s akou ľahkosťou som sa popasoval so správou o Frantovej smrti. Ťažko sa mi o tom hovorí, no napriek tomu, ako to dopadlo, sa veci nejako utriasli. Pachuť tragickej udalosti pomaly opadla a pominula. Život niečo napísal, nezostáva nič iné, iba to rešpektovať a žiť ďalej. Beriem to ako súčasť života. S Frantovým bratom Ondřejom som v telefonickom kontakte a vyzerá to, že sa drží. Preňho je situácia istotne ťažšia ako pre mňa.

Je teraz Ondřej sám v dome, kde spolu obaja žili?

Je v kruhu kamarátov a príbuzných a mám pocit, že preberá ťarchu zodpovednosti, akoby si začal vstupovať do svedomia aj čo sa týka pitia alkoholu. Otázka je, ako to pôjde ďalej. Hovorí sa, že zármutok ešte príde, lebo prvých šesť-osem týždňov je človek v akomsi ošiali, telo sa bráni a potom prídu nové, ťažké chvíle. Veľmi mu držím palce. Ako vraví vo filme on sám – smrť neexistuje, iba život.

Zasiahli ste do filmu po smrti Františka? Napríklad dodatočnými titulkami, aby ste príbeh dorozprávali? 

Na konci filmu sme zaradili titulok bez komentára, kde je dátum narodenia a úmrtia Františka Klišíka. Toľko sa mi zdá korektné a správne vzhľadom na to, čo sa stalo. Náš film bol vlastne jeho poslednou veľkou snahou. Poslednou hviezdou, ktorú zapálil.

Pokročilo vyšetrovanie okolo jeho smrti? 

Nemám konkrétne informácie, môžem len špekulovať. V rybníku, kde ho našli, boli kamene a rástlo tam vysoké tŕstie, zrejme si chcel odskočiť a padol do vody aj s ruksakom na chrbte. Voda mala síce iba poldruha metra a on vedel plávať – však som sa s ním kúpaval –, no pravdepodobne padol tak nešťastne, že sa párkrát nadýchol vody. Všetko nasvedčuje tomu, že sa pošmykol na kameňoch. Šiel pozrieť kamaráta do Prahy rovno z Karlových Varov, kde mal náš film premiéru. Vystúpil na nesprávnej autobusovej zastávke, a tak išiel čakať do krčmy. Mal v sebe iba dve pivá, čo v jeho prípade bolo nezvyklo málo. Rybník bol hneď za krčmou, skrátka, blbá náhoda. Ešte hodinku predtým som s ním volal, aby som mu oznámil, že sme vo Varoch vyhrali hlavnú cenu. Najprv mu v krčme nechcel nikto veriť, vraj čo ten divný pustovník tára, potom zapli telku, v správach to práve opakovali a bola veľká radosť. Žiaľ, trvala krátko.

Predlohou k filmu vám bola knižka inšpiratívnych príbehov niekoľkých outsiderov. Prečo ste sa rozhodli práve pre Ondřeja a Frantu? 

Knižku mi dal otec a vzal som si ju na dovolenku do Chorvátska. Pozri sa, vyzerá to ako scenár na dokumentárny film – hovorí mi. Hneď som ju zhltol a musel som s otcom súhlasiť. Dobrá látka, dobré uchopenie témy, príbehy z pomedzia a okraja spoločnosti, v nich čosi hrubé a zároveň láskavé a neuveriteľne originálne. Bratia mi z knihy vytŕčali ako špecifická dvojica od prvej chvíle – napokon, boli aj na obálke knihy, takže zrejme aj jej autori Aleš Palán a Jan Šibík cítili, že sú zdrojom najväčšieho úžasu. Predsa len, bratia Klišíkovci sú dvojčatá, podobajú sa na seba, to ich oproti ostatným ešte viac zvýrazňuje. Ich príbeh na mňa pôsobil nesmierne hravo. Postupne som sa utvrdzoval, že sú najlepšou predlohou na sfilmovanie.

Váš film vznikol v česko-slovenskej koprodukcii. Nemuseli ste pri financovaní riešiť dilemu, či pôjde viac o český alebo slovenský film? 

Stretol som sa počas nakrúcania s otázkou, prečo robím české témy. Ale ja to tak nevnímam, cítim sa jednoducho ako Európan a tak aj pracujem. Veď ide o európske peniaze, z ktorých vytvárame niečo, o čom sme presvedčení, že je dobré, užitočné, správne. Nech to nazývame akokoľvek, je to európske. Zaradenie na základe národnosti považujem za obmedzujúce. Čo najďalej od národného, radšej čo najbližšie k tvorivému.

Režisér Miro Remo. Foto: Miro Nôta
Režisér Miro Remo. Foto: Miro Nôta

Ako teda vnímate pomery finančných vkladov jednotlivých krajín do vašich filmov?

Robím len také, v ktorých mám ako režisér rozhodujúcu právomoc. Samozrejme, že do koprodukcií vstupujem, lebo inak by sa projekty vyfinancovať nedali. Zo slovenských peňazí sa nedá točiť päť rokov, to skrátka neexistuje. Koprodukciu vnímam ako príležitosť na kumulovanie prostriedkov pre väčší projekt, v ktorom mám viac času, nemusím podliehať ekonomickým tlakom a môžem sa zahĺbiť do témy. Považujem za úplne prirodzené, keď vo filmovom priemysle fungujú cezhraničné spolupráce a vzťahy nie sú nastavené len v rámci jednej republiky. Nemusíme si vysvetľovať, že to pomáha aj distribúcii filmov.

Čo robí podľa vás film slovenským?

Nechcem nad tým veľmi špekulovať. Kocky bývajú hodené rôzne, niekde sa finančná minorita úplne stratí, lebo ju na prvý pohľad nevidno, a pritom tam v maximálnej miere je. Keď sa človek opýta, kde je ten slovenský podiel, alebo si prečíta titulky, zistí, že ho tvoria napríklad ľudia za kamerou či v kostymérňach a v strižniach, zvukári, lokátori a podobne. Potom sú tu aj opačné príklady, povedzme rakúsko-slovenský film Perla, v ktorom sa príbeh silno viaže na naše územie a máme v ňom parádny výkon mnohých slovenských hercov a herečiek, takže minoritný finančný podiel Slovenska je veľmi viditeľný. Povedzme si otvorene, čo robí film „slovenskejším“ ako herectvo a jazyk?

Čo by podľa vás malo byť rozhodujúcim kritériom pri hodnotení filmu?

Kvalita a merateľné výsledky. Buď divácka úspešnosť alebo úspešnosť na festivaloch. Iné merateľné výsledky neexistujú. Samozrejme, sú aj veľmi špecifické formy artových filmov či rôznych filmových experimentov, ale aj tie sú merateľné, lebo aj pre tieto žánre existujú festivaly. Problém je, že mladí filmári, ktorí ešte majú šancu sa rozvíjať, dostávajú málo šancí a odchádzajú preč, najčastejšie do Prahy. Prepracovať sa na Slovensku k prvej finančnej podpore dokážu len tí so širokými lakťami, a pritom tu môže byť aj mnoho jemnejších ľudí, ktorí môžu byť umelecky oveľa ďalej, len neoplývajú toľkou asertivitou. Priúčajú sa jej postupne, ale míňa sa im čas, keď majú točiť filmy a pracovať na kariére.

A čo starší filmári?

Príležitosť si zaslúžia tí, čo už ukázali, že za verejné peniaze vedia nakrútiť kvalitný film a majú za sebou relevantné výsledky. Takže otázka, čo robí film slovenským, sa mi zdá zbytoč





Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

29. MFDF Ji.hlava Ilustračné foto. Foto: MFDF Ji.hlava/Lukáš Veselý

ohlasy 29. MFDF Ji.hlava

Na 29. ročníku Medzinárodného festivalu dokumentárnych filmov Ji.hlava uviedli viac ako tristo filmov v súťažných aj nesúťažných sekciách. Nechýbali kurátorované pásma, industry program a sprievodné podujatia. Druhá desaťdňová Ji.hlava trvala od 24. októbra do 2. novembra. V retrospektívach sa zamerala na kolektívny film a tému jedla vo filme. V nadväznosti na minulý ročník premietla niekoľko filmov taiwanského režiséra Cai Ming-lianga, ktorý tentoraz v Jihlave počas festivalu nakrútil snímku zo svojej série Walker. Festivalovú znelku pripravil ukrajinský režisér Sergej Loznica. V párminútovej dokrútke zachytil nenápadný, ale rušivý fragment z ukrajinského metra v Dnipre. Ťažoba striebra Ji.hlava spravidla otvára aktuálne spoločenské témy, viac či menej explicitne formuluje otázky týkajúce sa ľudského prežívania v rôznych politických a ekonomických systémoch či počas medzinárodných vojnových konfliktov. Poľská režisérka Natalia Koniarz a kameraman Stanisław Cuske ocenení za film Striebro. Foto: MFDF Ji.hlava/Jan Hromadko Film Striebro, ktorý vyhral hlavnú festivalovú súťažnú sekciu Opus Bonum, približuje život baníkov pracujúcich v najvyššie položenej bani na striebornej hore v Bolívii. Poľská režisérka Natalia Koniarz sleduje banícky kolektív pri náročnom hľadaní a extrahovaní strieborných žíl, ako aj život rodín v izolovanej osade pod vrcholom hory. Baníci pracujú sami na seba, nie sú pod žiadnou firmou, vykorisťuje ich len systém sám. Často...
Záber z filmu Virtuálna priateľka. Foto: ASFK

Intimita v digitálnom svete

Po úspešnom celovečernom dokumente V sieti (2020), ktorý nakrútila spoločne s režisérom Vítom Klusákom a zaoberala sa v ňom zneužívaním detí na internete, a Zákone lásky (2021), v ktorom zaostrila na boj o manželstvo pre všetkých, prichádza česká režisérka Barbora Chalupová s ďalšou snímkou s háklivou témou. Vo Virtuálnej priateľke sa zamerala na portál OnlyFans a jeho tvorkyne. Chalupovú vo filme Virtuálna priateľka zaujímalo, ako žijú ženy, ktoré na OnlyFans ponúkajú provokatívny erotický obsah a zarábajú tak milióny korún. Čo na ich prácu hovorí okolie? Ponúkajú svojim fanúšikom iba uspokojenie, alebo im nahrádzajú skutočnú lásku? Virtuálna priateľka sleduje tri takéto ženy. „Film neostáva na povrchu a nestavia na senzáciích, ale približuje všeobecnejšiu tému samoty v digitálnom svete. Internetová stránka OnlyFans sa tak stáva len jednou z mnohých sociálnych sietí a protagonistky a protagonisti filmu sa zďaleka až tak veľmi nelíšia od bežných užívateľov ďalších sociálnych sietí, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať,“ povedal o filme Virtuálna priateľka Marek Hovorka, riaditeľ Medzinárodného festivalu dokumentárnych filmov Ji.hlava. Snímka ho koncom októbra otvárala, od 13. novembra je aj v slovenských kinách. Aj sama Chalupová tvrdí, že jej nešlo o senzáciu prostredníctvom erotiky. „Virtuálna priateľka je snahou porozumieť tomu, ako sa menia intimita, vzťahy a naše predstavy o blízkosti v digitálnom svete,“ povedala režisérka jihlavskému festivalu. Snímka vznikla v česko-slovensko-bulharskej koprodukcii. Slovenskými producentkami filmu sú...
Emil Horváth ml. v dráme Štefana Uhra Dolina. Foto: Archív SfÚ/Václav Polák

Emil Horváth

„... som v jednom kole, no keby sa to kolo zastavilo, asi by som nebol rád, zrejme by sa dostavil abstinenčný syndróm,“ prezradil Emil Horváth v knihe rozhovorov s Jánom Štrasserom Už dávno nie som mladší (2025). A hoci 12. novembra rozšíril divadelný, televízny i filmový herec a režisér rady osemdesiatnikov, práce má stále dosť. „Keby ste hľadali literatúru či filmy z tohto obdobia, spočítate ich možno na prstoch jednej ruky: Obchod na korze, Karvašova Polnočná omša, Tatarkova Farská republika… Skrátka je to obdobie, ku ktorému sa národ nechce vracať. Lebo je to čosi, čo nerobí dobré meno,“ vysvetlil, čím ho oslovila ponuka participovať na seriáli Dunaj, k vašim službám (r. Peter Magát, Peter Kelíšek, Peter Hoferica, 2023 – 2025). „Poznám ľudí, ktorí sa po vojne vystrihovali z rodinných fotografií, lebo na nich boli v gardistických uniformách. Mnohí naši významní politickí, spoločenskí či kultúrni činitelia nosili vždy ten správny politický dres – za prvej republiky, za Slovenského štátu, za komunizmu a aj po Nežnej revolúcii.“ V aktuálnom televíznom hite hrá bývalého majiteľa luxusného obchodného domu a zásadového otca rodu Rudolfa Kučeru, ktorý si svojimi postojmi vyslúžil nálepku „biely žid“. V súčasnosti ho vidno napríklad aj v seriáli Nemocnica (r. Ján Novák, Víťa Procházka, Richard Bobek, 2021 – 2025), v predchádzajúcom desaťročí hral napríklad...
Zobraziť všetky články