Vladimír Burianek

Vladimír Burianek

Najočakávanejšou udalosťou je pripravovaný návrh novely Zákona o Audiovizuálnom fonde

Mária Ferenčuhová

Písmo: A- | A+

Rada Audiovizuálneho fondu zvolila producenta, niekdajšieho intendanta Jednotky v RTVS Vladimíra Burianka do funkcie riaditeľa Audiovizuálneho fondu 16. 10. 2023, len čosi vyše dvoch týždňov po parlamentných voľbách, z ktorých vzišla súčasná vládna koalícia Smer – Hlas – SNS. Koaliční poslanci krátko na to predložili návrhy na novelizáciu zákonov o Fonde na podporu umenia aj o Audiovizuálnom fonde.

Pred akými výzvami ste stáli bezprostredne po nástupe do funkcie riaditeľa? Čo podmienilo pomerne neskoré schválenie príspevku v rámci schémy štátnej podpory?

Od môjho zvolenia a nástupu na pozíciu riaditeľa AVF dňom 25. 10. 2023 sa napriek mimoriadne komplikovanej a hektickej situácii podarilo stabilizovať činnosť fondu. Pri mojom nástupe pred koncom roku 2023 som nenašiel žiadne podklady k najdôležitejším dokumentom, ako sú štruktúra podpornej činnosti, schéma štátnej pomoci, no napriek tomu sa ich podarilo aj s mojimi spolupracovníkmi pripraviť a predložiť na schválenie Rade AVF, resp. Protimonopolnému úradu. Všeobecne trvá príprava a schválenie schémy štátnej pomoci niekoľko mesiacov (aktuálne platná schéma štátnej pomoci nemení doterajšie povinnosti žiadateľov).

Aké ďalšie úlohy Vás čakali?

Najvyššou prioritou na konci roka 2023 bola príprava návrhu na schválenie mimoriadneho príspevku MK SR a jeho alokácia. Časť použitého príspevku bola použitá na mimoriadne tzv. inflačné navýšenie poskytnutých dotácií na produkciu v súvislosti s rastom nákladov, časť na podporu distribúcie v postcovidovom období z dôvodu reštartu diváckej návštevnosti a časť na finančné krytie žiadostí v jesenných výzvach 2023, pričom podmienkou bola aj úhrada inflačného navýšenia do konca roku 2023, t. j. príprava dodatkov k zmluvám pre cca 165 žiadostí a ich zverejnenie v centrálnom registri zmlúv a to všetko počas bežnej prevádzky.

K hektickej situácii na konci roka 2023 prispela aj nečakaná okamžitá výpoveď hlavnej ekonómky fondu tri týždne po mojom nástupe z dôvodu jej inej pracovnej ponuky a výpoveď administrátorky v dôležitom programe podpory hraných kinematografických a televíznych filmov, minoritných audiovizuálnych diel a vývoja.

V tej chvíli bolo najdôležitejšou úlohou udržať prevádzku fondu tak, aby to nepocítili zamestnanci fondu, žiadatelia a odborná verejnosť, čo sa vďaka mimoriadnemu nasadeniu a súčinnosti všetkých zainteresovaných aj podarilo.

K vyššie uvedeným nepríjemnostiam sa v rovnakom období pridalo aj viacero podnetov neúspešných žiadateľov, súdny spor s predchádzajúcim riaditeľom a vymáhanie pohľadávok vzniknutých v predchádzajúcom období, pričom AVF nemá zamestnaného právnika, na rozdiel od českého Štátneho fondu kinematografie.

Menili sa nejako priority v oblasti podpory pôvodnej audiovizuálnej tvorby?

Priority AVF sú uvedené v štruktúre podpornej činnosti, ktorú schválila rada AVF po predchádzajúcich konzultáciách a stretnutiach so zástupcami ôsmich profesijných združení z oblasti audiovizuálneho prostredia a sú zverejnené na webovej stránke fondu. Vyzdvihol by som spomedzi nich zvýšenú podporu vývoja audiovizuálnych diel, prioritu v podpore produkcie, distribúcie a propagácie majoritne slovenských filmových projektov, vytvorenie nového protokolu pre tzv. paritné žiadosti a mierne zvýšená podpora tzv. zeleného filmovania.

Aké zmeny tento nový protokol o žiadostiach na tzv. „paritu“ prináša?

V situácii, keď príjmy fondu od hlavného prispievateľa – ministerstva kultúry –  ostávajú na rovnakej úrovni ako v roku 2018 a výrobné náklady od roku 2021 mimoriadne narástli, je vytvorenie samostatného protokolu pre paritné projekty v súčasnej výzve len v rovine oddelenej evidencie žiadostí a osobitnej evidencie výšky odporúčanej sumy dotácie. Pre paritné projekty nebola vopred alokovaná konkrétna suma, pretože o túto čiastku by musela byť znížená výška podpory napríklad pre majoritné slovenské projekty, alebo pre vývoj slovenských filmov. Výška odporúčanej sumy bude závisieť predovšetkým od obsahovej kvality projektov a tiež od ich producentského zabezpečenia. Na základe týchto kritérií navrhne odborná komisia, aká čiastka bude alokovaná pre paritné projekty z celkovej sumy alokovanej pre produkciu hraných filmov.

Jednou zo zverejnených priorít prideľovania podpory je aj hodnota za peniaze. Má AVF túto prioritu presnejšie zadefinovanú cez nejakú schému (ako napr. Minimal?) Ako ju komunikuje odborným komisiám?

Pred začiatkom rokovania osobne zdôrazňujem vyššie uvedené priority každej odbornej komisii. Pod hodnotou za peniaze rozumie Audiovizuálny fond finančne primeranú podporu žiadostí s ohľadom na ich predpokladanú divácku návštevnosť a sledovanosť, zjednodušene povedané, ak by o podporené filmy nemali diváci na Slovensku záujem, tak môžu vzniknúť legitímne otázky o efektívnosti vynaložených finančných prostriedkov.

A čo AVF najbližšie čaká z hľadiska jeho fungovania?

Najočakávanejšou udalosťou celého audiovizuálneho prostredia je pripravovaný poslanecký návrh novely zákona o AVF. Kancelária AVF poslala v rámci pripomienkového konania pripomienky k zverejnenému návrhu po prvom čítaní, ktoré sa týkajú možnosti zvýšenia príspevku MK SR na podporu audiovizuálnej kultúry zo súčasných 6 miliónov eur z roku 2018 na aktuálnu trhovú hodnotu tejto sumy vo výške 8,7 milióna eur a mechanizmu pravidelnej medziročnej valorizácie. Fond má pripravené aj ďalšie praktické pripomienky, ktoré bude komunikovať s predkladateľmi.

Popri tom vyzerajú byť ďalšie aktivity fondu zdanlivo menej podstatné, ale nie sú na okraji záujmu. Do fondu nastúpili na uvoľnené pracovné pozície vzdelaní, vnímaví a skúsení spolupracovníci, kancelária pripravuje viacero štandardných interných predpisov a prehľadnejšie priebežné sledovanie finančnej kondície tak, aby sa neopakovala situácia z prvého polroka 2023.

V oblasti komunikácie kancelária fondu preveruje možnosť upgradovať informačný systém, pripravuje novú atraktívnejšiu webovú stránku s aktuálnejšími informáciami. S tým súvisí aj drobná úprava zmlúv so žiadateľmi z dôvodu poskytovania obrazových materiálov a informácií o podporených projektoch na webovej stránke a sociálnych sieťach AVF. Rok 2024 je venovaný aj 15. výročiu vzniku AVF, komunikácii o jeho dôležitosti pre slovenskú audiovizuálnu kultúru a priemysel z dôvodu rozvoja možností pre domácich tvorcov, podpory zamestnanosti, medzinárodnej spolupráce a z toho vyplývajúceho zvýšeného príjmu štátneho rozpočtu z rôznych daní, odvodov a poplatkov.

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Zľava: Marcel Šedo, Katarína Mišíková, Matej Sotník a Martin Ciel počas diskusie na festivale 4 živly. Foto: Imrich Kútik Radosť

4 živly prinesú do Banskej Štiavnice Radosť

Témou nadchádzajúceho ročníka Letného filmového festivalu 4 živly v Banskej Štiavnici bude Radosť. Festival si pre svojich divákov pripravil svieži mix filmov a sprievodných podujatí. V banskom mestečku privíta návštevníkov v stredu 6. augusta a potrvá do nedele 10. augusta 2025. „Čo prináša radosť? Filmový festival 4 živly vie, že správnym fanúšikom kinematografie prinášajú radosť dobré filmy. Zatiaľ čo minulý rok bola témou podujatia Cesta, v nadchádzajúcom 27. ročníku sa 4 živly zamerajú práve na pozitívnu emóciu – Radosť,“ uviedli organizátori. Festival vo svojom programe kombinuje filmy zo zlatého fondu kinematografie s novinkami a potrpí si na žánrovú pestrosť. Aj tento tok tak ponúkne snímky, ktoré by ste v inej kolekcii spoločne nenašli. Tri desiatky filmov V legendárnom filme Sedmikrásky (1966) režisérky Věry Chytilovej publikum rozradostí neviazanosť československej novej vlny, jedného z najplodnejších období domácej kinematografie. Názov filmu slovenského režiséra Dušana Hanáka môže predpovedať festivalovú náladu – Dni radosti (1972). Snímka Don't Cry Pretty Girls (1970) maďarskej režisérky Marty Meszáros rozpovie príbeh o radostiach i starostiach mladosti. Festival vo svojom výbere reflektuje aj úlohu umenia v našich životoch. Hudobný dokument nemeckého režiséra Wima Wendersa Buena Vista Social Club (1999) zachytáva unášajúci pocit z tvorby – aj tej, ktorá vzniká v náročných životných podmienkach. A francúzska hororová...
Režisér Andrej Kolenčík a režisér Peter Begányi pri nakrúcaní spoločného filmu Výstava (2013). Foto: Piknik Pictures

Novým povereným riaditeľom Slovenskej televízie je Peter Begányi

STVR informovala, že novým povereným riaditeľom Slovenskej televízie sa od 3. júla 2025 stal Peter Begányi. V Slovenskej televízii a rozhlase pôsobil od mája 2025 ako poradca generálnej riaditeľky. „Som veľmi rada, že sa mi podarilo presvedčiť profesionála z externého prostredia, ktorý bude pre Slovenskú televíziu skutočným prínosom. Peter Begányi vie aplikovať svoj nezávislý pohľad aj bohaté skúsenosti z audiovizuálnej tvorby do prostredia verejnoprávnej inštitúcie, čo považujem za kľúčové v období zmien a nových výziev,“ povedala generálna riaditeľka STVR Martina Flašíková. Podľa slov generálnej riaditeľky ide dočasné poverenie. Jeho cieľom je vykonať personálny audit televíznej časti STVR, zhodnotiť odborný potenciál a organizačné nastavenie. Finálne personálne nominácie budú nasledovať až po jeho vyhodnotení. „Ponuku viesť Slovenskú televíziu som prijal po dôslednej analýze jej aktuálneho stavu a potrieb. Vnímam ju ako inštitúciu s jedinečným spoločenským významom, ktorá si vyžaduje vecné rozhodovanie, jasnú víziu a efektívnu realizáciu. Mojou stratégiou je posilniť programovú kontinuitu, stabilizovať dramaturgické smerovanie a obnoviť dôveru divákov prostredníctvom kvalitného, verejnoprávne ukotveného obsahu, ktorý reflektuje súčasnosť, pamäť i kultúrnu rôznorodosť krajiny,“ povedal poverený riaditeľ Slovenskej televízie Peter Begányi. Peter Begányi pôsobil ako režisér, scenárista a producent. „Je držiteľom ceny ARTÚR, udeľovanej Divadelným ústavom za dramatickú tvorbu pre deti a mládež. Získal tiež...
KAMERA 2025

Spustili prihlasovanie do súťaže KAMERA 2025

Asociácia slovenských kameramanov vyhlásila 11. ročník udeľovania cien o najlepšie kameramanské výkony – KAMERA 2025. Aj tentokrát sa súťaží v siedmich kategóriách: hraná filmová tvorba, dokument, televízny seriál, krátky film, reklama, videoklip a študentská tvorba. „Do súťaže možno prihlásiť audiovizuálne diela s premiérou po 31. auguste 2023 až do uzavretia prihlášok súťaže, projekt sa tak už oficiálne vracia do svojej dvojročnej pravidelnosti. Prihlásené diela musia byť natočené slovenskou kameramankou alebo kameramanom, nezáleží však, či natáčali na Slovensku alebo v zahraničí,“ uviedli organizátori. Prihlásiť sa možno do 1. augusta 2025 prostredníctvom online formulára. Diela môžu prihlasovať kameramani a kameramanky, ale tiež ich zástupcovia (producenti, agenti a podobne). Limit je stanovený na jedno dielo na jedného kameramana/kameramanku v kategóriách televízny seriál, krátky film, reklama, videoklip a študentský film. Výnimku tvoria hrané a dokumentárne filmy. V týchto kategóriách možno prihlásiť dva filmy na jedného kameramana alebo kameramanku. „Novinkou v 11. ročníku KAMERA 2025 je podmienka, ktorá sa týka kategórie Cena za najlepší študentský film, kde je nutné, aby kameramanka či kameraman prihláseného diela bol študentom/kou počas fázy natáčania prihláseného diela,“ uviedli organizátori. Dodali, že nie je nutné, aby bol študentom/-kou aj počas prihlasovania. Dve kolá hlasovania Víťazi a víťazky v jednotlivých kategóriách budú známi 2. decembra...
Zobraziť všetky články